Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

    Gisteravond kreeg ik telefoon op mijn GSM, van 1 of andere enquete-bureau, of ik niet enkele minuten wou meehelpen door het beantwoorden van wat vraagjes.

    Het betreft hier een GSM nummer dat niet gepubliceerd is in de gangbare telefoonboeken (voor GSM nummers moet je hiervoor nog steeds expliciet je toestemming geven dacht ik)

    Op mijn vraag hoe zij aan mijn gegevens kwamen, antwoorde ze dat dit via een gegevensbestand was dat ze hadden aangekocht.

    Ik vraag mij dus echt af, hoe ik in dat bestand terecht ben gekomen.

    OK, ik geef mijn nummer misschien wel eens links of rechts door aan een winkel waar ik iets bestel - zodat ze mij kunnen contacteren als het product binnen is - maar geven die winkels mijn gegevens dan zomaar door aan derde partijen? Dat is toch bij wet verboden zonder mijn toestemming?

    Graag zou ik weten wat ik hiertegen kan doen, tot welke diensten ik mij kan richten om klacht in te dienen (privacy wetgeving?) en hoe ik mijn gegevens kan laten schrappen (ik weet dat ik dat recht heb - ik weet alleen niet waar ik hiervoor terecht kan.

    Heeft iemand hier gelijkaardige ervaring, en wie weet welke stappen ik kan ondernemen hiertegen?

    Bedankt!
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

  • #2
    Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

    Altijd vragen waar ze je tel nr/gegevens vandaan hebben.
    Zij zijn verplicht je dat mee te delen alsook de manier waarop je je gegevens kan laten wijzigen/schrappen.


    Alle info hier: http://www.robinsonlist.be/index_nl.htm

    En anders gebruik je geweldige tegenscript (lang leve de anti-marketing voor bedrijven die zich niet aan de deontologie houden!

    Comment


    • #3
      Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn Bekijk bericht
      Gisteravond kreeg ik telefoon op mijn GSM, van 1 of andere enquete-bureau, of ik niet enkele minuten wou meehelpen door het beantwoorden van wat vraagjes.

      knip


      Heeft iemand hier gelijkaardige ervaring, en wie weet welke stappen ik kan ondernemen hiertegen?

      Bedankt!
      vanaf het moment dat ik niet het nummer kan zien van de oproeper druk ik op "NO"
      je mag er zeker van zijn dat het van 'n call-center komt.....
      en meestal krijg je die iedere dag rond hetzelfde uur...

      Comment


      • #4
        Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

        Zeggen dat je niet meer gebelt wenst te worden en eisen dat je nummer van de lijst gehaald word.

        Comment


        • #5
          Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
          En anders gebruik je geweldige tegenscript (lang leve de anti-marketing voor bedrijven die zich niet aan de deontologie houden!
          deze is GE-WEL-DIG

          Comment


          • #6
            Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

            Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
            vanaf het moment dat ik niet het nummer kan zien van de oproeper druk ik op "NO"
            je mag er zeker van zijn dat het van 'n call-center komt.....
            en meestal krijg je die iedere dag rond hetzelfde uur...
            Dat is ook de manier die ik gebruik. Na 4 à 5 dagen geven ze het op
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

            Comment


            • #7
              Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
              Altijd vragen waar ze je tel nr/gegevens vandaan hebben.
              Zij zijn verplicht je dat mee te delen alsook de manier waarop je je gegevens kan laten wijzigen/schrappen.


              Alle info hier: http://www.robinsonlist.be/index_nl.htm
              merci, dees lijst zocht ik.

              Ik ben het meer dan beu van minstens 1 keer per maand (maar vaak 1 keer per week) opgebeld te worden, voor onnozele enquêtes.
              Vaak willen ze dan nog zaken weten waar ze absoluut geen zaken mee hebben.

              dus ne dikke merci (als het helpt toch)
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #8
                Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                Mijn reactie is: geld vragen in de grootte orde van 50 Euro per 5 min gesprek. Meestal hangen ze dan zelf onmiddellijk op.
                Tot op heden geen cent ermee verdiend, maar wel merkelijk minder telefoontjes voor wijn, bankzaken, autos,....

                Comment


                • #9
                  Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                  Shoot doet dat ook Lees maar eens de voorwaarden bij het nemen van een abo.

                  Het is zelfs zo dat veel firmas zo een centje bijverdienen met het verkopen aan traders van die klantenlijsten. Er is een hele markt voor met lijsten van doelgroepen etc...

                  Er is GEEN wettige basis tegen het uitwisselen van telefoonnummers tussen firmas in belgie!! (ze noemen dat dan partner-bedrijven)

                  De robinsonlijst is DE grootste JOKE die er is want die is ingericht door ... een marketingfirma en geeft geen enkel wettige basis.

