Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkoopste energieleverancier?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkoopste energieleverancier?

    Binnenkort verhuis ik van een huis naar een appartement. Het verbruik is dus niet te vergelijken. Welke vinden jullie de beste leverancier voor gas en electriciteit?
    dank op voorhand!
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

  • #2
    Re: Goedkoopste energieleverancier?

    Moeilijk in te schatten aangezien er ook verschillen zitten volgens de plaats waar je woont. Een gemiddeld verbruik aan de hand van de oppervlakte van het appartement kan je dan misschien wel helpen. Dan ook nog rekening houden met het feit of je al dan niet de ganse dag thuis bent. Scheelt ook nogal wat.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Goedkoopste energieleverancier?

      Best begin je hier: http://www.vreg.be
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Goedkoopste energieleverancier?

        Sien, waar wij heel goed mee gevaren zijn is deze groepsaankoop voor gas en elektriek --> http://www.samensterker.be/

        Toen (3 jaar geleden) zijn we via die groepsaankoop overgestapt naar lampiris die als winnaar uit de bus kwam.
        Recent (paar weken geleden) heb ik via de Rabobank een soort kortingscode gekregen die ik mocht doorgeven aan Lampiris en kreeg ik nog eens extra 15 euro korting per jaar + 2% extra korting op de energie.
        Als ik NU vergelijk met andere leverantiers dan kan ik nog maximum 30 euro extra uitsparen per jaar door over te stappen naar een ander, en dat is nu voor mij nu ook de moeite niet.

        Let op, als je direct bij Lampiris gaat aanmelden als "losse" klant dan zijn de prijzen wel hoger dat wat je via een groepsaankoop zou krijgen.

        Dus in jou geval zou ik voorstellen een goedkoop leverantier te kiezen op de site van de vreg en dan volgend jaar mee te doen aan de groepsaankoop.

        PS: meedoen aan die groepsaankoop brengt je totaal GEEN verplichtingen mee, je kan eerst prijs vergelijken en dan pas instappen als je wil.

        PPS: Het grote voordeel van een groepsaankoop is ook dat je blijkbaar meer macht hebt tov de leverantier is me opgevallen. In ons geval was het zo dat de einverantwoordelijkheid voor de administrative afhandeling bij die organisatie zat (samen sterker) en alles is vlekkeloos verlopen bij het over stappen.

        Comment


        • #5
          Re: Goedkoopste energieleverancier?

          Net als je een huis en appartement niet kan vergelijken kan je ook jouw verbruik niet vergelijken met dat van een ander.
          Eigenlijk zou je eerst een jaar het verbruik moeten opvolgen en dan een keuze maken want de goedkoopste leverancier hangt af van je verbruik.
          Als je 100% groene energie wil tegen goede prijs, dan zit Eneco bij de betere.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Goedkoopste energieleverancier?

            Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
            Binnenkort verhuis ik van een huis naar een appartement. Het verbruik is dus niet te vergelijken. Welke vinden jullie de beste leverancier voor gas en electriciteit?
            dank op voorhand!
            Je verhuist dus naar een appartement.
            Je kan je toekomstige buren raadplegen he Sien.
            Krijg je toch een gedacht van het verbruik en hun leveranciers.

            't Is mijn persoonlijke opinie maar gas in een appartement is nooit aan mij besteed

            Een schatting maken van verbruik en kosten ed. is wreed moeilijk.
            Een goede raad die iedereen kan geven is om toestellen aan te schaffen die zuinig zijn.
            Maar ja, ik weet niet of je gaat huren of eigenaar wordt
            Bestaand of nieuwbouw?

            We kunnen er met de klak naar gooien maar daar heb je niks aan.
            Ik betaal per twee maanden 165 euro.
            Et alors?
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Goedkoopste energieleverancier?

              Zit ook op een appartement, waar alles elektrisch is (dus ook de verwarming en warm water). Vorig jaar betaalde ik een 67 €/maand, dit jaar 81... Daarmee weet je dat de verwarming de grootste kost is, en de winter wat strenger was... Ik verwacht dus volgend jaar een behoorlijke terugbetaling .
              Een goed startpunt zijn inderdaad je buren. Hier verbruik ik ongeveer 1000/1000/4500 kWh (dag, nacht, uitsluitend nacht), maar dat is uiteraard sterk afhankelijk van het appartement zelf, en hoe je je energie verbruikt.
              Binnenkort verlaagt ook de BTW op elektriciteit, dus daar kan ik ook mee leven...
              Een beste leverancier is er niet : elke leverancier heeft verschillende contracten, en de keuze daarin is heel belangrijk. Die tips op de vreg website zijn behoorlijk juist, maar dan moet je inderdaad ongeveer weten hoeveel je zal verbruiken. Ik merk wel dat de verschillen stukken kleiner zijn dan vroeger. Ik zit niet bij de goedkoopste leverancier, maar het verschil is amper een 30€/jaar...Om de paar jaar laat ik die gasten wel eens herberekenen. Daar heb ik een 8 jaar geleden een behoorlijk grote korting door gekregen (omdat ik toen een verkeerd contract had). En nee : die gasten bieden niet automatisch hun goedkoopste aan (geen enkele trouwens)...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: Goedkoopste energieleverancier?

