Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garmin fietsgps

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garmin fietsgps

    Ik heb een Garmin Edge 605 fietsgps met een Benelux topokaart geïnstalleerd en met Mapsource maak ik fietsroutes, installeer die op de gps en hoop dan dat de gps mij de weg zegt. Wie doet dit nog en welke ervaringen hebben jullie hiermee? Ik heb er enkel slechte ervaringen mee. In 50% van de gevallen navigeert de gps verkeerd. Ik zie dan op mijn scherm dat ik op een volgend kruispunt naar bv. rechts moet, maar de gps geeft de boodschap dat ik links moet afslaan, ofwel als ik links moet stuurt hij mij naar rechts, ofwel zegt hij niets terwijl ik moet afslaan, laat hij mij rechtdoor rijden en begint dan te zagen dat ik moet omkeren. Het toppunt was vorig jaar in Toscane, ik reed op een rond punt af en volgens mijn zelfgemaakte route moest ik rechts. Toen ik dichter kwam verscheen er op het ronde punt een witte pijl en die stuurde mij rechtdoor, en toen ik nog dichter kwam kreeg ik de boodschap: sla links af.

    Ik verwacht dat een gps mijn begeleid, maar in bovengenoemde gevallen moet ik stoppen, uitzoomen en kijken hoe mijn route loopt, en dikwijls wat gokken. Ik had beter in de Aldi voor een paar euro een landkaart gekocht, dan verloor ik niet meer tijd met zoeken en gokken.

  • #2
    Re: Garmin fietsgps

    Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
    Ik heb een Garmin Edge 605 fietsgps met een Benelux topokaart geïnstalleerd en met Mapsource maak ik fietsroutes, installeer die op de gps en hoop dan dat de gps mij de weg zegt. Wie doet dit nog en welke ervaringen hebben jullie hiermee? Ik heb er enkel slechte ervaringen mee. In 50% van de gevallen navigeert de gps verkeerd. Ik zie dan op mijn scherm dat ik op een volgend kruispunt naar bv. rechts moet, maar de gps geeft de boodschap dat ik links moet afslaan, ofwel als ik links moet stuurt hij mij naar rechts, ofwel zegt hij niets terwijl ik moet afslaan, laat hij mij rechtdoor rijden en begint dan te zagen dat ik moet omkeren. Het toppunt was vorig jaar in Toscane, ik reed op een rond punt af en volgens mijn zelfgemaakte route moest ik rechts. Toen ik dichter kwam verscheen er op het ronde punt een witte pijl en die stuurde mij rechtdoor, en toen ik nog dichter kwam kreeg ik de boodschap: sla links af.

    Ik verwacht dat een gps mijn begeleid, maar in bovengenoemde gevallen moet ik stoppen, uitzoomen en kijken hoe mijn route loopt, en dikwijls wat gokken. Ik had beter in de Aldi voor een paar euro een landkaart gekocht, dan verloor ik niet meer tijd met zoeken en gokken.

    Route eerst op youroute uitstippelen en dan opladen, en speedsensor op het wiel monteren. (dan heeft ie tenminste een indicatie van de afstand als je in het bos rijdt)

    Enkel in 't bos heb ik soms nog problemen bij hoge begroeiing bij meerdere 'Y' splitsingen, maar zie mij moeilijk met een bezweet kopij van een landkaart rondrijden.
    EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
    www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Garmin fietsgps

      Beste,
      hebt ge per ongeluk uw gps niet ondersteboven gemonteerd.
      Als ik uw uitleg lees(links wordt rechts, rechtdoor wordt omkeren) is dat het eerste wat bij mij opkomt.
      Ik gebruik zelf al enkele jaren de Garmin Vista Etrex op de fiets en heb nog nooit problemen gehad met het rijden van een zelf uitgestippelde route.

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: Garmin fietsgps

        Ik gebruik de 705Hr, en als ik een track rij ( vertrek en aankomst op zelfde punt), rij ik dit als koers. dit werk perfect op de baan, inzoomen kan je naar keuze.

        Comment


        • #5
          Re: Garmin fietsgps

          Is je gps wel goed ingesteld, je kan namelijk kiezen dat bv. het noorden zich steeds bovenaan je scherm bevind, wat soms verwarrend kan zijn, zie Handleiding Systeem Blz.
          53 en 54 of daar alle instellingen goed staan om Bv. gebruik op een fiets. KLIK

          Comment


          • #6
            Re: Garmin fietsgps

            Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
            Beste,
            hebt ge per ongeluk uw gps niet ondersteboven gemonteerd.
            Als ik uw uitleg lees(links wordt rechts, rechtdoor wordt omkeren) is dat het eerste wat bij mij opkomt.
            Ik gebruik zelf al enkele jaren de Garmin Vista Etrex op de fiets en heb nog nooit problemen gehad met het rijden van een zelf uitgestippelde route.

            mvg
            Ik heb de HcX versie van die gps en die is niet bijster goed in het zelf uitstippelen van wegen. De omwegen dat die maakt zijn echt belachelijk soms. Ik werk voornamelijk met veel waypoints. Sinds de gps van mijn fiets is gestuiterd en de backlight niet meer werkt ben ik op zoek naar een nieuwe gps. Bestaat er buiten Garmin nog een fabrikant van goede gps'en? Ik vind zelf Bryton, maar echt veel vind ik daar niet over.

