Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FM uitzendingen Belgie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: FM uitzendingen Belgie

    DAB is nu toch al wel enkele tientallen jaren oud. Maar het is zoals met alle digitale technologieën: een beetje slechte ontvangst kan je perfect corrigeren maar eenmaal een punt bereikt is het dan plots helemaal niets. Met FM kijg je dan even meer ruis. Zelfde met DVB, dat was ook goed tot op een zeker punt, dan helemaal niets meer.

    Ik heb een DAB+ radiowekker (40 euro) en ben er best tevreden van. Voordeel ook dat die de tijd via het radiosignaal binnenkrijgt. Ontvangst is goed, beter dan een analoge want er is nogal veel gewapend beton in het huis. Enig probleem, het is een computer. Dus iets instellen dat bij een analoge radio 2 seconden duurt is daar 3 menu's doorlopen met 5 piet-peuterige toestjes die allemaal hetzelfde voelen. Zonder handleiding is dat ding niet te gebruiken.

    In de auto is het ook goed maar soms vindt hij een zender niet. Als je dan even een andere zender van dezelfde multiplex neemt en dan terug gaat, dan ontvang je wel goed. Wat wel opvalt is dat als je de grens van 2 DAB bereiken komt dat dan het signaal doffer en doffer klinkt om dan bij de volgende bocht of heuvel plots weer ok te klinken. Ook minder ontvangst in tunnels. Tunnels waar je met FM door rijdt zonder de zender te verliezen, dat gaat met DAB+ niet altijd of toch slechter.

    Comment


    • #17
      Re: FM uitzendingen Belgie

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Ik heb een DAB+ radiowekker (40 euro) en ben er best tevreden van. Voordeel ook dat die de tijd via het radiosignaal binnenkrijgt. Ontvangst is goed, beter dan een analoge want er is nogal veel gewapend beton in het huis. Enig probleem, het is een computer. Dus iets instellen dat bij een analoge radio 2 seconden duurt is daar 3 menu's doorlopen met 5 piet-peuterige toestjes die allemaal hetzelfde voelen. Zonder handleiding is dat ding niet te gebruiken.

      In de auto is het ook goed maar soms vindt hij een zender niet. Als je dan even een andere zender van dezelfde multiplex neemt en dan terug gaat, dan ontvang je wel goed. Wat wel opvalt is dat als je de grens van 2 DAB bereiken komt dat dan het signaal doffer en doffer klinkt om dan bij de volgende bocht of heuvel plots weer ok te klinken. Ook minder ontvangst in tunnels. Tunnels waar je met FM door rijdt zonder de zender te verliezen, dat gaat met DAB+ niet altijd of toch slechter.
      Wat is nu de winst met DAB+ ? Alvast een pak méér zenders nodig om in de buurt van het bereik van klassieke FM te komen.
      Waarom MOET de klassieke FM band (voldoet prima voor mij) nu mordicus weg ?
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #18
        Re: FM uitzendingen Belgie

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Een DAB+ autoradio in het vroegere DIN formaat kost via Wish 13€.
        Een DAB+ ontvanger 2DIN met scherm voor films, foto's, enz 71€.
        Een DAB+ ontvanger met GPS, RDS, CD speler, enz, speciaal voor omruiling van de originele inbouwradio voor de meeste merken 90 tot 200€
        Uw links werken niet zonder in te loggen.
        Maar voortgaand op de omschrijving ... welke kwaliteit kan men hebben voor 13€? [emoji848]
        Lage prijzen aangeven is één, maar daar blijft het ook bij. [emoji6]
        En wat doet men met deze toestellen in huis?
        Want daar gaat het hem om.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Re: FM uitzendingen Belgie

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Wat is nu de winst met DAB+ ? Alvast een pak méér zenders nodig om in de buurt van het bereik van klassieke FM te komen.
          Waarom MOET de klassieke FM band (voldoet prima voor mij) nu mordicus weg ?
          Gelijk altijd: follow the money...

          Verschillende redenen. Maar vooral omdat ze in een kleiner frequentiebereik meer zenders kwijt kunnen. En omdat de zenders niet zo ver gaan kunnen ze ook de frequenties meer hergebruiken, dus kunnen ze opnieuw met minder frequenties lokale programma's aanbieden. Dus komt er een deel spectrum vrij dat ze (hopelijk voor veel) geld kunnen verkopen. En omdat het zoveel kost zijn de vrije radio's nu ook onder controle.

