Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

    Gisteren is er iemand van "fiberklaar.be" komen aanbellen. Ze gaan fiber uitrollen in de gemeente en kwamen vragen naar interesse. Website bestaat, ziet er allemaal OK uit, dat wel.

    Maar heeft er iemand ervaring mee? De website is wel veel blabla maar echte ervaring is nog iets anders.

  • #2
    Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

    Hier de uitleg.

    Comment


    • #3
      Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Gisteren is er iemand van "fiberklaar.be" komen aanbellen. Ze gaan fiber uitrollen in de gemeente en kwamen vragen naar interesse. Website bestaat, ziet er allemaal OK uit, dat wel.

      Maar heeft er iemand ervaring mee? De website is wel veel blabla maar echte ervaring is nog iets anders.
      Zijn ze wel laat mee:in 2005 werd onze wijk al op glasvezel aangesloten, ieder adres kreeg twee glasvezels binnen. Een glasvezel voor de pc en een glasvezel voor radio/tv en telefoon. In al die jaren nog niet een keer een storing gehad, wel supersnel dataverkeer.

      Comment


      • #4
        Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Zijn ze wel laat mee:in 2005 werd onze wijk al op glasvezel aangesloten, ieder adres kreeg twee glasvezels binnen. Een glasvezel voor de pc en een glasvezel voor radio/tv en telefoon. In al die jaren nog niet een keer een storing gehad, wel supersnel dataverkeer.
        Tja,... Hangt wat af van waar je woont zeker?

        Bedankt voor de info. Wat was de impact op je factuur? Want ze beloven veel maar de realiteit is vaak anders. Het plaatsen van de box is gratis en Proximus belooft dat je "in het begin" je pack kan voortzetten aan dezelfde prijs. Dat klinkt alsof er na 6 maand, 1 jaar een klets bijkomt.

        Comment


        • #5
          Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

          Voor onze gemeente heel veel reklame in de bus gehad.
          Ze pushen het wel erg hard want ze organiseren zelfs infodagen.
          De aanbiedingen van providers kunnen met niet erg boeien.
          Er zit maar weinig verschil tussen snelheden binnen het zelfde prijsniveau.
          In tegendeel. We zouden er zelfs nadeel bij doen.
          Het pakket die we nu hebben heeft 100Mbit down en 40 up. Met fiber zouden we maar 10Mbit up meer hebben. Wat dus een stap achteruit is.

          Ik heb geen noodzaak aan de nog veel hogere snelheden zoals in het top pakket. Ook pakken duurder alweer en nergens voor nodig.
          We zijn hier maar met 2 en streamen niets. Netflix en zo is niets voor ons.

          Comment


          • #6
            Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Voor onze gemeente heel veel reklame in de bus gehad.
            Ze pushen het wel erg hard want ze organiseren zelfs infodagen.
            De aanbiedingen van providers kunnen met niet erg boeien.
            Er zit maar weinig verschil tussen snelheden binnen het zelfde prijsniveau.
            In tegendeel. We zouden er zelfs nadeel bij doen.
            Het pakket die we nu hebben heeft 100Mbit down en 40 up. Met fiber zouden we maar 10Mbit up meer hebben. Wat dus een stap achteruit is.

            Ik heb geen noodzaak aan de nog veel hogere snelheden zoals in het top pakket. Ook pakken duurder alweer en nergens voor nodig.
            We zijn hier maar met 2 en streamen niets. Netflix en zo is niets voor ons.
            Hetzelfde verhaal hier. Als ik test dan haal ik bijna 90 Mbps download en een 20Mbps upload. Voor wat we hier doen is dat eigenlijk voldoende. Het meeste bandbreedte is als ik eens een update doe of een youtube download voor later naar te kijken. Kan mij niet veel schelen of dat nu 10 minuten duurt of 2 minuten. Het loopt in de achtergrond. Ook telewerk met de belachelijke MS toepassingen die hopen data verzetten voor niets werkt naar behoren.

            Langs de andere kant heb ik iets van "laat die dingen maar geïnstalleerd worden, je weet nooit". Zelfs als je ze nu niet gebruikt, als ze later de VDSL afbouwen, dan is het maar een kwestie van overschakelen. Er moet niets meer opgegraven of uitgebroken worden.

            Maar Proximus kennende zal het zoiets zijn van "nu is het evenveel als de koper kabel". Maar binnen 6 maand betaal je 20% meer....

            Comment


            • #7
              Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Voor onze gemeente heel veel reklame in de bus gehad.
              Hier ook. Alleen blijken er in de praktijk geen plannen om hier glasvezel te leggen. Vreemd.