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Ik verwacht dus volgend jaar een behoorlijke terugbetaling .
                Kan je dan bij jouw leverancier het bedrag van de tussentijdse factuur niet aanpassen ? Je geld aan 0.0% bij hen parkeren is ook niet echt rendabel.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkoopste energieleverancier?

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Zit ook op een appartement, waar alles elektrisch is (dus ook de verwarming en warm water). Vorig jaar betaalde ik een 67 €/maand, dit jaar 81... Daarmee weet je dat de verwarming de grootste kost is, en de winter wat strenger was... Ik verwacht dus volgend jaar een behoorlijke terugbetaling .
                  Een goed startpunt zijn inderdaad je buren. Hier verbruik ik ongeveer 1000/1000/4500 kWh (dag, nacht, uitsluitend nacht), maar dat is uiteraard sterk afhankelijk van het appartement zelf, en hoe je je energie verbruikt.
                  Binnenkort verlaagt ook de BTW op elektriciteit, dus daar kan ik ook mee leven...
                  Een beste leverancier is er niet : elke leverancier heeft verschillende contracten, en de keuze daarin is heel belangrijk. Die tips op de vreg website zijn behoorlijk juist, maar dan moet je inderdaad ongeveer weten hoeveel je zal verbruiken. Ik merk wel dat de verschillen stukken kleiner zijn dan vroeger. Ik zit niet bij de goedkoopste leverancier, maar het verschil is amper een 30€/jaar...Om de paar jaar laat ik die gasten wel eens herberekenen. Daar heb ik een 8 jaar geleden een behoorlijk grote korting door gekregen (omdat ik toen een verkeerd contract had). En nee : die gasten bieden niet automatisch hun goedkoopste aan (geen enkele trouwens)...
                  Dat zou binnenkort veranderen
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkoopste energieleverancier?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Kan je dan bij jouw leverancier het bedrag van de tussentijdse factuur niet aanpassen ? Je geld aan 0.0% bij hen parkeren is ook niet echt rendabel.
                    Vroeger wel (kon je zelfs doen via de website), vandaag veel moeilijker. Die 81 € is trouwens al een aangepast bedrag, want wat ze eerst hadden aangegeven was helemaal bij het haar gegrepen (was 95€...). Heb juist nog eens gekeken : het vorige bedrag was zelfs 65€ (waarvan ik wist dat dat te laag was...).
                    Maar ze zagen het dus zitten om dat met bijna 50% te verhogen...

                    Wat ik zelf verwacht is helaas niet wat je energieleverancier verwacht. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben, om te wachten tot de afrekening en dan in 1 keer te betalen : maar dat zien zij dan weer niet zitten .
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkoopste energieleverancier?

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Dat zou binnenkort veranderen
                      Dat zeggen ze ook al jaren. Mij valt het op dat je beter zelf wat uit je doppen kijkt.
                      Al jaren voor Johan Vandelanotte zijn show opvoerde over die hoge energieprijzen, had ik hier al zelf gekeken voor een ander type contract. Maar veel mensen zaten toen nog met zo'n standaardcontract en werden dus behoorlijk opgelicht...
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkoopste energieleverancier?

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Vroeger wel (kon je zelfs doen via de website), vandaag veel moeilijker. Die 81 € is trouwens al een aangepast bedrag, want wat ze eerst hadden aangegeven was helemaal bij het haar gegrepen (was 95€...). Heb juist nog eens gekeken : het vorige bedrag was zelfs 65€ (waarvan ik wist dat dat te laag was...).
                        Maar ze zagen het dus zitten om dat met bijna 50% te verhogen...

                        Wat ik zelf verwacht is helaas niet wat je energieleverancier verwacht. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben, om te wachten tot de afrekening en dan in 1 keer te betalen : maar dat zien zij dan weer niet zitten .
                        Ik kan in mijn geval wel mijn voorschotten (beperkt) aanpassen. Hoe ze hun voorschotten bereken is echter toch wel een groot vraagteken. Toen ik in m'n appartement trok was het natte vingerwerk aangezien ik geen voorgeschiedenis van verbruik had. De voorschotten waren zo verkeerd dat ik bij de eerste afrekening veel terug gekregen heb. Toen werden mijn voorschotten drastisch verlaagd, niet meer dan logisch.

                        Allemaal goed en wel zou je dan denken, maar toen een tijd geleden een nieuwe afrekening in de bus viel, was het toch weer ogen trekken. Ik trok nog steeds geld terug ondanks de drastische verlaging van de voorschotten om dan vast te stellen dat mijn toekomstige voorschotten verhoogd waren met zowat 25%. Het slaagt echt nergens op, zeker met nog eens de BTW verlaging die er aan komt. Dus ik heb mijn voorschotten ook weer onmiddellijk voor zoveel als mogelijk verlaagd. Ik ben geen bank, zeker niet voor zo'n firma's.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkoopste energieleverancier?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TDP Bekijk bericht
                          Ik kan in mijn geval wel mijn voorschotten (beperkt) aanpassen. Hoe ze hun voorschotten bereken is echter toch wel een groot vraagteken. Toen ik in m'n appartement trok was het natte vingerwerk aangezien ik geen voorgeschiedenis van verbruik had. De voorschotten waren zo verkeerd dat ik bij de eerste afrekening veel terug gekregen heb. Toen werden mijn voorschotten drastisch verlaagd, niet meer dan logisch.

