Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 53

Standaard FM uitzendingen Belgie

Weet er iemand tot wanneer FM nog zal ondersteund worden in België ? Ik bedoel vooral de nationale zenders zoals radio 1, 2, Klara enz... ?
    "Te leven is een gunst, te weten hoe is een kunst.”

Standaard Re: FM uitzendingen Belgie

Dat is me niet helemaal duidelijk. Of beter gezegd, iedere keer als ik me vragen stel en ernaar google vind ik andere info en dat kan wel eens logisch zijn want:
    Alles zou afhangen van het aantal radioluisteraars, wanneer meer dan 50% naar DAB+ zenders luistert, zou een schema worden opgesteld. Waarschijnlijk wordt de kaap van 50% in 2022 gehaald.
    Lokale zenders zouden hun FM-licentie dan weer mogen houden tot 2026, maar mogen ook eerder overstappen.

uittreksels uit een artikel op vrt. Simpel de vraag gesteld aan google

Uit onderzoek blijkt dat Vlamingen in 2018 al meer dan een vijfde van de tijd via digitale kanalen naar de radio luisteren, vooral via internet. Experts verwachten dat het digitale aandeel de komende jaren nog sterk zal toenemen en vermoedelijk in 2022 al meer dan de helft zal bedragen.

Pas als de helft van het geluisterd volume effectief digitaal is, zal de Vlaamse overheid samen met de radiozenders een stappenplan uitwerken. Op dat moment moet de overheid duidelijk maken op welke termijn ze de volledige overschakeling naar DAB+ wil gerealiseerd zien en hoe die zal verlopen.

Hoe dan ook hebben de huidige lokale en landelijke commerciële radiozenders nog een FM-licentie tot en met 2026. Tenzij die omroepen zelf beslissen om er eerder mee op te houden, lijkt een afschakeling van FM vóór die datum weinig aan de orde.

Het komt er dus op aan om luisteraars nu al zo veel mogelijk te stimuleren de overstap naar digitaal luisteren te maken. Daarom zijn er dit en de komende jaren meerdere campagnes gepland om digitale radio beter bekend te maken bij het publiek. Ook tijdens de Week van de Digitale Radio in november zullen alle radionetten van de VRT en de commerciële omroepen DAB+ en digitale radio extra in de kijker blijven zetten.
    Het grootste aandachtspunt is de auto. Steeds meer nieuwe wagens zijn nu al standaard uitgerust met een DAB+-radio. In andere gevallen krijgt de koper de optie voorgeschoteld. Op die manier was in de eerste helft van 2018 al in 30 procent van de nieuwe wagens in België een DAB+-ontvanger ingebouwd. Bovendien heeft Europa de autoconstructeurs verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s standaard uit te rusten met een DAB+-autoradio.

Europa heeft de autoconstructeurs verplicht om vanaf 2021 alle nieuwe auto’s standaard uit te rusten met een DAB+-autoradio.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    Ja van Google werd ik ook niet wijzer maar het staat dus vast dat FM binnen de korte toekomst zeker zal verdwijnen. Ik had een mooie vintage radio op het oog, maar ga niet toehappen, want dan blijf ik na enkele jaren achter met alleen een sierstuk op de kast
    dan kan je die ombouwen naar een mondharmonica of gitaar versterker. Altijd leuke klanken uit die oude dingen.
    Albums

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
    dan kan je die ombouwen naar een mondharmonica of gitaar versterker. Altijd leuke klanken uit die oude dingen.
    Anders soort “vintage” denk ik dat je in gedachten hebt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

En is er geen mogelijkheid om via externe ontvanger te werken?
    Er zijn voldoende DAB ontvangers die als externe bron kunnen aangesloten worden of zelfs het DAB signaal omzetten naar FM.
    Toekomstgericht zal dit ook meer en meer op de “Marct” komen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

DAB+ - DAB gaat er wellicht ook uit.

