Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hallogeenspots vervangen door Led ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hallogeenspots vervangen door Led ...

    Ik wens mijn 3x35W halogeenspots (Gu10, inbouw in plafond badkamer) vervangen door led-verlichting. Bedoeling is om warm, geel licht te verkrijgen en een lamp die niet zo warm krijgt als de 35W halogeen.

    Ik overwoog powerleds, maar los van hun hoge prijs hoorde ik ook dat ze wel redelijk warm kunnen krijgen ?

    Kunnen jullie me iets aanraden ?
    (hoeveel watt heb ik nodig in led-termen, welke soort lamp, ...)
    'KLIK' ... te laat ...

  • #2
    Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

    Leds worden minder warm (door het lagere vermogen), maar ze hebben wel degelijk voldoende lucht nodig om de warmte af te kunnen geven.
    De gloeidraad van een halogeenlamp moet heel heet worden vooralleer die licht geeft, een led mag niet heet worden omdat die dan stuk gaat.
    Het rendement van de led wordt ook slechter als die warmer wordt (geeft dan minder licht bij dezelfde stroomsterkte).

    Dat maakt dus dat je er bij de keuze van het armatuur al rekening moet houden dat de warmte weg kan (dat er een luchtstroom langs de led kan om de warmte af te voeren).
    Een volledig gesloten armatuur is dus niet aan te raden omdat de warmte dan gevangen zit.

    Er zijn leds met verschillende kleurtemperatuur, maar of die werkelijk juist is, dat is meestal wel een andere zaak.
    De kleurweergave-index kan ook belangrijk zijn, omdat je in een badkamer liefst de juiste kleuren ziet in de spiegel (dat is voor vrouwen waarschijnlijk nog wat belangrijker als ze met hun make-up bezig zijn).
    Heel wat van die led-spots hebben een veel slechtere kleurweergave dan een halogeenlamp.
    Maar er zijn er ook die wat dat betreft wel goed zijn. Het probleem is dat je dat niet kan controleren in de winkel.

    Ik heb er hier die echt geel licht geven (veel te geel). Warm licht is niet alleen geel, er moet zeker rood bijzitten, en die kleur lijkt wel afwezig bij die spotjes...
    Maar ik heb er in de bureaulamp eentje zitten met een wat hogere kleurtemperatuur die op het zicht een veel betere kleurweergave-index heeft dan die gele. De kleurweergave van dat spotje komt bijna overeen met die van een halogeenspotje.
    De duurdere leds hebben een betere kleurweergave-index, maar in die spotjes worden meestal goedkopere ledjes gebruikt omdat ze anders veel te duur worden (dat zijn ze nu ook al).
    Er bestaan dus wel goede leds, maar die zitten nog niet in de spotjes...

    Een 3W led spot zal minder licht geven dan een halogeenspot van 35W.

    GU10, dat zijn lampjes die rechtstreeks op 230V werken.

    Als ze dit type led zouden gebruiken in een led-lamp, dan kan die zo'n 900-950 lumen leveren bij een vermogen van 10W:


    De ledjes die nu in de spotjes worden gebruikt, die geven maximum 60-70 lumen per Watt.
    De XM-L led (die van de foto dus) heeft een veel groter rendement, en blijft dat ook nog behouden bij een grotere stroomsterkte.
    Last edited by Black B@ndit; 15 augustus 2011, 00:54.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

      Heb de oversteek van mijn nieuw tuinhuis voorzien van Powerleds van Philips.
      Deze serie (Ledino) is speciaal gemaakt voor buiten en ook wel voor badkamers. IP23 norm.
      Zeer tevreden over het licht dat ze produceren. Zacht wit licht dat heel mooi uitstraalt over de tuintafel en stoelen die er staan.
      Ze branden nu al een tijdje en komen niet echt warm hoor.
      Qua prijs is het zeker niet de goedkoopste ( om en bij 175euro per paar) maar ik had nog genoeg budget over van de installatie en inrichting van het tuinhuis.
      Tja, en als je iets goed wil doen en duurzaam mag je niet op een euro zien hé.

      groeten,
      wistofus
      Nikon D5000 - Nikkor18-200 VR II, Nikkor AF-S DX 35/1.8G, Speedlight SB700, Lumix FZ-18
      iMac 24" 2.93Ghz 4Gb ram 640Gb Hd,
      Zannata U6.2 Roadracer Campa"Daytona", Garmin Edge605

      Comment


      • #4
        Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

        Wat licht buiten geeft kan je niet vergelijken met binnen.
        Om te besparen moet ge bestaande verlichting ook niet vervangen, de investering is te groot ... bij nieuwe verlichting is het al wat anders omdat ge het bestaande niet moet weggooien.
        Om echt goed te zien vind ik geen enkele LED goed, enkel goed voor wat achtergrondverlichting of om objecten te verlichten.
        Ieder zijn smaak natuurlijk.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

