Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geef ons heden ons dagelijks brood...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
    Wij gaan jaarlijks twee à drie keer naar Frankrijk op vakantie en tijdens de 'langere' verblijven huren wij altijd een gîte.
    Dan ga ik elke morgen vers stokbrood kopen bij de plaatselijke bakker en het smaakt verrukkelijk.
    Maar inderdaad, hou het niet langer dan een halve dag, want dan bijt je er meestal reeds je tanden op stuk.

    Zelf bakken wij nu (reeds ongeveer 15 jaar schat ik) ons brood in een broodbakmachine (ondertussen onze tweede) en het is écht heel lekker.
    Wanneer we soms nog eens een brood bij de bakker 'moeten' kopen om één of andere reden, dan het eerste wat ons opvalt dat het zo verschrikkelijk gezouten is... misschien dat het daardoor is dat sommige mensen het brood van de bakker lekkerder vinden ? Zouter wordt nl. door heel veel mensen ervaren als smakelijker......
    Ok dan
    Geef eens een recept a.u.b.
    Welke bloem (meel)? Graag het merk.
    Wij danken u!
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #17
      Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Hier wordt ook gebakken met een Domo. Bloem komt van de Aldi, zonnebloem of vitaal. De rest is niet te vreten. Mijn eega schilt wel een appel, snijdt die in kleine stukjes en gooit die er bij. Van die appel vind je niets meer terug, maar het brood is en blijft wel beter. Af en toe brood van de bakker en 's zondags croissants is niet te versmaden.
      Is dat een broodmix OF gewone Albona-bloem?
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #18
        Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Voor Marie-Anne en gezien dit onderwerp maak ik nog graag een uitzondering.
        Ik ben een bakkerszoon.
        Ik heb hier nog lang een broodbakmachine gehad en mijn vader heeft me daar meer dan eens mee uitgelachen. Ze (Domo) staat inmiddels al een aantal jaar in de kelder. Als je ze wil mag je ze hebben, ze is in werkende staat weg gezet.
        Probleem met die dingen is dat ze niet kneden maar "roeren" en het kneden is het belangrijkste stadium van het brood bakken. Volgend stap hier was een Kenwood, dat gaat al iets beter maar is zeker ook dat niet, in feite zijn deze machientjes te licht om daar twee broden in te "draaien". Tot aan zijn dood, nu bijna 5 jaar geleden heeft mij pa brood gebakken voor hemzelf en de buren en vrienden en ik heb de Vema-mixer die hij gebruikte van hem geërfd. DAT is wat ik noem : kneden. Het verschil is gigantisch, de prijs helaas ook. Die Kenwoodjes pak ik per twee maar met die andere loop ik niet zo ver. Roterende kuip, onmisbaar. Deeg kruipt NIET omhoog langs de kneedarm zoals bij de Kenwood en ook na een half uur stevig kneden loopt het motorgedeelte NIET warm. De Kenwood wringt zich bij zijn scharnierpunt in allerhande bochten en voelt nadien zeer duidelijk (te ) warm aan. Ik ga nu niet het proces maken van Kenwood want voor andere zaken is dat zeer bruikbaar. Maar brood kneden ????? Je draait ze er vroeg aan laat mee aan flarden. In het kort : een mirakeloplossing heb ik niet maar als ik je kan helpen met die Domo, je mag hem hebben.

        PaulM
        Ik heb een zware Kenwood
        Het blijft een mixer....
        Bij het kneden zit het deeg rond de kneedhaak en draait gewoon in de kuip.
        Goed elastisch deeg heb ik daaruit nog niet gekregen, dus het zal handwerk moeten worden
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #19
          Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Ok dan
          Geef eens een recept a.u.b.
          Welke bloem (meel)? Graag het merk.
          Wij danken u!
          Altijd AVEVE, vraag me niet de soorten want wij hebben er reeds veel te veel gekocht. Echter zelden of nooit, tenzij een paar probaties, kant en klare bakbloemen.
          Wij bepalen liever zelf de hoeveelheid gist, boter, zout ...
          Bovendien toevoegen van allerlei, als daar zijn appelen, peren, banaan, stukjes noot, rozijnen (natuurlijk), zonnebloempitten, lijnzaad ... en noem maar op.

          Wij bakken waar we op dat ogenblik goesting in hebben, en maken dat het klaar is tegen dat wij het willen eten, verser dan bij de warme bakker dus (moet wel ietsje afkoelen), en we hoeven er niet voor op de baan .
          Schoonzus is ook beginnen bakken toen ze van onze broden proefde maar is er tamelijk rap van af gestapt omdat ze liever het-van-zout-vergeven-warme-bakker-brood eet, tsja smaken hé, daar kan je niks aan wijzigen.
          Wat ze ook vervelend vond, dat ze het brood nog moest snijden, dat het niet gesneden uit de bakmachine komt of zoiets.

          Wij bakken dus zelf, en wat anderen doen kan ons in feite niks schelen, ieder zijn goesting/smaak.
          Ik denk niet dat je het voor de prijs moet doen, want wanneer je je machine meetelt, je electraverbruik dan weet ik niet of er zo veel verschil in prijs is.
          Mocht het onze smaak niet zijn, dan zouden we het waarschijnlijk, laat maar zeggen zéker, geen 15 jaar doen.

