Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Harddisk formatteren - probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Harddisk formatteren - probleem

    Ik heb hier een schijfje van 500 GB dat ik opnieuw wil formatteren.

    Er stond een OS op, dus kan ik dat niet "zomaar" formatteren. Dit wordt geweigerd.

    Ik heb PARTITION MAGIC gebruikt en de twee partities, die op de schijf stonden gedelete en dan zie ik:

    465,76 GB UNALLOCATED

    Als ik dan op CREATE + APPLY klik zie ik Size and allocation: 465,76 GB

    Uallocated space before = 0,00 MB
    PARTITION SIZE = 476937,53 MB
    UNALLOCATED SPACE AFTER = 0,00 ,MB
    PARTITION ALIGN TO = CYLINDER

    Als ik dan op OK klik, zie ik een heel klein deeltje (8MB) UNALLOCATE en 465,8 GB USED

    Is dat normaal ? En laat ik die 8MB zo, of moet ik daar ook "CREATE" op loslaten ?

    Ik heb dit nog met geen enkele andere schijf voorgehad...
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Harddisk formatteren - probleem

    Ook dat probleem, maar met deze van mij lukt het niet, zijn bestemd voor digicorders.

    Mischien kan je hier wat tips vinden.

    Comment


    • #3
      Re: Harddisk formatteren - probleem

      Die 8MB partitie krijg je wanneer je een extended partitie aanmaakt op de schijf. Kies je om direct een Primary Partitie aan te maken, dan kan je die 8MB ook gebruiken (voor 1 of 2 extra foto's ;-)
      Canon / Ubuntu / MacOSX / GIMP

      Comment


      • #4
        Re: Harddisk formatteren - probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        ....................Is dat normaal ? En laat ik die 8MB zo, of moet ik daar ook "CREATE" op loslaten ?
        Dit is heel normaal en die moet je zo laten, dit is namelijk de cache van de HDD.
        Je hebt ook HDD's met een grotere cache tot zelfs 64MB.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Harddisk formatteren - probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Dit is heel normaal en die moet je zo laten, dit is namelijk de cache van de HDD.
          Je hebt ook HDD's met een grotere cache tot zelfs 64MB.

          Grtz, RF
          Het cache-geheugen van de harde schijf staat daar totaal los van.

          Die 8mb wordt 'vrijgehouden' om later van een logisch volume naar een dynamisch volume te kunnen omzetten.
          My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

          Comment


          • #6
            Re: Harddisk formatteren - probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Dit is heel normaal en die moet je zo laten, dit is namelijk de cache van de HDD.
            Je hebt ook HDD's met een grotere cache tot zelfs 64MB.

            Grtz, RF
            Grapje zeker? uw HD cache is een embedded "memory" chip in de electronica van uw HD ... een intern buffer geheugen zeg maar.

            Comment


            • #7
              Re: Harddisk formatteren - probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Grapje zeker?
              Zal nog niet nuchter geweest zijn van met Nieuwjaar.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Harddisk formatteren - probleem

                Als ik mij niet vergis was die 8MB voor de ntfs journal.

                Comment


                • #9
                  Re: Harddisk formatteren - probleem

                  Basic disk en dynamic disk voor software RAID.
                  Om raid mogelijk te maken moeten de harde schijven omgezet worden van basic disk (de normale disk-indeling met partities) naar dynamic disk. Bij een dynamic disk zit de partitie-info in een ongebruikte deel van de schijf (8 MB op het einde van de schijf). In die 8MB kan er heel wat meer informatie opgeslagen worden dan in een partitietabel in de master boot record: informatie over de volledige bestandsstructuur van het computersysteem wordt er in opgenomen (normale partities, raid partities, OEM restore partities, en dergelijke). Deze informatie wordt gedupliceerd op alle dynamische schijven van het systeem.
                  Omdat de klassieke indeling in partities niet meer bestaat bij een dynamic disk, kunnen dergelijke schijven ook niet meer betrouwbaar gelezen worden op systemen die dynamische disks niet ondersteunen. Windows gebruikt niet de laatste 8MB van een schijf (voor het geval een schijf zou omgezet worden naar dynamisch), dit is ook het geval voor de niet-server versies van Windows. Andere systemen zoals Linux kunnen die 8MB (die als "ongebruikt" gemarkeerd staan) echter wel gebruiken. Linux kan een Windows NTFS partitie maken, en die tot op het einde van de schijf laten lopen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment

                  Working...
                  X