Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Iemand dat overdag niet thuis is omdat hij gaat werken, die zal uiteraard minder verbruiken dan een gezin waar ook overdag iemand thuis is.
    Ook zal het verbruik van (was/droog)machines veel lager liggen voor wie alleen of met twee is tegenover een familie met bijvoorbeeld drie kinderen.
    Het verbruik van een gezin hangt met andere woorden niet alleen af van hoe zuinig men omgaat met energie, maar vooral ook van de gezinssituatie.
    Zoals Bart zelf aanhaalt, zal zijn verbruik hoger liggen eens hij met pensioen is.
    Het gebruik van toestellen en ook warm water bv is eerder in verhouding met het aantal bewoners, maar voor verwarming is dat VOOR HETZELFDE HUIS veel minder.
    Je zal meer verbruiken wanneer je heel de dag thuis bent, en met meer kinderen zullen meer kamers verwarmd worden, maar het is niet zo dat je met 4 personen in een huis het dubbel aan verwarming nodig hebt dan met 2. Net zoals iemand alleen ook niet de helft gebruikt.
    De ongebruikte kamers zijn sowieso al veel warmer dan buiten, het kost dus minder om ze op "kamertemperatuur" (aparte discussie ) te brengen.

    Uiteraard hebben 1 of 2 personen die op een studio of appartementje wonen minder energiekosten dan een groot gezin in een vrijstaande woning, maar die zijn relatief in verhouding tot de totale uitgaven om een gezin groot te brengen.

    Het mag dus niet als excuus gebruikt worden om er niets aan te doen.

    Comment


    • #17
      Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Het mag dus niet als excuus gebruikt worden om er niets aan te doen.
      Daar gaan we weer ....

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Tjah die reactie weer Jan, uiteraard betaalde hij weinig want hij had nog een vast contract lopen hé
        Nu is het vast contract gedaan en dan pas zal het uitwijzen hoe de rekeningen veranderen
        Net zoals 60% van de Vlamingen trouwens

        grts
        Sieg
        De prijzen zijn al een stuk normaler, Sieg.
        Zoals vroeger wordt het nooit meer, maar wie een beetje oplet komt er wel door, het is niet het einde van de wereld.

        Ook de voorlopig zachte winter mag toch tot enig optimisme leiden ?

        Bovendien is het voor iedereen mogelijk zijn verbruik (en de kostprijs ervan) bij te houden zodat er geen panische angst hoeft te zijn voor de eindafrekening.
        Heul dus niet mee met wie de mensen daarmee zot maakt (ook een andere discussie ).

        Beste wensen.
        Last edited by palombian; 31 december 2022, 12:18.

        Comment


        • #19
          Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Het gebruik van toestellen en ook warm water bv is eerder in verhouding met het aantal bewoners, maar voor verwarming is dat VOOR HETZELFDE HUIS veel minder.
          Je zal meer verbruiken wanneer je heel de dag thuis bent, en met meer kinderen zullen meer kamers verwarmd worden, maar het is niet zo dat je met 4 personen in een huis het dubbel aan verwarming nodig hebt dan met 2. Net zoals iemand alleen ook niet de helft gebruikt.
          De ongebruikte kamers zijn sowieso al veel warmer dan buiten, het kost dus minder om ze op "kamertemperatuur" (aparte discussie ) te brengen.
          Hetgeen je hier nu schrijft is eigenlijk identiek hetzelfde als wat ik eerder geschreven heb. [emoji848]

          Het mag dus niet als excuus gebruikt worden om er niets aan te doen.
          Er is een limiet aan hetgeen mensen kunnen doen.
          De meerderheid heeft energiezuinige toestellen, energiezuinige verlichting, de meeste mensen letten reeds op wat ze doen om niet overbodig te verbruiken, maar de prijzen zijn dan nog fors omhoog blijven gaan.
          Neem je eigen voorbeeld … je doet alles op te besparen, maar als volgend jaar de energie- en transportkosten nog fors omhoog zouden gaan … ga je de verwarming dan op 16° zetten om er “iets aan te doen”?
          Ons verbruik elektriciteit is 0 en zelfs fors negatief (terugdraaiende teller) maar de factuur is hoger dan toen we geen zonnepanelen hadden en met de digitale teller zal dat nog fors hoger zijn, enkel de vaste en bijkomende kosten (transportkosten en dergelijke).
          Last edited by VerSeg; 31 december 2022, 12:24.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Tjah die reactie weer Jan, uiteraard betaalde hij weinig want hij had nog een vast contract lopen hé
            Nu is het vast contract gedaan en dan pas zal het uitwijzen hoe de rekeningen veranderen
            Net zoals 60% van de Vlamingen trouwens

