Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hardlopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hardlopen

    Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
    Steken zijn omdat je direct snel loopt ipv rustig op te bouwen en op te warmen. Begin met die 8km/u en werk zo op

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
    Mijn standaard licht versnelde loop snelheid is al rond de 7,5km/u. Maar ik probeer niet te snel te gaan in het begin en soms lukt dat beter als op een andere moment. Ik bekijk btw vaak naderhand de snelheden en hartslag terug. Bij een fijn gevoel zit ik zo rond de 9 a 10km/u en hartslag rond de 120-140.

    Denk dus niet dat ik zo snel mogelijk wil lopen. Bij mijn eerste wedstrijd had ik op een gegeven moment een hartslag 194 zag ik naderhand. Maar over het algemeen blijf ik maximaal in de tweede hartslag zones. Of even in een hogere. Als ik een running index heb gekregen, dan sta ik toch altijd verwonderd te kijken naar uistekend en zeer goed. Vroeger schaatste ik heel veel en ben stiekem toch wel een gtote doorzetter. Ga gewoon weer tegen aan na even vermoeid te zijn. Maar hoofd doel is even lekker hoofd te legen te combineren mer gezonde lichaamsbeweging te combineren. Ik heb wel een zittende baan he als IT'ter.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #17
      Re: hardlopen

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Mijn standaard licht versnelde loop snelheid is al rond de 7,5km/u. Maar ik probeer niet te snel te gaan in het begin en soms lukt dat beter als op een andere moment. Ik bekijk btw vaak naderhand de snelheden en hartslag terug. Bij een fijn gevoel zit ik zo rond de 9 a 10km/u en hartslag rond de 120-140.

      Denk dus niet dat ik zo snel mogelijk wil lopen. Bij mijn eerste wedstrijd had ik op een gegeven moment een hartslag 194 zag ik naderhand. Maar over het algemeen blijf ik maximaal in de tweede hartslag zones. Of even in een hogere. Als ik een running index heb gekregen, dan sta ik toch altijd verwonderd te kijken naar uistekend en zeer goed. Vroeger schaatste ik heel veel en ben stiekem toch wel een gtote doorzetter. Ga gewoon weer tegen aan na even vermoeid te zijn. Maar hoofd doel is even lekker hoofd te legen te combineren mer gezonde lichaamsbeweging te combineren. Ik heb wel een zittende baan he als IT'ter.
      Maar je zegt dat je eerste stuk gemiddeld aan 12km/u was? Dat is toch stuk sneller dan die 7,5? Zelf je wedstrijd was maar aan 11,3...

      Ofwel mis je ergens? :-)

      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #18
        Re: hardlopen

        Nu vertel je wat meer.Je bent geen beginnend sporter meer.
        Dan kan je hartslagzone wel naar de 135-150.
        Maar als je nog maar drie maand loopt,verwacht dan niet dat je zeer hoge toppen scheert.Bekijk maar eens na zes maanden.
        Hoeveel keer train je per week?
        Blijf verder trainen en dan ben je niet meer te volgen.

        Comment


        • #19
          Re: hardlopen

          Dit is van gisteren:
          Deel 1: (Handmatige geselecteerd)
          Afstand 2,08 km
          Gem. snelheid 12.4 km/u
          Duur 00:10:03

          Deel 2: (Handmatige geselecteerd)
          Afstand 2,57 km
          Gem. snelheid 8.9 km/u
          Duur 00:17:21

          Totaal: (Deel 1 + Deel 2)
          Afstand 4,64 km
          Gem. snelheid 10.2 km/u
          Duur 00:27:21

          Vorige week zondag:
          Afstand 11.05 km
          Gem. snelheid 10.4 km/u
          Duur 01:04:02

          En de 7,5km/u is mijn gewone loop snelheid. Dus zonder hardloopschoenen/kleren. Gewoon van het station naar mijn werk lopen bv.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #20
            Re: hardlopen

            In deel 1 even de rem er wat opzetten,dan heb je nog voldoende over om in deel 2 wat sneller te gaan.
            Waar zit je met gemiddelde hartslag in 1 en 2 ??
            En kijk eens hoe snel die oploopt in deel 2.
            Last edited by demuro; 18 maart 2018, 19:34.