          <KNIP> (Spammer verwijderd)
          De kleurweergave-index vind ik zelf heel belangrijk, zolang die bij de meeste led-spotjes nog altijd ver onder die van halogeenverlichting zit geven led-lampen en spots geen aangenaam licht.
          Die kleurweergave-index wordt maar zelden vermeld bij de technische gegevens.
          Wat er wel vermeld wordt is de kleurtemperatuur, maar die geeft dus geen garantie op "aangenaam licht".
          Je moet er wat geluk mee hebben, het ene type spotje zal vrij behoorlijk licht geven, maar een ander kan flink tegenvallen.


          Ik heb zelf al een paar led-spotjes in gebruik, ik heb er eentje dat een vrij redelijke kleurweergave heeft, en dat gebruik ik als bureaulamp (kostte zo'n 6,5 euro).
          Een ander setje (2 leds in een plafond-armatuur dat niet zoveel gebruikt wordt) geeft volgens de fabrikant warmer licht, voor mij is het eerder geel licht omdat de andere kleuren onder die lampjes maar heel slecht weergegevn worden.
          Een led-zaklampje van zo'n 10 euro met een Q5 led geeft véél mooier licht dan die spotjes, maar het is wat te koel voor gebruik in een woonkamer.
          Last edited by LesC; 4 november 2011, 22:07.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

            Ik heb in onze badkamer halogeenspots van 35W willen vervangen door de zwaarste LED's, maar de opbrengst is bijlange niet zo goed als die van de halogeenspots. Heb ze er maar weer uitgesmeten. Volgens mij is het nog te vroeg voor die Led''s. Men belooft van alles, maar als je ze naast halogeenspots hangt zie je het pas. Een duur grapje om te proberen, maar mij moeten ze niet meer overtuigen.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

              Er nog bij vertellen dat het bij ons over de 12V spots gaat. Alle transformatoren zitten bij ons op zolder. Als je die mannen op internet moet geloven zou je nog al jouw transformatoren moeten veranderen ook.
              En die Led spots moeten dan nog in de bestaande armaturen passen ook, want bij ons steken die spots in de keuken, slaapkamers en badkamer mooi in de plafonds verwerkt.
              Last edited by enero; 4 november 2011, 22:04.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

                Ik heb in mijn veranda de 10 spots vervangen door led spots gekocht op ebay:



                specificaties:

                Input voltage: 220V AC (+-10v)
                Output power:4.5W-5W
                Beam angle: 180 degree
                Lumen output: 450Lm
                Reflector efficiency: 90%
                Light source: 24pcs 5050 SMD High Power HCC LED
                Body temperature: <60°C
                LED working temperature: <65°C
                Color temperature: 2800-3300K (Warm White)
                Source life: > 50,000 hours
                Safety assurance: CE & RoHS and NO UV&IR

                Ze geven warm white licht maar als je ze vergelijkt met halogeen zijn ze toch iets witter.

                Ik heb me zo 1 led lamp gekocht was iets van 5 euro verzending inclusief om te proberen en daarna heb ik me er nog 9 bij besteld.

                Bekijk eens dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=JQitF...layer_embedded
                Zijn dezelfde soort maar dan van een verkoper uit de UK en 13 euro per stuk. Ik heb ook zo 1 stuk bij hem gekocht om te vergelijken met de goedkopere uit China en zie geen verschil. Nu het filmpje geeft je een idee wat de lichtopbrengst is.

                mir
                Last edited by mir; 5 november 2011, 08:13.
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Ik heb in mijn veranda de 10 spots vervangen door led spots gekocht op ebay:



                  specificaties:

                  Input voltage: 220V AC (+-10v)
                  Output power:4.5W-5W
                  Beam angle: 180 degree
                  Lumen output: 450Lm
                  Reflector efficiency: 90%
                  Light source: 24pcs 5050 SMD High Power HCC LED
                  Body temperature: <60°C
                  LED working temperature: <65°C
                  Color temperature: 2800-3300K (Warm White)
                  Source life: > 50,000 hours
                  Safety assurance: CE & RoHS and NO UV&IR

                  Ze geven warm white licht maar als je ze vergelijkt met halogeen zijn ze toch iets witter.

                  Ik heb me zo 1 led lamp gekocht was iets van 5 euro verzending inclusief om te proberen en daarna heb ik me er nog 9 bij besteld.

