Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garmin Oregon 650 of andere ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garmin Oregon 650 of andere ....

    Iemand hier ervaring met de 600/650/650t wandel gps reeks van Garmin ?

    Eventuele andere voorstellen ook altijd welkom en waar moet ik op letten als ik er eentje aankoop ?

    Reeds bedankt !
    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

    Onlangs wilde ik me ook een Oregon 650 aanschaffen.
    Werd door vrienden afgeraden omdat een goede smartphone een even goed GPS-systeem zou hebben en slechts even duur is dan een afzonderlijke GPS .
    Ik hakte de knoop echter nog niet door.

    Comment


    • #3
      Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

      Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
      Onlangs wilde ik me ook een Oregon 650 aanschaffen.
      Werd door vrienden afgeraden omdat een goede smartphone een even goed GPS-systeem zou hebben en slechts even duur is dan een afzonderlijke GPS .
      Ik hakte de knoop echter nog niet door.
      Ok, maar wat als je in het buitenland bent ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

        Ik heb een 'oude' Garmin GPS Map60c die ik gebruik voor het wandelen en fietsen.
        Ik heb zowat alle Topografische kaarten van Noorwegen, Duitsland, Benelux, Zwitserland, Frankrijk enz en kan de delen van die kaarten die ik nodig heb op bvb. vakantie er op zetten.
        Het zijn die topokaarten die het hem doen, paadjes, hoogspanningslijnen, beekjes, enz noem maar op, staan op die kaarten.
        Heel makkelijk om je te oriënteren.
        Super is dit, ook door de tracking die je laat zien waar je wandelde/fietste.
        Die Oregon 650 ken ik niet, misschien is die zelfs beter, of is het een compleet ander ding ?
        Kan je daar ook topografische kaarten op zetten ?
        Mvrgr.

        Comment


        • #5
          Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Iemand hier ervaring met de 600/650/650t wandel gps reeks van Garmin ?
          Ik heb deze week de 600 gekocht en vandaag de eerste keer gebruikt "in anger". Ik post hier morgen wel iets meer.. Voorlopig relaas op mijn blog.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Ok, maar wat als je in het buitenland bent ?

            grts
            Sieg
            Ik hoorde dat je op een smartphone evengoed alle mogelijke kaarten van alle mogelijke landen kan downloaden, net zoals bij een GPS.

            Comment


            • #7
              Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

              Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
              Ik hoorde dat je op een smartphone evengoed alle mogelijke kaarten van alle mogelijke landen kan downloaden, net zoals bij een GPS.
              Ook de topografische kaarten ? Want met wegenkaarten kun je niet veel doen als je in de bossen gaat wandelen, dan zie je gewoon één grote groene vlek met enkele hoofdwandelwegen !?
              Dat is ten minste wat ik zie op mijn wegenkaarten van Mapsource/Garmin. Weet ook dat een smartphonebatterij heel rap af is wanneer je GPS voortdurend aan staat.
              Mvrgr.

              Comment


              • #8
                Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                Ook de topografische kaarten ? Want met wegenkaarten kun je niet veel doen als je in de bossen gaat wandelen, dan zie je gewoon één grote groene vlek met enkele hoofdwandelwegen !?
                Dat is ten minste wat ik zie op mijn wegenkaarten van Mapsource/Garmin. Weet ook dat een smartphonebatterij heel rap af is wanneer je GPS voortdurend aan staat.
                Mvrgr.
                Ja; ook topo kaarten. Kijk hier maar. Op de kaarten van openstreetmap staan op sommige streken zelfs weggetjes die niet op de officiële Garmin topo staan. Alles hangt af van de input van de gebruikers. Kom je ergens waar het pad niet op de kaart staat dan kan je dat uploaden naar OSM en wordt de kaart aangepast.

                Smartphones zijn ideaal voor autonavigatie als je ze aan de 12v kan aansluiten (adapter met USB bv.) maar in het veld mag je niet te lang wegblijven
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                  Iedereen al bedankt voor de tips !

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Ik heb deze week de 600 gekocht en vandaag de eerste keer gebruikt "in anger". Ik post hier morgen wel iets meer.. Voorlopig relaas op mijn blog.
                    Bedankt Maurice, ziet er in ieder geval al goed uit !
                    Welke kaarten heb jij er op gezet ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Ja; ook topo kaarten. Kijk hier maar. Op de kaarten van openstreetmap staan op sommige streken zelfs weggetjes die niet op de officiële Garmin topo staan. Alles hangt af van de input van de gebruikers. Kom je ergens waar het pad niet op de kaart staat dan kan je dat uploaden naar OSM en wordt de kaart aangepast.

                      Smartphones zijn ideaal voor autonavigatie als je ze aan de 12v kan aansluiten (adapter met USB bv.) maar in het veld mag je niet te lang wegblijven
                      Aha, goed om weten. Bedankt voor de info. Als we dan eens de GPS Map 60c vergeten zijn, dan kunnen we overweg met de smartphone...... als we er de juiste kaarten op hebben natuurlijk.
                      En die 12v......inderdaad moeilijk als je gaat wandelen .
                      Mvrgr.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Bedankt Maurice, ziet er in ieder geval al goed uit !
                        Welke kaarten heb jij er op gezet ?
                        De GPS geeft standaard alleen een "basemap" waar, voor Belgie, de grote assen en steden als Antwerpen, Gent, Brussel, op staan. Ik heb nu de OSM kaarten van Belgie (224 MB), NL (364 MB), Duitsland (1.6 GB) en Denemarken (108 MB) er op gezet (op het Aldi 16GB sd kaartje). Deze kunnen in het menu aan/af gezet worden indien nodig.

