Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FM uitzendingen Belgie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FM uitzendingen Belgie

    Weet er iemand tot wanneer FM nog zal ondersteund worden in België ? Ik bedoel vooral de nationale zenders zoals radio 1, 2, Klara enz... ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: FM uitzendingen Belgie

    Dat is me niet helemaal duidelijk. Of beter gezegd, iedere keer als ik me vragen stel en ernaar google vind ik andere info en dat kan wel eens logisch zijn want:
    Alles zou afhangen van het aantal radioluisteraars, wanneer meer dan 50% naar DAB+ zenders luistert, zou een schema worden opgesteld. Waarschijnlijk wordt de kaap van 50% in 2022 gehaald.
    Lokale zenders zouden hun FM-licentie dan weer mogen houden tot 2026, maar mogen ook eerder overstappen.

    Comment


    • #3
      Re: FM uitzendingen Belgie

      uittreksels uit een artikel op vrt. Simpel de vraag gesteld aan google

      Uit onderzoek blijkt dat Vlamingen in 2018 al meer dan een vijfde van de tijd via digitale kanalen naar de radio luisteren, vooral via internet. Experts verwachten dat het digitale aandeel de komende jaren nog sterk zal toenemen en vermoedelijk in 2022 al meer dan de helft zal bedragen.

      Pas als de helft van het geluisterd volume effectief digitaal is, zal de Vlaamse overheid samen met de radiozenders een stappenplan uitwerken. Op dat moment moet de overheid duidelijk maken op welke termijn ze de volledige overschakeling naar DAB+ wil gerealiseerd zien en hoe die zal verlopen.


      Hoe dan ook hebben de huidige lokale en landelijke commerciële radiozenders nog een FM-licentie tot en met 2026. Tenzij die omroepen zelf beslissen om er eerder mee op te houden, lijkt een afschakeling van FM vóór die datum weinig aan de orde.

      Het komt er dus op aan om luisteraars nu al zo veel mogelijk te stimuleren de overstap naar digitaal luisteren te maken. Daarom zijn er dit en de komende jaren meerdere campagnes gepland om digitale radio beter bekend te maken bij het publiek. Ook tijdens de Week van de Digitale Radio in november zullen alle radionetten van de VRT en de commerciële omroepen DAB+ en digitale radio extra in de kijker blijven zetten.
      Het grootste aandachtspunt is de auto. Steeds meer nieuwe wagens zijn nu al standaard uitgerust met een DAB+-radio. In andere gevallen krijgt de koper de optie voorgeschoteld. Op die manier was in de eerste helft van 2018 al in 30 procent van de nieuwe wagens in België een DAB+-ontvanger ingebouwd. Bovendien heeft Europa de autoconstructeurs verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s standaard uit te rusten met een DAB+-autoradio.

      Europa heeft de autoconstructeurs verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s standaard uit te rusten met een DAB+-autoradio.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: FM uitzendingen Belgie

        Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: FM uitzendingen Belgie

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast
          dan kan je die ombouwen naar een mondharmonica of gitaar versterker. Altijd leuke klanken uit die oude dingen.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: FM uitzendingen Belgie

            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            dan kan je die ombouwen naar een mondharmonica of gitaar versterker. Altijd leuke klanken uit die oude dingen.
            Anders soort “vintage” denk ik dat je in gedachten hebt. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: FM uitzendingen Belgie

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast
              En is er geen mogelijkheid om via externe ontvanger te werken?
              Er zijn voldoende DAB ontvangers die als externe bron kunnen aangesloten worden of zelfs het DAB signaal omzetten naar FM.
              Toekomstgericht zal dit ook meer en meer op de “Marct” komen. [emoji23]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: FM uitzendingen Belgie

                DAB+ - DAB gaat er wellicht ook uit.

                Comment


                • #9
                  Re: FM uitzendingen Belgie

                  Ik denk dat er dan binnenkort een heel grote berg elektronisch afval zit aan te komen (autoradio's, wekkerradio's, draagbare radio's, tuner-versterkers...).
                  Het probleem is dat wanneer er in een radio een DAB+ ontvanger ingebouwd is, dat dan de verkoopprijs flink omhoog schiet ten opzichte van de prijs van een FM radio.
                  En als je een door de fabriek ingebouwde autoradio moet laten vervangen in een garage, dan zal dat voor een wat oudere auto duurder worden dan de waarde van die auto (bij sommige auto's zal dat minstens 1000 euro gaan kosten).
                  Een DAB+ autoradio met het formaat zoals die vroeger in elke auto ingebouwd werd kan je wel aan een wat redelijkere prijs kopen, maar die past niet meer in het dashboard van de meeste auto's die er nu nog rondrijden.

