Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fietsstraat en 30km/u

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fietsstraat en 30km/u

    Mag je in een fietsstraat E-steps voorbijsteken ? (indien minder dan 30km/u)
    Heel de Turnhoutsebaan in Antwerpen-Borgerhout is nu een fietsstraat geworden, gisteren achter een fietser gereden die iets harder reed dan dat die te voet zou gaan, ben gauw met mijn wagen een zijstraat ingeslagen
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Fietsstraat en 30km/u

    Het lijkt niet zo eenvoudig te vinden, maar sinds 1 juli 2022 worden alle elektrische steps (ook deze die stapvoets rijden) gelijkgesteld met fietsers en hebben ze dezelfde rechten en plichten.
    Als ze gelijkgesteld zijn met fietsers en men mag fietsers niet inhalen, dan zegt de logica dat je ook een elektrische step niet mag inhalen.
    Het verkeersreglement spreekt ook over rijwielen, niet specifiek over fietsen.
    Zoals met vele wetten zijn er steeds ook veel vraagtekens voor velen.
    Ga je veel steps tegen komen die geen 30 rijden? [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Fietsstraat en 30km/u

      Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
      Mag je in een fietsstraat E-steps voorbijsteken ? (indien minder dan 30km/u)
      Heel de Turnhoutsebaan in Antwerpen-Borgerhout is nu een fietsstraat geworden, gisteren achter een fietser gereden die iets harder reed dan dat die te voet zou gaan, ben gauw met mijn wagen een zijstraat ingeslagen
      In een fietsstraat ben je als automobilist/ motor/bromfietsrijder of ander gemotoriseerd verkeer te gast: ofwel sta je onderaan de rangorde en zal u zich verplicht moeten aanpassen aan het langzaam verkeer zoals fietsers en voetgangers.

      Comment


      • #4
        Re: Fietsstraat en 30km/u

        Ik ken de fietsstraten hoor en ja, de steps zullen idd wel gelijkgesteld zijn aan andere rijwielen, maar een hoofdstraat als fietsstraat inrichten, daar heb ik toch mijn gedacht over.
        Ik zal uiteraard geen regels overtreden, dat staat buiten kijf.
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: Fietsstraat en 30km/u

          Fietsstraat: voorzover ik meegemaakt heb, altijd leed met fietsers die met opzet zo langzaam mogelijk rijden. Ik vermijd ze met de auto, elke keer prijs.

          Woonerf is nog erger, zeker als ze het over een groter gebied doen zoals het plan is in Hasselt.

          Comment


          • #6
            Re: Fietsstraat en 30km/u

            Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
            Ik ken de fietsstraten hoor en ja, de steps zullen idd wel gelijkgesteld zijn aan andere rijwielen, maar een hoofdstraat als fietsstraat inrichten, daar heb ik toch mijn gedacht over.
            Er zijn steden die van plan zijn om heel het centrum fietsstraat te maken, is er los over.
            En als iemand 2 km/u rijdt met een fiets, dan mag je die ook niet inhalen.
            Met een auto niet evident zo traag, maar dat gaat nog.
            Met een moto zo extreem traag rijden is anders een heel ander probleem, zeker over langere afstand.
            Nog enigszins begrip dat men dat in bepaalde straten doet waar veel fietsers komen, maar op andere plaatsen doet men niets aan fietsers die alle verkeersregels negeren.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Fietsstraat en 30km/u

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er zijn steden die van plan zijn om heel het centrum fietsstraat te maken, is er los over.
              En als iemand 2 km/u rijdt met een fiets, dan mag je die ook niet inhalen.
              Met een auto niet evident zo traag, maar dat gaat nog.
              Met een moto zo extreem traag rijden is anders een heel ander probleem, zeker over langere afstand.
              Nog enigszins begrip dat men dat in bepaalde straten doet waar veel fietsers komen, maar op andere plaatsen doet men niets aan fietsers die alle verkeersregels negeren.
              In de meeste winkelcentrums in Nederland mag je niet eens fietsen:daar is het een voetgangers en terrassen domein, niemand heeft er moeite mee en zonder verkeer is het er aangenamer. Alleen oppassen dat je niet tegen een wandelende telefoonzuil aanloopt want menig blik is tegenwoordig gericht op dat schermpje.

