Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter om stookolie te zuiveren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter om stookolie te zuiveren?

    Ik zit met een vrij grote hoeveelheid vervuilde stookolie (drek, na het verwijderen van de tank).
    Iemand een idee hoe ik een filter in elkaar zet om die stookolie te zuiveren?
    Of een bestaanbaar (betaalbaar...) product om stookolie te zuiveren?

  • #2
    Re: Filter om stookolie te zuiveren?

    Dat ga je in stappen moeten doen. Eerste lijkt me de boel te laten bezinken. En dan decanteren. Dat dan door een reeks filters. Als je dat ineens door een 5 micron filter gaat sturen, dan is die direct "vol" en verstopt.

    Comment


    • #3
      Re: Filter om stookolie te zuiveren?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      .... Eerste lijkt me de boel te laten bezinken.
      Is reeds gebeurd.
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      En dan decanteren.
      Ook, maar erg lastig met jerrycans van 30 liter...
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Dat dan door een reeks filters. Als je dat ineens door een 5 micron filter gaat sturen, dan is die direct "vol" en verstopt.
      Dat is de vraag.
      Hoe ziet zo'n filter eruit.
      Hoe maak ik die.
      Welk materiaal gebruik ik om te filteren. (Bvb. hoe bekom ik "een 5 micron filter")

      Comment


      • #4
        Re: Filter om stookolie te zuiveren?

        Er zijn filterpatronen voor waterfilters met verschillende filtergroottes: van 100 tot 1-5 micron. Enige vraag die ik me stel ik als je al die filters en de houders ervoor nog moet kopen of je daar echt iets mee uitspaart. Maakt niet uit of er water of stookolie door gaat. Die dichtingen gaan misschien problemen krijgen, maar als dat voor eenmalig gebruik is (ik zou er daarna geen water meer door sturen...) dan moet dat lukken.

        Comment


        • #5
          Re: Filter om stookolie te zuiveren?

          How to Process WVO Waste vegetable Oil for use as Motor Vehicle Fuel.This Shows how I filter and dry used vegetable oil for use as motor Fuel in Diesel eng...

          Comment


          • #6
            Filter om stookolie te zuiveren?

            Oorspronkelijk geplaatst door BoJustme Bekijk bericht
            Ik zit met een vrij grote hoeveelheid vervuilde stookolie (drek, na het verwijderen van de tank).
            Iemand een idee hoe ik een filter in elkaar zet om die stookolie te zuiveren?
            Of een bestaanbaar (betaalbaar...) product om stookolie te zuiveren?
            Van waar ben je?
            Ik heb hier wel nog een aantal inox filters van 2 á 3 micron liggen
            die je gratis mag komen ophalen te Hooglede.
            Je stookolie kan je daar mee vrij van partikels maken maar niet helder, om deze te bleken heb je bleekaarde nodig maar is eigenlijk verboden omdat je dan witte mazout maakt.
            Last edited by Guest42; 2 april 2021, 20:56.

            Comment


            • #7
              Re: Filter om stookolie te zuiveren?

              Misschien met Bardahl of grotamar?

              Comment


              • #8
                Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                @Spanik: Bedankt!
                Rest mij nog de vraag: waarom 5 micron?
                Hoeveel micron is een standaard filter op een verwarmingsinstallatie? En de diesel filter van bvb. een tractor?
                Hoeveel micron moet zo'n filter beslist zijn om het resultaat terug in de tank van een verwarmingsinstallatie te gieten?
                Last edited by BoJustme; 3 april 2021, 12:34.

                Comment


                • #9
                  Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Van waar ben je?
                  Oei... Antwerpen.
                  Ik heb hier wel nog een aantal inox filters van 2 á 3 micron liggen
                  die je gratis mag komen ophalen te Hooglede.
                  Zeer interessant!
                  Je stookolie kan je daar mee vrij van partikels maken maar niet helder...
                  Maar voldoende gezuiverd om een gangbare mazoutfilter niet te verstroppen?

                  Hooglede is wel een heel eind. Ik zal eens nagaan wanneer en hoe dat ophalen zou kunnen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                    @Bereboot: Van beide (Bardahl of grotamar) vind ik veel additieven en producten om filters te reinigen, maar niet direct filters. Heb je soms product nummers van filters?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Van waar ben je?
                      Ik heb hier wel nog een aantal inox filters van 2 á 3 micron liggen
                      die je gratis mag komen ophalen te Hooglede.
                      Je stookolie kan je daar mee vrij van partikels maken maar niet helder, om deze te bleken heb je bleekaarde nodig maar is eigenlijk verboden omdat je dan witte mazout maakt.
                      Klopt niet hoor. Vroeger gebruikten ze volgens mijn weten een kleurstof én furfural, later zijn ze overgestapt op iets wat (dacht ik) yellow 124 heet, ik heb me indertijd nog doodgezocht op die formule (om haar zwakke plekken te kennen), niks te vinden. "Ze" hebben een heel groot voordeel : koffie mengen met melk is peanuts, maar hoe je die weer uit elkaar moet halen is me een compleet raadsel. Die yellow 124 detecteren ze met LPC (chromatografie). Jaja, ze hebben al eens meer aan mij getwijfeld in het verleden

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Klopt niet hoor. Vroeger gebruikten ze volgens mijn weten een kleurstof én furfural, later zijn ze overgestapt op iets wat (dacht ik) yellow 124 heet, ik heb me indertijd nog doodgezocht op die formule (om haar zwakke plekken te kennen), niks te vinden. "Ze" hebben een heel groot voordeel : koffie mengen met melk is peanuts, maar hoe je die weer uit elkaar moet halen is me een compleet raadsel. Die yellow 124 detecteren ze met LPC (chromatografie). Jaja, ze hebben al eens meer aan mij getwijfeld in het verleden
                        Verleden jaar met de diesel fraude van de firma uit Kortemark hebben ze er hun op het nieuws nogthans duidelijk uit gepraat Paul, er waren grote hoeveelheden bleekaarde aangetroffen.
                        Hetzelfde gebruikten wij bij Vandemoortele om olie te klaren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filter om stookolie te zuiveren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door BoJustme Bekijk bericht
                          @Bereboot: Van beide (Bardahl of grotamar) vind ik veel additieven en producten om filters te reinigen, maar niet direct filters. Heb je soms product nummers van filters?
                          Ik denk niet dat ze filters hebben, maar ik gebruik deze produkten ingevolge vervuilde diesel in tanks van jachten.
                          Deze produkten werken voor mij goed: geen "sludge" meer, en geen verstopte filters/leidingen meer.
                          De sludge wordt echt opgelost toe zulke kleine partikels dat ze mee door de filters gaan, zonder de motor te laten stilvallen.

                          Comment

                          Working...
                          X