            grts
            Sieg
            Vast contract loopt nog tot 11/2024

            Ik wou enkel de mankementen in de administratie van Engie aankaarten en natuurlijk de volledig onzinnige tussenkomst van de overheid (die in elk geval nog tot maart 2023 duurt).

            En ondanks dat we weinig betalen voor energie, hebben we hier ook het verbruik beperkt.

            Iedereen een prettig eindejaar en een positieve kijk gewenst.

            Peter

            Comment


            • #21
              Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Hetgeen je hier nu schrijft is eigenlijk identiek hetzelfde als wat ik eerder geschreven heb. [emoji848]

              Er is een limiet aan hetgeen mensen kunnen doen.
              De meerderheid heeft energiezuinige toestellen, energiezuinige verlichting, de meeste mensen letten reeds op wat ze doen om niet overbodig te verbruiken, maar de prijzen zijn dan nog fors omhoog blijven gaan.
              Neem je eigen voorbeeld … je doet alles op te besparen, maar als volgend jaar de energie- en transportkosten nog fors omhoog zouden gaan … ga je de verwarming dan op 16° zetten om er “iets aan te doen”?
              Ons verbruik elektriciteit is 0 en zelfs fors negatief (terugdraaiende teller) maar de factuur is hoger dan toen we geen zonnepanelen hadden en met de digitale teller zal dat nog fors hoger zijn, enkel de vaste en bijkomende kosten (transportkosten en dergelijke).
              We gaan hier de laatste dag van het jaar geen ruzie maken, maar staaf aub uw beweringen .

              De netkosten op zich zijn de laatste jaren gedaald.
              Ik maak abstractie van de in principe tijdelijke BTW verlaging.
              Volgend jaar zal het prosumententarief dalen ter compensatie van het capaciteitstarief.
              Zolang u een terugdraaiende meter hebt is dat beperkt tot 2,5 kW (ongeveer € 100 per jaar).
              Dus als u dan enkel nog het prosumententarief betaalt (ong € 200 voor een 5 kW omvormer) begrijp ik niet waarover u moppert, u betaalt 0 kWh stroom (tenzij u een tweevoudige teller hebt wat een ambetante situatie is).
              Zonder PV-panelen zou uw rekening veel hoger geweest zijn.

              Wie indertijd een 3-jarig contract heeft gesloten heeft een goede zaak gedaan, maar net zoals met de terugdraaiende teller hangt er een zwaard van Damocles boven het hoofd.
              Kans is wel dat in 2024 de prijzen redelijker zullen zijn.

              In die zin vind ik het niet erg dat we (voor gas) een contract met maandelijkse prijzen hebben (voor elektriciteit voor de helft), dat gaat ook sneller terug naar beneden (always see the bright side of life).
              Het is trouwens vanaf januari verplicht. Door de truuk met trimestriele indexen zijn nu veel mensen gej... omdat de piekprijzen van de laatste maanden deze winter doorwerken.

              Wie vorig jaar nog allerijl een vast contract voor gas heeft afgesloten betaalt niet veel minder dan nu (maar heeft uiteraard een heel jaar deze prijs gekregen).
              Elektriciteit is wel nog een heel stuk duurder dan vorig jaar december. Ik vrees dat dit meer een probleem gaat worden dan gas.

              Maar dit is momenteel uw probleem niet.
              Profiteer zolang mogelijk van uw terugdraaiende teller en beste wensen.
              Last edited by palombian; 31 december 2022, 14:01. Reden: tweevoudige teller

              Comment


              • #22
                Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Vast contract loopt nog tot 11/2024

                Ik wou enkel de mankementen in de administratie van Engie aankaarten en natuurlijk de volledig onzinnige tussenkomst van de overheid (die in elk geval nog tot maart 2023 duurt).

