Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsaankoop voorstel van Elegant duurder dan geen groepsaankoop Engie Direct

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsaankoop voorstel van Elegant duurder dan geen groepsaankoop Engie Direct

    Zopas ontving ik een groepsaankoop van samensterker Variabel, Elegant biedt 26,26 c€/kWh piekuren en 21,56 c€/kWh nacht/uitsluitend nacht.
    €1550,40 op jaarbasis, zo'n €129 per maand.

    De goedkoopste op mijnenergie.be is variabel Engie Direct met 22,02 c€/kWh en 18,09 c€/kWh nacht/uitsluitend nacht.
    €1398 op jaarbasis, zo'n €116,52 per maand.

    Nu heb ik nog het superlaag tarief van 6.56 c€/kWh dag en €5.03 c€/kWh nacht/uitsluitend nacht.
    €1200 op jaarbasis, zo'n €100 per maand.

    Een vriend neemt al jaren variabel, zelfs voor corona en putin.
    Kan later toch per maand opzeggen moest putin een hartaanval krijgen.

    Op 1/8 vervalt mijn contract en opzeg is 30 dagen, wachten tot 1/7 zal niet veel uithalen
    Heb de goedkoopste variabel "Engie Direct" genomen, belachelijk dat de groepsaankoop nog duurder is :-D

    Engie ging automatisch overgaan op Easy Variabel trimestrieel (maar weet niet of dit echt iets scheelt).
    Bij de omschrijving staat de prijs veranderd elk trimester (ofwel elke 3 maanden). Bij onze andere variabele contracten verandert de prijs elke maand.
    De prijs van Easy Variabel kan dus gedurende de 3 maanden van een trimester niet stijgen. De andere variabele contracten worden elke maand aangepast en stijgen of dalen dus sneller. In de huidige periode van grote en onverwachte prijsschommelingen biedt Easy Variabel meer stabiliteit en bescherming tegen prijsstijgingen dan de andere variabele contracten.
    Last edited by KevinVdd; 23 juni 2022, 21:52.

  • #2
    Re: Groepsaankoop vast contract voorstel van Elegant ontvangen, wat vinden jullie?

    Mijn inziens kan je met dit prijsverschil eigenlijk geen slechte keuze maken.
    Ale, tis te zeggen. Je moet kiezen tussen de tering en de pest want de prijzen zijn echt erg hoog.

    Samensterker had ons ook een aanbod gedaan vorige maand. Maar was een variabel contract en toen ik ging opzoeken op de vreg was Engie nog iets goedkoper en ook variabel.
    Heb dat laatste dan maar genomen.
    Zoals je zegt, het is maandelijks opzegbaar. Als er een aanbod komt aan vast contract met scherpe prijs kan ik veranderen.
    Maar het zal veranderen volgens ik hoor.
    Leveranciers zijn vragende partij om de contractvoorwaarden te mogen aanpassen. Geen idee of de regering er gevolg aan zal geven.

    Wij zitten ook in het zelfde schuitje van jij. Ons oude contract vervalt ook per 1/8 en we zitten ook nog aan oud tarief nu.

    Comment


    • #3
      Re: Groepsaankoop vast contract voorstel van Elegant ontvangen, wat vinden jullie?

      Een variabel contract is geen enkele garantie voor de toekomst, waarom zou je dan aan groepsaankopen meedoen ?
      Hooguit krijg je een tijdelijke korting als lokkertje.
      De energieleveranciers bepalen de prijs niet, dat is inderdaad momenteel enkel de heer Poetin.
      Duitsland bereidt een wet voor waarbij energieleveranciers - buiten het afsluiten van de levering volgens prioriteit - prijsstijgingen direct aan de verbruiker mogen doorrekenen. Dit om te beletten dat ze failliet gaan en het hele systeem in mekaar stort.
      Onze Belgische excellenties kunnen blijven beweren dat de bevoorrading verzekerd is, maar dat zal aan de marktprijs zijn, dwz nog 3 keer meer dan nu.
      Ik hou voor deze winter rekening met een gasprijs tot 5 €/m3, en elektriciteitsprijzen navenant.
      In een dergelijke situatie verkies ik een contract met maandelijkse aanpassing, en liefst ook elke maand afgerekend (volgens de stand van de digitale meter).

      Begin nu niet weer allemaal te roepen dat "ZE" dat niet kunnen maken, "ZE" kunnen er zelf niets meer aan doen en "ZE" hebben ook geen geld meer om iedereen te subsidieren .
      Last edited by palombian; 24 juni 2022, 22:39.

      Comment


      • #4
        Re: Groepsaankoop vast contract voorstel van Elegant ontvangen, wat vinden jullie?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Een variabel contract is geen enkele garantie voor de toekomst, waarom zou je dan aan groepsaankopen meedoen ?
        ....
        Dat zijn twee stellingen.
        Een variabel contract heeft ook een zekere stabiliteit in zich.
        Het klopt dat de prijs variabel is. MAAR wel volgens een zeker aanbod en formule.
        Ze gebruiken een systeem om de prijs te berekenen en aan te passen in functie van de markt.
        Maar de schaal die ze gebruiken staat wel degelijk vast. Er zijn daar spelregels rond. Het is niet zoals een poker spel waarbij de leverancier zomaar kan vragen wat hij wil.

