Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik tablet via SIM kaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik tablet via SIM kaart

    Even de situatie uitleggen: schoonouders zijn 82 jaar en hebben nog nooit met een computer gewerkt.
    Ze zitten voor hun tv en telefoon bij telenet.

    Omdat ze zich hoe langer hoe meer beperkt voelden in de digitale wereld ( bv afspraak boeken bij een dokter, VRT nieuws raadplegen, ... ) heeft mijn schoonbroer ze zover kunnen krijgen om een tablet aan te schaffen.

    Maar....ze hebben geen router in huis, dus geen WiFi.

    En schoonmama wil geen breekwerken meer ( zoals zij het noemt ) uitvoeren in huis.
    Dus gekozen om te surfen via een SIM card en ze hebben een abbo via een “Shake” van Telenet.
    Schoonvader vertelde me dat hij 10 euro per maand moest opleggen en dan kreeg hij 4GB.

    Echter...hij heeft het toestel nog maar een week en ziet nu al dat hij het einde van de maand niet gaat halen met die 4GB
    Ze zouden ook bv. graag VRTnu gebruiken.

    Zou de meest zinvolle oplossing niet een Telenet router zijn ?

    Nu ik denk dat de tv en zo bij hun in de kelder toekomt.

    Maar ze hebben een Digibox.....zit daar niet altijd een UTP kabel in ?
    Kan dan de router niet in de woonkamer geplaatst worden met een switch ?

    Enfin ik probeer maar een oplossing te zoeken voor hun.

    Noot: tot onze grote verbazing was mijn schoonvader zeer snel met dit medium weg.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Gebruik tablet via SIM kaart

    Misschien zit hier iets tussen ? https://mobilevikings.be/nl/offer/su...RoCEAUQAvD_BwE

    Telenet is niet bepaald royaal met data...
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Gebruik tablet via SIM kaart

      Steek eens uw licht op bij Telenet (Bondgenotenlaan).
      Gewoon wifi modem vragen en het is gebakken. dan hebben ze draadloos internet in het hele huis.
      Last edited by pol parasol; 5 februari 2021, 22:37.

      Comment


      • #4
        Re: Gebruik tablet via SIM kaart

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Steek eens uw licht op bij Telenet (Bondgenotenlaan).
        Gewoon wifi modem vragen en het is gebakken. dan hebben ze draadloos internet in het hele huis.
        TS schreef:
        Maar....ze hebben geen router in huis, dus geen WiFi.
        En schoonmama wil geen breekwerken meer ( zoals zij het noemt ) uitvoeren in huis.


        Maar met een wifi modem hebben ze dan wel een veelvoud aan data t.o.v. eender welke aanbieding via SIM kaart
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Gebruik tablet via SIM kaart

          Wanneer een kabel in de meterkast of op een andere plaats waar de kabel binnen komt voor bv TV of telefoon dan hoeven ze daar zonder breekwerk alleen een WiFi modem\router te plaatsen.
          Zoals nete schrijft vraag naar de mogelijkheden bij Telenet of andere aanbieders. Bij ons in de regio zijn bijna alle woningen voorzien van Wifi modems/routers in de meterkasten of op een plaats waar de bewoners ze geplaatst wil hebben. Hierbij werd door heel de gemeente een nieuw glasvezelnetwerk aangelegd (KPN) of door een andere provider gebruik gemaakt van de bestaande koperkabel voor tv.
          Last edited by Binnenuit; 6 februari 2021, 00:12.

          Comment


          • #6
            Re: Gebruik tablet via SIM kaart

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            TS schreef:
            Maar....ze hebben geen router in huis, dus geen WiFi.
            En schoonmama wil geen breekwerken meer ( zoals zij het noemt ) uitvoeren in huis.
            Maar als ze nu al kabel-TV hebben, dan ligt het nodige van bekabeling al in huis om een WiFi router te plaatsen.
            Enige vraag dat rest ... waar in huis komt de kabel binnen en geraakt het WiFi signaal tot op de plaats waar ze het willen gebruiken.
            En daar zijn ook nog (soms wel minder ideale) oplossingen voor zonder te breken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Gebruik tablet via SIM kaart