            Comment


            • #7
              Re: Garmin fietsgps

              Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
              Beste,
              hebt ge per ongeluk uw gps niet ondersteboven gemonteerd.
              Als ik uw uitleg lees(links wordt rechts, rechtdoor wordt omkeren) is dat het eerste wat bij mij opkomt.
              Ik gebruik zelf al enkele jaren de Garmin Vista Etrex op de fiets en heb nog nooit problemen gehad met het rijden van een zelf uitgestippelde route.

              mvg
              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Is je gps wel goed ingesteld, je kan namelijk kiezen dat bv. het noorden zich steeds bovenaan je scherm bevind, wat soms verwarrend kan zijn, zie Handleiding Systeem Blz.
              53 en 54 of daar alle instellingen goed staan om Bv. gebruik op een fiets. KLIK

              De route op mijn scherm staat roze gemarkeerd en als aan de roze lijn zie dat ik bv. ergens rechts moet geeft hij bovenaan mijn scherm de melding met een woord "links afslaan", of andersom. Dus eender hoe hij ingesteld is of hoe ik hem houd, als ik rechts moet moet hij ook "rechts" zeggen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Ik heb de HcX versie van die gps en die is niet bijster goed in het zelf uitstippelen van wegen. De omwegen dat die maakt zijn echt belachelijk soms. Ik werk voornamelijk met veel waypoints. Sinds de gps van mijn fiets is gestuiterd en de backlight niet meer werkt ben ik op zoek naar een nieuwe gps. Bestaat er buiten Garmin nog een fabrikant van goede gps'en? Ik vind zelf Bryton, maar echt veel vind ik daar niet over.
              Pak maar een Garmin, ik weet er nog eentje te koop staan, je krijgt er een gratis landkaart bij voor als euh... uw batterij plat is
              Last edited by wimsel; 9 april 2012, 15:06. Reden: foutje

              Comment


              • #8
                Re: Garmin fietsgps

                Op mijn Map60 is de autorouting al heel wat beter dan indertijd op de Etrex. Maar dikwijls waren de fouten te wijten aan een foute instelling.
                Ik heb nog een oude Topomap van België en dat is een map die geen autorouting ondersteunt. Daarom maak ik liever tracks aan dan routes op die Topomap.
                Om een toertje te maken op gewone wegen maak ik dan weer wel liever routes aan, en als je daarbij zorgvuldig te werk gaat, dan kan er niets fout gaan. Een paar jaar geleden een fietsweek georganiseerd met de fietsclub in Ierland, volledig in Mapsource voorbereid. En slechts éénmaal fout gereden en dat was door een gewijzigde verkeerssituatie. Gebruik zeker voldoende waypoints en zoom voldoende in als je ze aanmaakt. Als het je echt niet lukt kan een cursus een uitkomst bieden, er worden er regelmatig georganiseerd.

                Comment


                • #9
                  Re: Garmin fietsgps

                  Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                  Op mijn Map60 is de autorouting al heel wat beter dan indertijd op de Etrex. Maar dikwijls waren de fouten te wijten aan een foute instelling.
                  Ik heb nog een oude Topomap van België en dat is een map die geen autorouting ondersteunt. Daarom maak ik liever tracks aan dan routes op die Topomap.
                  Om een toertje te maken op gewone wegen maak ik dan weer wel liever routes aan, en als je daarbij zorgvuldig te werk gaat, dan kan er niets fout gaan. Een paar jaar geleden een fietsweek georganiseerd met de fietsclub in Ierland, volledig in Mapsource voorbereid. En slechts éénmaal fout gereden en dat was door een gewijzigde verkeerssituatie. Gebruik zeker voldoende waypoints en zoom voldoende in als je ze aanmaakt. Als het je echt niet lukt kan een cursus een uitkomst bieden, er worden er regelmatig georganiseerd.
                  Ik maak gewoonlijk heel wat waypoints aan als ik een route voorbereid. Ik ken ook de instellingen en hoe ze te gebruiken (wat voor soort fiets, voorkeur snelle/korte route/nauwkeurigheid vs snelheid van berekening) Het ding is gewoon niet voorzien van een goed algoritme/snelle processor. Ik gebruik mijn koersfiets ook vaak als vervoersmiddel en dan wil je niet alle moeite steken in het voorprogrameren van je weg. En zelfs met die hopen waypoints doet de etrex nog heel vreemde dingen. Het gebeurt niet zelden dat tussen twee waypoints die door een rechte baan verbonden zijn, de etrex alsnog een omweg weet te maken . In mapsource maak ik dan ook af en toe tracks aan van routes, maar da's ook niet ideaal. Ik heb liever mooie en duidelijke instructies op mijn scherm. De garmin die mijn ouders voor in de auto en op de moto hebben gekocht werkt wel heel wat beter.

