Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hakselaar van de lidl.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hakselaar van de lidl.

    Hey juppekes.

    Wat een mens allemaal niet doet als je tijd teveel hebt.
    Filmpjes maken tijdens het hakselen.
    Ik heb dit jaar in de Lidl een hakselaar gekocht en wilde eens tonen aan jullie hoe goed da machientje wel werkt.
    Het is zo'n walshakselaar, dit werkt niet met messen maar met een walsrol.
    Dit maakt veel minder lawaai en da slaat nie zo veel tegen de takken.
    Alles gaat er heel soepel in en eens de wals de takken vast heeft moet je niets meer doen.
    Ik had vroeger een met messen en da ging zeker zo goed niet.
    En zo zie je maar dat het niet altijd duur moet zijn om goed te zijn.
    Ik ben ook tot de max dikte gegaan, 3.5cm dik.
    Het was nu ook weer niet de hardste houtsoort, het waren krulwilgen.



    Last edited by Mriya; 9 december 2020, 07:21.
    Bootjes

  • #2
    Re: Hakselaar van de lidl.

    teveel tijd? Hoe doe je dat?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Hakselaar van de lidl.

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      teveel tijd? Hoe doe je dat?
      Snoeien is hier ook iets dat wordt uitgesteld, en onze krulwilg is twee zomers geleden al van de droogte gestorven.
      Die hakselaars met messen zijn inderdaad prul, wij hebben sinds een paar jaar ook één met tandwielen, van Ryobi, ook een grasmaaier van dat merk, prijs/kwaliteit erg tevreden van.
      De tijd dat je naar het containerpark rijdt heb je alles gehakseld, welkome aanvulling voor de composthoop.

      Comment


      • #4
        Re: Hakselaar van de lidl.

        Het gaat er wel door, maar zo te horen is het toch de limiet wat die aankan. [emoji848]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Hakselaar van de lidl.

          Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
          Hey juppekes.

          Wat een mens allemaal niet doet als je tijd teveel hebt.
          Filmpjes maken tijdens het hakselen.
          Ik heb dit jaar in de Lidl een hakselaar gekocht en wilde eens tonen aan jullie hoe goed da machientje wel werkt.
          Het is zo'n walshakselaar, dit werkt niet met messen maar met een walsrol.
          Dit maakt veel minder lawaai en da slaat nie zo veel tegen de takken.
          Alles gaat er heel soepel in en eens de wals de takken vast heeft moet je niets meer doen.
          Ik had vroeger een met messen en da ging zeker zo goed niet.
          Als ik vragen mag ... is dat een model YT5461-01 (schijnbaar een universeel model verkocht onder een oneindig aantal "namen") Ik heb een gelijkaardig model, gekocht in de Markro zo'n 5 jaar geleden en het "contra-mes" is versleten ... Makro blijft oostindisch doof voor mijn vragen voor een wisselstuk ... vandaar mijn vraag dus (heb er gisteren, op de laatste halve millimeter alu, een ganse vlierstruik doorgejaagd, 4 cm takken zonder probleem maar ja, "vlierenfluiterhout" he ..)

          Comment


          • #6
            Re: Hakselaar van de lidl.

            Ik wist maar van twee snijsystemen : het klassieke mes/tegenmes en het systeem van Eliet. Van dit had ik nog nooit gehoord.
            Ik heb jaren gewerkt met een Scheppach Gartenwolf GWS400 met een kloeke electrische motor (2700 W dacht ik) en twee messen, om de haverklap mocht ik die mesjes draaien en herslijpen, op het einde scheurde de messenplaat uit, tegenmes was ook versleten en de thermische veiligheid tegen het irritante vastlopen was kapot, nu heb ik een jaar of 5 een Eliet Major met een 9 pK benzine. Ik ben aan die messen nog niet geweest terwijl ik toch alle 2 jaar een hele hoop snoeiwerk heb en ik daar takken tot ruim een arm dik doordraai (ook eik). Voor zover ik me herinner is hij in die tijd 2x vastgelopen. Het kost wel wat natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Re: Hakselaar van de lidl.