                En ondanks dat we weinig betalen voor energie, hebben we hier ook het verbruik beperkt.

                Iedereen een prettig eindejaar en een positieve kijk gewenst.

                Peter
                Mijn reactie was over het vaste contract van Bart (Black Bandit) Peter ;-)

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  We gaan hier de laatste dag van het jaar geen ruzie maken, maar staaf aub uw beweringen .

                  De netkosten op zich zijn de laatste jaren gedaald.
                  Ik maak abstractie van de in principe tijdelijke BTW verlaging.
                  Volgend jaar zal het prosumententarief dalen ter compensatie van het capaciteitstarief.
                  Zolang u een terugdraaiende meter hebt is dat beperkt tot 2,5 kW (ongeveer € 100 per jaar).
                  Dus als u dan enkel nog het prosumententarief betaalt (ong € 200 voor een 5 kW omvormer) begrijp ik niet waarover u moppert, u betaalt 0 kWh stroom (tenzij u een tweevoudige teller hebt wat een ambetante situatie is).
                  Zonder PV-panelen zou uw rekening veel hoger geweest zijn.

                  Wie indertijd een 3-jarig contract heeft gesloten heeft een goede zaak gedaan, maar net zoals met de terugdraaiende teller hangt er een zwaard van Damocles boven het hoofd.
                  Kans is wel dat in 2024 de prijzen redelijker zullen zijn.

                  In die zin vind ik het niet erg dat we (voor gas) een contract met maandelijkse prijzen hebben (voor elektriciteit voor de helft), dat gaat ook sneller terug naar beneden (always see the bright side of life).
                  Het is trouwens vanaf januari verplicht. Door de truuk met trimestriele indexen zijn nu veel mensen gej... omdat de piekprijzen van de laatste maanden deze winter doorwerken.

                  Wie vorig jaar nog allerijl een vast contract voor gas heeft afgesloten betaalt niet veel minder dan nu (maar heeft uiteraard een heel jaar deze prijs gekregen).
                  Elektriciteit is wel nog een heel stuk duurder dan vorig jaar december. Ik vrees dat dit meer een probleem gaat worden dan gas.

                  Maar dit is momenteel uw probleem niet.
                  Profiteer zolang mogelijk van uw terugdraaiende teller en beste wensen.
                  Dat is geen ruzie maken Jan dat is een deftige gezonde discussie

                  Ik vind het wel frappant dat je nu opeens schrijft dat de prijzen in 2024 redelijker zullen zijn, doch zei U enkele maanden/weken geleden nog dat de prijzen zouden blijven stijgen.
                  Ik zei toen ook dat in de winter de prijzen zouden dalen en dat bleek nog juist te zijn ook

                  Dat de mensen met een zonnepanelen niks verbruiken wil nog niet zeggen dat ze niks betalen, daar blijk jij geen verschil in te willen zien.
                  De kosten voor energie blijven hoog, abnormaal hoog zelfs en velen krijgen binnenkort hun afrekening
                  Doch kan het wel een héél pak goedkoper, kijk bvb naar Spanje en ook alles buiten de EU.
                  Hetzelfde geldt voor de brandstof, ook dat kan véél goedkoper, in sommige landen zelfs nog geen vijfde van de prijs die wij hier betalen.

                  tevens spreek jij over de btw die gedaald is en de netkosten die gedaald zijn, doch kost elektriciteit nog steeds 5x meer dan vorig jaar
                  Ook is die 6% btw maar een tijdelijke maatregel, waar we als consument toch de rekening nadien krijgen, dus nuloperatie

                  Het is zoals Verseg schrijft, mensen hebben afgelopen jaren enorme investeringen gedaan om energie te besparen.
                  En toch ligt hun energierekening nu pakken hoger dan ervoor, moedeloos worden mensen ervan.
                  En spijtig dat jij steeds schrijft dat mensen er iets zelf aan kunnen doen, zoals jij gedaan hebt (zeg je), tjah ...

