Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier MAKITA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Grasmaaier MAKITA

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Kijk eens naar de grasmaaiers van EGO.
    Die werken op een zware batterij.
    Vraag om 1 dag een demo toestel. Laad de batterij volledig op en zie hoever je geraakt.
    Hier ongeveer 10 a ( - het huis ) en ik kom ruim toe.
    Zeer stil, haast geen onderhoud, super goede batterij - kan je ook in andere toestellen van Ego steken.
    Enorm compact om op te bergen.
    Ik zou niks anders meer willen.
    Van waar ken jij dat merk?
    Wij hebben dat “toevallig” ook. [emoji23]
    Inderdaad, uw omschrijving is volledig correct.
    Na zoveel jaar een deftige Honda grasmaaier te hebben gehad, zouden we niet meer terug willen.
    Veel minder lawaai, geen stank, geen geloop om benzine, geen verouderde benzine na de winter, bijna geen onderhoud en ook veel eenvoudiger dan een gewone elektrische met draad.
    Batterij gaat goed lang mee, redelijk snel geladen.
    Uiteraard is ieders tuin en situatie iets anders.
    Toekomstgericht zullen we toch moeten, meer en meer gemeentes willen toestellen met ontploffingsmotor verbieden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Re: Grasmaaier MAKITA

      geen verouderde benzine na de winter
      Met Aspen heb je dat probleem niet.
      Minder onderhoud:dat is waar.
      Slecht onderhoud van benzine geeft startproblemen,en niets zo vervelend om je een breuk te sleuren aan een motor die niet start.

      Comment


      • #18
        Re: Grasmaaier MAKITA

        Ik ben even op zoek gegaan naar de Ego grasmaaiers, die werken op een 56V accu.
        De lichtste 56V accu heeft een capaciteit van 2,5Ah, die heeft dus een vermogen van 140Wh (als je de opgegeven spanning vermenigvuldigt met de opgegeven capaciteit in Ah).
        Dat komt overeen met de accu van mijn Bosch grasmaaier, die heeft een spanning van 36V en een capaciteit van 4Ah, dat is 144Wh.
        Waarbij Bosch uitgaat van een nominale spanning van 3,6V per cel, het is een 10S/2P accupack, tien cellen in serie en over elke cel zit nog een tweede cel parallel.
        Sommige merken van gereedschappen gebruiken de 4,2V per cel als indicatie, maar daarmee overdrijven ze als je aan de hand daarvan de capaciteit in Wh gaat berekenen want die 4,2V per cel blijft niet constant tijdens het ontladen.
        (Ik heb hier een paar gereedschappen van Parkside die werken met de "X-20V" serie accu's, bij Bosch zouden dat dus 18V accu's zijn, 5 cellen van 3,6V per cel in serie = 18V).

        Bij Ego gaan ze uit van 4V per cel (in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=hY0HALIDfnw zie je dat het een 14S accupack is, en 14x4V=56V), als ik daarvan de capaciteit bereken volgens de normen van Bosch (3,6V per cel), dan heeft een Ego accupack van 56V/2,5Ah een werkelijke capaciteit van 126Wh (bij een nominale spanning van 50,4V of 3,6V per cel).

        Maar Ego heeft ook accupacks van 5Ah en 7,5Ah, omgerekend naar Bosch specificaties van 3,6V per cel hebben die dan een werkelijke capaciteit van 252Wh (5Ah) en 504Wh (7,5Ah).
        De lichtste accu is dan zeker niet aan te raden voor een groot gazon, maar met de 7,5Ah versie zou je toch al een vrij grote oppervlakte moeten kunnen maaien per laadbeurt.
        Met de 36V/4Ah Bosch accu kan ik gemakkelijk drie keer mijn gazon maaien, waarschijnlijk zal het zelfs vier keer zijn, maar als er nog maar 1 ledje van de drie oplicht dan laad ik de accu liever net voor ik begin te maaien (om toch maar zeker te zijn dat ik alles in één keer gemaaid krijg, en ook om de accu niet te diep te ontladen, want dat is ook niet zo goed).

        Als je dus geen heel voetbalveld te maaien hebt dan denk ik dat de meesten wel toekomen met een Ego in combinatie met hun zwaarste accupack.
        Heb je een kleiner gazon, dan kan je nog wat besparen door niet het duurste accupack te kopen, want niet iedereen heeft dat 7,5Ah accupack (van zo'n 360 euro) nodig.