          Als de bitrate hoog genoeg is, dan valt de kwaliteit mee. Maar als ze teveel zenders in een multiplex willen persen dan is de kwaliteit ook nog eens bar slecht. En omdat het behoorlijk wat dsp kracht vereist is het niet eenvoudig om draagbare toestellen te maken die lang meegaan op batterijen.

          Comment


          • #20
            Re: FM uitzendingen Belgie

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik denk dat er dan binnenkort een heel grote berg elektronisch afval zit aan te komen (autoradio's, wekkerradio's, draagbare radio's, tuner-versterkers...).
            Het probleem is dat wanneer er in een radio een DAB+ ontvanger ingebouwd is, dat dan de verkoopprijs flink omhoog schiet ten opzichte van de prijs van een FM radio.
            En als je een door de fabriek ingebouwde autoradio moet laten vervangen in een garage, dan zal dat voor een wat oudere auto duurder worden dan de waarde van die auto (bij sommige auto's zal dat minstens 1000 euro gaan kosten).
            Een DAB+ autoradio met het formaat zoals die vroeger in elke auto ingebouwd werd kan je wel aan een wat redelijkere prijs kopen, maar die past niet meer in het dashboard van de meeste auto's die er nu nog rondrijden.

            Waarom een DAB+ radio zo verschrikkelijk duur moet zijn, dat weet ik niet, in ieder geval kan het voor een veel lagere prijs, want ik heb hier een kleine DAB+ radio van den action die prima werkt, en die maar 20 euro heeft gekost.
            Het enige probleem dat ik daarmee had was dat die alleen maar met een adapter op netstroom werkte (ik wil die overal kunnen gebruiken, ook bijvoorbeeld in de tuin), maar ik heb er aan de achterkant een batterijvakje van Aliexpress tegen gekleefd waar 4 AA nimh accu's in passen, en dat werkt perfect.
            Ik heb diverse DAB radio's zowel in huis op het lichtnet als mobiele. De radio's met oplaadbare batterijen of vaste accu moeten vaak opgeladen worden (binnen 6uur) want DAB gebruikt veel stroom, daarom luister ik buitenhuis eerder via de Fm.
            In Nederland zal het nog zeker 25 jaar duren voordat Fm verdwijnt bij de publieke zenders: DAB is nog niet overal goed te ontvangen. De publieke zenders moeten ook inzetbaar zijn bij rampen.

            Comment


            • #21
              Re: FM uitzendingen Belgie

              Maar om dus voor België te spreken: Telenet stopt blijkbaar om FM via de kabel aan te bieden. Je kan nog steeds via een antenne FM ontvangen zeggen ze, maar volgens mij is dat niet altijd optimaal.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #22
                Re: FM uitzendingen Belgie

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Maar om dus voor België te spreken: Telenet stopt blijkbaar om FM via de kabel aan te bieden. Je kan nog steeds via een antenne FM ontvangen zeggen ze, maar volgens mij is dat niet altijd optimaal.
                Ik heb een gratis FM antenne van Telenet gekregen, maar de FM ontvangst werkt in onze huiskamer voor geen meter.
                Sindsdien luisteren we steeds internet radio, en blijft de FM ontvanger werkloos.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                Comment


                • #23
                  Re: FM uitzendingen Belgie

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Wat is nu de winst met DAB+ ? Alvast een pak méér zenders nodig om in de buurt van het bereik van klassieke FM te komen.
                  Waarom MOET de klassieke FM band (voldoet prima voor mij) nu mordicus weg ?
                  Als er voldoende dekking is, dan is DAB+ veel beter. Maar het is hem ook te doen om het noodzakelijke vermogen op FM uit te zenden. Om een voorbeeld te geven, Radio1 in Sint-Pieters-Leeuw heeft maar liefst 50kW nodig om één enkele frequentie (91.7MHz) te bedienen. Reken uit hoeveel je nodig hebt om alle radiozenders op verschillende frequenties te laten werken. Voor de 5 nationale radiostations in België heb je dus vanuit Sint-Pieters-Leeuw al 250 Kw nodig. 7op7, 24/7. En dat is voor 1 enkele provincie. Een DAB+ van 10Kw is al een zware zender (de meeste zijn maar 1Kw) en vooral: die zend een heel pak radiozenders tegelijkertijd uit. Je zal dan misschien dubbel zoveel zenders nodig hebben om dezelfde oppervlakte te bedienen, het noodzakelijke vermogen is maar een fractie van wat voor FM nodig is.
                  Last edited by Hombre; 14 december 2020, 10:48. Reden: aanvulling
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #24
                    Re: FM uitzendingen Belgie

