Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

    Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat "groot nieuws" is, in het verleden zijn er nog andere autofabrikanten die geëxperimenteerd hebben met waterstof als brandstof voor een benzinemotor.
    Dit is een voorbeeld daarvan: https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
    Lang geleden heb ik zelf nog een paar auto's omgebouwd naar LPG (toen was zo'n installatie nog heel simpel), maar technisch moet het mogelijk zijn om een benzinemotor op zowat elk soort brandbaar gas te laten draaien.
    In oorlogstijden hebben ze daarvoor zelfs houtgasgeneratoren gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat "groot nieuws" is, in het verleden zijn er nog andere autofabrikanten die geëxperimenteerd hebben met waterstof als brandstof voor een benzinemotor.
      Dit is een voorbeeld daarvan: https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
      Lang geleden heb ik zelf nog een paar auto's omgebouwd naar LPG (toen was zo'n installatie nog heel simpel), maar technisch moet het mogelijk zijn om een benzinemotor op zowat elk soort brandbaar gas te laten draaien.
      In oorlogstijden hebben ze daarvoor zelfs houtgasgeneratoren gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ
      Vermits volgens wikipedia de oudste motor op waterstof al van 1806 dateert is het inderdaad moeilijk "nieuw" te noemen

      Comment


      • #18
        Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat "groot nieuws" is, in het verleden zijn er nog andere autofabrikanten die geëxperimenteerd hebben met waterstof als brandstof voor een benzinemotor.
        Dit is een voorbeeld daarvan: https://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
        Lang geleden heb ik zelf nog een paar auto's omgebouwd naar LPG (toen was zo'n installatie nog heel simpel), maar technisch moet het mogelijk zijn om een benzinemotor op zowat elk soort brandbaar gas te laten draaien.
        In oorlogstijden hebben ze daarvoor zelfs houtgasgeneratoren gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=6iL_SUpIMsQ
        Waarom het niet zo simpel is zou jij nogthans moeten weten BB, alles heeft te maken met de explosie tijd van waterstof,
        bij een motor met een grote compressieruimte is dat inderdaad niet moeilijk, maar wil je een hoog rendement halen, dan
        moet je een hogere compressie realiseren, als je daar waterstof in laat ontploffen op een gewone manier zoals bv. lPG
        dan is de ontploffing snelheid zo kort en hevig dat deze gewoon een gat in de zuiger knalt.

        Comment


        • #19
          Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

          Als ik het goed begrijp van het beetje dat ik gevonden heb, dan zijn dit:
          - motoren met directe injectie zowel als bougies gebruikt worden als bij "diesel" types
          - zeer arme mengsels om de NOx naar beneden te halen door de gemiddelde temperatuur van verbranding omlaag te halen

          Comment


          • #20
            Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Waarom het niet zo simpel is zou jij nogthans moeten weten BB, alles heeft te maken met de explosie tijd van waterstof,
            bij een motor met een grote compressieruimte is dat inderdaad niet moeilijk, maar wil je een hoog rendement halen, dan
            moet je een hogere compressie realiseren, als je daar waterstof in laat ontploffen op een gewone manier zoals bv. lPG
            dan is de ontploffing snelheid zo kort en hevig dat deze gewoon een gat in de zuiger knalt.
            Klopt. Benzine met een laag octaangetal in hoge compressiemotoren doet net hetzelfde. Het effect noemden ze "pingelen", ik heb het ooit eens meegemaakt in een Ford Taunus "made in Spain", het voelt aan alsof er iemand ergens met sleutels zit te rinkelen. Ik had net getankt (blijkbaar minderwaardige benzine), ik heb het probleem toen opgelost door de ontsteking wat later te zetten en voorzichtig te zijn met het gaspedaal. Hoe ze dat willen vermijden met H2 weet ik niet.

            Comment


            • #21
              Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Klopt. Benzine met een laag octaangetal in hoge compressiemotoren doet net hetzelfde. Het effect noemden ze "pingelen", ik heb het ooit eens meegemaakt in een Ford Taunus "made in Spain", het voelt aan alsof er iemand ergens met sleutels zit te rinkelen. Ik had net getankt (blijkbaar minderwaardige benzine), ik heb het probleem toen opgelost door de ontsteking wat later te zetten en voorzichtig te zijn met het gaspedaal. Hoe ze dat willen vermijden met H2 weet ik niet.
              Tegenwoordig heeft elke benzinemotor wel een pingeldetector, aan de hand daarvan wordt het ontstekingstijdstip automatisch aangepast als het nodig is.
              Daardoor zal een motor met een hogere compressieverhouding in bepaalde omstandigheden wat minder goed presteren als daar brandstof met een te laag oktaangetal in gebruikt wordt, maar de motor zal dan wel heel blijven.

              Omgekeerd zal een motor die ontworpen is om probleemloos te werken met benzine met een lager oktaangetal nooit beter presteren als er daar duurdere brandstof in de tank wordt gedaan.
              (Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert en/of minder verbruikt als er brandstof met een hoger oktaangetal wordt gebruikt dan wat de fabrikant opgeeft, maar dat is dus niet zo.)

              Leuke experimenten met een motortje op waterstof en zelfs acetyleen: https://www.youtube.com/watch?v=oNO1N71PjaE
              Last edited by Black B@ndit; 1 mei 2021, 22:38.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Tegenwoordig heeft elke benzinemotor wel een pingeldetector, aan de hand daarvan wordt het ontstekingstijdstip automatisch aangepast als het nodig is.
                Daardoor zal een motor met een hogere compressieverhouding in bepaalde omstandigheden wat minder goed presteren als daar brandstof met een te laag oktaangetal in gebruikt wordt, maar de motor zal dan wel heel blijven.