        Over de kwaliteiten van verschillende merken heb ik het hier niet, maar om iets gemakkelijker verkocht te krijgen wordt er wel eens creatief omgegaan met bepaalde specificaties.
        Heel wat potentiele klanten kennen die truukjes niet en gaan dan voor het merk dat (voor apparaten die werken op accu's) de hoogste spanning opgeeft, maar daar kan dus wel een verschil op zitten.
        Zo zijn er merken van gereedschappen die werken op 20V/40V accu's waarbij dezelfde accu dan bijvoorbeeld 2Ah levert bij 40V of 4Ah bij 20V.
        Dan lijkt het voor iemand die er niets van kent dat de 40V wel krachtiger moet zijn, maar als je wat beter kijkt dan is er eigenlijk helemaal geen verschil in Wh bij 20 of 40V, dat is dus misleidend voor klanten die er niets van kennen.
        En die 20/40V accu is in werkelijkheid ook een accu met een nominale spanning van 18/36V...

        Wat Ego betreft, onderaan deze pagina zie je dat ze wel degelijk de juiste capaciteit in Wh berekenen en dat ze daarbij niet uitgaan van 4,2V per cel: https://egopowerplus.nl/producten/accus-en-laders
        En ze geven drie jaar garantie op de accu, dat is meer dan wat de meeste andere merken doen (als ik dat eerder had geweten dan had ik waarschijnlijk een Ego gekocht...).
        Last edited by Black B@ndit; 22 maart 2020, 11:31.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Grasmaaier MAKITA

          Bart,
          Geen enkele officiële verkoper van EGO zal u een grasmaaier verkopen of aanraden met een batterij van 2 of 2,5Ah!
          Al de grasmaaiers worden standaard aanbevolen met een zwaardere batterij.
          U kan die 2,5Ah batterijen inderdaad vinden, maar die zijn dan eerder specifiek voor de kantmaaiers en lichte haagscharen bedoeld.
          Onze grasmaaier was standaard voorzien met een batterij van 7,5Ah ... optioneel kan men batterijen bijkopen.
          Ja de grasmaaier werkt ook met een 2Ah maar dat raden ze zelf fors af!
          Al eens gedaan om een klein stukje te doen nadat we vergeten hadden om de andere batterij te laden.
          Maar men belast de kleine batterij wel meer dan voldoende en men moet het wat rustiger aan doen of ze gaat in beveiliging ... zijn trouwens heel goed beveiligd tegen overbelasting.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Grasmaaier MAKITA

            De lichte batterijen zijn inderdaad voor bladblazer of haagschaar.
            Vooral omdat je die zelf moet dragen. Bij een grasmaaier heb je daar minder last van.

            Maar écht, je moet ons niet geloven, ga een testmachine halen voor 1 dag.

            En zelfs had ik 20 are, dan NOG zou ik voor die Ego gaan.

            1) Ofwel een uurtje pauze.
            2) Ofwel een tweede batterij.

            Freddy en ik hebben ongeveer op hetzelfde moment de aankoop gedaan zonder dat we dit van mekaar wisten.
            Maar meestal doen we ook dezelfde research

            Een van mijn beste aankopen ooit.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #21
              Re: Grasmaaier MAKITA

              Bosch heeft ook een 2Ah versie van de 36V accu, en die zou ik ook niet willen in een grasmaaier, zelfs niet in het kleine grasmaaiertje dat ik nu heb.

              De buren zullen ook veel gelukkiger zijn als je een elektrische grasmaaier (met of zonder draad) gebruikt in plaats van eentje met een benzinemotor.
              Hier in de buurt zijn er die een niet overdreven grote oppervlakte gazon hebben, als ik dat stuk gazon moest maaien dan was dat op een half uurtje wel geregeld, maar die doen er minstens twee uur over met hun heel lawaaierige benzinemaaier.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Grasmaaier MAKITA

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Bosch heeft ook een 2Ah versie van de 36V accu, en die zou ik ook niet willen in een grasmaaier, zelfs niet in het kleine grasmaaiertje dat ik nu heb.

                De buren zullen ook veel gelukkiger zijn als je een elektrische grasmaaier (met of zonder draad) gebruikt in plaats van eentje met een benzinemotor.
                Hier in de buurt zijn er die een niet overdreven grote oppervlakte gazon hebben, als ik dat stuk gazon moest maaien dan was dat op een half uurtje wel geregeld, maar die doen er minstens twee uur over met hun heel lawaaierige benzinemaaier.
                Wij hebben een goei 1500m2 gras te maaien ; dat is wel in drie stukken . En over de buren moet ik mij ook geen zorgen maken , het zijn allemaal benzinemaaiers.
                Maar morgen ga ik toch eens naar enkele EGO verdelers bellen, er wonen er enkele binnen een 10 Km straal ; en ook een paar telefoontjes naar Honda verdelers ; alles goed noteren en vergelijken dan . ik laat wel wat horen.