                    Die FM antenne van telenet werkt bij mij ook niet.
                    Nu radio luisteren via soundbar, aangesloten aan digicorder/box.
                    Voor zover ik nog radio luister, ik luister meer radio via de auto.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #25
                      Re: FM uitzendingen Belgie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      DAB is nu toch al wel enkele tientallen jaren oud. Maar het is zoals met alle digitale technologieën: een beetje slechte ontvangst kan je perfect corrigeren maar eenmaal een punt bereikt is het dan plots helemaal niets. Met FM kijg je dan even meer ruis. Zelfde met DVB, dat was ook goed tot op een zeker punt, dan helemaal niets meer.
                      In theorie bestaan die al sedert de jaren 90, ja.
                      Maar hoeveel nieuwe wagens zijn er in het laatste decennium al verkocht met een DAB-radio ?
                      Ik vermoed bitter weinig.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: FM uitzendingen Belgie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Als er voldoende dekking is, dan is DAB+ veel beter. Maar het is hem ook te doen om het noodzakelijke vermogen op FM uit te zenden. Om een voorbeeld te geven, Radio1 in Sint-Pieters-Leeuw heeft maar liefst 50kW nodig om één enkele frequentie (91.7MHz) te bedienen. Reken uit hoeveel je nodig hebt om alle radiozenders op verschillende frequenties te laten werken. Voor de 5 nationale radiostations in België heb je dus vanuit Sint-Pieters-Leeuw al 250 Kw nodig. 7op7, 24/7. En dat is voor 1 enkele provincie. Een DAB+ van 10Kw is al een zware zender (de meeste zijn maar 1Kw) en vooral: die zend een heel pak radiozenders tegelijkertijd uit. Je zal dan misschien dubbel zoveel zenders nodig hebben om dezelfde oppervlakte te bedienen, het noodzakelijke vermogen is maar een fractie van wat voor FM nodig is.
                        Zou ik toch enigszins nuanceren:

                        1) De dekking blijkt al een achilleshiel te zijn. En dan bezig zijn met zendertjes van ocharme 1 KW (zijn de VRT zenders ook die 1 KW ?)
                        2) Prima kwaliteit als de bitrate hoog genoeg is (bij voorkeur 320 bps, anders heeft het niet veel zin). Maar dat vraagt dan weer méér bandbreedte... Welke bitrate hanteren de radiostations ?
                        Last edited by nete; 14 december 2020, 13:35.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #27
                          Re: FM uitzendingen Belgie

                          De meeste Belgische radiostations via DAB+ werken aan 96 kbps. Voor mij alvast meer dan voldoende, met tinnitus is dat allemaal wat minder belangrijk geworden. Ik vermoed dat het niet de bedoeling is van radiostations om muziek loepzuiver in het volledige frequentiebereik weer te geven.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #28
                            Re: FM uitzendingen Belgie

                            Schijnt te kloppen dat dit maar 96 kbps is. Dat is slechtere kwaliteit dan met een FM ontvanger!

                            BBC is 128 kbps voor de gewone kanalen, 160-256 kbps voor klassieke muziek en 64-80 kbps voor gesproken kanalen. Dat lijkt me een betere keuze. Nu ja, kwaliteit is niet de reden waarom we naar dab+ gaan.

                            Comment


                            • #29
                              Re: FM uitzendingen Belgie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Schijnt te kloppen dat dit maar 96 kbps is. Dat is slechtere kwaliteit dan met een FM ontvanger!
                              Niet te geloven

                              Misschien redeneren ze: de jeugd van tegenwoordig is binnen een aantal jaren volwassen en ze hebben toch al massaal gehoorschade door keiharde muziek op festivals, dus horen ze hoge tonen toch al niet meer.

                              BBC doet het dan toch een stuk beter.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment


                              • #30
                                Re: FM uitzendingen Belgie

                                de-stand-van-dab+-radio-in-de-eu-hoeveel-procent-gebruikt-de-nieuwe-standaard

                                Comment

                                Working...
                                X