Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grafische kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grafische kaart

    Ik heb een nieuwe computer nodig omdat mijn oude wat traag wordt voor Photoshop. Ik weet dat je best een groot RAM-geheugen hebt, maar is het ook nodig om een degelijke grafische kaart te kiezen? En welke worden zoal aanbevolen? Alle tips voor mijn nieuwe aankoop zijn welkom.
    IntoWildlife

  • #2
    Re: grafische kaart

    Best kijken voor een videokaart met 256 mb 'unshared' ram. Voor CS 3 best ook 2 gig intern geheugen.

    groeten Kristof
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: grafische kaart

      Voor tot zover ik weet is de vga-kaart van minder belang, deze toont in de vooraf ingestelde resolutie met een bepaalde bit-diepte (32-bits bij de meeste) de afbeeldingen en de te tonen beeldschermen. Photoshop maakt z'n berekeningen via de processor en zijn bijhorend geheugen twee gig is inderdaad gemakkelijk.
      Ikzelf heb een gig in samenwerking met Xp en heel soms is dit krap.

      Comment


      • #4
        Re: grafische kaart

        Een goeie vga kaart is HEEEEL belangrijk. En met goed bedoel ik niet: veel RAM, snelle GPU, ... maar goeie signaalkwaliteit.

        Als je op een oudere beeldbuismonitor werkt gaat de VGA kaart de kwaliteit van het signaal bepalen, evenals op een LCD monitor wanneer je de VGA aansluiting gebruikt (het digitale signaal wordt door de RAMDAC omgezet naar analoge signalen).
        Volgens mij is er echter op DVI ook nog wel het een en ander aan de orde, alhoewel er op dit niemand echt veel aandacht besteedt. Het is niet omdat het signaal op de kabel geinterpreteerd wordt tot digitale informatie (en dus minder onderhevig aan signaalfouten) dat de VGA kaart er geen fouten kan insteken....

        Voreger waren voornamelijk Matrox en ATI VGA-kaarten met een hoog kwalitatieve signaal productie (Matrox was en is nog altijd de top op dat punt).
        Nvidia heeft echter het laatste jaar ook veel verbetering geboekt.
        Ik vind echter nog maar weinig testen terug waar de kwaliteit van het videosignaal geanalyseerd wordt.

        Ik kan je echter wel een aparte VGA-kaart aanraden, en geentje die on-board zit en gedeeld geheugen gebruikt. Let op, losse kaarten kunnen ook systeemgeheugen gebruiken voor hun ding (dat levert een tragere werking op, en je PC is weer wat extra geheugen kwijt). Hypermemory doelt bvb op gedeeld geheugen (en er zijn er nog een paar die me nu ontglippen).

        Kijk misschien wel uit naar een kaart met twee DVI uitgangen. Zo kan je later nog een tweede LCD monitor bijplaatsen en die ook digitaal aansluiten.

        Comment


        • #5
          Re: grafische kaart

          Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: grafische kaart

            Zou ik kiezen voor een Intel of AMD-processor?
            IntoWildlife

            Comment


            • #7
              Re: grafische kaart

              Ik denk, dat je voor een Intel processor moet gaan.
              Die hebben altijd een vlottere werking , als gevolg gehad.
              Leo
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

              Comment


              • #8
                Re: grafische kaart

                Oorspronkelijk geplaatst door Lanthon Bekijk bericht
                Ik denk, dat je voor een Intel processor moet gaan. Die hebben altijd een vlottere werking , als gevolg gehad. Leo
                Vreemd dat jij voor Intel kiest! In jouw schuilnaam zit toch "Athlon".
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: grafische kaart

                  Jos,
                  Goed gevonden, man, maar die naam komt van mezelf.
                  Maar toch blijf ik bij mijn Intel-idee en niet Athlon
                  Groetjes
                  Leo
                  lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

                  Comment


                  • #10
                    Re: grafische kaart

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lanthon Bekijk bericht
                    Ik denk, dat je voor een Intel processor moet gaan.
                    Die hebben altijd een vlottere werking , als gevolg gehad.
                    Leo

                    Dit klopt niet helemaal.
                    Grafisch (gaming, videobewerking,...) ben je het beste af met AMD (Apple buiten beschouwing gelaten alhoewel die voorsprong van hun aardig verkleind is) voor rekenkundig zwaar werk ben je het beste af met Intel.
                    Intel is wel altijd stiller en verbruikt minder stroom.
                    AMD word ook verrekte warm op zeer snel tempo... Hitte doet de snelheid van je processor verminderen...daarom zijn die AMD's zo luidruchtig omdat ze een joekel van een koeling nodig hebben.

                    Maar met de huidige quadprocessoren zullen die verschillen wel nihil zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: grafische kaart

                      Oorspronkelijk geplaatst door holala830 Bekijk bericht
                      Voor tot zover ik weet is de vga-kaart van minder belang, deze toont in de vooraf ingestelde resolutie met een bepaalde bit-diepte (32-bits bij de meeste) de afbeeldingen en de te tonen beeldschermen. Photoshop maakt z'n berekeningen via de processor en zijn bijhorend geheugen twee gig is inderdaad gemakkelijk.
                      Ik zou dit eens lezen op de website van Adobe : Photoshop CS3: Adobe Photoshop CS3 and Photoshop CS3 Extended Read Me (kb401448)

                      Using 3D layers in Photoshop CS3 Extended

                      Video Card support
                      Photoshop CS3 Extended defaults to using 3D acceleration on the video card. We recommend using a graphics card with 128 MB of video RAM or higher and Pixel Shader 2 or higher. We specifically recommend the following graphics cards:

                      ATI 1000 Series or higher
                      ATI Fire GL FireGL V3300 or higher

                      Nvidia GeForce 6000 series or higher
                      Nvidia Quadro 1000 series or higher

                      If your video card does not have sufficient memory, then 3D acceleration in Photoshop must be turned off. To do this, go to Preferences>Performance and uncheck the "Enable 3D Acceleration" box.

