Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkoopste NAS, waarop letten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Een NAS is eigenlijk enkel storage, de naam zegt het zelf: Netwok Attached Storage. Dat die consumertoestellen ook nog mediaserver etc spelen is misschien mooi meegenomen maar maakt ze pokketraag. Ik heb zelf een Qnap 453+ staan en dat ding is zo traag dat het goed is dat die meer als backup dient dan als echte opslag. Gewoon schandalig. Je kan niet downloaden per file, hij maakt er altijd een .zip van bvb. Zelfs als al de pc's uitstaan start hij nog regelmatig op. Veel functionalitiet maar eigenlijk nergens voor nodig. Dit is de eerste NAS maar ook de laatste consumer versie.
    Mijn NAS is de goedkoopste consumer Synology (in die tijd een DS213J) : wordt voornamelijk als DLNA server gebruikt, maar uiteraard ook als file-server.
    Het ding met files voeden (meestal dus Audio FLAC en DSD files) gebeurt aan een 60-70 MB/s (uiteraard via bedraad ethernet) en om files te lezen/schrijven is er toch geen .ZIP file nodig .

    QNAP is net als Synology een van de betere merken voor een NAS : er moet daar toch ergens iets mis ingesteld staan als het ding pokketraag werkt.

    Als je NAS traag wordt als hij gebruikt wordt als mediaserver, dan is hij waarschijnlijk bezig met het "transcoden" van media-files, iets wat je beter niet doet : je mediaspeler is daarvoor gemaakt, een NAS in principe niet.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #17
      Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

      Wil even reageren op de 2 vorige posts over de Qnap 453+. Die hangt met Gb ethernet aan de switch (TP-Link TL-SG2216) net zoals de pc. Bestanden overzetten doe ik via de browser en dat gaat aan max 16MB. Nu is dat waarschijnlijk niet de beste manier van overzetten maar toch. Dat van die zip file is als ik met de browser bestanden binnenhaal van de Qnap naar de pc. Neen, dat is nergens voor nodig, daarom ook dat ik het idioot vind. Zou kunnen dat dat ergens in te stellen is op de Qnap maar nog niets gevonden.

      Probleem is ook dat het gewoon teveel kan. Ik wil dat ding enkel als fileserver, al de rest mag van mij part uitstaan. Denk dat daar ook een deel van het probleem ligt.

      In het begin ook problemen gehad met het instellen van een vast IP voor de Qnap. Met de update van de software was die onbereikbaar na het instellen van een vast IP. Heb de soft moeten terugdraaien om het werkend te krijgen.

      Comment


      • #18
        Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

        Waarom zou je via een browser werken. Gewoon je filemanager gebruiken gaat even goed (beter )

        Nu heb ik geen ervaring met Qnap maar het zou mij verwonderen dat een vast IP instellen moeilijker is dan op een Synology. Ttz, 5 sec. werk. Ondertussen zowel op mijn 212 als 414 al een paar updates gedaan en dat liep steeds perfect.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #19
          Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

          Ik gebruik een TimeCapsule, met daaraan nog een extra HD.
          Aan de iMac hangt ook nog een externe HD zodat mijn foto's en muziek op 2 schijven staan.
          Andere laptops in huis maken hun backup ook op de TC of de HD die aan de TC hangt. Loopt vlotjes.

          Comment


          • #20
            Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Wil even reageren op de 2 vorige posts over de Qnap 453+. Die hangt met Gb ethernet aan de switch (TP-Link TL-SG2216) net zoals de pc. Bestanden overzetten doe ik via de browser en dat gaat aan max 16MB. Nu is dat waarschijnlijk niet de beste manier van overzetten maar toch. Dat van die zip file is als ik met de browser bestanden binnenhaal van de Qnap naar de pc. Neen, dat is nergens voor nodig, daarom ook dat ik het idioot vind. Zou kunnen dat dat ergens in te stellen is op de Qnap maar nog niets gevonden.

            Probleem is ook dat het gewoon teveel kan. Ik wil dat ding enkel als fileserver, al de rest mag van mij part uitstaan. Denk dat daar ook een deel van het probleem ligt.

