Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoblog, waar moet een fotoblog aan voldoen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoblog, waar moet een fotoblog aan voldoen?

    Hallo allemaal,

    Allereerst wil ik iedereen een leuk 2009 toewensen met vele mooie foto's.

    Mijn vraag:
    Vorig jaar ben ik begonnen met een fotoblog en ik wil graag weten of ik op de goede weg bezig ben.
    Kunnen jullie vertellen wat je verwacht van een fotoblog?
    Is het de foto met een verhaal en uitleg of wil je gewoon alleen maar foto's kijken zonder teksten?
    Of anders..........?

    http://petermaas.blogspot.com/
    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

  • #2
    Re: Fotoblog, waar moet een fotoblog aan voldoen?

    Inmiddels zijn we zo'n 2 en een half jaar verder.
    Ik kan via de statistieken van het blog wel zien dat er regelmatig via deze post naar mijn blog wordt doorgeklikt.

    Maar niemand heeft antwoord gegeven op de vraag die ik destijds stelde.......
    Kunnen jullie vertellen wat je verwacht van een fotoblog?
    Is het de foto met een verhaal en uitleg of wil je gewoon alleen maar foto's kijken zonder teksten?
    Of anders..........?
    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Re: Fotoblog, waar moet een fotoblog aan voldoen?

      (foto) Blog kan alles zijn. Denk dat je vooral moet kijken wat jij leuk vind om te plaatsen. Of het nu een foto is waar jij een verhaal om heen verteld of een verhaal verteld met foto's of enkel foto's plaats. Of zelfs berichten die zelfs niks met fotografie te maken heeft. Het gaat er voor mij om, om je op je eigen manier te uiten.

      Je geeft aan dat je de statistieken bekijkt. In die statistieken zie je ook blog post die vaker bekeken worden. Hier kun je eventueel op inspelen.

      Mijn site staat bijvoorbeeld foto blog, maar met een eigen invulling. Voor de ene is een een foto blog en de andere zegt heeft er niks mee te maken. Ik heb zoiets van zolang ik het maar leuk vind om de site te onderhouden. (mijn eigen stukje ontspanning)

      Comment


      • #4
        Re: Fotoblog, waar moet een fotoblog aan voldoen?

        Op een fotoblog kan voor mij informatieve tekst staan, zelfs verhalen en gedichten.
        Maar nooit als rechtstreekse commentaar bij een foto.
        Bij foto's is het immers de beeldtaal die moet spreken voor zich.
        Daarom ook heb ik er op mijn blog voor gekozen om de foto's zonder enige begeleidende tekst te presenteren.
        Een simpele ondertitel als “vermoeide man op een parkbankje” kan reeds te veel zijn. Omdat je dan de onbevangen waarneming van de kijker gaat sturen.
        Nu denken vele kijkers “ah ja, vermoeide man”.
        Terwijl ze anders misschien eerder zouden denken aan “dromerige man op het bankje in zijn tuin” of “depressieve man enz” of wat dan ook.
        En volgens mij ga je na veel foto's te posten, zonder titels vallen.
        Dan gaat het vinden van titels iets geforceerds hebben.
        Wat wel moet kunnen, is wanneer je landschappen fotografeert, de locatie vermelden, wanneer je dieren fotografeert, de diersoort vermelden, of plantensoort enz.
        dit is zuiver objectieve informatie.
        Tot zover mijn idee over de combinatie van tekst en beeld.

        Bij jouw blog stoort me de tekst eigenlijk niet zo erg,
        hij wordt zo uitgebreid dat hij zelfstandig los komt te staan van de foto.
        Het worden mini-verhaaltjes.
        En zoals ik in het begin van mijn reactie aanhaal, moet dat dan kunnen.
        Zolang je maar niet het gepresenteerde beeld gaat becommentariëren.

        Comment

        Working...
        X