Ik denk dat er dan binnenkort een heel grote berg elektronisch afval zit aan te komen (autoradio's, wekkerradio's, draagbare radio's, tuner-versterkers...).
    Het probleem is dat wanneer er in een radio een DAB+ ontvanger ingebouwd is, dat dan de verkoopprijs flink omhoog schiet ten opzichte van de prijs van een FM radio.
    En als je een door de fabriek ingebouwde autoradio moet laten vervangen in een garage, dan zal dat voor een wat oudere auto duurder worden dan de waarde van die auto (bij sommige auto's zal dat minstens 1000 euro gaan kosten).
    Een DAB+ autoradio met het formaat zoals die vroeger in elke auto ingebouwd werd kan je wel aan een wat redelijkere prijs kopen, maar die past niet meer in het dashboard van de meeste auto's die er nu nog rondrijden.

Waarom een DAB+ radio zo verschrikkelijk duur moet zijn, dat weet ik niet, in ieder geval kan het voor een veel lagere prijs, want ik heb hier een kleine DAB+ radio van den action die prima werkt, en die maar 20 euro heeft gekost.
    Het enige probleem dat ik daarmee had was dat die alleen maar met een adapter op netstroom werkte (ik wil die overal kunnen gebruiken, ook bijvoorbeeld in de tuin), maar ik heb er aan de achterkant een batterijvakje van Aliexpress tegen gekleefd waar 4 AA nimh accu's in passen, en dat werkt perfect.

Albums

Wat mij nog tegenhoud:
    Even de reviews van gebruikers overlopen en daar komt nog altijd hetzelfde euvel iets te veel te voorschijn: soms helemaal geen DAB ontvangst of soms met onderbrekingen, terwijl storingvrij juist HET argument is waar men mee schermt.
    Ook nogal dikwijls dat je een rondje mag maken door je huis en waar je ergens DAB ontvangst hebt prompt de radio neerzetten.
    Soms ook wegvallen van de ontvangst als je het radiotoestel passeert.
    Die soms gebrekkige ontvangst zal wel te maken hebben met de frequentiebanden boven de 200 MHz die gebruikt worden zeker ?
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5
    12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
    DAB+ - DAB gaat er wellicht ook uit.
    DAB is er al uit en vervangen door DAB+.
    Wij hebben al een radio kunnen weggooien die van de één op de andere dag geen klank meer gaf, geen upgrade (waarvoor we hem gekocht hadden) beschikbaar - nu ja, er zit ook een FM ontvanger in.

Voor de auto zijn er oplossingen en er zullen er zeker meer op de markt komen als het zover is. Ik wacht wel af...

FM sinds meer dan 50 jaar, DAB, DAB+ (en misschien binnenkort DAB++ ?) binnen een bestek van enkele jaren. Ziet er leuk uit...
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5

Ik heb eens ergens gelezen dat er projecten lopen om de frequenties van AM band ’midden golf ?' te hergebruiken voor een digitaal AM signaal sleutelwoord ’MA3 radio’, dat dan een enorme rijkwijdte zou kunnen hebben.
    Ymmv
    Laatst gewijzigd door Nerdifant; 13 december 2020 om 03:38 Reden: Toevoeging

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Het probleem is dat wanneer er in een radio een DAB+ ontvanger ingebouwd is, dat dan de verkoopprijs flink omhoog schiet ten opzichte van de prijs van een FM radio.
    En als je een door de fabriek ingebouwde autoradio moet laten vervangen in een garage, dan zal dat voor een wat oudere auto duurder worden dan de waarde van die auto (bij sommige auto's zal dat minstens 1000 euro gaan kosten).
    Een DAB+ autoradio in het vroegere DIN formaat kost via Wish 13€.
    Een DAB+ ontvanger 2DIN met scherm voor films, foto's, enz 71€.
    Een DAB+ ontvanger met GPS, RDS, CD speler, enz, speciaal voor omruiling van de originele inbouwradio voor de meeste merken 90 tot 200€

https://www.wish.com/search/car%20da...n=36&share=web

Omzetter van DAB+ ontvanger naar FM zender.27€
    https://www.wish.com/search/car%20da...n=43&share=web
    https://www.wish.com/search/car%20da...n=43&share=web
    Laatst gewijzigd door notex; 13 december 2020 om 04:24

DAB is nu toch al wel enkele tientallen jaren oud. Maar het is zoals met alle digitale technologieën: een beetje slechte ontvangst kan je perfect corrigeren maar eenmaal een punt bereikt is het dan plots helemaal niets. Met FM kijg je dan even meer ruis. Zelfde met DVB, dat was ook goed tot op een zeker punt, dan helemaal niets meer.