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Als ik vragen mag ... is dat een model YT5461-01 (schijnbaar een universeel model verkocht onder een oneindig aantal "namen") Ik heb een gelijkaardig model, gekocht in de Markro zo'n 5 jaar geleden en het "contra-mes" is versleten ... Makro blijft oostindisch doof voor mijn vragen voor een wisselstuk ... vandaar mijn vraag dus (heb er gisteren, op de laatste halve millimeter alu, een ganse vlierstruik doorgejaagd, 4 cm takken zonder probleem maar ja, "vlierenfluiterhout" he ..)
              Zo te zien is de Ryobi van dezelfde makelij. Ook Bosch heeft er van hetzelfde concept.
              Het rond een horizontale as draaiende scherpe "tandwiel" wordt tegen een alu plaat gedrukt. Als je teveel aanspant schraap je er de krullen metaal af.
              Dat tegenmes wordt wel op verschillende plaatsen verkocht:

              https://www.amazon.fr/Gtapiece-Contr...RS91SA0P47H0Y3
              Last edited by palombian; 26 oktober 2020, 09:07.

              Comment


              • #8
                Re: Hakselaar van de lidl.

                Hey juppekes.

                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                teveel tijd? Hoe doe je dat?
                Aan de ziekenkas staan en niet meer kunnen gaan werken.
                Kleine klusjes in huis gaan nog wel, maar zo in de tuin snoeien en hakselen moet ik na een uurtje toch wel stil leggen.
                Maar als je elke dag een uurtje in de tuin kan klussen geraakt het werk ook wel gedaan hoor.

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Het gaat er wel door, maar zo te horen is het toch de limiet wat die aankan. [emoji848]
                Dit was ook wel de bedoeling om aan te tonen welke dikte hij wel aankan.
                De dikste takken die ik er door draai zijn ongeveer 2.5cm, dikkere takken mag ik aan de buurman geven, die steekt da in zijn stoof.


                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zo te zien is de Ryobi van dezelfde makelij. Ook Bosch heeft er van hetzelfde concept.
                Het rond een horizontale as draaiende scherpe "tandwiel" wordt tegen een alu plaat gedrukt. Als je teveel aanspant schraap je er de krullen metaal af.
                Dat tegenmes wordt wel op verschillende plaatsen verkocht:
                Bij die hakselaar van mij kan je het tegen mes niet tot tegen het snijtandwiel draaien hoor, die blijft daar enkele mm's van af.
                Je ziet dan ook in de afvalbak dat de gehakselde takken soms nog als een ketting aaneenhangen met enkel een laagje schors.
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Hakselaar van de lidl.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                  Hey juppekes.



                  Aan de ziekenkas staan en niet meer kunnen gaan werken.
                  Kleine klusjes in huis gaan nog wel, maar zo in de tuin snoeien en hakselen moet ik na een uurtje toch wel stil leggen.
                  Maar als je elke dag een uurtje in de tuin kan klussen geraakt het werk ook wel gedaan hoor.



                  Dit was ook wel de bedoeling om aan te tonen welke dikte hij wel aankan.
                  De dikste takken die ik er door draai zijn ongeveer 2.5cm, dikkere takken mag ik aan de buurman geven, die steekt da in zijn stoof.




                  Bij die hakselaar van mij kan je het tegen mes niet tot tegen het snijtandwiel draaien hoor, die blijft daar enkele mm's van af.
                  Je ziet dan ook in de afvalbak dat de gehakselde takken soms nog als een ketting aaneenhangen met enkel een laagje schors.
                  Misschien had ik dat in het begin niet goed begrepen , het is lang geleden dat ik nog bijgeregeld heb.
                  Maar dat tegenmes gaat niet uitgeslepen zijn tot op 1 mm van de takken.

                  PS: takken van een zekere dikte laten wij drogen voor aanmaakhout, het zou te gek zijn om hiervoor nog eens dikke blokken te moeten gaan klieven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hakselaar van de lidl.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
                    ...

