Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FM uitzendingen Belgie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: FM uitzendingen Belgie

    Die link geeft mij een blanco pagina. Maar hoeveel een kanaal in bps neemt is geen standaard (ok, je kan geen willekeurig bps nemen). Dat is gewoon een kwestie van hoeveel kanalen wil je in een multiplex persen, dus hoe goedkoop wil je een kanaal maken.

    Comment


    • #32
      Re: FM uitzendingen Belgie

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Die link geeft mij een blanco pagina.
      Werkt hier correct met Safari.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #33
        Re: FM uitzendingen Belgie

        Ik lees ook dat het verschil boven de 96 kbps niet meer hoorbaar is.
        Wel, zoek dan maar eens één van de kanalen op van het Duitse "Wunschradio", die zenden uit via internet met een bitrate 320 kbps. En vergelijk dan met een 96 kbps zender.
        Last edited by nete; 15 december 2020, 08:11.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #34
          Re: FM uitzendingen Belgie

          Ik heb gisteren een DAB+ wekkerradio aangekregen (besteld naar aanleiding van dit topic), ik zag dat er een Philips was met een groot display dat automatisch dimt als het donker wordt.
          Ik was eigenlijk al langer op zoek naar een wekkerradio met grotere cijfers dan de 35 jaar oude Panasonic wekkerradio die ik tot nu toe had.
          Voor de klankweergave moest ik het niet doen, want die oude Panasonic heeft volgens mij betere luidprekers dan de Philips die ik nu heb gekocht (die Panasonic was toen een van de duurdere wekkerradio's).
          Deze wekkerradio heeft dus een veel betere display (veel beter afleesbaar in het donker voor iemand die een leesbril nodig heeft) dan de ondertussen "antieke" groene led cijfers (ik denk dat er toen zelfs nog geen wekkerradio's bestonden met een LCD scherm).
          Wat de DAB ontvangst betreft, de goedkope radio van den Action vindt veel meer verschillende zenders als ik die laat scannen (maar de zender die ik al jaren gebruik om mee wakker te worden zit er gelukkig wel bij).
          Dat zal wel aan de "antenne" liggen (draadje bij de wekkerradio en een telescopische antenne op de radio van den Action).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #35
            Re: FM uitzendingen Belgie

            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
            Ik vermoed dat het niet de bedoeling is van radiostations om muziek loepzuiver in het volledige frequentiebereik weer te geven.
            Maar juist met die slogans slaan de radiostations en de verkopers je constant om de oren.
            Als dat zo opdringerig wordt dan vertrouw ik meestal het zaakje geen 100%...
            Trouwens, al wat ik tegenkom van betaalbare radio's heeft voor het grootste gedeelte zelfs geen stereo weergave meer
            Nu ja, van kastjes waar de 2 speakers misschien 5cm uit elkaar staan hoef je niet teveel stereo effect te verwachten...
            Last edited by nete; 15 december 2020, 09:08.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #36
              Re: FM uitzendingen Belgie

              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              .......................................knip....... ............................
              Trouwens, al wat ik tegenkom van betaalbare radio's heeft voor het grootste gedeelte zelfs geen stereo weergave meer
              Nu ja, van kastjes waar de 2 speakers misschien 5cm uit elkaar staan hoef je niet teveel stereo effect te verwachten...
              Inderdaad. De meeste gelijken op modernere transistor radio's van 50 jaar geleden.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #37
                Re: FM uitzendingen Belgie

                Wanneer ik gewekt wordt door mijn DAB klokradio ben ik niet bezig of het wel stereo is, en dat ben ik ook niet met mijn kleine DAB radio in de huiskamer. Bouwvakkers met hun radio op de steiger letten daar ook niet op.
                Veel belangrijker is dat de geluidskwaliteit goed en verstaanbaar is.
                Last edited by Binnenuit; 17 december 2020, 23:36.

