Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Energieprijzen

    Dit om discussies over energie uit het draadje over het weer te halen

    dubbel
    Last edited by palombian; 23 februari 2023, 09:17. Reden: dubbel

    Comment


    • #17
      Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Dit om discussies over energie uit het draadje over het weer te halen

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian:

      Omdat energiemaatschappijen hun voorschotten aan de graaddagen aanpassen is dit - met correctie voor de blootstelling van de woning - een goede voorspelling van het energiegebruik.
      Bovendien een zo objectief mogelijke controle op de efficientie van energiebesparende maatregelen (die volgens de klassieke wet van de verminderde return steeds lager wordt naarmate men meer kosten doet ).
      Oorspronkelijk geplaatst door Verseg:

      Doordat energieleveranciers zelf uw jaarverbruik verdelen, zijn veel mensen gezien, zeker met een analoge teller.
      Hier bijna geen gas verbruikt tijdens de winter of duurdere periode, maar volgens hun bijna alles in die periode.
      Dit betreft de afrekening, niet de voorschotten.
      ...
      Daarom is een maandelijkse afrekening veel interessanter, maar daar heb je wel een digitale meter voor nodig.
      Last edited by palombian; 23 februari 2023, 09:16.

      Comment


      • #18
        Re: Energieprijzen

        Hier voorschot elektriciteit (we hebben geen gas, verwarming nog op mazout) net verlaagd naar 35€, op voorstel van Luminus. Vorige voorschot was 112€, nooit aangepast sinds mei 2022. Eindafrekening vorige week, voor periode mei-januari: 135€. Dus zeer blij dat ik geen waanzinnige voorschotten betaald heb

        Comment


        • #19
          Re: Energieprijzen

          Hier € 12,69 per trimester (na PV+batterij voor € 4250 netto in nov 21).
          Moet er wel bijzeggen dat Ecopower geen provisie voor het capaciteitstarief voorziet (minimum iets meer dan € 100/jaar).

          Gas nu € 83,89/maand (na extra isolatie & ventilatiesysteem minstens € 4000 zonder het werk te rekenen, en thermostaat op 19° - alhoewel de prijzen verder zakken en er marge is om die terug hoger te zetten zoals veel Belgen al doen - als ze de stand al ooit verlaagd hebben). Alhoewel we het nu gewoon zijn. Best draaglijk wanneer het hele huis op temperatuur blijft en je geen koude wanden hebt.

          Water € 66,19/trimester (wel zopas, na 15 jaar, pomp van de regenwaterput moeten vervangen € 510).

          Tegenover Proximus met € 95/maand, roerende voorheffing, verzekering, onderhoud en herstellingen enz is energie hier zeker niet de grote woonkost.

          Maar het komt niet uit de hemel gevallen.
          Last edited by palombian; 23 februari 2023, 10:44. Reden: hemel

          Comment


          • #20
            Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Hier voorschot elektriciteit (we hebben geen gas, verwarming nog op mazout) net verlaagd naar 35€, op voorstel van Luminus. Vorige voorschot was 112€, nooit aangepast sinds mei 2022. Eindafrekening vorige week, voor periode mei-januari: 135€. Dus zeer blij dat ik geen waanzinnige voorschotten betaald heb
            Best een eigenaardig voorstel moet ik zeggen, je betaalde 112 € per maand en in je eindafrekening moet je 135€ opleggen
            En Luminus doet je dan een voorstel om je voorschot te verlagen naar 35€ per maand
            Totaal onlogisch toch ???

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Best een eigenaardig voorstel moet ik zeggen, je betaalde 112 € per maand en in je eindafrekening moet je 135€ opleggen
              En Luminus doet je dan een voorstel om je voorschot te verlagen naar 35€ per maand
              Totaal onlogisch toch ???

              grts
              Sieg
              Een illustratie van de sterk verlaagde prijzen ?
              Het voorstel tot voorschot vermeldt normaal het geschatte jaargebruik.

              Comment


              • #22
                Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Best een eigenaardig voorstel moet ik zeggen, je betaalde 112 € per maand en in je eindafrekening moet je 135€ opleggen
                En Luminus doet je dan een voorstel om je voorschot te verlagen naar 35€ per maand
                Totaal onlogisch toch ???

                grts
                Sieg
                Bij mij idem, ik zit ook bij Luminus voor elec. Momenteel maandelijks voorschot van 110€, Luminus stelt nu voor om dat verlagen naar . . . 10€/maand !?
                Dit weliswaar tot aan de volgende eindafrekening in april. Volgens hun projectie zou ik bij ongewijzigd voorschot, zo'n 500€ terugkrijgen op de eindafrekening.
                En dan te bedenken dat ze 6 maand terug nog voorstelden om het voorschot op te trekken naar 180€/maand. Gelukkig heb ik dat toen niet gedaan.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Energieprijzen

                  Voor de volledigheid de energieprijzen van februari medegedeeld door de CREG (in €/MWh, voor marge verdeler, BTW, netkosten ed)

                  TTF101 (gas maandelijks)
                  01/2023 118,161
                  02/2023 64,229

                  TTF103 (gas trimestrieel)
                  01/2023 119,231
                  02/2023 119,231

                  Zo zie je dat wie een contract gebonden aan een driemaandelijkse index heeft afgesloten bijna het dubbele betaalt tot eind maart (dergelijke contracten mogen sinds januari niet meer aangeboden worden)
                  Hij zal weliswaar heel het tweede trimester de huidige lage prijs betalen, maar dan is het stookseizoen bijna voorbij.