                  Wat de elektriciteitsprijs betreft, typerend voor België, Vlaanderen
                  Men wil iedereen op duurzame energie en duurzaam vervoer, doch is elektriciteit in België onbetaalbaar

                  Ik denk dat mijn volgende investering een houtvuur is net zoals de meerderheid op het ogenblik, daar heeft men voorlopig nog geen grip op
                  En zit er dan meer stof in de lucht dat is dan spijtig, er staat dan toch meer geld op mijn rekening.
                  Duurzaam zou moeten beloond worden, blijkbaar snapt men dat in de regering nog niet

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    We gaan hier de laatste dag van het jaar geen ruzie maken, maar staaf aub uw beweringen .
                    Zou u voor de laatste dag van het jaar dan ook eens willen stoppen met ontkennen en verdraaien van de realiteit?
                    De prijzen die u aankaart zijn trouwens volledig verkeerd. [emoji848]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Dat is geen ruzie maken Jan dat is een deftige gezonde discussie

                      Ik vind het wel frappant dat je nu opeens schrijft dat de prijzen in 2024 redelijker zullen zijn, doch zei U enkele maanden/weken geleden nog dat de prijzen zouden blijven stijgen.
                      Ik zei toen ook dat in de winter de prijzen zouden dalen en dat bleek nog juist te zijn ook

                      Dat de mensen met een zonnepanelen niks verbruiken wil nog niet zeggen dat ze niks betalen, daar blijk jij geen verschil in te willen zien.
                      De kosten voor energie blijven hoog, abnormaal hoog zelfs en velen krijgen binnenkort hun afrekening
                      Doch kan het wel een héél pak goedkoper, kijk bvb naar Spanje en ook alles buiten de EU.
                      Hetzelfde geldt voor de brandstof, ook dat kan véél goedkoper, in sommige landen zelfs nog geen vijfde van de prijs die wij hier betalen.

                      tevens spreek jij over de btw die gedaald is en de netkosten die gedaald zijn, doch kost elektriciteit nog steeds 5x meer dan vorig jaar
                      Ook is die 6% btw maar een tijdelijke maatregel, waar we als consument toch de rekening nadien krijgen, dus nuloperatie

                      Het is zoals Verseg schrijft, mensen hebben afgelopen jaren enorme investeringen gedaan om energie te besparen.
                      En toch ligt hun energierekening nu pakken hoger dan ervoor, moedeloos worden mensen ervan.
                      En spijtig dat jij steeds schrijft dat mensen er iets zelf aan kunnen doen, zoals jij gedaan hebt (zeg je), tjah ...

                      Wat de elektriciteitsprijs betreft, typerend voor België, Vlaanderen
                      Men wil iedereen op duurzame energie en duurzaam vervoer, doch is elektriciteit in België onbetaalbaar

                      Ik denk dat mijn volgende investering een houtvuur is net zoals de meerderheid op het ogenblik, daar heeft men voorlopig nog geen grip op
                      En zit er dan meer stof in de lucht dat is dan spijtig, er staat dan toch meer geld op mijn rekening.
                      Duurzaam zou moeten beloond worden, blijkbaar snapt men dat in de regering nog niet

                      grts
                      Sieg
                      Ik zie net zoals jij ook niet hoe we binnen 3 jaar 5000 MW die door kernenergie worden opgewekt (https://www.elia.be/nl/grid-data) ooit op een andere manier gaan maken.
                      In Spanje en vooral Frankrijk legt de staat enorme bedragen bij om de prijzen af te remmen, ons land heeft dat geld gewoon niet (en anders zouden we het toch later bijbetalen).
                      Er wordt al genoeg geld verspild door de tussenkomst aan iedereen uit te betalen en niet alleen aan de mensen die het nodig hebben (als de prijzen zo blijven ga ik heel 2023 gratis stoken met de meer dan 1000 € die in totaal zullen uitgedeeld worden, ik moet daar wel bijzeggen dat ik de laatste 2 jaar voor minstens 25.000 € kosten heb gedaan, waarvan maar een kwart direct voor energiedoeleinden maar soit).