                  Wie op de robinsonlijst komt geeft automatisch aan om na 1 jaar WEL terug willen mee te doen aan marketing! Lees maar eens na, schandalig, i know.

                  Toch is er klein beetje hoop, in de wetgeving is een clausule die zegd dat je persoonlijke levensfeer niet in gedrang mag komen door telemarketing. Veel te ruim en moeilijk te bewijzen natuurlijk. Ik hoop dat de politiek hier iets aan gaat doen en het gewoonweg gaat verbieden.

                  Voor reklame via fax is het per wet verboden !!!
                  Blijkbaar willen de firmas niet lastig gevallen worden maar ze vallen wel de consument lastig.

                  Oplossing?
                  Uitschelden voor rotte vis zodat de sector totaal ten onder gaat voor outbound-calls (telemarketing) Werkt zeer efficient hoor. Ze bellen geen 2de keer LOL

                  Ik weet van iemand die dat gedaan heeft als job, dat je dat niet langer dan 2 maand kan volhouden omdat de mensen je superveel uitschelden en het is zeer slecht betaald ook nog.

                  Dit is de enige oplossing om er vanaf te geraken, uitschelden als rotte vis dus.
                  Laat je maar eens goed gaan
                  En je hebt gratis een uitlaatklep voor je frustraties van de dag af te schelden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                    Je kunt je ook nog inschrijven in het "bel-mij-niet register". Weet alleen niet of zoiets ook in België bestaat. Ik word nooit gebelt op mijn gsm door bedrijven o.i.d.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Dit is de enige oplossing om er vanaf te geraken, uitschelden als rotte vis dus.
                      Laat je maar eens goed gaan
                      En je hebt gratis een uitlaatklep voor je frustraties van de dag af te schelden
                      Allemaal goed en wel, maar aan de andere kant zit ook een mens die zijn geld probeert te verdienen.
                      Je treft hen vrij persoonlijk, terwijl die baas dan na 2 maanden zegt: "nummer zoveel in de rij mag overnemen" Er zijn er toch altijd die dat zullen doen om wat bij te verdienen ofzo.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                        Ik ben nog maar 1 keer opgebeld op mijn GSM (nummer niet bekend "in het wild") maar dat was door Proximus zelf. Ik heb gewoon gezegd om mij nooit meer te bellen en heb daarna een klacht gestuurd naar de ombudsman telecom. 2 weken later weer Proximus aan de lijn met de vraag wat het probleem was . Nog eens de uitleg gedaan dat ik niet gediend was met hun werkwijze en dat ik niet wil lastig gevallen worden. Ze konden dat oplossen maar dan zou ik ook geen 090* nummers meer kunnen bellen om aan spelletjes mee te doen. Perfect dus.... Ik ben nooit meer lastig gevallen

                        Ter info: Mijn nummer is niet bekend en is niet aan mijn naam gekoppeld. Het dateert nog van de periode dat je anoniem een pre-paid kon kopen. Er zijn maar een paar mensen die mijn nummer hebben.....
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #13
                          Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                          Al die lijsten waar ge u kunt op inschrijven zijn net de gevaarlijkste!
                          De eerste de beste hacker heeft dan gewoon al de gegevens in één keer ... het gebeurt wel vaker dan je denkt.

                          Ik ben van het principe dat ze u moeten gerustlaten maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat wij niet veel dergelijke oproepen krijgen.

                          Hoe ze aan uw nummer komen is niet moeilijk ... veel callcenters doen dat willekeurig door elke volgend nummer eens te vormen.
                          Bijvoorbeeld : 026870001, 026870002,026870003, 026870003, 026870004
                          Verder kopen ze inderdaad ook lijsten op.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn Bekijk bericht
                            Gisteravond kreeg ik telefoon op mijn GSM, van 1 of andere enquete-bureau, of ik niet enkele minuten wou meehelpen door het beantwoorden van wat vraagjes.
                            gewoon ja zeggen, maar als voorwaarde stellen dat jij eerst 10 vragen mag stellen.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Enquete's via GSM: wat doe je ertegen?

                              Ik neem nooit gesprekken aan van nummers die niet voor mij zichbaar zijn: de annonieme beller heeft jouw nummer wel. Nummers die wel weergeven worden maar waar ik niet van weet van wie ze zijn neem ik op zijn Frans aan met halo, dus zonder eerst mijn naam te noemen voordat de beller zich kenbaar heeft gemaakt.

                              Comment

                              Working...
                              X