Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkelgewricht vast zetten of prothese?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkelgewricht vast zetten of prothese?

    Wie kan me hier aub uit ervaring wat meer vertellen over een vastgezette enkel of prothese?

    Na een ernstige enkelfracture (artrose) van een 20 jaar geleden, waarbij een groot deel van het kraakbeen in mijn enkel beschadigd is geraakt. Lijkt het vast zetten van de enkel (bovenste spronggewricht) nog de enige oplossing te zijn om van de dagelijkse pijn en ontstekingen af te komen. Een paar orthopedische schoenen is inmiddels al in de maak, maar zal de pijn helaas niet kunnen wegnemen.

    Na bezoek van een 3de chirurg krijg ik de volgende optie aangeboden.
    Je kunt van mij een prothese krijgen, echt geen probleem hoor! Je begrijpt dat ik twijfelde waarom hier wel en daar niet.
    Bij mijn eerste en 2de chirurg werd verteld dat een prothese niet iets is voor de lange termijn en dat het rendement 5 % zal zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft?

    Vragen die me als 50+ bezighouden bij het vastzetten van de enkel, zijn …..…

    - Ik ben zeer benieuwd hoe het lopen dan gaat, want op dit moment is het weefsel rond mijn enkel nog niet helemaal stijf en kan ik mijn voet na het vastzetten niet meer afwikkelen
    - Gaat het fietsen net zoals voorheen?
    - Gaat het ver wandelen nog (het lopen zelf, ging al 20j niet meer)?
    - Kan ik met een vastgezette enkel nog enigszins een stevige heuvel beklimmen?
    - Kan ik met mijn rechtervoet het gaspedaal van de wagen nog fijngevoelig bedienen, zoals voorheen?
    - Kan ik met de moto rijden?
    - Krijg ik op termijn last bij andere gewrichten?
    - Kan ik na de enkeloperatie echt weer pijnloos leven?
    - Iemand die me een ervaren chirurg kan aanbevelen in België, voor het vast zetten van de enkel?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Enkelgewricht vast zetten of prothese?

    Er zijn veel factoren om af te wegen hoor. Een enkelgewricht zit gecompliceerd in mekeer.
    Ga eens naar een referentiecentrum orthopedie zoals Pellenberg waar prof Matricali befaamd is voor enkelproblemen.

    Comment


    • #3
      Re: Enkelgewricht vast zetten of prothese?

      Alvast bedankt voor je bericht.
      Aangezien je recht hebt op keuze van arts is het nog maar de vraag of ik ook wel zal behandeld worden of een afspraak zal kunnen maken bij deze Professor.
      Die zijn meestal zeer druk volgeboekt, maar ik kan het uiteraard wel proberen, hé
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Enkelgewricht vast zetten of prothese?

        Als je aangeeft dat je een consultatie wil voor een tweede mening (ingreep is immers niet niets) en je geeft aan wat je hebt en meldt wat de problematiek is, geeft men daar wel gevolg aan hoor. Je kan bijna zeker op een recentere datum op raadpleging. Meldt ook dat je eventueel al resultaten zal door mailen en kijk even of je globaal medisch digitaal dossier beschikt over fotomateriaal ...
        Normaliter kan je als patient aan het fotomateriaal. Die info kan je dan ook geven aan het secretariaat voor het vastleggen van een consultatie. Het kan wel gebeuren dat ze zelf de arts contacteren en je pas later een datum voor consultatie krijgt.
        Een neen heb je, een ja kan je altijd krijgen.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment

        Working...
        X