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Maar als ze nu al kabel-TV hebben, dan ligt het nodige van bekabeling al in huis om een WiFi router te plaatsen.
              Enige vraag dat rest ... waar in huis komt de kabel binnen en geraakt het WiFi signaal tot op de plaats waar ze het willen gebruiken.
              En daar zijn ook nog (soms wel minder ideale) oplossingen voor zonder te breken.
              Ik zal het nog eens vragen, maar ik vrees dat de kabel in de kelder binnen komt. En als je daar een router zet, vrees is het het WiFi signaal niet of zeer slecht tot in de woonkamer komt. Of.....was ik aan het denken ....misschien een signaal over het electriciteitsnet?
              ( powerline adapter )
              Last edited by Alfa Centauri; 6 februari 2021, 09:35.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                Gewoon vragen bij telenet. Pot koffie en valium klaarzetten en in een goeie zetel de telefoon nemen totdat je iemand vastkrijgt die weet waar het over gaat.

                Powerline adapter is een optie om het van de kelder tot in de living te krijgen. Langs de andere kant, een tweede kabel bijprutsen waar die van telenet la loopt naar de tv is misschien ook mogelijk met wat geduld en een hele dunne kabel.

                Ik heb wel mijn bedenkingen bij een tablet voor ouderen van 80 jaar. Ik zou eerder opteren voor een type mini pc met een groot scherm en standaard toetsenbord. Het hangt natuurlijk af van de personen in kwestie, maar las ik zie hoeveel problemen ik al heb om op een tablet of smartphone ook maar iets te doen... Ik zou er geen doktersafspraak op willen maken.

                Comment


                • #9
                  Gebruik tablet via SIM kaart

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Powerline adapter is een optie om het van de kelder tot in de living te krijgen. Langs de andere kant, een tweede kabel bijprutsen waar die van telenet la loopt naar de tv is misschien ook mogelijk met wat geduld en een hele dunne kabel.
                  Dat hebben wij hier ook gedaan, een tweede kabel door dezelfde buizen.
                  Werkt uiteindelijk het beste, maar was veel gepruts van lange duur.
                  In een andere plaats hetzelfde gedaan, maar samen met een telefoondraad en dat ging wel wat vlotter.
                  Dat moet men uiteraard zelf doen, iemand van Telenet gaat daar niet aan beginnen. [emoji6]

                  Ik heb wel mijn bedenkingen bij een tablet voor ouderen van 80 jaar. Ik zou eerder opteren voor een type mini pc met een groot scherm en standaard toetsenbord. Het hangt natuurlijk af van de personen in kwestie, maar las ik zie hoeveel problemen ik al heb om op een tablet of smartphone ook maar iets te doen... Ik zou er geen doktersafspraak op willen maken.
                  Dat hangt natuurlijk van persoon tot persoon af, een afspraak maken bij de dokter (alvast die van ons) is net het eenvoudigste via een app, dag aanklikken, uur aanklikken en bevestigen na de eerste keer uw naam ingegeven te hebben.
                  Afspraken worden bevestigd in de app en via e-mail.
                  Hopelijk ook beschikbaar voor betrokken persoon. [emoji106]

                  Gewoon vragen bij telenet. Pot koffie en valium klaarzetten en in een goeie zetel de telefoon nemen totdat je iemand vastkrijgt die weet waar het over gaat.
                  Effe als laatste beantwoorden ... via telefoon vast krijgen zal nog wel vlot gaan, maar per telefoon aantonen hoe het huis in elkaar steekt en dat ze het snappen is iets anders.
                  Per definitie is het dan toch dat ze willen komen en tijdens installatie zullen zien wat nodig is en de supplementen aanrekenen. [emoji6]

                  WiFi in de kelder moet per definitie niet altijd slecht zijn op het gelijkvloers, hangt enorm af van de indeling en bouwmaterialen van het huis alsook de inhoud.
                  Last edited by VerSeg; 6 februari 2021, 10:25.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Gewoon vragen bij telenet. Pot koffie en valium klaarzetten en in een goeie zetel de telefoon nemen totdat je iemand vastkrijgt die weet waar het over gaat.

                    Powerline adapter is een optie om het van de kelder tot in de living te krijgen. Langs de andere kant, een tweede kabel bijprutsen waar die van telenet la loopt naar de tv is misschien ook mogelijk met wat geduld en een hele dunne kabel.