                  Als de batterij van mijn smartphone het nu wat langer zou uithouden bij gebruik van gps, dan had dat zeker een oplossing geweest, maar helaas houdt de batterij dat niet lang genoeg vol
                  Last edited by Teun_2; 11 april 2012, 01:12.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Garmin fietsgps

                    Gebruik een TRACK in plaats van een ROUTE.
                    Het automatisch routeren heb je namelijk niet altijd onder controle, zelfs al gebruik je veel tussenpunten. Een route is goed voor in de auto, (meestal) NIET voor een wandel- of fiets-GPS.
                    En
                    ...hebt ge per ongeluk uw gps niet ondersteboven gemonteerd...
                    hierboven, is echt een goeie . Ook al is één april al even achter de rug.
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Garmin fietsgps

                      Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                      Ik heb de HcX versie van die gps en die is niet bijster goed in het zelf uitstippelen van wegen. De omwegen dat die maakt zijn echt belachelijk soms. Ik werk voornamelijk met veel waypoints. Sinds de gps van mijn fiets is gestuiterd en de backlight niet meer werkt ben ik op zoek naar een nieuwe gps. Bestaat er buiten Garmin nog een fabrikant van goede gps'en? Ik vind zelf Bryton, maar echt veel vind ik daar niet over.
                      Als de Vista HCx standaard staat ingesteld (fiets) dan zoekt hij een mooie route en niet de korste.
                      Als je de korste route wilt hebben moet je 'm instellen op voetganger!

                      Bij mij werkt de Garmin Vista HCx perfect, ik zoek een adres op en hij laat mij de juiste route zien, dus ik ben zeer tevreden met mijn Garmin
                      Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                      Cybershot Photo Website!

                      Comment


                      • #12
                        Garmin Oregon 450t

                        Hallo,

                        Een jaar geleden heb ik een Oregon 450t gekocht, ik ben er heel tevreden van., naar heb nog problemen met gebruik van traks.

                        wanneer ik van internet een tracks download (in het algemeen fietsroute), deze laad ik in het toestel via USB aabsluiting.
                        als ik daarna deze tracks oproep bij het begin van de fietstocht, zien ik de hele route op het scherm, naar kan deze niet laten werken als GPS route, zoals pijl op scherm en geluid voor links of rechts afslaan, etc ........
                        Met software BaseCamp, kan ik de tracks omzetten in een route, deze werk dan wel als een GPS route, naar is gelimiteerd in max 50 waypoints. Wat voor een fietstocht van 50 km veel te weinig is.
                        Op internet heb ik ook een software gevonden die mij toelaat om een tracks te splitsen in route van 50 waypoints, niet de idealen oplossing op de fiets. (Tyre en RouteConverter).

                        Weet er soms iemand of het mogelijk is om bij het laden van een tracks, ik deze kan laten werken met pijl op de kaart voor de richting aanduiding.

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: Garmin fietsgps

                          Op mijn Garmin (GPSMap 60CSX) kan ik "zoeken" naar tracks, zoals ik naar Waypoints kan zoeken. Als ik dat doe bij het begin van een track, dan begeleidt hij me op identiek dezelfde manier als op een route. Nog beter zelfs, want ik kan zelfs het voorliggende profiel van de track zien.
                          Wellicht heeft de Oregon een gelijkaardige of identieke functie?
                          Of misschien bestaat er een "trackback" functie die hetzelfde doet?
                          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                          Oók wandelen met GPS?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Garmin fietsgps

                            Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                            ...Als ik dat doe bij het begin van een track,...
                            Daarmee bedoel ik:
                            "Zoek" - "Sporen" - Kies de track die ik wens te volgen - "Ga!"
                            Mijn 60 begint in dat geval slechts met de begeleiding als ik me op (begin of middenin) de track bevind.
                            Maar eerlijk gezegd maak ik daar bijna nooit gebruik van: tijdens het wandelen of fietsen heb ik voldoende tijd om in te schatten wat ik moet doen om een op het scherm zichtbare track correct te volgen. Het gepiep op de afslagpunten heb ik niet nodig om dat veilig te doen.
                            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                            Oók wandelen met GPS?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Garmin fietsgps

                              Als je een track hebt gedownload, laad je 'm dan wel in met MapSource? Deze kun je hier downloaden; http://www8.garmin.com/support/downl...ils.jsp?id=209

                              Als je de track hebt geladen in Mapsource staan er 2 waypoints, begin en eindpunt, die haal je weg. (gewoon aanklikken en delete)
                              Selecteer de track en vul een herkenbare naam in
                              Nu sla je de track op ook hier een herkenbare naam.

                              Je kan natuurlijk opslaan in de gps, maar als je alles bij elkaar zet op de computer kan je naderhand slepen wat je nodig hebt.
                              Bestand > Opslaan als > Let op dat je gpx kiest

                              Nu moet het tezien zijn op de gps onder de naam die je met mapsource hebt gegeven.
                              Olympus E-500, Sony Cybershot DSC HX9V, Neem eens een kijkje op mijn foto website;
                              Cybershot Photo Website!

                              Comment

                              Working...
                              X