                      Over energieprijzen in andere landen zijn accurate cijfers te vinden, in Nederland kost gas bv ongeveer eens zoveel als hier (en niet minder zoals jij van horen zeggen hebt).
                      Zelfs benzine en diesel is - naar mijn recente ervaring - in België op hetzelfde niveau of soms goedkoper dan in de meeste omringende landen, om 5 keer goedkoper te tanken zul je naar Azerbeidzjan of zo moeten rijden.

                      Tegen al jouw gemopper kan ik enkel met concrete cijfers komen.
                      De dure energie is een grote ramp, zeker voor wie het tevoren al niet breed had, maar met te blijven foeteren komen we niet verder.

                      PS: wij zijn vorig jaar ook gaan kijken naar een pelletkachel, en dat was zo duur - en die verkoper zo pretentieus - dat wij besloten hebben het geld aan extra isolatie te besteden en de thermostaat lager te zetten. Dat werk hebben wij - op onze leeftijd - zelf gedaan en is trouwens nog niet helemaal klaar.
                      Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen die nu klagen over hoge rekeningen redelijk geringschattend zouden doen over ons huis, maar dat kan me - zeker nu - niet schelen.
                      Ik probeer enkel uit eigen ervaring onze oplossingen aan te brengen om met het beschikbare inkomen zonder zorgen in dit huis te kunnen blijven wonen.

                      Als jij denkt van dat met hout te kunnen, doe gerust zolang het niet naast mijn deur is

                      Nogmaals het beste voor 2023.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Ik kan me ook voorstellen dat veel mensen die nu klagen over hoge rekeningen redelijk geringschattend zouden doen over ons huis, maar dat kan me - zeker nu - niet schelen.
                        Het enige dat je doet zijn berekeningen maken voor mensen die niets hebben, geen comfort, niet gaan werken en liefst niet thuis zijn.

                        Maak eens dezelfde berekening voor mensen die de ganse dag gaan werken, elke dag met een elektrische wagen rijden, die niet anders dan ‘s nachts kunnen laden en dus steeds aan de maximum van het capaciteitstarief komen.
                        Dan is het verschil (met zonnepanelen) plots een paar duizend Euro per jaar door al de aanpassingen die ze doorvoeren.
                        En neen, ge kunt niet sparen op laden want dan kunt ge ook niet voldoende rijden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Het enige dat je doet zijn berekeningen maken voor mensen die niets hebben, geen comfort, niet gaan werken en liefst niet thuis zijn.

                          Maak eens dezelfde berekening voor mensen die de ganse dag gaan werken, elke dag met een elektrische wagen rijden, die niet anders dan ‘s nachts kunnen laden en dus steeds aan de maximum van het capaciteitstarief komen.
                          Dan is het verschil (met zonnepanelen) plots een paar duizend Euro per jaar door al de aanpassingen die ze doorvoeren.
                          En neen, ge kunt niet sparen op laden want dan kunt ge ook niet voldoende rijden.
                          Juist, maar het grootste deel van de mensen die gaan werken - zeker met een elektrische wagen onder hun gat - kunnen die meerprijs wel betalen.
                          Zoals u waarschijnlijk.
                          Geef dus gewoon toe dat het steekt dat u iets minder overhoudt dan vroeger en dat u -zoals een andere forumdeelnemer hier - deze verandering niet wil aanvaarden.

                          En begin nu niet opnieuw over het deel van de bevolking die het niet meer kunnen betalen, wat ook een feit is.

                          Mij als sukkelaar belachelijk maken wanneer ik concrete cijfers geef hoe je zuiniger kan leven vind ik er echt over.

                          Voor mij is deze energiecrisis grotendeels achter de rug. Mogelijk stijgen de prijzen terug, maar door mijn laag verbruik zal dat geen grote impact hebben, en als ze ooit terug dalen kan ik fluitend de thermostaat op 25° zetten wat volgens enkele posts hier het gewenste comfortniveau is .

                          Niet dat ik dat zal doen, het is net de ingesteldheid van de gemiddelde consument om net zoveel uit te geven als er binnen komt die zovelen in de problemen heeft gebracht.