                  Waarom een DAB+ radio zo verschrikkelijk duur moet zijn, dat weet ik niet, in ieder geval kan het voor een veel lagere prijs, want ik heb hier een kleine DAB+ radio van den action die prima werkt, en die maar 20 euro heeft gekost.
                  Het enige probleem dat ik daarmee had was dat die alleen maar met een adapter op netstroom werkte (ik wil die overal kunnen gebruiken, ook bijvoorbeeld in de tuin), maar ik heb er aan de achterkant een batterijvakje van Aliexpress tegen gekleefd waar 4 AA nimh accu's in passen, en dat werkt perfect.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: FM uitzendingen Belgie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast
                    dan kan je die ombouwen naar een mondharmonica of gitaar versterker. Altijd leuke klanken uit die oude dingen.
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: FM uitzendingen Belgie

                      Wat mij nog tegenhoud:
                      Even de reviews van gebruikers overlopen en daar komt nog altijd hetzelfde euvel iets te veel te voorschijn: soms helemaal geen DAB ontvangst of soms met onderbrekingen, terwijl storingvrij juist HET argument is waar men mee schermt.
                      Ook nogal dikwijls dat je een rondje mag maken door je huis en waar je ergens DAB ontvangst hebt prompt de radio neerzetten.
                      Soms ook wegvallen van de ontvangst als je het radiotoestel passeert.
                      Die soms gebrekkige ontvangst zal wel te maken hebben met de frequentiebanden boven de 200 MHz die gebruikt worden zeker ?
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: FM uitzendingen Belgie

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        DAB+ - DAB gaat er wellicht ook uit.
                        DAB is er al uit en vervangen door DAB+.
                        Wij hebben al een radio kunnen weggooien die van de één op de andere dag geen klank meer gaf, geen upgrade (waarvoor we hem gekocht hadden) beschikbaar - nu ja, er zit ook een FM ontvanger in.

                        Voor de auto zijn er oplossingen en er zullen er zeker meer op de markt komen als het zover is. Ik wacht wel af...

                        Comment


                        • #13
                          Re: FM uitzendingen Belgie

                          FM sinds meer dan 50 jaar, DAB, DAB+ (en misschien binnenkort DAB++ ?) binnen een bestek van enkele jaren. Ziet er leuk uit...
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: FM uitzendingen Belgie

                            Ik heb eens ergens gelezen dat er projecten lopen om de frequenties van AM band ’midden golf ?' te hergebruiken voor een digitaal AM signaal sleutelwoord ’MA3 radio’, dat dan een enorme rijkwijdte zou kunnen hebben.
                            Ymmv
                            Last edited by Nerdifant; 13 december 2020, 02:38. Reden: Toevoeging
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: FM uitzendingen Belgie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Het probleem is dat wanneer er in een radio een DAB+ ontvanger ingebouwd is, dat dan de verkoopprijs flink omhoog schiet ten opzichte van de prijs van een FM radio.
                              En als je een door de fabriek ingebouwde autoradio moet laten vervangen in een garage, dan zal dat voor een wat oudere auto duurder worden dan de waarde van die auto (bij sommige auto's zal dat minstens 1000 euro gaan kosten).
                              Een DAB+ autoradio in het vroegere DIN formaat kost via Wish 13€.
                              Een DAB+ ontvanger 2DIN met scherm voor films, foto's, enz 71€.
                              Een DAB+ ontvanger met GPS, RDS, CD speler, enz, speciaal voor omruiling van de originele inbouwradio voor de meeste merken 90 tot 200€

                              Discover affordable items for your home and life needs. Enjoy our money back guarantee, frequent discounts, flat rate shipping (select markets), and more.



                              Omzetter van DAB+ ontvanger naar FM zender.27€
                              Discover affordable items for your home and life needs. Enjoy our money back guarantee, frequent discounts, flat rate shipping (select markets), and more.

                              Discover affordable items for your home and life needs. Enjoy our money back guarantee, frequent discounts, flat rate shipping (select markets), and more.
                              Last edited by notex; 13 december 2020, 03:24.

                              Comment

                              Working...
                              X