                Omgekeerd zal een motor die ontworpen is om probleemloos te werken met benzine met een lager oktaangetal nooit beter presteren als er daar duurdere brandstof in de tank wordt gedaan.
                (Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert en/of minder verbruikt als er brandstof met een hoger oktaangetal wordt gebruikt dan wat de fabrikant opgeeft, maar dat is dus niet zo.)
                Klopt. Ik dacht dat SAAB pionier was op het vlak van de pingeldetectoren. Ik heb in het verleden ooit eens zo'n beschadigde zuiger gezien, niet mooi....
                Dat van dat hoger octaangetal klopt ook, blijft de eeuwige discussie van die hoogwaardiger (en duurdere) benzines zoals Excellium die een lager verbruik zouden geven....

                Comment


                • #23
                  Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                  Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                  Klopt. Benzine met een laag octaangetal in hoge compressiemotoren doet net hetzelfde. Het effect noemden ze "pingelen", ik heb het ooit eens meegemaakt in een Ford Taunus "made in Spain", het voelt aan alsof er iemand ergens met sleutels zit te rinkelen. Ik had net getankt (blijkbaar minderwaardige benzine), ik heb het probleem toen opgelost door de ontsteking wat later te zetten en voorzichtig te zijn met het gaspedaal. Hoe ze dat willen vermijden met H2 weet ik niet.
                  Ik vrees dat je hier totaal verkeerd redeneert hoor Paul,
                  pingelen heeft totaal niets te maken met het ontstekingstijdstip, maar met het aanladen van de zuigers en kullas waardoor je zelfontbranding krijgt door gloeiende deeltjes vóór er ontsteking is.
                  Bij H2 zou het op dat vlak eigenlijk net het omgekeerde moeten zijn, daar zal je zeker geen aanlading krijgen en zal de motor ook niet gaan pingelen.
                  Probleem is hier de zeer hevige en korte ontploffing, niet voor niets dat ze H2 knalgas noemen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    ...
                    Leuke experimenten met een motortje op waterstof en zelfs acetyleen: https://www.youtube.com/watch?v=oNO1N71PjaE
                    Hahaha, prachtig! Vooral op zuurstof en acetylene loopt het erg lekker.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Hahaha, prachtig! Vooral op zuurstof en acetylene loopt het erg lekker.
                      Wat had je gedacht, geef een gewone benzine motor zuivere zuurstof in plaats van lucht, je zal wat meemaken……

                      Comment


                      • #26
                        Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Bij H2 zou het op dat vlak eigenlijk net het omgekeerde moeten zijn, daar zal je zeker geen aanlading krijgen en zal de motor ook niet gaan pingelen.
                        Probleem is hier de zeer hevige en korte ontploffing, niet voor niets dat ze H2 knalgas noemen.
                        Waterstof is nog véél gevoeliger dan benzine-lucht mengsel voor simpelweg warme plekken in je systeem. Daarom dat ze naar die lean-burn en lage compressie gaan. Vertraagt de vlam in het mengsel. Gevolg is wel dat je groter motoren nodig hebt voor hetzelfde vermogen.

                        Acetyleen... dan nog liever waterstof!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Acetyleen... dan nog liever waterstof!
                          Acetyleen is inderdaad een heel gevaarlijk gas, je kan er zelfs geen simpele gastank voor gebruiken want in vloeibare toestand is dat even gevaarlijk als nitroglycerine, daarom zit het in een speciale cilinder in een poreuze massa, opgelost in aceton.
                          Een acetyleen cilinder moet ook rechtop bewaard en gebruikt worden, dat wordt wat moeilijker om in te bouwen in een auto, en zware schokken (ongeval) kan je maar beter vermijden...
                          Zelfs in gasvorm is het een van de gevaarlijkste brandbare gassen, omdat het over een heel groot bereik lucht/gas mengsel explosief is.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Zelfs in gasvorm is het een van de gevaarlijkste brandbare gassen, omdat het over een heel groot bereik lucht/gas mengsel explosief is.
                            Klopt, ik dacht dat waterstof daarvoor slechter was en ben eens gaan zoeken: explosief van 2.5%vol tot 100%vol. Dat is inderdaad nog slechter dan waterstof met zijn 4% tot 75%.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Acetyleen is inderdaad een heel gevaarlijk gas, je kan er zelfs geen simpele gastank voor gebruiken want in vloeibare toestand is dat even gevaarlijk als nitroglycerine.
                              Dat betwijfel ik, simpelweg omdat acetyleen zuurstof nodig heeft en nitroglycerine helemaal niet. Ik zie het dus ook niet meteen deflagreren, tenzij onder de vorm metaalaceteluren (heb er ooit een farce mee meegemaakt). Nitroglycerine ken ik ook, ik heb er vroeger genoeg gemaakt, dat is toch andere koek hoor. Als ik me goed herinner wordt er waterstof gebruikt bij kwartsglasblazen omwille van de beoogde t° en idd : bij de ramp met de Hindenburg was er geen ontploffing maar een verbranding.
                              Ik heb nog geweten waarom acetyleen in aceton wordt opgelost maar ik ben het vergeten. Van vloeibare acetyleen heb ik geen weet, ik zou eens de kritische t° moeten opzoeken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Heeft Toyota dan toch een verbrandingsmotor op waterstof in ontwikkeling.

                                Juist eens gekeken daarvoor : kritische t° is 35,6 °C, het kan dus wel degelijk tot vloeistof geperst worden bij kamert°, weer iets bijgeleerd dus. Maar omdat het zo dicht zit bij kamert° vermoed ik dat ze het risico niet willen nemen.

                                Comment

                                Working...
                                X