            In het begin ook problemen gehad met het instellen van een vast IP voor de Qnap. Met de update van de software was die onbereikbaar na het instellen van een vast IP. Heb de soft moeten terugdraaien om het werkend te krijgen.
            Mijn Qnap heeft ook een vast IP en nog nooit enig probleem na updates.
            Waarom niet bestandsbeheer of gelijkaardig gebruiken i.p.v. een browser?
            Kan natuurlijk ook via de browser, maar er zijn betere oplossingen.
            Uw NAS is toch gewoon zichtbaar in uw netwerk?
            En als uw NAS te veel kan, schakel dan gewoon alles uit wat je niet nodig hebt.
            Mijn TV geeft na aankoop ook een slecht beeld, tot ik eenmalig de zenders eens ingesteld heb.
            Doe dat ook met die NAS, configureer die zoals je het wil.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Waarom zou je via een browser werken. Gewoon je filemanager gebruiken gaat even goed (beter )

              Nu heb ik geen ervaring met Qnap maar het zou mij verwonderen dat een vast IP instellen moeilijker is dan op een Synology. Ttz, 5 sec. werk. Ondertussen zowel op mijn 212 als 414 al een paar updates gedaan en dat liep steeds perfect.
              Via de browser werken heeft soms ook voordelen. Een hele hoop bestanden verplaatsen via je filemanager op je PC, zal er normaal voor zorgen dat eerst al die bestanden gekopieerd worden van locatie A naar B, en dan verwijdert en dat via je netwerkverbinding. Als dat over veel data gaat, kan dat wel even duren.
              Doe je dat via die browser op je NAS dan werk je rechtstreeks op het besturingssyssteem van je NAS. Die zal dat verplaatsen "herkennen" en gewoon die bestanden in de lokatietabel aanpassen (meestal een Linux EXT variant), wat veel sneller werkt.
              Vergelijk het met het verplaatsen van bestanden op 1 partitie, met het verplaatsen van bestanden van partitie C: naar D:. Je zal zien dat het eerste vele malen sneller gaat dan het 2e.
              Maar voor de gewone filebewerkingen gebruik ik evengoed de klassieke filemanager. 16 MB/s is wel behoorlijk traag...

              Die updates zouden ook zonder problemen mogen werken. Synology brengt heel regelmatig updates uit, en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Je krijgt een melding voor een nieuwe update, je duwt op het knopje updaten en je wacht een minuutje of 5. Als de NAS eens piept is het gepiept... Binnenkort komt DS6.0 uit, wat normaal ook nog zou moeten werken op mijn oudje... De bèta's installeer ik wel niet.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #22
                Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                FWIW .. Kijk bij de instellingen van je NAS en netwerkkaart of die "jumbo frames" ondersteunen" .. het kan helpen ivm de overdrachtssnelheid.

                Comment


                • #23
                  Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                  Vast ip instellen is ook 2x niets, maar bij die ene firmware kon je niet meer aan de nas, enkel een vooedige reset met terugkeer naar fabrieksinstellingen werkte. Let wel op, geen update van een werkende ingestelde nas, maar een update voor de configuratie van de vast ip. Geeft me alleen geen zin om nog een update te doen.

                  Jumbo's ingesteld op alle 2. Zijn nu wel allemaal relatief kleine files van 6-12 MB. Nas is "zichtbaar", kan er met W7, Linux en de Minix naartoe zonder al teveel problemen.

                  Ik zie ook bvb dat als alle pc's uitgeschakeld zijn dat ding nog altijd op het netwerk bezig is.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                    Ik wist dat NAS systemen duur zijn, maar heb veel kosten de laatste tijd en ben eerlijk gezegd wat geschrokken van prijzen tss de €200-€700, voor €700 kun je al volledige laptop voor kopen...
                    Ik zal toch zo'n goedkoper USB 3.0 dockingstation kopen met 4 bays (3 bestaat zelden) voor mijn 3 2.5" hd's van rond de €100.

                    ORICO 4 Bay USB 3.0 Hard Drive Disk Clone Docking Station for 2.5"/3.5" HDD SSD | Computers/Tablets & Networking, Drives, Storage & Blank Media, Drive Enclosures & Docks | eBay!

                    Sharkoon QuickPort Quattro Zwart kopen? Vergelijk de shops met de beste prijzen op Tweakers. Wacht je op een prijsdaling? Stel een alert in.



                    Welke van de 3 vinden jullie beste en waarom ?
                    Deze docking zal ik dus via USB 3.0 vastmaken aan mijn telenetmodem (heb whop abonnement), de telenet modem is nog geen usb 3.0, maar ben dan wel al wat voorbereid voor als ze deze vervangen.