                Comment


                • #23
                  Re: Grasmaaier MAKITA

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                  Wij hebben een goei 1500m2 gras te maaien ; dat is wel in drie stukken . En over de buren moet ik mij ook geen zorgen maken , het zijn allemaal benzinemaaiers.
                  Maar morgen ga ik toch eens naar enkele EGO verdelers bellen, er wonen er enkele binnen een 10 Km straal ; en ook een paar telefoontjes naar Honda verdelers ; alles goed noteren en vergelijken dan . ik laat wel wat horen.
                  Voila, je hebt er niks mee te verliezen.
                  Ik stond in het begin ook heel sceptisch tegenover die Ego.
                  Een maaier met een draad zou ik nooit nemen, dat is gegarandeerd miserie.

                  En een accu om gras te maaien....hmnnn...sterke twijfel.
                  Maar nu ben ik helemaal overtuigd.

                  Natuurlijk, als je gras bij wijze van spreken 20 cm hoog staat, dan zal een benzinemaaier altijd krachtiger zijn, maar je gaat toch geen mooi resultaat hebben van de eerste keer.
                  In normale omstandigheden echter doet die Ego zeer goed zijn werk.
                  Hij heeft zelfs led verlichting voor als het gaat schemeren.

                  Zeer compact verticaal op te bergen.
                  Enfin, probeer het eens.

                  Ik heb vroeger ook steeds Honda gehad, maar deze is veel beter handelbaar dan mijn Honda. ( loodzwaar machien, ook met aluminium maaidek )
                  En wat is er aan zo’n Ego te doen ? Afkuisen ( valt heel goed mee + je kan hem lekker mooi verticaal zetten ) en af en toe het mes es slijpen.
                  That’s it.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #24
                    Grasmaaier MAKITA

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Natuurlijk, als je gras bij wijze van spreken 20 cm hoog staat, dan zal een benzinemaaier altijd krachtiger zijn, maar je gaat toch geen mooi resultaat hebben van de eerste keer.
                    Ge zou u nog kunnen verschieten.
                    Niet met 20cm, beetje overdreven, maar met redelijk lang gazon ging de Honda er moeilijker door dan de EGO.

                    En wat ik nog kan aanbevelen is om niet enkel info te verzamelen maar vooral om eens een test te vragen.
                    Vele dealers voorzien een testmachine, probeer het en de overtuiging zal er snel komen. [emoji6]
                    Wel correct vergelijken, niet beginnen met een bijna lege batterij.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Grasmaaier MAKITA

                      Die testmachine vragen doe ik zeker ; daarom ga ik ook naar een drietal verkopers bellen en eerst de batterij goed laden hoor !
                      Elektrische maaiers ken ik wel ; heb er nog eentje gehad vroeger , enkel jammer van die draad en al dat geduw !!

                      Comment


                      • #26
                        Grasmaaier MAKITA

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                        Die testmachine vragen doe ik zeker ; daarom ga ik ook naar een drietal verkopers bellen en eerst de batterij goed laden hoor !
                        Elektrische maaiers ken ik wel ; heb er nog eentje gehad vroeger , enkel jammer van die draad en al dat geduw !!
                        De meesten willen het niet geloven tot ze het zelf getest hebben, maar zo’n EGO met 7,5Ah batterij is krachtiger dan vele andere grasmaaiers.
                        Ongelooflijk hoe goed die ontworpen zijn.
                        Wij hebben nu ook een haagschaar en bladblazer van dat merk en wat een plezier om daarmee te werken.
                        Maar ieder zijn keuze natuurlijk. [emoji106]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Grasmaaier MAKITA

                          Ik heb net deze grote vergelijkende grasmaaiertest gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=dZc72leGiIw

                          Dit is misschien ook interessant (review na 6 maanden gebruik): https://www.youtube.com/watch?v=syB0Uhuw-Oc
                          Last edited by Black B@ndit; 22 maart 2020, 21:07.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Grasmaaier MAKITA

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Dit is misschien ook interessant (review na 6 maanden gebruik)
                            En dat is zeker niet gelogen, zelfs na drie jaar nog steeds dezelfde ervaring hier.
                            Ook tof weergegeven in deze video. [emoji106]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Grasmaaier MAKITA

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              En dat is zeker niet gelogen, zelfs na drie jaar nog steeds dezelfde ervaring hier.
                              Ook tof weergegeven in deze video. [emoji106]
                              Ja en daar zie je ook hoe compact je hem kan wegzetten.
                              En het gewicht valt enorm goed mee
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment


                              • #30
                                Re: Grasmaaier MAKITA

                                Je zou er weer bijna spontaan een gazon voor aan gaan leggen..

                                Comment

                                Working...
                                X