Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotogebruik zonder toestemming.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotogebruik zonder toestemming.

    Ik ben er onlangs achter gekomen dat een foto van mij gebruikt wordt op de site van godsdienstonderwijs in België.



    Er staat keurig een bronvermelding bij maar ik heb nooit een verzoek ontvangen voor het gebruik van deze foto. Ik heb derhalve geen toestemming gegeven voor het gebruik.
    Ik heb inmiddels 2 mailtjes gestuurd om uitleg te vragen maar nog niets gehoord. Ik heb al wel een printscreen gemaakt.

    Ik zou graag willen weten of de onderwijsinstelling met alleen bronvermelding weg komt of zijn ze hier in gebreken gebleven naar mij.

  • #2
    Re: Fotogebruik zonder toestemming.

    Ge kunt twee kanten op ...
    Een procedure starten en er geld proberen uit te kloppen (en 9/10 verwijderen van foto) of content zijn dat ze uw site vermelden en het aanzien als een mooie inzet.
    Niet alles loopt in het leven altijd volgens de regeltjes maar is het altijd de moeite er veel achter te zoeken?
    Dit is iets dat je eerst voor jezelf moet uitmaken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Fotogebruik zonder toestemming.

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ge kunt twee kanten op ...
      Een procedure starten en er geld proberen uit te kloppen (en 9/10 verwijderen van foto) of content zijn dat ze uw site vermelden en het aanzien als een mooie inzet.
      Niet alles loopt in het leven altijd volgens de regeltjes maar is het altijd de moeite er veel achter te zoeken?
      Dit is iets dat je eerst voor jezelf moet uitmaken.
      Wijze woorden...

      Comment


      • #4
        Re: Fotogebruik zonder toestemming.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ge kunt twee kanten op ...
        Een procedure starten en er geld proberen uit te kloppen (en 9/10 verwijderen van foto) of content zijn dat ze uw site vermelden en het aanzien als een mooie inzet.
        Niet alles loopt in het leven altijd volgens de regeltjes maar is het altijd de moeite er veel achter te zoeken?
        Dit is iets dat je eerst voor jezelf moet uitmaken.
        ik weet niet of dit een antwoord was op de vraag van TS en in feite krijg ik ook geen antwoord hiermee op de vraag van TS, zijn er er inderdaad bepalingen (wetten, besluiten,....) die kunnen verhinderen dat anderen uw content (foto) in zo'n geval gebruiken, want laat ons eerlijk zijn hier is het nu een onderwijsinstelling en de meesten zullen geen probleem hebben met een onderwijsinstelling, maar wat als bijvb. een politieke partij hiervan gebruik zou maken, of een site die bepaalde ideeën aanhoudt die niet stroken met de uwe, hoe dan best te reageren?

        Comment


        • #5
          Re: Fotogebruik zonder toestemming.

          http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...ech=1&numero=1
          Misschien hier een antwoord te vinden?
          Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

          Comment


          • #6
            Re: Fotogebruik zonder toestemming.

            Voor een onderwijsinstelling zou ik er totaal geen moeite mee hebben dat ze een door mij gemaakte foto zouden gebruiken. Sterker nog, ik zou er fier op zijn.

            Het is ook heel netjes dat de bronvermelding er bij staat.

            Ik kan de TS wel begrijpen dat ze het minstens kunnen vragen. Maar misschien is dat ook praktisch niet haalbaar.
            Maar als er dan toevallig wel eens een fotograaf reageert, vind ik wel dat ze zo beleefd mogen zijn om te antwoorden.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Fotogebruik zonder toestemming.

              nee, volgens mij mag het niet wat ze doen.
              ze moeten eerst toestemming aan je vragen.

              maar ik zou er geen geld en energie in steken.
              daar steek je meer in dan je er uit kan halen aan schadevergoeding.
              want wat is jouw bewijsbare schade??
              het enige wat je kan bereiken is dat ze je foto weghalen.
              Ik zou in deze situatie juist heel content zijn.
              De KUL is niet de eerste de beste instelling.
              jouw foto op hun site is eerder een referentie dan een nadeel voor jou.
              ten tweede hebben ze niet alleen de bron vermeld maar zelfs een link gezet naar jouw site.
              gratis reclame. wat kan je nog meer verlangen?

              anders is het wanneer een politieke partij waar je helemaal niet achter staat, jouw foto zomaar gaat gebruiken.
              want dan kan je wel degelijk morele schade lijden.
              mensen zouden kunnen denken dat je goede vrienden bent met die partij.
              en dat kan schadelijk zijn voor je reputatie.
              De KUL kan bezwaarlijk schadelijk zijn voor je reputatie.

              conclusie: ik zou eerder tevreden zijn dan mistevreden over dit voorval.