Ik heb een DAB+ radiowekker (40 euro) en ben er best tevreden van. Voordeel ook dat die de tijd via het radiosignaal binnenkrijgt. Ontvangst is goed, beter dan een analoge want er is nogal veel gewapend beton in het huis. Enig probleem, het is een computer. Dus iets instellen dat bij een analoge radio 2 seconden duurt is daar 3 menu's doorlopen met 5 piet-peuterige toestjes die allemaal hetzelfde voelen. Zonder handleiding is dat ding niet te gebruiken.

In de auto is het ook goed maar soms vindt hij een zender niet. Als je dan even een andere zender van dezelfde multiplex neemt en dan terug gaat, dan ontvang je wel goed. Wat wel opvalt is dat als je de grens van 2 DAB bereiken komt dat dan het signaal doffer en doffer klinkt om dan bij de volgende bocht of heuvel plots weer ok te klinken. Ook minder ontvangst in tunnels. Tunnels waar je met FM door rijdt zonder de zender te verliezen, dat gaat met DAB+ niet altijd of toch slechter.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Ik heb een DAB+ radiowekker (40 euro) en ben er best tevreden van. Voordeel ook dat die de tijd via het radiosignaal binnenkrijgt. Ontvangst is goed, beter dan een analoge want er is nogal veel gewapend beton in het huis. Enig probleem, het is een computer. Dus iets instellen dat bij een analoge radio 2 seconden duurt is daar 3 menu's doorlopen met 5 piet-peuterige toestjes die allemaal hetzelfde voelen. Zonder handleiding is dat ding niet te gebruiken.

In de auto is het ook goed maar soms vindt hij een zender niet. Als je dan even een andere zender van dezelfde multiplex neemt en dan terug gaat, dan ontvang je wel goed. Wat wel opvalt is dat als je de grens van 2 DAB bereiken komt dat dan het signaal doffer en doffer klinkt om dan bij de volgende bocht of heuvel plots weer ok te klinken. Ook minder ontvangst in tunnels. Tunnels waar je met FM door rijdt zonder de zender te verliezen, dat gaat met DAB+ niet altijd of toch slechter.
    Wat is nu de winst met DAB+ ? Alvast een pak méér zenders nodig om in de buurt van het bereik van klassieke FM te komen.
    Waarom MOET de klassieke FM band (voldoet prima voor mij) nu mordicus weg ?
    BD0473BE / www.nete.be
    Lumix G90 / Lumix GM5

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Een DAB+ autoradio in het vroegere DIN formaat kost via Wish 13€.
    Een DAB+ ontvanger 2DIN met scherm voor films, foto's, enz 71€.
    Een DAB+ ontvanger met GPS, RDS, CD speler, enz, speciaal voor omruiling van de originele inbouwradio voor de meeste merken 90 tot 200€
    Uw links werken niet zonder in te loggen.
    Maar voortgaand op de omschrijving ... welke kwaliteit kan men hebben voor 13€?
    Lage prijzen aangeven is één, maar daar blijft het ook bij.
    En wat doet men met deze toestellen in huis?
    Want daar gaat het hem om.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Wat is nu de winst met DAB+ ? Alvast een pak méér zenders nodig om in de buurt van het bereik van klassieke FM te komen.
    Gelijk altijd: follow the money...

Verschillende redenen. Maar vooral omdat ze in een kleiner frequentiebereik meer zenders kwijt kunnen. En omdat de zenders niet zo ver gaan kunnen ze ook de frequenties meer hergebruiken, dus kunnen ze opnieuw met minder frequenties lokale programma's aanbieden. Dus komt er een deel spectrum vrij dat ze (hopelijk voor veel) geld kunnen verkopen. En omdat het zoveel kost zijn de vrije radio's nu ook onder controle.

Als de bitrate hoog genoeg is, dan valt de kwaliteit mee. Maar als ze teveel zenders in een multiplex willen persen dan is de kwaliteit ook nog eens bar slecht. En omdat het behoorlijk wat dsp kracht vereist is het niet eenvoudig om draagbare toestellen te maken die lang meegaan op batterijen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik denk dat er dan binnenkort een heel grote berg elektronisch afval zit aan te komen (autoradio's, wekkerradio's, draagbare radio's, tuner-versterkers...).
    Een DAB+ autoradio met het formaat zoals die vroeger in elke auto ingebouwd werd kan je wel aan een wat redelijkere prijs kopen, maar die past niet meer in het dashboard van de meeste auto's die er nu nog rondrijden.