                      In addition, there are known problems with the NVidia 5200 card, including problems tiling. We do not recommend using 3D in Photoshop CS3 Extended with this card.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: grafische kaart

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Ik zou dit eens lezen op de website van Adobe : Photoshop CS3: Adobe Photoshop CS3 and Photoshop CS3 Extended Read Me (kb401448)

                        Using 3D layers in Photoshop CS3 Extended

                        Video Card support
                        Photoshop CS3 Extended defaults to using 3D acceleration on the video card. We recommend using a graphics card with 128 MB of video RAM or higher and Pixel Shader 2 or higher. We specifically recommend the following graphics cards:

                        ATI 1000 Series or higher
                        ATI Fire GL FireGL V3300 or higher

                        Nvidia GeForce 6000 series or higher
                        Nvidia Quadro 1000 series or higher

                        If your video card does not have sufficient memory, then 3D acceleration in Photoshop must be turned off. To do this, go to Preferences>Performance and uncheck the "Enable 3D Acceleration" box.

                        In addition, there are known problems with the NVidia 5200 card, including problems tiling. We do not recommend using 3D in Photoshop CS3 Extended with this card.
                        I use a euh...ik gebruik een GeForce 6200 met 256MB op mijn backup-pc momenteel. Samen met een PentiumIV van 3.2 GHz en 2 gig ram.
                        Monitor is 19".
                        Ik kan er mee werken in CS2 maar het is "justekes".
                        Mijn 22" monitor staat nu buiten werking omdat het iets te veel leek.

                        Een GeForce 7950GT met 512 ram is toch nog wat anders hoor.
                        (staat op mijn desktop die nog steeds niet gerepareerd is, toeme he)
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: grafische kaart

                          Mannen sorry hoor, heb inderdaad niet ver genoeg gelezen, alleen gebruik ik 3d -layers (nog) totaal niet! Enne voor die ene functie drop ik mijn laptopje dat ik al vier jaar gebruik niet, zoveel centjes heb ik niet ;-)... maare als ge dus het onderste uit de kan wil halen zal je inderdaad aangeraden videokaart moeten aanschaffen.

                          Ik ben langs den andere kant een tutorial aan het bekijken over drie layer toestanden en misschien moet ik wel een soldeerboutje bij de hand nemen om m'n 3d kaarjte te vervangen in mijn lapje

                          conlcusie: mmmm toch sparen voor een goede kaart hoor!

                          Comment


                          • #14
                            Re: grafische kaart

                            Als je op zoek bent naar een snelle kaart voor milde prijs is de nvidia 8800GT momenteel de kaart om te kopen.
                            Hij kost minder dan de helft dan de topkaart van nvidia (8800GTX) en is moet maar 10% inleveren qua prestaties.
                            Let wel: die kaart is nu zo gewild dat je moet rekening houden met enkele weken levertijd. In mijn geval zal dat zo'n twee weken zijn, ik ben nog in blijde verwachting

                            De 512mB versie heeft een richtprijs van ongeveer 250€, binnenkort komt een 256mB versie uit voor rond de 200€.
                            Als je rekening houdt met de prijs van een 8800 GTX (550€) lijkt me dit een koopje.

                            Op Youtube staan verschillende filmpjes van wat een 8800GT kan in Crysis, zowat het meest veeleisende game van het moment.
                            Voor reviews: http://www.hardware.info/nl-BE/artic..._8800_GT_test/
                            Last edited by BigDuckSix; 9 december 2007, 08:25. Reden: foute link naar review 8800 GT
                            www.bigducksix.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: grafische kaart

                              Oorspronkelijk geplaatst door BigDuckSix Bekijk bericht
                              Als je op zoek bent naar een snelle kaart voor milde prijs is de nvidia 8800GT momenteel de kaart om te kopen.
                              Hij kost minder dan de helft dan de topkaart van nvidia (8800GTX) en is moet maar 10% inleveren qua prestaties.
                              Let wel: die kaart is nu zo gewild dat je moet rekening houden met enkele weken levertijd. In mijn geval zal dat zo'n twee weken zijn, ik ben nog in blijde verwachting

                              De 512mB versie heeft een richtprijs van ongeveer 250€, binnenkort komt een 256mB versie uit voor rond de 200€.
                              Als je rekening houdt met de prijs van een 8800 GTX (550€) lijkt me dit een koopje.

                              Op Youtube staan verschillende filmpjes van wat een 8800GT kan in Crysis, zowat het meest veeleisende game van het moment.
                              Voor reviews: http://www.hardware.info/nl-BE/artic...8800_GTS_test/
                              XFX Geforce 8800GT 600M - PCI-E - 512MB - Dual DVI - HDTV Out > 227 euro.
                              (prijs in Limburg )
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment

                              Working...
                              X