                  Bekijk eens dit filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=JQitF...layer_embedded
                  Zijn dezelfde soort maar dan van een verkoper uit de UK en 13 euro per stuk. Ik heb ook zo 1 stuk bij hem gekocht om te vergelijken met de goedkopere uit China en zie geen verschil. Nu het filmpje geeft je een idee wat de lichtopbrengst is.

                  mir
                  Dat zijn de ledlampjes die een brede lichtstraal geven (als je al van een straal kan spreken). Voor algemeen licht zijn die goed, maar heel wat spotjes worden op een bepaald onderwerp gericht om dat beter te belichten, en dan heb je een ander type led-spotje nodig.

                  In de specificaties staat iets dat er volgens mij niet echt bij hoort "Reflector efficiency: 90% ", volgens mij zitten de SMD-ledjs gewoon vooraan, en wordt er helemaal geen reflector gebruikt (er zijn dus geen verliezen van de reflector of een glaasje dat voor de leds zit)...
                  Die SMD ledjes hebben een wat lagere lichtopbrengst per Watt dan de Cree leds, en de kleurweergave-index van die Cree leds is ook hoger. Maar die zijn duurder, en daarom worden ze nog niet in de spotjes ingebouwd.

                  De meeste van de goedkope 3-4 led spotjes die je in China bestelt kan je overigens best eerst uit elkaar halen om een beetje warmtegeleidende pasta tussen het plaatje waarop de leds zitten en de behuizing van het spotje te doen. Dan worden de leds zelf wat minder heet en gaan ze veel langer mee.
                  Waarschijnlijk is dat iets wat de fabrikanten van de duurdere spotjes al meteen doen tijdens de fabricage.
                  Bij die SMD ledjes die helemaal vooraan zitten is de koeling waarschijnlijk een minder groot probleem.
                  Last edited by Black B@ndit; 24 november 2011, 17:27.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

                    vandaag Led GU10 lampjes ( 4 stuks) 3W led= 35 w halogeen gekocht in de Aldi
                    merk Lifetec Led met reflector
                    3000k warm white
                    1 led per lampje (power LED?)
                    600 cd (zal wel zoiets als candela zijn)
                    20.000 branduren

                    ze waren te krijgen in 12v (GU 5.3) en 230v(GU 10) uitvoering.

                    ze worden iets meer dan handwarm.
                    kostprijs 12 euro het stuk
                    mijn oordeel : kunnen de 35W halogeenspotjes aan wat kleur en lichtopbrengst betreft
                    als er tenminste een 35W versie halogeen bestaat.
                    ik heb ze ingedraaid waar 20w en 50w in een ornament zaten en 1 spotje aan de pc voor
                    het toetsenbord en omgeving.

                    afhankelijk van de gebruiksduur per dag , betalen die lampjes zich terug in 3 a 4 jaar in funktie van het
                    stroomverbruik wat een 10 voud lager ligt en meer door plaatselijk te verlichten (vb werkruimte aan PC , leesverlichting in living boven 1 zit enz
                    werkruimte pc was vroeger 60w TL nu 3W LED , leesverlichting vroeger 100 w halogeen, nu 3 maal 3 w LED )
                    Last edited by dacale; 24 november 2011, 19:33. Reden: edit tekst
                    Groeten Leon
                    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                      Ik heb in onze badkamer halogeenspots van 35W willen vervangen door de zwaarste LED's, maar de opbrengst is bijlange niet zo goed als die van de halogeenspots. Heb ze er maar weer uitgesmeten. Volgens mij is het nog te vroeg voor die Led''s. Men belooft van alles, maar als je ze naast halogeenspots hangt zie je het pas. Een duur grapje om te proberen, maar mij moeten ze niet meer overtuigen.
                      vind ik ook, veel geblaat en weinig wol met die leds.
                      bovendien gaan ze rapper kapot dan de klassieke gloeilampen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hallogeenspots vervangen door Led ...

                        Er is een doe-het-zelf manier om een witte led (ongeveer) dezelfde kleurtemperatuur te geven van een "halogeen"-lamp...

                        Gewoon een "CTO" daylight-to-tungsten filter op maat uitknippen en ergens tussen je armatuur en de led prutsen...
                        http://www.leefilters.com/lighting/p...46DD8DB5C25FA/
                        Ik ga het binnenkort alleszins proberen, eens ik zo'n filter ergens vind..

                        En er bestaan wél degelijke, compacte & krachtige High-Performance Leds, zoals deze bvb (met een smalle lichtbundelhoek van 36°):
                        http://www.marinocristal.com/page_vi...58/id_linea=42

                        Of met een brede lichtbundel :
                        http://www.marinocristal.com/page_vi...58/id_linea=62

                        Te bestellen bij groothandels zoals Cebeo, Rexell, etc...

                        Comment

                        Working...
                        X