                    Ik heb wel mijn bedenkingen bij een tablet voor ouderen van 80 jaar. Ik zou eerder opteren voor een type mini pc met een groot scherm en standaard toetsenbord. Het hangt natuurlijk af van de personen in kwestie, maar las ik zie hoeveel problemen ik al heb om op een tablet of smartphone ook maar iets te doen... Ik zou er geen doktersafspraak op willen maken.
                    Lol, kan goed zijn dat ze die beiden in huis hebben

                    Maar over een dokters afspraak .... dat was een van de eerste dingen dat mijn schoonvader gedaan heeft
                    Neen, hij is nog zeer goed bij de pinken en zeg nu zelf de computers van 20 jaar geleden zijn niet meer dezelfde als die van nu.
                    Alles is veel gebruiksvriendelijker geworden.
                    Zijn tablet is ook redelijk groot, dus dat helpt om te typen.

                    Mijn schoonvader zei dat hij het al veel vroeger had moeten doen. Dus dat zegt genoeg eh.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                      Als er geen wifi in huis is, wordt de ingang van de digibox meestal aangesloten met een coax.
                      Deze coax voor tv is dezelfde als voor internet.
                      Coaxkabel omzetten van digibox naar router.
                      Dan met een UTP kabel van router naar digibox.
                      Wifi van de router geeft onbeperkte data (750Gb) voor de tablet.

                      Ik weet niet of de actie nog loopt, maar 2 weken geleden kon je een Yougo abonnement hebben voor 60€.
                      Dit is voor een router, onbeperkt internet, tv-signaal en en een gsmkaartje. Dit telenet telefoonnummer kan je wijzigen naar je oude nummer. De digibox kan je blijven gebruiken.
                      Als je wil krijg je er een 49" LG UHD 4K scherm bij voor 99€.
                      Ik heb geen digibox, maar via Chromecast werkt de tv perfect . Hiermee kan je niet opnemen, maar wel tot 14 dagen terugkijken.

                      Comment


                      • #12
                        Gebruik tablet via SIM kaart

                        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Coaxkabel omzetten van digibox naar router.
                        Dan met een UTP kabel van router naar digibox.
                        Klopt dat dit kan werken ... maar aan de router is er geen coax out hé. [emoji848]
                        Welke coax ga je dan op de Digibox aansluiten voor de rechtstreekse uitzendingen die via de kabel lopen?
                        Met een splitter op de coax?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                          Als er in de kelder een stopcontact staat of kan geplaatst worden: daar een telenet modem, utp kabel naar een powerline adapter in dat stopcontact en in de living een tweede wireless powerline adapter en daarop de tablet draadloos verbinden.
                          Eerst even uitproberen of het signaal van de modem zelf niet voldoende sterk is om het zonder powerline adapters te doen.

                          Bij gebruik van powerline adapters toch ook eerst even kijken op welke fase dat beide stopcontacten zitten (indien er een driefasige aansluiting is), want als de beide adapters op een verschillende fase zitten werkt het powerline systeem soms niet.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                            Kabel TV zal binnen komen in de kelder maar daar zal telenet geen installatie geplaatst hebben. Als ze al een digicorder hebben en vaste telefoon hebben, hebben ze ook al een modem van telenet. De telenet installatie wordt in de meeste oude woningen geplaatst aan het eerste radio / tv aansluit bakje. Dus waar je TV staat. Ze moeten ze enkel nog een internet abonnement nemen. Als ze maar beperkt internet nodig hebben kan je eens kijken of er geen telenet wifree signaal te ontvangen is van een modem van de buren. Dan kunnen ze met iemand van de familie die bij telenet zit met hun login inloggen op die wifree en zo op internet gaan.

                            mir
                            Last edited by mir; 6 februari 2021, 21:38.
                            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebruik tablet via SIM kaart

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Bij gebruik van powerline adapters toch ook eerst even kijken op welke fase dat beide stopcontacten zitten (indien er een driefasige aansluiting is), want als de beide adapters op een verschillende fase zitten werkt het powerline systeem soms niet.
                              Klopt niet René powerline loopt ook over één geleider, bij 3X230 over een fase en bij een 3X400 + N over de nul.
                              Ik heb dat hier jaren geleden grondig getest.

                              Comment

                              Working...
                              X