                    Bij die hakselaar van mij kan je het tegen mes niet tot tegen het snijtandwiel draaien hoor, die blijft daar enkele mm's van af.
                    Je ziet dan ook in de afvalbak dat de gehakselde takken soms nog als een ketting aaneenhangen met enkel een laagje schors.
                    Dat is omdat je contrames versleten is ... Men kan het messenblok tot net tegen het contrames aanzetten. In mijn geval heb je zowat 6-7 mm dikte weg te "schrapen" als je een nieuw contrames bekijkt. Maar men kan het contrames niet oneindig blijven aanspannen, de dubbele knop zorgt er voor dat je de laatste halve mm niet kan gebruiken omdat je anders door het de "gewafelde" (aka niet vol metaal) constructie snijdt van de contra-plaat en dan zit er een gat in ... De ketting half doorgesneden takken is daar een bewijs van.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hakselaar van de lidl.

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Dat is omdat je contrames versleten is ... Men kan het messenblok tot net tegen het contrames aanzetten. In mijn geval heb je zowat 6-7 mm dikte weg te "schrapen" als je een nieuw contrames bekijkt. Maar men kan het contrames niet oneindig blijven aanspannen, de dubbele knop zorgt er voor dat je de laatste halve mm niet kan gebruiken omdat je anders door het de "gewafelde" (aka niet vol metaal) constructie snijdt van de contra-plaat en dan zit er een gat in ... De ketting half doorgesneden takken is daar een bewijs van.
                      Bedankt, dan had ik toch goed begrepen dat die plaat tot tegen het mes moest komen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hakselaar van de lidl.

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Bedankt, dan had ik toch goed begrepen dat die plaat tot tegen het mes moest komen.
                        ja idd, net ertegen ... als je even verder "forceert" zal je zien dat er alu krullen in de afvalbak terecht komen! Je messen snijden dan metaal weg van de conterplaat! Niet doen dus!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hakselaar van de lidl.

                          Ik heb hier een goedkope hakselaar van Top Craft die op hetzelfde principe werkt.
                          Die wordt hier maar een paar keer per jaar gebruikt, dan dan draait die ook nog niet zo lang, daardoor gaat die wel een aantal jaren mee.
                          Nu zal die zo'n 6 jaar oud zijn, toen ik die pas had gekocht heb ik er toch wel een paar vrij grote struiken "doorgedraaid", maar de dikkere takken heb ik in stukken gezaagd en meegegeven aan iemand die een houtkachel heeft.

                          Als je een hakselaar nodig hebt om elk jaar een paar takken te verwerken, dan is zo'n hakselaar goed genoeg.
                          Voor iemand die professioneel bezig is met tuinaanleg en onderhoud is zo'n kleine hakselaar natuurlijk geen goede keuze, want die is veel te traag en die zal ook niet lang genoeg heel blijven.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hakselaar van de lidl.

                            Inderdaad, het juiste materiaal voor het juiste werk is een gezond principe.
                            Aan de andere kant : ik werk graag met goed materiaal en mijn zoon is nog een slag erger.
                            Door de band snoei ik alle twee jaar en dat is wel een paar dagen werk, levert een goede 20-30 grote kruiwagens hakseling op, maar het is hier ook een erg bosrijke omgeving, ik heb een goede hakselaar nodig. Maar hem betalen was minder leuk....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hakselaar van de lidl.

                              Ik koop NOOIT nog iets in de Midl!
                              Een bende bedriegers zijn het.
                              Op 02/11/2020 een compressor besteld en zogezegd op 03/11/2020 ging Bpost die leveren.
                              OP hun T & T van Bpost stond dat ze door omstandigheden die niet konden afleveren en dat ze die op 04/11/2020 zouden leveren.
                              ook op 04/11/2020 niemand gehoord of gezien en verder geen T & T van Bpost.
                              Dan maar contact opgenomen met Lidl.
                              Zeven dagen later eindelijk een antwoord van Lidl (ze beloven te antwoorden binnen de twee werkdage).
                              Ze waren dus op de hoogte van de omstandigheden en gingen een onderzoek openen in samenwerking met Bpost.
                              Sinds hun mail (10/11/2020) niks meer van Lidl vernomen, monddood.
                              Dan ben ik in een Franse colère geschoten en vroeg de terug storting voor wat ik betaald heb en nooit ontvangen heb.
                              Vandaag 17/11/2020 niks teug gestort, niks ontvangen, Bpost is waarschijnlijk op sterven na dood en ja, Lidl is dit ook zeker?

                              Dus Lidl nooit meer! Onbetrouwbaar want ze konden allang een andere compressor op kunnen sturen.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X