              Comment


              • #8
                Re: Fietsstraat en 30km/u

                Altijd straf dat ze die aanpassingen doen in de zomer wanneer iedereen te voet of met de fiets op weg is.. Toch goed zeggen ze dan tot het enkele weken daarna kouder, natter en donkerder wordt voor een 6-tal maand. Plots zijn deze straten leeg en wordt er dapper gevloekt in de auto door dezelfde mensen 🙄

                Comment


                • #9
                  Re: Fietsstraat en 30km/u

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Er zijn steden die van plan zijn om heel het centrum fietsstraat te maken, is er los over.
                  Van plan zijn? De volledige Mechelse binnenstad is reeds enige tijd 1 volledige fietsstraat.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fietsstraat en 30km/u

                    Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    In de meeste winkelcentrums in Nederland mag je niet eens fietsen:daar is het een voetgangers en terrassen domein, niemand heeft er moeite mee en zonder verkeer is het er aangenamer. Alleen oppassen dat je niet tegen een wandelende telefoonzuil aanloopt want menig blik is tegenwoordig gericht op dat schermpje.
                    Winkelcentra is iets heel anders dan hele steden, zo lag op tafel om alle straten van Leuven (uitgezonderd de ring) om te vormen tot fietsstraat, idem voor alle omliggende gemeenten.
                    Zo ook nog voor andere steden en gemeenten en als het van bepaalde politieke groeperingen en fietsersbond afhangt, dan is de auto nergens meer welkom in woonwijken, ook niet om naar je eigen huis te rijden.
                    Een winkelstraat in Leuven is ook al heel lang een wandelstraat, je wordt er enkel overhoop gereden door fietsers. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fietsstraat en 30km/u

                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                      In de meeste winkelcentrums in Nederland mag je niet eens fietsen:daar is het een voetgangers en terrassen domein, niemand heeft er moeite mee en zonder verkeer is het er aangenamer. Alleen oppassen dat je niet tegen een wandelende telefoonzuil aanloopt want menig blik is tegenwoordig gericht op dat schermpje.
                      En wanneer het in “Olland” regent , dan druppelt het ook bij ons….

                      Dit gezegd zijnde kan ik alleen maar de tendens tot autoluwe (binnen-)steden toejuichen : voor onze kinderen en kleinkinderen zullen de stinkende lawaaierige straten een verhaal worden van den bompa, net zoals voor ons roken op cafe, in de cinema en het vliegtuig…

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fietsstraat en 30km/u

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                        Dit gezegd zijnde kan ik alleen maar de tendens tot autoluwe (binnen-)steden toejuichen : voor onze kinderen en kleinkinderen zullen de stinkende lawaaierige straten een verhaal worden van den bompa, net zoals voor ons roken op cafe, in de cinema en het vliegtuig…
                        Uiteraard zal het minder lawaaierig zijn met enkel elektrische wagens, enkel de rokers zullen dan nog de stank op straat zijn.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fietsstraat en 30km/u

                          En de duiven, en de honde****** en de wiet en....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fietsstraat en 30km/u

                            Als wij naar Gent gaan nemen wij de bus, als we naar Antwerpen gaan nemen we de trein of zetten we de auto in de nieuwe bewaakte parkeertoren op linkeroever (1 (één) euro per DAG), en drie trams naar het centrum.
                            Een stad binnenrijden doe ik enkel nog als het echt niet anders kan.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fietsstraat en 30km/u

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Als wij naar Gent gaan nemen wij de bus, als we naar Antwerpen gaan nemen we de trein of zetten we de auto in de nieuwe bewaakte parkeertoren op linkeroever (1 (één) euro per DAG), en drie trams naar het centrum.
                              Een stad binnenrijden doe ik enkel nog als het echt niet anders kan.
                              Allemaal goed als je er niet woont, anders is het als ze uw eigen straat, uw eigen wijk, heel de gemeente/stad zo maken.
                              Als je nog alle dagen moet gaan werken of voor mensen die ganse dagen onderweg zijn naar klanten en daar dus heel vaak last van hebben is de situatie toch wat anders.
                              Iedere bezitter van een gemotoriseerd voertuig betaalt zich blauw aan belastingen, BIV, verkeersbelasting, accijnzen, … maar rijden mag bijna niet meer.
                              Neem nu Leuven als voorbeeld, sinds ze voertuigen proberen weghouden is de handel er zo goed als dood, de meesten zijn failliet of hebben het opgegeven.
                              Er is niets mis met een wandelstraat (winkelstraat), maar als ze het verkeer overal moeilijk maken, dan blijft iedereen weg en is het weer klagen dat er meer online gekocht wordt.
                              Wat ik veel erger vind is dat zelfs waar men perfecte fietspaden legt, de meeste fietsers die toch niet gebruiken.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X