            Comment


            • #21
              Re: hardlopen

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              ...

              En de 7,5km/u is mijn gewone loop snelheid. Dus zonder hardloopschoenen/kleren. Gewoon van het station naar mijn werk lopen bv.
              Is dat lopen of (snel)wandelen?

              Comment


              • #22
                Re: hardlopen

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Is dat lopen of (snel)wandelen?
                Zolang je een zweef faze hebt is het lopen. Iedereen die zich geroepen voelt moet ergens "beginnen". Voor velen al een hele uitdaging om het te doen.
                Last edited by enero; 19 maart 2018, 10:59.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: hardlopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                  ...
                  Ik heb echter een zeer moeilijke periode meegemaakt, een 8-tal jaren terug toen ik hartritmestoornissen kreeg. Deze had ik geconstateerd door te trainen met een hartslagmeter.
                  ...
                  Wat waren de fysieke symptomen?
                  Hoe zag je dat op je hartslagcurve?
                  HR te hoog, te laag of onregelmatig?

                  Comment


                  • #24
                    Re: hardlopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                    Wat waren de fysieke symptomen?
                    Hoe zag je dat op je hartslagcurve?
                    HR te hoog, te laag of onregelmatig?
                    Heb dat zelf opgemerkt tijdens het fietsen op mijn hometrainer met cardiometer. Mijn hartslagmeter gaf tegenstrijdige gegevens. Wanneer ik tijdens het interval trainen een verhoogd hartritme verwachtte (berg op bijvoorbeeld), kreeg ik een verlaagd hartritme. En omgekeerd, als ik een verlaagd hartritme verwachte (bergaf of minder inspanning) kreeg ik een verhoog ritme. De schommelingen in hartritme vertoonden dus een tegenstrijdig beeld. Daarbij had ik ook nog af en toe eens heel kortstondige duizelingheid in rust (dizziness).
                    Cathetherisatie ondergaan waarbij een onderbreking van de bezenuwing op de voorkamer van het hart werd vastgesteld. Een ablatie was één van de mogelijkheden. Nog eens een week een lifecard gedragen die vooral vrij lange storingen van het hartritme aangaf tijdens het slapen.
                    Op een gegeven moment dan eens een AV-blok (atrioventriculair blok) gedaan en dan vond men het toch de moeite om een pacemaker te overwegen.
                    Een AV blok doet zich voor wanneer de electrische prikkel die normaal ontstaat in de sinusknoop in de rechterboezem en zich moet verspreiden over de beide boezems richting AV-knoop, daar langer wordt vastgehouden dan normaal. Het hartritme wordt dan dus vertraagd.
                    Last edited by enero; 19 maart 2018, 18:44.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #25
                      Re: hardlopen