                          In die zin leef ik "onder mijn stand", terwijl uit een aantal reacties hier eerder een "keeping up with the Joneses" mentaliteit, of althans de hang naar luxe en kwaliteit als bevestiging van eigenwaarde te bespeuren is.

                          Hoe iedereen hiermee omgaat is zijn zaak, maar wees dan zo eerlijk om feiten niet te mengen met opinies.

                          Nogmaals mijn beste wensen.

                          Comment


                          • #28
                            Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Juist, maar het grootste deel van de mensen die gaan werken - zeker met een elektrische wagen onder hun gat - kunnen die meerprijs wel betalen.
                            Zoals u waarschijnlijk.
                            Geef dus gewoon toe dat het steekt dat u iets minder overhoudt dan vroeger en dat u -zoals een andere forumdeelnemer hier - deze verandering niet wil aanvaarden.

                            En begin nu niet opnieuw over het deel van de bevolking die het niet meer kunnen betalen, wat ook een feit is.

                            Mij als sukkelaar belachelijk maken wanneer ik concrete cijfers geef hoe je zuiniger kan leven vind ik er echt over.

                            Voor mij is deze energiecrisis grotendeels achter de rug. Mogelijk stijgen de prijzen terug, maar door mijn laag verbruik zal dat geen grote impact hebben, en als ze ooit terug dalen kan ik fluitend de thermostaat op 25° zetten wat volgens enkele posts hier het gewenste comfortniveau is .

                            Niet dat ik dat zal doen, het is net de ingesteldheid van de gemiddelde consument om net zoveel uit te geven als er binnen komt die zovelen in de problemen heeft gebracht.

                            In die zin leef ik "onder mijn stand", terwijl uit een aantal reacties hier eerder een "keeping up with the Joneses" mentaliteit, of althans de hang naar luxe en kwaliteit als bevestiging van eigenwaarde te bespeuren is.

                            Hoe iedereen hiermee omgaat is zijn zaak, maar wees dan zo eerlijk om feiten niet te mengen met opinies.

                            Nogmaals mijn beste wensen.
                            Ik maak niemand belachelijk, maar u heeft gewoon niets wat velen ondertussen wel (verplicht) hebben, dus u heeft ook geen impact van een elektrische wagen of dergelijke.
                            Sta er nu uiteindelijk eens bij stil dat u niet alleen bent op de wereld en niet iedereen gepensioneerd is, thuis kan blijven als rijden duur is, elektriciteit kan gebruiken op het beste moment, …
                            Meer en meer bedrijven “verplichten” nu al om een elektrische wagen te nemen omdat de overheid ertoe dwingt.
                            Meer en meer mensen zullen privé naar een elektrische wagen overschakelen omdat de overheid er ons toe dwingt en dat heeft niets te maken met kunnen betalen of niet!
                            Ik heb eens de berekening ingegeven in de tool van de VREG voor iemand dat dagelijks voor zijn werk de baan op moet en dus moet laden na de werkuren (geen rechtstreeks verbruik meer van zonnepanelen).
                            De berekening werd gemaakt zodanig dat er bijna geen verbruik (tool laat 0 niet toe) van het net is met de terugdraaiende teller (evenveel injectie als afname).
                            Daarna heb ik in de tool enkel aangevinkt wat het zou geven om hetzelfde te hebben in combinatie met een digitale teller en vanaf 2023 dus met het capaciteitstarief.
                            De resultaten kan u hieronder zelf bekijken, dat gaat niet om een kleine inlevering aan comfort maar om een verschil tussen een normaal leven en voor velen een faillissement.
                            Tenzij de tool van de VREG zoals vaak weer vol fouten zit en een verkeerd resultaat geeft.
                            In elk geval, zelfs al zit de tool 50% boven de realiteit, dan nog is het verschil extreem!

                            Hieronder de simulatie, alleen laat de tool niet toe om voor 2021 en 2022 bij de tweede grafiek voor analoge teller te kiezen, vooral 2023 geeft de impact aan.