Waarom een DAB+ radio zo verschrikkelijk duur moet zijn, dat weet ik niet, in ieder geval kan het voor een veel lagere prijs, want ik heb hier een kleine DAB+ radio van den action die prima werkt, en die maar 20 euro heeft gekost.
    Het enige probleem dat ik daarmee had was dat die alleen maar met een adapter op netstroom werkte (ik wil die overal kunnen gebruiken, ook bijvoorbeeld in de tuin), maar ik heb er aan de achterkant een batterijvakje van Aliexpress tegen gekleefd waar 4 AA nimh accu's in passen, en dat werkt perfect.
    Ik heb diverse DAB radio's zowel in huis op het lichtnet als mobiele. De radio's met oplaadbare batterijen of vaste accu moeten vaak opgeladen worden (binnen 6uur) want DAB gebruikt veel stroom, daarom luister ik buitenhuis eerder via de Fm.
    In Nederland zal het nog zeker 25 jaar duren voordat Fm verdwijnt bij de publieke zenders: DAB is nog niet overal goed te ontvangen. De publieke zenders moeten ook inzetbaar zijn bij rampen.

Maar om dus voor België te spreken: Telenet stopt blijkbaar om FM via de kabel aan te bieden. Je kan nog steeds via een antenne FM ontvangen zeggen ze, maar volgens mij is dat niet altijd optimaal.

Maar om dus voor België te spreken: Telenet stopt blijkbaar om FM via de kabel aan te bieden. Je kan nog steeds via een antenne FM ontvangen zeggen ze, maar volgens mij is dat niet altijd optimaal.
    Ik heb een gratis FM antenne van Telenet gekregen, maar de FM ontvangst werkt in onze huiskamer voor geen meter.
    Sindsdien luisteren we steeds internet radio, en blijft de FM ontvanger werkloos.
    BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Als er voldoende dekking is, dan is DAB+ veel beter. Maar het is hem ook te doen om het noodzakelijke vermogen op FM uit te zenden. Om een voorbeeld te geven, Radio1 in Sint-Pieters-Leeuw heeft maar liefst 50kW nodig om één enkele frequentie (91.7MHz) te bedienen. Reken uit hoeveel je nodig hebt om alle radiozenders op verschillende frequenties te laten werken. Voor de 5 nationale radiostations in België heb je dus vanuit Sint-Pieters-Leeuw al 250 Kw nodig. 7op7, 24/7. En dat is voor 1 enkele provincie. Een DAB+ van 10Kw is al een zware zender (de meeste zijn maar 1Kw) en vooral: die zend een heel pak radiozenders tegelijkertijd uit. Je zal dan misschien dubbel zoveel zenders nodig hebben om dezelfde oppervlakte te bedienen, het noodzakelijke vermogen is maar een fractie van wat voor FM nodig is.
    Laatst gewijzigd door Hombre; 14 december 2020 om 11:48 Reden: aanvulling
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Die FM antenne van telenet werkt bij mij ook niet.
    Nu radio luisteren via soundbar, aangesloten aan digicorder/box.
    Voor zover ik nog radio luister, ik luister meer radio via de auto.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    DAB is nu toch al wel enkele tientallen jaren oud. Maar het is zoals met alle digitale technologieën: een beetje slechte ontvangst kan je perfect corrigeren maar eenmaal een punt bereikt is het dan plots helemaal niets. Met FM kijg je dan even meer ruis. Zelfde met DVB, dat was ook goed tot op een zeker punt, dan helemaal niets meer.
    In theorie bestaan die al sedert de jaren 90, ja.
    Maar hoeveel nieuwe wagens zijn er in het laatste decennium al verkocht met een DAB-radio ?
    Ik vermoed bitter weinig.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. In België
    Door aerts_bert in forum Showcase Mensen & Straatfotografie
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 3 augustus 2011, 16:52
  2. Telenet geeft geen HD uitzendingen.
    Door filip claeys in forum Chit Chat
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 6 april 2011, 15:52