Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(G)een vijs los ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (G)een vijs los ...

    De achterkant van een Toshiba notebook moet losgemaakt worden om er een mSata ssd schijfje in te stoppen met grotere opslagcapaciteit (nu 128GB).
    JIS schroevendraaiers gebruikt maar 2 vijzen laten het afweten. Kan men daar WD40 op loslaten? Ik vrees echter dat de kruiskop al beschadigd was in een vorige "update".
    Bestaat er een methode om die vijsjes daar toch nog uit te krijgen of is dit "einde verhaal" ? Graag uw advies?
    TIA

  • #2
    Re: (G)een vijs los ...

    Uitboren. Wel opletten dat het niet snel te heet wordt.

    Comment


    • #3
      Re: (G)een vijs los ...

      je hebt speciale vloeistof die je op de beschadigde kop van de schroef kan doen.
      Je schroevendraaier er in en je kan de bout losdraaien.

      Het is een melkachtige vloeistof, de naam ken ik niet meer, maar heb het wel eens getest en het werkte
      .

      mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

      Comment


      • #4
        Re: (G)een vijs los ...

        Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
        je hebt speciale vloeistof die je op de beschadigde kop van de schroef kan doen.
        Je schroevendraaier er in en je kan de bout losdraaien.

        Het is een melkachtige vloeistof, de naam ken ik niet meer, maar heb het wel eens getest en het werkte
        .

        mvg
        Wellicht iets in de aard van Locktite of zo. ( soort secondenlijm ? )
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: (G)een vijs los ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Wellicht iets in de aard van Locktite of zo. ( soort secondenlijm ? )
          Misschien kan je de schroevendraaier wel proberen vast te lijmen, maar als je iets teveel lijm gebruikt, dan zit het schroefje nog vaster...(een heel klein drupje op de tip van de schroevendraaier, dan rechtop vastzetten in de schroef, en na een tijdje heel voorzichtig proberen of de schroef daarmee los komt (zeker geen zijdelingse beweging maken, want dan breekt de lijm gegarandeerd af en mag je opnieuw beginnen).

          Als die schroef in plastiek geschroefd is, dan zal uitboren niet zo simpel zijn, want dan zal de plastiek rond de schroef smelten.
          En als je die uitboort dan kan je er achteraf geen nieuwe schroef indraaien (toch niet als er een deel van de schroef achterblijft in de plastiek).
          Bij grotere schroeven en bouten kan je speciale gereedschappen gebruiken die los te draaien als de kop beschadigd is, maar bij zo'n klein schroefje zal dat niet lukken.

          Als de kop van de schroef niet verzonken is, dan kan je er met een Dremel een rechte groef in maken en een platte schroevendraaier gebruiken, maar bij elektronische apparaten zal je zelden bij de kop van de schroeven geraken met een Dremel.
          Een "kruiskop" schroef die beschadigd is krijg je soms nog los met een kleinere platte schroevendraaier, maar als die schroef heel vast zit, dan is er wel een kans dat je die schroevendraaier beschadigt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: (G)een vijs los ...

            Facom gerief gebruiken hé Geen peperkoek van den Hubo
            Maar ja, sereieus nu; een "uitgelouterde" schroef is wel een sereieus probleem. Zeker in zo'n delicaat toestel als een laptop.

            Zijn Torx schroeven hier niet beter voor ? Altijd natuurlijk de juiste maat gebruiken, want dat is een fout die ook dikwijls voorkomt imho.

            Edit: (Wiki)

            De torxkop op een schroef bestaat uit een stervormig gat met zes hoekpunten waarin bijbehorend gereedschap past. Voordelen zijn een betere krachtoverbrenging tussen gereedschap en schroef, en minder kans dat het gereedschap uit de schroef schiet. Hierdoor wordt montage vergemakkelijkt. Het koppeloverdracht bij torx is zo hoog dat het wel gebeurt dat de kop van schroef of gereedschap afbreekt tijdens montage.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: (G)een vijs los ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Wellicht iets in de aard van Locktite of zo. ( soort secondenlijm ? )
              het is geen secondelijm en het wordt niet hard.

              Op het werk heb ik het kunnen testen.
              Ik weet niet of het in een gewone doe het zelf zaak verkrijgbaar is.

              mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: (G)een vijs los ...