                      Hartslagmeters kunnen dus wel nuttig zijn.
                      MAAR:als je hartslagmeter kuren krijgt,eerste reflex:neem zelf je pols,en kijk of dat klopt met de frequentie van je meter.Je kunt ook voelen of je pols regelmatig is of niet (overslaat)
                      Ik gebruik al meer dan 30 jaar een hartslagmeter,en soms kom je toch rare dingen tegen.Hangt af van type meter etc.
                      Enkele voorbeelden:
                      Display toont niets:batterij plat van de meter .
                      Display vertoont zeer wisselende hartslag:50-90-40 etc.Waarschijnlijk zit je borstband niet goed of slecht contact.Remedie:fysiologisch serum op de contacten brengen.Maar dat heb je niet.Dus niet hygienisch,wat speeksel op de contacten brengen.Na wat verder lopen of wat ,zweet je wel wat en krijg je sowieso een goed contact.
                      Hartslag gaat plots tot max. meetwaarde 240,en dan na 30 sec naar 0.Je bent dus dood.Oorzaak bij mij was,dat de batterij in mijn borstband op was.Verschillende malen meegemaakt.Eerste maal wat verschieten,nadien weet je het wel.
                      Pols die niet overeenkomt met je eigen pols maar veel hoger.Sympatie met een sporter naast jou,waardoor zijn of haar pulsen opgenomen worden door je eigen meter.
                      Plots oplopen van pols waarvoor geen direkte oorzaak.Paar maal tegengekomen op mijn trajectje,na een klimmetje.130 naar 200 en dan 50 meter verder terug 130.Altijd hetzelfde,op de meter bijna te voorspellen.Radioamateur zender die mijn meter op hol liet slaan.
                      Dit zijn maar enkele zaken die ik meegemaakt heb.
                      Ondertussen zijn er wel afgeschermde hartslagmeters etc;die minder gevoelig zijn voor externe invloeden.Maar de goedkopere zijn waarschijnlijk daar meer gevoelig voor.
                      Gelukkig zijn er nu ook meters waar je zelf de batterij kunt vervangen,en ook borstbanden.Maar het blijft toch nog altijd aan te raden je hartslagmeter niet in dezelfde schuif te leggen als je borstband.Beiden zoeken blijkbaar altijd contact,en putten je batterij uit.Vroeger stond dat in de handleiding,maar nu niet meer.Ook biepjes uitzetten etc.
                      NB:het gaat hier over Polar's,waar mijn oudste nu 30 jaar is en nog altijd werkt.Probleem is,dat er geen armbanden meer voor zijn,en dus staat hij op mijn fietsstuur gemonteerd.Mijn nieuwere Polar is blijkbaar veel minder gevoelig voor externe factoren.
                      Besluit:
                      Hartslagmeter doet raar:neem even je eigen pols.
                      Als je op een bepaalde leeftijd komt en je wilt nog wat sporten:doe het met een hartslagmeter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: hardlopen

                        De gemakkelijkste test is inderdaad regelmatig zelf je pols voelen. De regelmatigheid kan je hartritme dus zelf zeer goed checken.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #27
                          Re: hardlopen

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          In deel 1 even de rem er wat opzetten,dan heb je nog voldoende over om in deel 2 wat sneller te gaan.
                          Waar zit je met gemiddelde hartslag in 1 en 2 ??
                          En kijk eens hoe snel die oploopt in deel 2.
                          Hartslag zal wel hoger hebben gelegen. Maar het viel mee. Maar weet zo even niet waar hij precies lag. Maar is ook weer afhankelijk van het ogenblik.
                          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                          Is dat lopen of (snel)wandelen?
                          Ergens tussen in
                          Waar een wil is, is een weg
                          ---------------------------------

                          Comment


                          • #28
                            Re: hardlopen

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Heb dat zelf opgemerkt tijdens het fietsen op mijn hometrainer met cardiometer. Mijn hartslagmeter gaf tegenstrijdige gegevens. Wanneer ik tijdens het interval trainen een verhoogd hartritme verwachtte (berg op bijvoorbeeld), kreeg ik een verlaagd hartritme. En omgekeerd, als ik een verlaagd hartritme verwachte (bergaf of minder inspanning) kreeg ik een verhoog ritme. De schommelingen in hartritme vertoonden dus een tegenstrijdig beeld. Daarbij had ik ook nog af en toe eens heel kortstondige duizelingheid in rust (dizziness)...
                            Ik heb vroeger al, bij mij, kleine onregelmatige dipjes gezien in constante duurtrainingen.
                            Niet altijd maar soms gaat mijn hartslag voor 'n korte periode (20 a 30 sec),snel 10 HS naar beneden.
                            Dat is, na mijn vroegere trainingen te herzien, blijkbaar al jaren zo.
                            Moest ik de HR curve achteraf niet gezien hebben, zou ik het nooit gemerkt hebben.
                            Vroeger waren het constante trainingen rond 1 uur en > op een hometrainer.

