Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

frikandel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • frikandel

    Omdat dit hier chit-chat is durf ik mijn vraag hier eens te stellen.
    Vroeger lees 25 jaar geleden, hadden ze in de frituur en in de makro frikandellen van een bepaald merk maar ik ben vergeten welke.
    Deze waren voor mij toen de beste die er waren. Tegenwoordig is het allemaal mora en anderen die verkocht worden.

    Weet iemand over welk merk ik het heb?

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: frikandel

    Metro ?

    Comment


    • #3
      Re: frikandel

      Van Reusel, Van Zon of Beckers?

      Comment


      • #4
        Re: frikandel

        Volgens mij waren het van het merk Beckers, vind ik persoonlijk nog altijd de beste en ook hun bitterballen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: frikandel

          Er is verschil tussen een frikandel en frikadel. Kippenslachter Beckers is de uitvinder van de frikadel en die bestaat uit een kruidig papje van meel vermengt met Separatorvlees, dus overblijfselen meestal van slachtkippen en of paarden.
          Een frikandel is een Duitse kruidige gehaktbal of staaf van minstens 80% rundsvlees en is veel ouder dan de frikadel die begin jaren zestig bij toeval door de kippenslachter Beckers is uitgevonden: hij wou zijn slachtafval nog gebruiken. En inderdaad ik vind de frikadel van Beckers ook de lekkerste. Vroeger gooide men het weg maar nu wordt separtorvlees in allerlei producten gebruikt.

          Comment


          • #6
            frikandel

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Er is verschil tussen een frikandel en frikadel. Kippenslachter Beckers is de uitvinder van de frikadel en die bestaat uit een kruidig papje van meel vermengt met Separatorvlees, dus overblijfselen meestal van slachtkippen en of paarden.
            Een frikandel is een Duitse kruidige gehaktbal of staaf van minstens 80% rundsvlees en is veel ouder dan de frikadel die begin jaren zestig bij toeval door de kippenslachter Beckers is uitgevonden: hij wou zijn slachtafval nog gebruiken. En inderdaad ik vind de frikadel van Beckers ook de lekkerste. Vroeger gooide men het weg maar nu wordt separtorvlees in allerlei producten gebruikt.
            De uitleg verschilt toch wat van site tot site hoor.
            Via de links hieronder leest men dat in Duitsland de gehaktbal (frikadel) ook gekend is als Frikandelle.



            Lees hier meer over het schrijven van frikandel of frikadel. Wanneer schrijven we welke versie? Of zijn het twee totaal verschillende dingen?



            Mogelijks geeft de uitleg op vrttaal een antwoord op de vraag van TS.
            Ook Wikipedia lijkt me anders niet zo slecht om eens te raadplegen.

            frikadel / frikandel / curryworst
            ‘Frikadel’ is een Belgisch-Nederlands woord uit de spreektaal voor ‘gehaktballetje’.

            Een ‘frikandel’ is een gefrituurde gehaktworst. Oorspronkelijk was ‘frikandel’ een merknaam, die vooral in Nederland gebruikt werd. Het woord komt ook voor in Oost- en West-Vlaanderen.

            In Antwerpen en Vlaams-Brabant wordt een gehaktworst doorgaans een ‘curryworst’ genoemd, in Limburg ook wel eens ‘een lange hamburger’.
            Last edited by VerSeg; 2 oktober 2020, 02:25.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: frikandel

              Mijn echtgenote heeft nog in een bedrijf in onder aanneming gewerkt voor Mora, je wil echt niet weten wat daar in verwerkt wordt
              De Mora fabriek staat in Mol, iets eten van Mora of een ander gelijksoortig bedrijf bedanken wij daar voor.
              Af en toe halen we frietjes bij de beste frituur in Achterbos, mijn echtgenote neemt daar een "Cervela met look niet gebakken", ik eet charcuterie daarbij.
              Brokken vlees voor de brochette vallen op de grond, er word er over gelopen, men raapt het op, kuist dat wat af en hup op de spies en overgoten met dikke saus.
              Guten appetit.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: frikandel

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Mijn echtgenote heeft nog in een bedrijf in onder aanneming gewerkt voor Mora, je wil echt niet weten wat daar in verwerkt wordt
                De Mora fabriek staat in Mol, iets eten van Mora of een ander gelijksoortig bedrijf bedanken wij daar voor.
                Af en toe halen we frietjes bij de beste frituur in Achterbos, mijn echtgenote neemt daar een "Cervela met look niet gebakken", ik eet charcuterie daarbij.
                Brokken vlees voor de brochette vallen op de grond, er word er over gelopen, men raapt het op, kuist dat wat af en hup op de spies en overgoten met dikke saus.
                Guten appetit.
                Goh Luc, als je alles moest weten dan zou je niks meer mogen eten, enkel hetgeen je zelf geplant of opgegroeid hebt
                Ik werkte vroeger bij een bedrijf en kwam overal achter de schermen in de industriële en voedingssector, en ik kan je verzekeren dat bakkerijafdelingen en ijsafdelingen het mottigste was dat ik ooit gezien heb.
                De vleesindustrie was daar tegenover uitzonderlijk proper te noemen als je dat vergelijkt met voorgenoemde
                Dus miskijk je niet op hetgeen je denkt dat vies of proper is !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: frikandel