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                De achterkant van een Toshiba notebook moet losgemaakt worden om er een mSata ssd schijfje in te stoppen met grotere opslagcapaciteit (nu 128GB).
                JIS schroevendraaiers gebruikt maar 2 vijzen laten het afweten. Kan men daar WD40 op loslaten? Ik vrees echter dat de kruiskop al beschadigd was in een vorige "update".
                Bestaat er een methode om die vijsjes daar toch nog uit te krijgen of is dit "einde verhaal" ? Graag uw advies?
                TIA
                Er bestaat een soort abrasif poeder op basis van wolfraam of widia waarvan je een weinig van in de vijskop kan
                aanbrengen, en met zo goed mogelijk passende schroevendraaier krijg je dat meestal wel los.
                wel opletten dat dat spul niet in het ventilatie roostertje geraakt.

                Comment


                • #9
                  Re: (G)een vijs los ...

                  Bedankt iedereen voor het meedenken. Uitboren zie ik niet direct als een pasklare oplossing ook al omdat ik vrees dat dit "uit de hand" niet doenbaar is voor zulke kleine vijsjes en ik geen pro materiaal heb om dat te doen.
                  Over die famueze vloeistof wil ik wel wat méér horen "jeevanhoof".
                  Ik ga trouwens proberen om een druppel iso-propanol op/langs de vijs te "druppelen" en te hopen dat dit mogelijk als "kruipolie" gaat werken. Dat werkt nogal goed bij de demontage van oude lenzen
                  en alhoewel die notebook niet erg dik is zitten al die schroeven natuurlijk deels verzonken in een "gaatje" ... Ik ga een kleine oude schroevendraaier "op maat vijlen", wie weet lukt dat wel samen met de iso-prop.
                  naar mijn mening zijn het JIS schroeven(?) wat gezien het merk niet eens merkwaardig hoeft te zijn .. denk ik ..

                  wordt vervolgd ?

                  Comment


                  • #10
                    (G)een vijs los ...

                    In het allerslechtste geval als die echt open moet en de vijs is beschadigd, dan zou ik met een kleine schijf op een drempel een klein lijntje slijpen in die vijs, weliswaar dan met in het materiaal er rond ook een lijntje ... daarna met een platte schroevendraaier de vijs eruit halen.

                    Of de kop er af freesen en daarna als het toestel open is, proberen met een kleine tang de rest vast te pakken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: (G)een vijs los ...

                      Al geprobeerd om er een stukje rubber(elestiek) op schroef te leggen..schroevendraaier erop en draaien....rubber zou de ruimtes op vullen las ik op internet...niet geschoten is altijd mis...Succes

                      Comment


                      • #12
                        Re: (G)een vijs los ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mullie Bekijk bericht
                        Al geprobeerd om er een stukje rubber(elestiek) op schroef te leggen..schroevendraaier erop en draaien....rubber zou de ruimtes op vullen las ik op internet...niet geschoten is altijd mis...Succes
                        Bedankt voor de tip .. ga dat ook nog eens proberen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: (G)een vijs los ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          In het allerslechtste geval als die echt open moet en de vijs is beschadigd, dan zou ik met een kleine schijf op een drempel een klein lijntje slijpen in die vijs, weliswaar dan met in het materiaal er rond ook een lijntje ... daarna met een platte schroevendraaier de vijs eruit halen.

                          Of de kop er af freesen en daarna als het toestel open is, proberen met een kleine tang de rest vast te pakken.
                          Al die vijzen zitten verzonken, zonder een slachtpartij aan te richten op de bodem van de behuizing valt daar helaas niet aan te dremelen (maar ik heb geen dremelsysteem hoedanook ... )

                          Comment


                          • #14
                            Re: (G)een vijs los ...

                            Afhankelijk hoe beschadigd de kop is, kan je geen fijne torx erin duwen en zo proberen meer grip te krijgen?

                            En als niets lukt, zou ik dat gewoon uit de losse pols de kop eruit boren.
                            Kans is groot dat als de spanning van de kop af is, dat de rest er met een tang uit te halen is.
                            en worst case: mijn macbook heeft ook 1 vijsje te weinig in zijn bodem zitten.
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                            Comment


                            • #15
                              Re: (G)een vijs los ...

                              Links boortje!
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X