              Comment


              • #8
                Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                Toch een paar reacties die vinden dat je content/fier mag zijn dat dit gebeurt bij de KUL. Dat zijn persoonlijke meningen natuurlijk en dus toch deze bedenking:

                Wat als TS absoluut niets te maken wil hebben met godsdienstonderwijs zoals hij de site toch speciek benoemt? (Laat dit AUB een open vraag blijven om niet te vervallen in maatschappelijk debat.)

                Ik vind dat hij zijn rechten kan opeisen. Op dit forum is daarover reeds nuttige informatie verschenen. Zoekfunctie = handig.
                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                Oók wandelen met GPS?

                Comment


                • #9
                  Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                  Waarom zou je fier moeten zijn als iemand je werk jat?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                    heeft dit verzoek er mee te maken?

                    Hoi Marc, ik coordineer een digitale nieuwsbrief voor jonge vrouwen met borstkanker. Er komt een artikel in met de titel “waarom ik?” en toen kwam ik jouw prachtige foto tegen op het web, zouden we die bij het artikel mogen plaatsen en zo ja, met welke bronvermelding precies ?
                    Kun je me uiterlijk vrijdag 27 juli antwoord geven ?
                    Alvast bedankt.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                      Waarschijnlijk gaat men er van uit dat het een citaat is:
                      Het citeren uit een werk dat op geoorloofde wijze openbaar is gemaakt, ten behoeve van kritiek, polemiek, recensie, onderwijs, of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden, maakt geen inbreuk op het auteursrecht, voorzover zulks geschiedt overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken en het beoogde doel zulks wettigt.
                      Het citeren bedoeld in het vorige lid moet de bron en de naam van de auteur vermelden, tenzij dit niet mogelijk blijkt.
                      (Art. 21 §1 van de Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                        Laat ik allereerst een ieder bedanken voor het reageren.

                        Ik stelde deze vraag omdat ik te weinig kennis bezit over auteursrecht en niet weet hoe dit per land geregeld is.

                        Ik zit in dubio.
                        Aan de ene kant wordt mijn foto gebruikt, met bronvermelding, op de site van een grote onderwijsinstelling.
                        Aan de andere kant, het steekt me dat het gedaan is zonder toestemming te vragen.

                        Ik hoop dat ik aankomende week een reactie mag ontvangen met uitleg.

                        @Bouk, Het verzoek waar je op doelt heeft in dit geval er niet mee te maken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc Bekijk bericht
                          ........

                          @Bouk, Het verzoek waar je op doelt heeft in dit geval er niet mee te maken.
                          omdat het onderwerp ook daar lijden is.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                            Ik heb vandaag een mail ontvangen met het volgende bericht;


                            Geachte Heer Schager,

                            Thomas streeft er uiteraard naar om de auteursrechten van anderen op de website te respecteren. De website is bedoeld als ondersteuning voor leerkrachten in (godsdienst)onderwijs en heeft geen enkel commercieel oogmerk.

                            De inhoudsleverancier is wellicht van mening geweest dat de foto (met bronvermelding) een mooie aanvulling was bij de bijhorende tekst.

                            We willen ons verontschuldigen voor het eventuele ongemak en hebben de foto meteen van de pagina verwijderd.

                            Met vriendelijke groeten,
                            Thomas
                            www.godsdienstonderwijs.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotogebruik zonder toestemming.

                              indien er geen enkel commercieel oogpunt is door diegene die de foto gebruik en er een naamsvermelding gebeurt zou ik geen enkele probleem hebben moest men een foto van mij "gebruiken". Toestemming vragen is natuurlijk altijd wenselijker.

                              Comment

                              Working...
                              X