              Comment


              • #8
                fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Maar Proximus kennende zal het zoiets zijn van "nu is het evenveel als de koper kabel". Maar binnen 6 maand betaal je 20% meer....
                Is dat niet met alles van alle fabrikanten op deze aardbol?
                Als er iets nieuw uitkomt dat beter is dan het vorige, dan gaan de prijzen omhoog om de investeringen te kunnen compenseren.
                Maar niemand is verplicht een product of service te kopen hé. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                  Sinds kort van Flex naar Flex Fiber na meer dan twee jaar moeten wachten op aansluiting al lag alles reeds hier in de omgeving in de straten.
                  Abo €5.00 duurder maar omdat de aansluiting maar niet in orde kwam voor 1 jaar korting van €5.00 per maand.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Is dat niet met alles van alle fabrikanten op deze aardbol?
                    Als er iets nieuw uitkomt dat beter is dan het vorige, dan gaan de prijzen omhoog om de investeringen te kunnen compenseren.
                    Maar niemand is verplicht een product of service te kopen hé. [emoji6]
                    Eigenlijk wel hé. Eenmaal de fiber er ligt gaan ze de vdsl afbouwen. Dus keuze heb je niet echt. Tenzij er natuurlijk een andere technologie komt en je er eentje kan overslaan. Doe ik bvb meestal met mijn pc, ik slaag meestal 1-2 generaties cpu's over. En beter is relatief natuurlijk. Voor mij is wat er nu is meer dan voldoende.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                      Als ik het goed heb bestaat er in de telecomwet ook een voorziening dat bedrijven die het netwerk inrichten zich ook open moeten stellen voor concurrentie die internetserivces aanbieden.
                      Zo is de kabel wel van Proximus maar dienst bij een derde partij.
                      Kan stukken schelen in prijs.
                      Zo hebben wij VDSL2+ over "raw copper". De kabel is van Proximus maar wij betalen dat niet aan hen.
                      De diensten hebben we bij Edpnet. Vaste telefoon is ook via Edpnet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                        Klopt, momenteel zijn er 4 providers die "meedoen": Proximus, EDPnet, RapidXS en multifiber. Van die laatste 2 heb ik nog nooit gehoord. Maar dat hangt af van waar je woont. Als ik de check doe bij fiberklaar dan krijg ik als antwoord dat mijn adres niet aansluitbaar is. Wel eigenaardig dat ik gisteren een brief gekregen heb hierover van hun.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                          Ze zijn deze week in onze wijk begonnen met de aanleg. De aansluiting in huis zou enkel nu gratis zijn maar ik twijfel nog sterk of ik het wel zou laten doen. De Orange kabel is voor ons voorlopig nog meer dan snel genoeg

                          Comment


                          • #14
                            Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                            Ik ben benieuwd wie er nut heeft van die "zogenaamde" hoge snelheden over fiber kabel ?
                            Buiten sommige bedrijven dan misschien maar die hebben sowieso een aparte getrokken fiber kabel als ze dit nodig achten

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: fiberklaar.be? Iemand ervaring ermee?

                              Fiberklaar gebruikt point-to-point en dat is net zoals wat Proximus zelf doet geschikt tot 10Gbit en meer. Dat is de duurste variant van glasvezel, maar ook de zekerste (er zijn varianten waarbij men splitst op kleur, goedkoper, maar je deelt dan een vezel). Op zich verdient Fiberklaar met het onderverhuren van de glasvezel aan uw provider - die dan een samenwerkingsakkoord moet hebben met fiberklaar.
                              Qua aansluiting is het één vezel voor de 2 richtingen - jawel. In pro-middens gebruikt men een vezel per richting. Dat maakt dat je vb. voor 1Gbit - netto 800Mbit over zal houden vanwege de overhead van het protocol dat men moet hanteren voor dat 2richtingsverkeer.
                              Ik verwacht dat Fiberklaar bij ons binnen een 3-tal maanden gaat beginnen - en ik ga er op over van zodra dat kan (het moet niet sneller - maar fibre is wel een pak storingsongevoeliger en de groeimarge is veel groter dan deze van de tv-distributie-kabel, al is die niet slecht, het blijft een gedeeld medium in de wijk).
                              Galvanische scheiding die de bliksem buiten houdt op zich is dat de kleine meerprijs al waard!
                              Je kan het binnen laten leggen - zonder dat je een abbo afsluit. Dus waarom niet? Om uit de kosten te geraken zou men +50% aangesloten moeten halen.
                              Fiberklaar is dus een consortium waar een zweedse investeringsmaatschappij en Proximus in zitten... (jawel). Zij werken uiteraard met onderaannemers voor de aanleg van die glasvezels tot in huis.
                              groeten

                              Comment

                              Working...
                              X