                Comment


                • #38
                  Re: FM uitzendingen Belgie

                  Idem in de auto. Wind- en bandengeruis op de achtergrond, motorgeluiden... dan is HiFi soms heel ver weg. In mijn wagen is DAB+ een pak zuiverder/helderder dan FM. Als dan het signaal even wegvalt, is het voor enkele seconden. Overigens steeds op dezelfde plaatsen ook. Maar ik doe dan ook geen 50.000km/jaar meer.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #39
                    Re: FM uitzendingen Belgie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Wanneer ik gewekt wordt door mijn DAB klokradio ben ik niet bezig of het wel stereo is, en dat ben ik ook niet met mijn kleine DAB radio in de huiskamer. Bouwvakkers met hun radio op de stijger letten daar ook niet op.
                    Veel belangrijker is dat de geluidskwaliteit goed en verstaanbaar is.
                    Als de geluidskwaliteit beter is, dan mag het dan ook voor mij wel in stereo.
                    In de wagen heb ik weinig last van buitengeluiden.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #40
                      Re: FM uitzendingen Belgie

                      DAB+ binnenkort verplicht in nieuwe auto's: https://www.vroom.be/nl/nieuws/een-o...erplicht-24084
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: FM uitzendingen Belgie

                        "Ik lees ook dat het verschil boven de 96 kbps niet meer hoorbaar is.
                        Wel, zoek dan maar eens één van de kanalen op van het Duitse "Wunschradio", die zenden uit via internet met een bitrate 320 kbps. En vergelijk dan met een 96 kbps zender."

                        Je bent nu wel twee verschillende zaken aan net veegelijken.
                        Je vergelijkt een betere compressie AAC ( mpeg4) met het minderwaardige mp3.
                        Dus de 96 kbps AAC, is niet super maar zeker veel beter dan 128 kbps mp3
                        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                        Comment


                        • #42
                          Re: FM uitzendingen Belgie

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                          "Ik lees ook dat het verschil boven de 96 kbps niet meer hoorbaar is.
                          Wel, zoek dan maar eens één van de kanalen op van het Duitse "Wunschradio", die zenden uit via internet met een bitrate 320 kbps. En vergelijk dan met een 96 kbps zender."

                          Je bent nu wel twee verschillende zaken aan het vergelijken.
                          Je vergelijkt een betere compressie AAC ( mpeg4) met het minderwaardige mp3.
                          Dus de 96 kbps AAC, is niet super maar zeker veel beter dan 128 kbps mp3
                          Waarom doet BBC dan die moeite ?: BBC is 128 kbps voor de gewone kanalen, 160-256 kbps voor klassieke muziek
                          Zie #28
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #43
                            Re: FM uitzendingen Belgie

                            Waarom doet BBC dan die moeite ?: BBC is 128 kbps voor de gewone kanalen, 160-256 kbps voor klassieke muziek
                            Heb je het nu over internet radio?

                            Volgens de link in bijlage gebruikt bbc voor DAB nergens bitrades boven de 128 Kbps (uitgezonderd radio 3)

                            https://www.astra2sat.com/radio/uk-d...adio-bitrates/

                            Volgens wikepedia heeft men blinde luistertest gedaaan

                            Tijdens het ontwikkelen van de DAB+-standaard is gekozen voor een forse sprong voorwaarts ten opzichte van MPEG 1, Layer 2 (MP2) en MPEG1, Layer 3 (MP3) met de keuze voor een sub-variant van de moderne MPEG4/AAC-standaard. HE-AACv2, ook wel AAC+ genoemd, is een onderdeel van de AAC-familie die speciaal is geoptimaliseerd voor muziek met een hoge geluidskwaliteit bij lage (<96 kb/s) bitrates.

                            Bij gestandaardiseerde dubbelblinde MUSHRA-luistertests van de European Broadcasting Union (EBU) gaf het luisterpanel HE-AAC op 48 kb/s een waardering van “Good to Excellent” en op 64 kb/s een waardering “Excellent”. In de praktijk wordt er in landen die DAB+ gebruiken voor spraak veelal gekozen voor 48 kb/s, en voor muziek 64 kb/s of 96 kb/s.

                            Nadeel is vooral voor draagbare ontvangers het veel hogere energieverbruik (batterij).
                            mvg

                            ps : ik wil hiermee niet verklaren dat de kwaliteit van DAB+ zoveel beter is dan FM
                            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                            Comment


                            • #44
                              Re: FM uitzendingen Belgie

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                              Heb je het nu over internet radio?

                              Volgens de link in bijlage gebruikt bbc voor DAB nergens bitrades boven de 128 Kbps (uitgezonderd radio 3)
                              Radio 3 is de klassieke zender....

                              Comment


                              • #45
                                Re: FM uitzendingen Belgie

                                Weten we ook waarmee ze die blinde tests hebben gedaan ? Hopelijk niet met een wekkerradiootje met een 5 cm speakertje
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                                Comment

                                Working...
                                X