Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoop ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoop ??

    Als je de gasprijs per Kw wil opzoeken bij bv. Essent, kom je daar weinig te weten,
    je kan er wel een prijsvergelijk gaan maken, maar zonder werkelijke all in energieprijzen te zien.
    Daarom wil ik hier eens een werkelijk vergelijk gaan maken aan de hand van
    de eindprijs (alles in) vergelijken met de te betalen eindfactuur, en dat voor eender welke verkoper.

    Mijn eindfactuur bij Luminus click is als volgt.

    Verbruik 945 m³ = 10.865 Kwh daarvoor betaal ik in totaal alles inbegrepen 787,33€
    Mijn gas kost dus 787,33 / 945 m³ = 0,833 € per m³ all in.

    Wie wil zo vriendelijk zijn er zijn eindfactuur (2012) er eens bij te nemen en een vergelijkbare berekening te maken,
    zo komen we mischien te weten of daar nu werkelijk zoveel verschil inzit.

    Ik weet ook wel, dat wie méér verbruik heeft er per m³ goedkoper uitkomt, omdat de jaarlijkse vaste kost dezelfde is.

    Op een prijsvergelijkende test bij Essent (zie foto), zou ik daar 10,21 € op jaarbasis kunnen besparen, dat terwijl er hier gisteren
    een verkoper aan de deur stond te beweren, dat ik er ZEKER 150€ kon besparen bij een overstap naar Essent, maar hij kon
    mij wel niet vertellen hoeveel de energieprijs per m³ of Kwh was, wat ik dus zeer in twijfel trek,
    bij Luminus staan die prijzen gewoon op hun site.

    Online prijsvergelijk geeft dat resultaat, eigenaardige is wel, dat zelfs Luminus volgens hen goedkoper is dan in werkelijkheid.


    Uploaded with ImageShack.us
    Last edited by Guest42; 26 oktober 2012, 07:36.

  • #2
    Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

    In de v-test-voor-gezinnen zie je al wat meer tarieven.
    V staat voor Vreg. De Vreg "controleert en reguleert de vrije energiemarkt en informeert de consument hierover."
    Dat moet je echter met een dikke korrel zout nemen, want je kan er maar een beperkt aantal postnummers invoeren. Geen enkele Nederlandse, bijvoorbeeld.
    De prijzen voor elektriciteit staan ook apart, met nergens een totale energieprijs.
    De sociale maximumprijs voor gas in mijn straat, is op dit moment 1.069,56 EUR, bij een verbruik van 34890 kWh*. Aan beide kanten van de straat hetzelfde.
    De evolutie van die prijs kom je halfjaarlijks te weten bij de creg (niet vreg): creg.info/Tarifs/G/evolprixg_nl.pdf
    De prijzen voor het gewest Brussel staan normaal op brugel.be/Simulatie/ ... mais cette page n'existe plus.

    *Aardgas ligt tussen de 9,52 en 12,79 kWh/m³

    Ik denk dat je algemeen kon stellen dat het voor een doorsneegezin overal betaalbaal blijft, en dat de armen in de ene streek 2 tot 3 keer zoveel betalen als hun lotgenoten elders.
    Last edited by Poza; 27 oktober 2012, 11:50.

    Comment


    • #3
      Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

      Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
      In de v-test-voor-gezinnen zie je al wat meer tarieven.
      V staat voor Vreg. De Vreg "controleert en reguleert de vrije energiemarkt en informeert de consument hierover."
      Dat moet je echter met een dikke korrel zout nemen, want je kan er maar een beperkt aantal postnummers invoeren.
      De prijzen voor elektriciteit staan ook apart, met nergens een totale energieprijs.
      Vandaar dit draadje
      Mensen met een andere leverancier, neem eens je factuur, (liefst redelijk recent) en bereken eens wat een m³
      gas je kost, blijkbaar zijn die vergelijkende testen en de V test verre van realistisch.
      Maar blijkbaar maakt het voor weinigen wat uit gezien het aantal reactie's.

      Comment


      • #4
        Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

        Geert, ik heb geen gas
        Behalve als ik ajuinensoep binnen heb
        Ik heb wel een paar vergelijkingen gedaan i.v.m. elektriciteit.
        Voor mij kwam dus niets uit de bus (totaal géén voordeel).
        Intussen heb ik een aantal nieuwe toestellen in huis die nog zuiniger zijn dan de vorige.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

          Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
          Geert, ik heb geen gas
          Behalve als ik ajuinensoep binnen heb
          Methaangas dan Theo zo kan je nog de eerste prijs "Groene jongen" halen Theo.

          Comment


          • #6
            Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Vandaar dit draadje
            Mensen met een andere leverancier, neem eens je factuur, (liefst redelijk recent) en bereken eens wat een m³
            gas je kost, blijkbaar zijn die vergelijkende testen en de V test verre van realistisch.
            Maar blijkbaar maakt het voor weinigen wat uit gezien het aantal reactie's.
            Man, ik heb mij suf zitten rekenen aan de prijzen van gas en electriciteit na de voorbije aderlatingen van Electrabeul en voor mijn overstap ... zelfs de prijs opgesplitst in al zijn componenten om er zicht op te krijgen .. en geloof mij .. een goedkopere gasprijs van 0,2 euro per m3 brengt mij alvast € 520 op ... in elk mogelijk scenario zal ik nu (mogelijk) minder betalen.