                    Voor volledige backups van veel/zware bestanden zal ik dit nog steeds met kabel doen.
                    Bij draadloos bestanden doorsturen van mijn laptop naar deze docking, aan mijn Telenet modem vastgemaakt, zou de snelheid nog redelijk zijn en hoe snel ongeveer ?
                    Last edited by CanonYouCan; 3 december 2015, 23:45.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                      ik heb twee dockingstations van sharkoon , ik ben daar tevreden van
                      die doen wat ze moeten doen, mijn laatste dat ik had bijgekocht is eentje met usb3 via mijn d-link router welke usb3 ondersteunt
                      dit werkt merkelijk sneller dan mijn oud dockingstation op usb2
                      hopelijk ben je wat met mijn ondervinding met een dockingstation waar 1HD inzit
                      ik gebruik dit om een extra back-up te maken van belangrijke bestanden

                      Comment


                      • #26
                        Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                        Buiten 2 oude NAS boxen heb ik een computer case waar bovenaan een hot-swappable bay zit ... desnoods leg je daar in wat je maar wil (SSD!). Op full SATA speed gaat dat bijzonder vlotjes om te back-uppen
                        (Posthume dank aan Theo om mij daarop te wijzen !!)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                          Ik vond hier toevallig nog een icy box usb 2.0, ik sloot die eens aan mijn Telenet modem aan als netwerk-hd en bestanden overzitten ging een paar uur duren.
                          Daarna sloot ik de icy box via USB 2.0 aan mijn pc aan en duurde maar 10 minuten, serieus verschil.

                          Een NAS zal waarschijnlijk niet veel sneller zijn dan een HD-docking via USB aan de Telenet modem vastgemaakt.

                          Heb dan maar een dual USB 3.0 docking besteld voor 2 HD's aan superprijs :


                          Is maar een kleintje om eens uit de kast te halen en van mijn laptop via usb 3.0 op volle snelheid bestanden over te zetten.
                          Een NAS of docking aan Telenetmodem zal wel nooit geen 5GB/sec halen

                          Comment


                          • #28
                            Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                            Een NAS zal waarschijnlijk niet veel sneller zijn dan een HD-docking via USB aan de Telenet modem vastgemaakt.
                            Toch wel hoor, als je een deftige NAS hebt tenminste.
                            De processor en controller in die Telenet modem is belange niet zo krachtig als in een deftige NAS, verwerking is dan ook veel trager.

                            Een NAS of docking aan Telenetmodem zal wel nooit geen 5GB/sec halen
                            USB 3 ook niet.
                            De theoretische maximum snelheid van USB 3.0 is 4,8Gb/sec en niet GB/sec.
                            Of 0,6GB/sec als je het omrekent.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                              Over welke snelheid hebben we het dan voor een deftige NAS en welke prijsklasse ?
                              Want ik heb er al gezien die evenveel als een laptop kosten, zal waarschijnlijk toch boven mijn budget van €125 zitten maar soit

                              Als een dock van €20 niet veel scheelt en de NAS kost een veelvoud lijkt dit prijs/kwaliteit toch niet zo interessant, tenzij je alles persé draadloos wil.
                              Een vriend werkt bij Telenet en is nu het prototype nieuwe modem aan het uittesten, gaat tot 1GB/sec en heeft geen USB poort (ik verwachtte een 3.0 daar de oude een 2.0 heeft).

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Toch wel hoor, als je een deftige NAS hebt tenminste.
                              De processor en controller in die Telenet modem is belange niet zo krachtig als in een deftige NAS, verwerking is dan ook veel trager.

                              USB 3 ook niet.
                              De theoretische maximum snelheid van USB 3.0 is 4,8Gb/sec en niet GB/sec.
                              Of 0,6GB/sec als je het omrekent.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Goedkoopste NAS, waarop letten ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                                Over welke snelheid hebben we het dan voor een deftige NAS en welke prijsklasse ?
                                Want ik heb er al gezien die evenveel als een laptop kosten, zal waarschijnlijk toch boven mijn budget van €125 zitten maar soit

                                Reken maar een veelvoud van je budget voor een deftige NAS. Zoals in mijn eerdere reactie, snelheid is, afhankelijk van de bestanden, >80 MB/s dit op een Synology 414 met voor het ogenblik 2 3TB HD's in RAID.
                                Last edited by on4bam; 7 december 2015, 19:24.
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X