                        Let wel, ik koos dit model omdat we veel geocachen. Wie dit niet doet kan waarschijnlijk ook met de goedkopere modellen op pad.

                        Ik ga nog wel een screenlock instellen op een van de user keys want als de GPS aan de lanyard hangt en in contact kmt met je lichaam dan wordt er op vanalles "geklikt". Gisteren was dat niet zo'n probleem omdat de GPS op mijn fietsstuur stond.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                          Ben zelf gegaan voor de Garmin GPSMAP 62s. Had ook verschillende forums bezocht en deze stak er toch uit, als je het gebruikt om te fietsen en wandelen. Scherm duidelijk zichtbaar in de zon, aparte knoppen en dus geen touch screen wat beter werkt, waterdicht en zeer gevoelige gps antenne. Houder voor op de fiets kan apart worden aangekocht en is heel makkelijk in gebruik. Zelf heb ik alle belangrijke topo kaarten, alsook de navigator maps geïnstalleerd, en dit op een mini sd kaartje. Batterijen zijn 2 AA die je kan vervangen, dus geen oplaadtoestanden enz. Autonomie is een goede 20 uur. Is ondertussen al meermaals gebruikt en steeds spot on ! Makkelijk in gebruik, routes te plannen via basecamp enz. Echt een topper !
                          My site : http://www.photografie.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Den Door Bekijk bericht
                            Ben zelf gegaan voor de Garmin GPSMAP 62s. Had ook verschillende forums bezocht en deze stak er toch uit, als je het gebruikt om te fietsen en wandelen. Scherm duidelijk zichtbaar in de zon, aparte knoppen en dus geen touch screen wat beter werkt, waterdicht en zeer gevoelige gps antenne. Houder voor op de fiets kan apart worden aangekocht en is heel makkelijk in gebruik. Zelf heb ik alle belangrijke topo kaarten, alsook de navigator maps geïnstalleerd, en dit op een mini sd kaartje. Batterijen zijn 2 AA die je kan vervangen, dus geen oplaadtoestanden enz. Autonomie is een goede 20 uur. Is ondertussen al meermaals gebruikt en steeds spot on ! Makkelijk in gebruik, routes te plannen via basecamp enz. Echt een topper !
                            Ik snap het niet goed. Vergelijking van de 62s en de nieuwe Oregon:

                            - Scherm duidelijk zichtbaar in de zon: Check, net als de Oregon
                            - aparte knoppen en dus geen touch screen wat beter werkt: ??? Beter? Het is een gewoonte. Mijn vorige (Colorado) had een draaiwiel (rock n roller) en was ook best handig.
                            - waterdicht en zeer gevoelige gps antenne: Check, net als de Oregon
                            - Houder voor op de fiets kan apart worden aangekocht en is heel makkelijk in gebruik: Check, net als de Oregon
                            - Zelf heb ik alle belangrijke topo kaarten, alsook de navigator maps geïnstalleerd, en dit op een mini sd kaartje. Check, net als de Oregon
                            - Batterijen zijn 2 AA die je kan vervangen, dus geen oplaadtoestanden enz.: Check
                            - Autonomie is een goede 20 uur. Nog geen idee gezien ik de Oregon maar pas heb. Ik gebruik NiMH batterijen maar gewone Alkaline kan ook (er is ook een apart batterypack voor de 600 dat bij de 650 bijgeleverd wordt)
                            - Is ondertussen al meermaals gebruikt en steeds spot on: Check, net als de Oregon
                            - Makkelijk in gebruik: Check, net als de Oregon
                            - routes te plannen via basecamp enz.: Check, net als de Oregon

                            Blijft over: Touchscreen of knoppen. De rest is vergelijkbaar/evenwaardig

                            Ik heb de 62s niet eens overwogen maar twijfelde tussen de Montana en de Oregon 6xx.
                            Voordeel van de Montana is dat daar een speciale houder voor de auto voor is. Je kan dan gesproken instructies hebben zoals een "echte" auto GPS. Ook het scherm is groter. Voordeel van de Oregon was (voor mij) het grotere geheugen om geocaches op te slaan.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Garmin Oregon 650 of andere ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              De GPS geeft standaard alleen een "basemap" waar, voor Belgie, de grote assen en steden als Antwerpen, Gent, Brussel, op staan. Ik heb nu de OSM kaarten van Belgie (224 MB), NL (364 MB), Duitsland (1.6 GB) en Denemarken (108 MB) er op gezet (op het Aldi 16GB sd kaartje). Deze kunnen in het menu aan/af gezet worden indien nodig.

                              Let wel, ik koos dit model omdat we veel geocachen. Wie dit niet doet kan waarschijnlijk ook met de goedkopere modellen op pad.

                              Ik ga nog wel een screenlock instellen op een van de user keys want als de GPS aan de lanyard hangt en in contact kmt met je lichaam dan wordt er op vanalles "geklikt". Gisteren was dat niet zo'n probleem omdat de GPS op mijn fietsstuur stond.
                              Bedankt Maurice !
                              Alle ervaringen met deze reeks zijn steeds welkom.
                              Ik had er namelijk (na aankoop) graag o.a. de topo kaarten opgezet van de Auvergne.
                              Als ik kijk bij de kaarten van Garmin zelf kost dit ongelofelijk veel geld, zijn die dan zoveel beter/uitgebreider ?

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X