                          Allemaal goed en wel zou je dan denken, maar toen een tijd geleden een nieuwe afrekening in de bus viel, was het toch weer ogen trekken. Ik trok nog steeds geld terug ondanks de drastische verlaging van de voorschotten om dan vast te stellen dat mijn toekomstige voorschotten verhoogd waren met zowat 25%. Het slaagt echt nergens op, zeker met nog eens de BTW verlaging die er aan komt. Dus ik heb mijn voorschotten ook weer onmiddellijk voor zoveel als mogelijk verlaagd. Ik ben geen bank, zeker niet voor zo'n firma's.
                          Bij mij gaven ze als reactie (want ik heb uiteraard gevraagd van waar die verhoging kwam...) dat ze niet volledig groene stroom gebruiken, en dat ze daarom een supplement moesten betalen, dat in voege kwam met terugwerkende kracht. Op de afrekening stond dat bedrag inderdaad vermeld, maar onder een niet al te duidelijke rubriek...
                          Nu : als ik op de site van de vreg die berekening doe, dan blijkt die 81€ redelijk te kloppen. We zullen wel zien...

                          Als je die voorschotten kan verlagen, moet je dat inderdaad altijd doen. Als je dan eens moet bijbetalen bij een afrekening, dan is dat maar zo : het is beter dan terug moeten krijgen (iets wat vaderke staat me al 13 jaar lapt ).
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkoopste energieleverancier?

                            Mijn gebruikersnaam geeft het al aan, ik ben hier professioneel mee bezig. Sta mij toe jullie een paar tips te geven:

                            Sien, waar wij heel goed mee gevaren zijn is deze groepsaankoop voor gas en elektriek --> http://www.samensterker.be/
                            Dat is inderdaad zo qua tarieven voor het eerste jaar. Let er echter op dat je na het eerste jaar nieuwe prijzen zal aangeboden krijgen. Die zijn zelden of nooit interessant dus wie meedoet met groepsaankopen moet dat elk jaar opnieuw doen om het tweede jaar niet "teruggepakt" te worden.

                            Best begin je hier: http://www.vreg.be
                            Leopard verwijst naar de VREG. Zeker geen slechte oplossing, maar de VREG rekent geen commerciële kortingen mee. Deze maand (okt 2014) lopen de kortingen op tot meer dan 350 voor een gemiddeld verbruikend gezin. Je begrijpt dat dit een belangrijk verschil is. Deze kortingen zijn overigens exclusief in een aantal gevallen voor prijsvergelijkers. Mijn prijsvergelijker is www.tariefchecker.be, ga vooral zelf de vergelijking maken

                            Net als je een huis en appartement niet kan vergelijken kan je ook jouw verbruik niet vergelijken met dat van een ander.
                            Dat is deels waar. Vergelijkers geven vaak een gemiddeld verbruik aan die geen exacte berekening opleveren, maar ze zullen de onderlinge verhoudingen tussen de producten onderling wel goed weergeven. Het is dus zeker relevant vanaf dag 1 te vergelijken. Als je wil kan je zelf na bvb 6 maanden ook je meterstanden opnemen en doorgeven aan de netbeheerder en een tussentijdse afrekening vragen. Dat geeft al een goede indicatie of je voorschotbedrag juist is of niet. Aanpassen kan altijd. Of je kan ook aan de vorige bewoner vragen hoeveel hij verbruikte...

                            Ik geef het advies aan mijn vrienden en familie minstens om de 2 jaar te veranderen, of te kiezen voor 3 jaar vaste tarieven. Dat is de enigste manier om er zeker van te zijn dat je prijzen niet structureel opgedreven worden bij de verlengingen.

                            @bommasien, welke leverancier is het uiteindelijk geworden, en ben je er tevreden van?

                            Dimitri

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goedkoopste energieleverancier?

                              @Tariefchecker ...

                              Geregistreerd op 8/10 .. 2 posts over energiebesparing met een plug naar uw toepassing .. ben je hier ook van plan om op het forum bijdragen te leveren die ook over fotografie gaan ? of vergis ik mij dat fotografie eigenlijk het hoofddoel is van dit forum .. .. sorry als het lijkt of ik daarover struikel .. .. ik denk dat onderhand iedereen doogemept wordt met groepsaankopen, laagste prijs, energie-provider-hopping etc etc ... de Belg houdt van "vastigheid" ... helaas ?

                              zie ook het-succes-van-bd-over-de-top-heen

                              Comment

                              Working...
                              X