            Comment


            • #7
              Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Methaangas dan Theo zo kan je nog de eerste prijs "Groene jongen" halen Theo.
              Theo zal dan schrikkelijk veel bonen moeten eten gezien het methaan gehalte varieert tussen 0 en 10% van het gasvolume. Als hij genetisch "benadeeld" is kan het zijn dat hij helemaal geen methaan produceert. Hij kan echter zijn hoop op een prijs goed maken met de productie van waterstof! LOL!

              Comment


              • #8
                Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

                TS: ik vind je vraag echt overbodig en zinloos
                vandaar dat ook niemand er een antwoord op zal geven.

                Ten eerste weet iedereen zo stilaan wel dat je op de site van de vreg moet zijn om een vergelijk te maken op persoonlijke basis.
                Ten tweede weet ook iedereen dat overal groepsaankopen georganiseerd worden die je zowiezo het grootste voordeel opleveren.

                Mijn vraag is waarop jij na al die jaren nog zit te wachten? Op sinterklaas die het voor jou zal doen?

                Ten laatste is een vergelijk zoals jij het voorsteld onzinnig omdat de finale prijs som is van delen die sterk afhankelijk zijn van de regio (distributiekost, taxen en ander heffingen) Anderzijds is er ook nog eens verschil voor de gasprijs tussen indexatie per olienotering of per gasnotering om nog niet te spreken van variabel versus vaste prijs per termijn.

                Dus: je vraag is onzinnig en zal niemand op antwoorden

                Sorry maar ik wou het je toch ff kwijt

                Comment


                • #9
                  Re: Gasprijs vergelijken aan de werkelijke prijs, is samen kopen werkelijk zo goedkoo

                  Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht

                  Ten eerste weet iedereen zo stilaan wel dat je op de site van de vreg moet zijn om een vergelijk te maken op persoonlijke basis.
                  Ten tweede weet ook iedereen dat overal groepsaankopen georganiseerd worden die je zowiezo het grootste voordeel opleveren.

                  Mijn vraag is waarop jij na al die jaren nog zit te wachten? Op sinterklaas die het voor jou zal doen?

                  Ten laatste is een vergelijk zoals jij het voorsteld onzinnig omdat de finale prijs som is van delen die sterk afhankelijk zijn van de regio (distributiekost, taxen en ander heffingen) Anderzijds is er ook nog eens verschil voor de gasprijs tussen indexatie per olienotering of per gasnotering om nog niet te spreken van variabel versus vaste prijs per termijn.
                  ik vind je vraag echt overbodig en zinloos
                  vandaar dat ook niemand er een antwoord op zal geven.
                  Net zo onzinnig als jou antwoord xafke

                  Mijn vraag is waarop jij na al die jaren nog zit te wachten? Op sinterklaas die het voor jou zal doen?
                  Neen, daar geloof ik reeds lang niet meer in.

                  Ik weet heel goed dat er groepsaankopen zijn enz.

                  Maar mijn vraag heeft een gans andere bedoeling, het zit namelijk zo,
                  tegenwoordig komen ze als leurders gewoon met energie aan je deur, en vertellen je soms de grootste onzin,
                  hier in de straat wonen reeds heel wat oudere mensen, en sommigen hebben zich aan mooie beloftes laten vangen,
                  zo woont hier wat verder een oudere man, waar ze een jaar geleden kwamen aanbellen met grote beloftes dat hij 300€
                  kon besparen op zijn energierekening, nu is er een paar weken geleden meteropname geweest, en blijkt dat hij 350€ méér
                  moet betalen ipv minder, en dat op een bedrag van 1.800€.

                  Het gaat er dus niet over wat ze beloven, maar wel wat het in werkelijkheid heeft opgebracht als je een jaar verder bent.

                  Zelf zit ik bij Luminus, en kan ik volgens de V test max. een tiental € besparen, dus voor mij persoonlijk geen probleem.

                  Het eigenaardige is wel, dat zelfs al heb je de goedkoopste bv. Nuon, en je brengt deze mensen hun eindfactuurgegevens in op een site als

                  deze van Essent bv. dan kan het nog goedkoper, en bovenal wat ik nog straffer vind, is dat bij ingave van je eigen getallen, deze helemaal niet kloppen

                  met wat je in werkelijkheid in je bus krijgt, daarover gaat het dus.

                  Mensen die met veel beloftes overgestapt zijn naar een andere verkoper, hebben deze mensen gekregen wat hen is voorspeld.

                  Dus: je vraag is onzinnig en zal niemand op antwoorden.
                  Gezien je eigen antwoord, spreek je hier wel jezelf tegen hé xafke.

                  Comment

                  Working...
                  X