        Als vergelijk kan je bv de benzinepompen nemen.
        Tanken bij Texaco is door de band altijd een heel pak duurder dan de concurrent prijsbreker.
        Zo kan je tanken bij prijsbrekers aan goedkope tarieven desondanks de prijs ook daar variabel is.

        Uw tweede stelling is het al dan niet aankopen via een groepsaankoop.
        Het is net door aan te kopen via groepsaankopen dat ik tot op heden aan erg lage prijzen mijn vast contract heb nu.
        Niemand ging er onder destijds en zo heb ik mijn slag kunnen slaan.
        Dat heeft me geen windeieren gelegd tijdens de start van de crisis.
        Als de voorwaarden van een groepsaankoop goed zijn moet je stom zijn om niet op het aanbod te willen ingaan.
        Even goed had ik een sterk aanbod kunnen vinden zonder groepsaankoop. Maar daar moet je dan wat geluk bij hebben dat er toevallig een actie loopt met sterke voorwaarden.

        NU... is de markt anders en kan je via een groepsaankoop erg moeilijk een interessant contract scoren.
        Maar zoals altijd komt het weer neer op vergelijken en weten hoe die prijs in elkaar zit.

        In die mens zijn geval kan hij enkel kiezen voor een variabel contract. Het is hoe de markt op heden is.
        Maar hij kan wel kiezen voor het beste aanbod.

        En het fijne aan de wetgeving is dat hij altijd kan opzeggen als de markt een interessant voorstel bied.


        Los van dit...
        Het is niet zozeer door de oorlog dat de prijzen zo hoog zijn. Het speelt zeker mee voor een deel. Maar de prijzen zijn gewoon hoog door het sterk opleven van de economie na covid.
        Er is nu extreem hoge vraag en het aanbod kan niet/wil niet volgen.
        Zo hebben de OPEC landen de kraan voor olie op druppelen gezet. Dat doet de internationale prijs van olie sterk stijgen.
        Gasprijs is gekoppeld aan die prijs.
        Idem voor elektriek.
        Er is maar weinig logica dat kan verklaren waarom elektriek duurder zou moeten worden.
        De windmolens en nucleair sites kosten nog altijd evenveel aan onderhoud.
        Het is gewoon het spel van kapitalisme dat nu speelt.

        Comment


        • #5
          Re: Groepsaankoop vast contract voorstel van Elegant ontvangen, wat vinden jullie?

          De elektriciteitsprijs wordt bepaald door de centrale met de hoogste marginale kost, en dat is momenteel één op gas.
          Vermits het rendement ongeveer 50% is, zal 1 kWh elektriciteit het dubbel aangerekend worden van 1 kWh gas.

          Een producent die elektriciteit opwekt met wind, water, kernenergie enz heeft deze hoge marginale kost niet, en zal nu (zeer) veel geld verdienen.

          De enige manier om hieraan als consument nog (gedeeltelijk) te ontsnappen is via een burgercooperatief zoals Ecopower, of door eigen PV panelen.
          Spijtig genoeg lukt dat niet voor gas.

          De consument is jaren in slaap gewiegd, door het spelletje van leverancier wisselen dacht men aan prijsstijgingen te ontkomen en was het niet nodig om te investeren in energiebesparende maatregelen.

          Momenteel wordt in België grosso modo 50% van de elektriciteit opgewekt met kernernergie, maximum 20% met wind en 5% met zon, en voor de rest met gas.
          Vermits binnenkort de kerncentrales toegaan moet iemand mij nog eens vertellen hoe wij ooit van dat gas gaan afraken.
          Last edited by palombian; 26 juni 2022, 23:09.

          Comment


          • #6
            Re: Groepsaankoop vast contract voorstel van Elegant ontvangen, wat vinden jullie?

            Ik heb weer iets bijgeleerd. HEEL belangrijk!

            Blijkbaar komen variabele contracten in verschillende maten en gewichten.
            Je moet de voorwaarden van het contract heel goed nalezen.

            Blijkbaar is het een nieuwe gewoonte om variabele contracten af te sluiten ZONDER waarborg over een te gebruiken formule.
            Dat maakt dat je bv bij Engie NU kan intekenen op interessante voorwaarden MAAR in de kleine lettertjes staat dat ze eigenlijk elke prijs kunnen vragen volgens hun goesting.
            Het zet de deur open tot willekeur en weinig houvast voor de klant.

            Nu zit ik er sterk mee verveeld want ik heb net een contract aangegaan bij Engie en zou daar eigenlijk weer van af willen nog voor het aanvangt.
            Concreet:
            Oude contract verloopt op 31/7/22
            Nieuwe contract zou ingaan op 1/8/22

            Kan ik er nog onderuit en tekenen bij een andere leverancier?

            Comment

            Working...
            X