Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fiets en dynamo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fiets en dynamo

    Zijn we in België verplicht een dynamo te gebruiken om
    wettelijk in orde te zijn met de verlichting bij een fiets?

    Tegenwoordig heb je ook verlichting d.m.v. batterijen.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

  • #2
    Re: Fiets en dynamo

    Batterijverlichting is wettelijk OK. En jij mag zelfs nog een carbuurlamp gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: Fiets en dynamo

      Als ze je maar zien rijden, en als het voorlicht de tegenliggers niet verblindt ben je tegenwoordig in orde (wit of geel licht vooraan, rood achteraan, alle andere kleurtjes zijn verboden).
      De lichtjes mogen nu zelfs knipperen (dat mocht vroeger niet, en ik denk dat het in Nederland op dit ogenblik nog verboden is, opgelet dus als je s' avonds de grens oversteekt).

      Het probleem is wel dat de meesten blijven doorrijden met lichtjes waarvan de batterijen zo goed als leeg zijn, en dan geven die ledjes ook niet voldoende licht meer om nog op te vallen in het verkeer (ik zie er zo dagelijks rijden).
      Op tijd de batterijen vervangen is dus noodzakelijk om in orde te blijven als je veel in het donker moet fietsen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Fiets en dynamo

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De lichtjes mogen nu zelfs knipperen (dat mocht vroeger niet, en ik denk dat het in Nederland op dit ogenblik nog verboden is, opgelet dus als je s' avonds de grens oversteekt).
        Correct, en onze 'vrienden' met de pet die ons allemaal past schrijven er daadwerkelijk bekeuringen voor uit.
        Wat een heerlijke lieden zijn het, ze mogen in Afghanistan blij zijn dat de politie daar wordt opgeleid door onze 'vrienden'.

        Met de led-lampjes gaat een batterij zo lang mee dat het een prima alternatief is voor verlichting met een dynamo en draadjes en vaste verlichting.
        En je hebt ook licht als je stilstaat.

        Comment


        • #5
          Re: Fiets en dynamo

          Waarom nog met milieuvervuildende batterijen gaan werken als het zonder kan?
          Geen batterijen, geen dynamo, vast systeem dus niks afhalen bij het achterlaten van je fiets aan het station bv en je verlichting staat steeds aan.
          http://www.reelights.nl/?gclid=CKuQ1...FeXMtAodbjYAzA
          Last edited by Cookie; 25 september 2012, 07:49.
          En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

          Comment


          • #6
            Re: Fiets en dynamo

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            ........ en ik denk dat het in Nederland op dit ogenblik nog verboden is, opgelet dus als je s' avonds de grens oversteekt).
            moet je zo wie zo doen met gedoofde lichten)(.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Fiets en dynamo

              Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
              Waarom nog met milieuvervuildende batterijen gaan werken als het zonder kan?
              Geen batterijen, geen dynamo, vast systeem dus niks afhalen bij het achterlaten van je fiets aan het station bv en je verlichting staat steeds aan.
              http://www.reelights.nl/?gclid=CKuQ1...FeXMtAodbjYAzA
              Dus geen dynamo?...voor denk je dat die magneten dienen?
              En ook geen batterijen?...er zit 'n batterij in elke lamp, staat er
              (alhoewel denk ik, dat er gewoon 'n condensator inzit)

              Een goeie dynamo doet het nog altijd bij mij. Het is toch geen moeite voor dat op te zetten.
              Vroeger had ik zo 'n oplaadbare van varta, maar dat was snel deffect.
              Ledjes die flikkeren zijn tenminste OK voor de veiligheid, maar ik zie ook graag waar ik rij.

              Comment


              • #8
                Re: Fiets en dynamo

                Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                Dus geen dynamo?...voor denk je dat die magneten dienen?
                En ook geen batterijen?...er zit 'n batterij in elke lamp, staat er
                (alhoewel denk ik, dat er gewoon 'n condensator inzit)

                Een goeie dynamo doet het nog altijd bij mij. Het is toch geen moeite voor dat op te zetten.
                Vroeger had ik zo 'n oplaadbare van varta, maar dat was snel deffect.
                Ledjes die flikkeren zijn tenminste OK voor de veiligheid, maar ik zie ook graag waar ik rij.
                Geen dynamo die contact moet maken met het voorwiel
                Geen batterijen die steeds opnieuw moeten vervangen worden...
                Nu goed?
                En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

                Comment


                • #9
                  Re: Fiets en dynamo

                  Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
                  ...
                  Ledjes die flikkeren zijn tenminste OK voor de veiligheid....
                  bij 1 fietser ja, maar stel je eens voor dat iedere fietser dat gebruikt, denk dat je als automobilist daar gek van wordt en dat het zeer verwarrend werk bij druk verkeer.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fiets en dynamo

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cookie Bekijk bericht
                    Nu goed?
                    yep

                    Ik vind het al prima, zelfs welk systeem het is. Als er miljaarde nondeju maar licht opstaat
                    Onverantwoordelijk en gevaarlijk als mensen geen licht op hun fiets gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fiets en dynamo

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      bij 1 fietser ja, maar stel je eens voor dat iedere fietser dat gebruikt, denk dat je als automobilist daar gek van wordt en dat het zeer verwarrend werk bij druk verkeer.
                      grt,bouk.
                      Knipperende lichten mochten ze voor mij hier ook verbieden, maar je ziet tenminste "iets"...dus ga je toch vertragen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fiets en dynamo

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        bij 1 fietser ja, maar stel je eens voor dat iedere fietser dat gebruikt, denk dat je als automobilist daar gek van wordt en dat het zeer verwarrend werk bij druk verkeer.
                        grt,bouk.
                        Ledjes pinken snel genoeg hoor,
                        komt verre van verwarrend over...
                        zelfs niet als er zo'n fietsersbende van 40man voor je rijdt...
                        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fiets en dynamo

                          Een naafdynamo is eigenlijk de gemakkelijkste oplossing, die slipt nooit door, en je voelt bijna niet dat het licht aan staat.
                          Het rendement van zo'n naafdynamo is veel hoger dan dat van een dynamo die tegen het wiel aangedrukt wordt.

                          En dan wordt die best nog gecombineerd met een degelijke ledverlichting, dan heb je ook geen last van lampjes die stuk gaan.

                          Met knipperende ledjes heb ik zelf geen probleem.
                          Als ik met de auto rij, dan heb ik liever dat de fietser zichtbaar is met knipperende ledjes, dan dat ik die te laat zie in het donker omdat die helemaal geen licht en zelfs geen reflectoren op de fiets heeft...

                          Ik heb op een oudere fiets een naafdynamo, waarop ik een zelfgebouwde ledverlichting heb aangesloten (2x XM-L T6 leds), en op de andere fiets hangt een ledverlichting op lithium-ion accu's.
                          Op de fiets die ik dagelijks gebruik om mee naar het werk te fietsen (dat is die met de accu-verlichting) hangt zelfs een reserve-achterlicht voor als de batterijtjes van het achterlicht leeg raken (het achterlicht van die fiets gaat niet zwakker branden als de batterijtjes bijna leeg zijn, het stopt er plots mee als ze echt te ver leeg zijn, daarom heb ik een back-up voorzien).
                          Als ik in het donker naar het werk moet fietsen, dan heb ik ook altijd een reflecterend vestje aan (als een automobilist mij niet op tijd ziet, dan mankeert er iets aan zijn of haar ogen).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fiets en dynamo

                            Je hoeft de lichtjes zelfs niet op je fiets te hebben. Als je ze op je kleding of rugzak draagt is dat ondertussen ook oké.

                            Comment

                            Working...
                            X