                            'sinds 1 jaar ben ik overgestapt naar roeien. Concept2.
                            Ondertussen al 2.000.000 meter op mijn palmares staan.

                            Even OT:
                            Hardlopers drukken hun prestatie toch uit in tijd en afstand.
                            Ttz: PACE of min/1 km ( min/1 mile).
                            Voor roeien geld slechts één maat dat is min/500m. In heel de wereld, naar mijn weten.
                            km/u is voor fietsen en al wat sneller gaat (rijdt)

                            Terug naar het resultaat:
                            Mijn conditie is enorm verbeterd, zelfs op mijn leeftijd, waar die meestal achteruitgaat.
                            En daarbij heb ik altijd getraind, maar nooit zo intens.
                            Waar ik vroeger in 85 a 90 % van mijn HRMax zone zat of tegen de tresshold, zit ik nu 85 a 95%. Dus in de anaerobe zone.
                            Mijn VO2Max of conditie is ook gestegen en dat voel ik goed bij alledaagse fysieke inspanningen.
                            Ik heb meer lucht en herstel sneller na inspanningen.(om het eenvoudig te stellen)
                            Hoge Interval Intensiteit Trainingen of HIIT, welke ik vroeger nooit deed, laten je vooruitgang goed merken.

                            Al bij al, moet ik dus wel opletten op mijn leeftijd. Zelfs al voel ik me prima en kan mijn trainingen ook goed aan...maar,
                            In mijn straat woonde een echte marathon loper ( ex-rijkswachter) die iedere dag liep.
                            BV: voor het leger met rugzak in de woestijn. De 100 miles etc...echt in topconditie was die man.
                            Op 'n bepaalde dag in mijn brievenbus, een brief met ... ja, ik kon het niet geloven...
                            Overleden aan een hart aderbreuk.
                            Later vertelde me iemand dat een bestuurder hem van zijn fiets zag gaan op de grond.
                            Er kon niets meer baten bleek achteraf volgens ambulanciers.
                            Dit blijft je wel bij, zeker als je die persoon en zijn gezonde levensstijl goed kent.

                            Aan mijn huisdokter, die ook sportarts is, ook al verteld over dat "dipje" en stelde mij een sessie met ECG.
                            Het is echter zo dat dit fenomeen zich toen sporadisch voordeed, maar nu al wat vaker.
                            Het is ook niet gekoppeld aan een bepaalde zone, want ik heb dat ook tijdens een cooldown gehad.

                            Mijn post is nu al wat te lang, maar de bottom line:
                            Wil je fit blijven en je gewicht onder controle houden? Denk eens aan roeien.
                            Of zoek het eens op wat je met roeien kunt bereiken. Voor mij was het snel duidelijk...had er veel eerder aan moeten beginnen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: hardlopen


                              Vandaag weer is gelopen, ik wou tot een bepaald punt hardlopen. Daarna het punt een halve km opgeschoven en toen wou ik nog van de 8,5 naar 9km lopen aan een vrij constante tempo. Maar die laatste km was erg zwaar.
                              Ergens op 40 a 45% van de route lag een viaduct waarbij je de snelweg overging. Heb zandpaden en verharde wegen gehad. Dus van allerhande ondergronden.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment


                              • #30
                                Re: hardlopen

                                Wie ben je daar tegen gekomen rond de 10 min ???
                                Ja en op het einde was het vat af .
                                Wat eigenaardig dat je pols naar 170 gaat,en volgens de hoogtemeter je nog vlak loopt met dezelfde snelheid.Ofwel zat je daar door zand te ploeteren of tegenwind of zoiets.
                                Maar ja die dingen zijn ook maar wat ze zijn.Als je altijd hetzelfde parcours loopt,kun je natuurlijk wel vergelijken.
                                Komt erop aan dat je beweegt en je goed voelt.

                                Comment

                                Working...
                                X