                            Met analoge teller:


                            Met digitale teller en capaciteitstarief:
                            Last edited by VerSeg; 1 januari 2023, 10:58. Reden: Typfout en aanvulling.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #29
                              Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                              Beweert u hier dat u met een analoge teller in 2023 slechts € 422 zou betalen INCLUSIEF uw EV, en € 8284 met een digitale teller ?
                              Zoals u aangeeft kan u in geen van beide gevallen opladen van de PV-panelen (als die daar al genoeg vermogen zouden voor kunnen leveren), zodat de enige meerkost voor de wagen het werkelijk doorgerekende capaciteitstarief zou zijn.
                              Uiteraard is voor uw ander gebruik het wegvallen van de terugdraaiende teller ook nadelig, maar hier is toch iets fout.

                              PS: u bent duidelijk geen vriend van de VREG, maar ik ben de VREG niet, dus spaar aub uw pijlen wanneer ik probeer te begrijpen waar het misverstand zit
                              Als de enige bedoeling van dit forumonderdeel is van het eigen onbehagen over alles wat werkelijk of vermeend fout gaat in de wereld te spuien dan houden we er beter mee op.
                              Last edited by palombian; 1 januari 2023, 12:29.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Facturen engie en tussenkomst van de overheid in energieuitgaven

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Beweert u hier dat u met een analoge teller in 2023 slechts € 422 zou betalen INCLUSIEF uw EV, en € 8284 met een digitale teller ?
                                Zoals u aangeeft kan u in geen van beide gevallen opladen van de PV-panelen (als die daar al genoeg vermogen zouden voor kunnen leveren), zodat de enige meerkost voor de wagen het werkelijk doorgerekende capaciteitstarief zou zijn.
                                Uiteraard is voor uw ander gebruik het wegvallen van de terugdraaiende teller ook nadelig, maar hier is toch iets fout.
                                Weer is uw redenering volledig fout!
                                Ik heb hier “een voorbeeld” gegeven mocht het een nulverbruik zijn met de analoge teller en dat omgezet naar digitale teller (tool van de VREG).
                                Nergens schreef ik dat dit ons effectief gebruik is.

                                Zelf hebben we elk jaar tussen de 1,5 en 2 MWh over, hetgeen we nu in gratis in het net pompen.
                                En op zonnige dagen zou de opbrengst van de panelen heden in ons geval wel degelijk genoeg zijn om ook dagelijks te kunnen bijladen.
                                Uiteraard zouden we dat enkel met een analoge teller kunnen gebruiken om een wagen enkele keren te laden, maar met een digitale teller moet men zo goed als alles aankopen als dat niet tijdens opbrengst van panelen kan (‘s avonds of op donkere dagen) en zit men steeds ook op het maximum van het capaciteitstarief.
                                De meerkost is dus niet enkel het capaciteitstarief maar ook de energie.
                                Met een analoge teller kan men overdag opbrengst hebben en ‘s nachts gebruiken, met een digitale teller kan dat niet en dient men energie ook aan te kopen.
                                Ik voel al komen dat u gaat aankaarten dat men voor injectie ook geld krijgt, die 4 cent weegt helemaal niet op tegenover de 61 cent voor aankoop plus capaciteitstarief.

                                Als de enige bedoeling van dit forumonderdeel is van het eigen onbehagen over alles wat werkelijk of vermeend fout gaat in de wereld te spuien dan houden we er beter mee op.
                                Idem voor wie denkt als enige te zijn die het goed doet en vindt dat de rest allemaal verkeerd bezig is. [emoji6]
                                Nogmaals en dat is geen aanval op u, maar u bekijkt heel deze situatie enkel met uw eigen voorbeeld, iemand dat wel zijn verbruik kan spreiden omdat hij niet meer moet gaan werken, iemand dat geen elektrische wagen heeft, …
                                Iedere situatie is anders, maar u gaat er verkeerdelijk van uit dat anderen de kans hebben op dezelfde manier te leven.
                                Heel veel mensen (en ik bekijk dit dus niet enkel in onze situatie) hebben een heel groot probleem door al de veranderingen hoe goed ze ook opletten.
                                Mensen kunnen niet elke situatie veranderen, niet iedereen kan overdag thuis zijn.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X