          Comment


          • #20
            Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Altijd AVEVE, vraag me niet de soorten want wij hebben er reeds veel te veel gekocht. Echter zelden of nooit, tenzij een paar probaties, kant en klare bakbloemen.
            Wij bepalen liever zelf de hoeveelheid gist, boter, zout ...
            Bovendien toevoegen van allerlei, als daar zijn appelen, peren, banaan, stukjes noot, rozijnen (natuurlijk), zonnebloempitten, lijnzaad ... en noem maar op.

            Wij bakken waar we op dat ogenblik goesting in hebben, en maken dat het klaar is tegen dat wij het willen eten, verser dan bij de warme bakker dus (moet wel ietsje afkoelen), en we hoeven er niet voor op de baan .
            Schoonzus is ook beginnen bakken toen ze van onze broden proefde maar is er tamelijk rap van af gestapt omdat ze liever het-van-zout-vergeven-warme-bakker-brood eet, tsja smaken hé, daar kan je niks aan wijzigen.
            Wat ze ook vervelend vond, dat ze het brood nog moest snijden, dat het niet gesneden uit de bakmachine komt of zoiets.

            Wij bakken dus zelf, en wat anderen doen kan ons in feite niks schelen, ieder zijn goesting/smaak.
            Ik denk niet dat je het voor de prijs moet doen, want wanneer je je machine meetelt, je electraverbruik dan weet ik niet of er zo veel verschil in prijs is.
            Mocht het onze smaak niet zijn, dan zouden we het waarschijnlijk, laat maar zeggen zéker, geen 15 jaar doen.
            Ok en bedankt.
            Ieder zijn ding he, heb ik geen problemen mee.
            Ja 't kan lang duren eer zo'n brood klaar is he.

            Heb momenteel roggemeel en Surfina van Aveve.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #21
              Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

              Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
              Is dat een broodmix OF gewone Albona-bloem?
              De broodmix, Theo. Maar je moet rap zijn. We hebben de indruk dat iedereen deze wil.
              Mvg.
              Robert
              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

              Comment


              • #22
                Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                .....................................en het kneden is het belangrijkste stadium van het brood bakken. ............................
                Daarin heb je volledig gelijk Paul. En dat wordt dikwijls onderschat.
                PS: Mijn grootvader was een bakker....... Maar dat is lang geleden............
                (en enkele nonkels, en een neef.... en zo voort...)
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #23
                  Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                  Er staat een Vema mixer te koop:



                  Soit,... weet iemand hoe je "een broodje met américain preparé" bestelt wanneer je in de USA bent?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                    Ons (dagelijks) brood bakken we deels zelf en halen we deels van de bakker

                    Zelf bakken doen we met een Panasonic broodmachine (onze tweede machine).
                    Mijn echtgenote gebruikt een mengeling van +- 500 gram per brood (= 300 gr wit biomeel van Colruyt en 200 gr volkoren speltmeel van Aveve).
                    Ze doet er ook nog afwisselend noten of rozijnen of pompoenpitten e.d. bij. Ze vind het een leuke afwisseling en vooral leuk om te doen.
                    De All-in versies van Aveve zijn ook heel handig maar duurder.

                    Zelf ben ik eerder verslaafd aan, bij de bakker in het dorp, ofwel Waldkorn Desem 800gr (2,40 euro) ofwel een Vita Plus 400gr (1,70 euro) (dit laatste met spaarkaart waarbij een zesde brood gratis is).
                    Soms bij Carrefour een Rustiek brood. We doen telkens een voorraadje in dat we in de diepvries steken.
                    Heel zelden een stuk zuurdesembrood bij Pain Quotidien, redelijk prijselijk maar daar kan je niet zoveel van eten (http://www.lepainquotidien.be/#/nl_BE/menu/bakkerij).

                    Comment


                    • #25
                      Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                      Deze dame doet het goed:

                      Een blog met recepten voor het thuis bakken van brood en recepten voor voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, taarten en koekjes.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                        Niemand?

                        a prepared American

                        Comment


                        • #27
                          Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                          Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                          Soit,... weet iemand hoe je "een broodje met américain preparé" bestelt wanneer je in de USA bent?
                          Een gewoon broodje met gemalen rood vlees is a cannibal sandwich, maar de meeste Amerikanen durven het niet eten uit angst voor besmettingen. Ze vreten liever een dikke vette hamburger.

                          Preparé weet ik niet, maar in Philadelphia hebben ze wel iets dat er op lijkt met heel veel tabasco erin (misschien als ontsmettingsmiddel ).
                          Last edited by notex; 12 februari 2015, 21:03.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                            Heb een broodje gebakken ZONDER broodmachine.
                            Dit is het recept en het is zeer lekker.
                            Een blog met recepten voor het thuis bakken van brood en recepten voor voorgerechten, hoofdgerechten, nagerechten, taarten en koekjes.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #29
                              Re: Geef ons heden ons dagelijks brood...

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Een gewoon broodje met gemalen rood vlees is a cannibal sandwich, maar de meeste Amerikanen durven het niet eten uit angst voor besmettingen. Ze vreten liever een dikke vette hamburger.

                              Preparé weet ik niet, maar in Philadelphia hebben ze wel iets dat er op lijkt met heel veel tabasco erin (misschien als ontsmettingsmiddel ).
                              A-ha !
                              Dat weten we dan ook weer.

                              *schrijft het op in het grote weetjesboek*

                              Comment

                              Working...
                              X