                  De smaak zal meer te maken hebben met de kruiding dan hetgeen ("vlees") erin verwerkt is.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: frikandel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    De smaak zal meer te maken hebben met de kruiding dan hetgeen ("vlees") erin verwerkt is.
                    Zeg maar afval
                    Ik kende iemand die een kippenbedrijf had en die zei me dat het afval j(in dat geval toch) in curryworsten (frikandellen dus) gedraaid werden.
                    Die at sowieso dus geen frikandellen.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: frikandel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      ...knip...
                      De vleesindustrie was daar tegenover uitzonderlijk proper te noemen als je dat vergelijkt met voorgenoemde
                      Dus miskijk je niet op hetgeen je denkt dat vies of proper is !

                      grts
                      Sieg
                      Meen je dat nu?
                      Ik had een oom die beenhouwer was, mijn ex haar vader was beenhouwer.
                      Bij mijn oom heb ik gezien van wat filet americain préparer werd gemaakt, sindsdien nooit nog gegeten.
                      Misschien kent ge de Franse winkelketen Auchan in Frankrijk?
                      Die zijn eens gepakt geweest om vervallen vlees naar een wasserij te sturen, weer met kleurstof "vers" te maken, nieuw etiket en vervaldatum erop en er lag weer "vers" vlees in de rekken.
                      Dat verhaal van de brochetten moet je niet geloven als je dat niet wilt, maar mijn echtgenote heeft dat met haar eigen ogen gezien.
                      Haar beste vriendin werkte bij de Mora in Mol en daar gebeurde exact hetzelfde.
                      Heb de handen al gezien van de meisjes die daar werkten?
                      Nee natuurlijk niet, alles moest zo vlug gaan op de band dat ze de pijn moesten verbijten. Het vlees was zo koud dat ze niet eens voelden dat de spies/splinters in hun vingers zaten.
                      Ooit al gekeken naar een uitzending van Gordon Ramsey die een restaurant weer op de been helpt?
                      Je zou nooit nog sommige restaurants willen binnen stappen, gelukkig zijn ze niet allemaal zo, maar ze zijn er hé.
                      Ooit die uitzending gezien van het voedselagentschap die de restaurants in de Rue des Bouchers controleerden?
                      vele restaurants moesten staande pede hun zaak sluiten omdat het er zo vies was, erger dan het stort in Gent (bij wijze van spreken).
                      Maar sausjes verdoezelen veel hoor, zo veel dat je het "vlees" niet meer smaakt.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: frikandel

                        VW ! Volkswagen
                        Go figure ...

                        Ymmv
                        Last edited by Nerdifant; 3 oktober 2020, 00:17.
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: frikandel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Goh Luc, als je alles moest weten dan zou je niks meer mogen eten, enkel hetgeen je zelf geplant of opgegroeid hebt
                          Ik werkte vroeger bij een bedrijf en kwam overal achter de schermen in de industriële en voedingssector, en ik kan je verzekeren dat bakkerijafdelingen en ijsafdelingen het mottigste was dat ik ooit gezien heb.
                          De vleesindustrie was daar tegenover uitzonderlijk proper te noemen als je dat vergelijkt met voorgenoemde
                          Dus miskijk je niet op hetgeen je denkt dat vies of proper is !

                          grts
                          Sieg
                          Er is op RTL-Z een Britse TV serie: 'Hoe wordt het gemaakt'. Het proces over voedsel vanaf de oogst tot in de verpakking en daar ziet het niet altijd even smakelijk uit. Ik neem daarbij aan dat ze niet alles laten zien, maar een gekuiste versie.
                          Maar wanneer je zelf iets bereid ziet het er aanvankelijk ook niet altijd lekker uit, maar pas na de frituur of bakoven. Ik heb van jongs af aan altijd geweigerd (gries)meel pap te eten met die brokken er in en dat was dan nog gezond bereid voedsel, maar het zag er niet uit. Maar waar de een van walgt is voor de ander een delicatesse zoals iemand die een oester leeg slurp of een rouwe haring (Hollandse nieuwe) in zijn strot laat zakken.
                          Last edited by Binnenuit; 3 oktober 2020, 09:55.

                          Comment


                          • #14
                            Re: frikandel

                            Keuringsdienst van waarde - Frikandellen: https://www.youtube.com/watch?v=J3bVhIixnsg
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: frikandel

                              Nog een filmpje over de VW curryworsten: https://www.youtube.com/watch?v=zWP32tCPv_w
                              Maar ik denk dat dit de echte curryworsten zijn, wat wij hier in België meestal curryworst noemen is toch eerder de Nederlandse frikandel.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X