                  Idem voor elektriciteit

                  Endex101
                  01/2023 333,320
                  02/2023 169,062

                  Endex103
                  01/2023 332,484
                  02/2023 332,484

                  Dit voor de futures.

                  Wie een spotcontract heeft (day ahead), waar de prijs pas op het einde van de maand gekend is, profiteerde eerder van de prijsdaling (maar zal ook sneller meer betalen bij een stijging)
                  (bron: Elexys)

                  SPOT TTF (gas)
                  01/2023 65,06
                  02/2023 54,51 (voorlopig gemiddelde)

                  SPOT Belix (stroom)
                  01/2023 130.70
                  02/2023 144,90 (voorlopig gemiddelde)
                  Last edited by palombian; 23 februari 2023, 14:18. Reden: verduidelijking

                  Comment


                  • #24
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Een illustratie van de sterk verlaagde prijzen ?
                    Het voorstel tot voorschot vermeldt normaal het geschatte jaargebruik.
                    Niet echt hé, hij betaalde al 112€ per maand voor de energiecrisis, daarmee ook een opleg bij de eindafrekening.
                    Dus nu opeens zou Luminus verwachten dat de prijzen goedkoper gaan worden dan voor de energiecrisis
                    Tjah het is me wat

                    Mijn schoonouders betaalden elke maand 113€ voor gas en elektriciteit, mooi prijsje toch zou je denken
                    Nu hebben ze hun eindafrekening gekregen, 2800€ opleggen
                    En die mensen zijn erg zuinig, altijd maar net de verwarming op 19° en qua elektriciteitsverbruik weinig tot niks want ze hebben geen enkele grote verbruiker in huis.
                    Geen vaatwas, geen computer, geen droogkast, en noem zo maar op, zij leven nog als 50 jaar geleden bij manier van spreken.

                    Dus als ik dan zulke verhaaltjes hoor zoals hier geschreven moet ik toch even de wenkbrauwen fronsen ....

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Energieprijzen

                      Het is natuurlijk aan de poster in kwestie om de uitleg te geven, maar in september stond de Endex101 op 471,302, dat is bijna 3 keer meer dan vandaag.
                      Vermits het ging over de tweede helft van het jaar zijn deze cijfers best mogelijk.

                      Het was mijn bedoeling om met concrete cijfers al deze verhalen een beetje te kunnen plaatsen, dus kijk eens wat meer naar de meterstanden en naar de getallen op de afrekening alvorens gelijk wat te beweren.
                      En spreek alstublieft over kWh of m3 in plaats van €.

                      Er is heel wat gemanipuleerd om de mensen een duur contract aan te smeren (bv de trimestriele contracten wanneer de prijs dichtbij de top was, er waren zelfs contracten gebaseerd op de hoogste prijs van de maand of die op een bepaalde dag) maar elke kWh is uiteindelijk aangerekend volgens een tevoren afgesproken indexformule en volgens officieel opgenomen meters. Men kon echt niet gelijk welke prijs aanrekenen, deze honderden verschillende contracten zijn allemaal gecontroleerd, en een aantal formules verboden voor de toekomst.

                      Ben trouwens benieuwd naar jouw eindafrekening, Sieg .
                      Last edited by palombian; 23 februari 2023, 20:32.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Het is natuurlijk aan de poster in kwestie om de uitleg te geven, maar in september stond de Endex101 op 471,302, dat is bijna 3 keer meer dan vandaag.
                        Vermits het ging over de tweede helft van het jaar zijn deze cijfers best mogelijk.

                        Het was mijn bedoeling om met concrete cijfers al deze verhalen een beetje te kunnen plaatsen, dus kijk eens wat meer naar de meterstanden en naar de getallen op de afrekening alvorens gelijk wat te beweren.
                        En spreek alstublieft over kWh of m3 in plaats van €.

                        Er is heel wat gemanipuleerd om de mensen een duur contract aan te smeren (bv de trimestriele contracten wanneer de prijs dichtbij de top was, er waren zelfs contracten gebaseerd op de hoogste prijs van de maand of die op een bepaalde dag) maar elke kWh is uiteindelijk aangerekend volgens een tevoren afgesproken indexformule en volgens officieel opgenomen meters. Men kon echt niet gelijk welke prijs aanrekenen, deze honderden verschillende contracten zijn allemaal gecontroleerd, en een aantal formules verboden voor de toekomst.

                        Ben trouwens benieuwd naar jouw eindafrekening, Sieg .
                        Zeg Jan, mensen zijn niet geïnteresseerd in KWh maar wel in Euros !
                        Als ik spreek over oudere mensen, 80+, die niks nieuw in huis hebben en geen enkele energieverslinder en een afrekening krijgen om 2800€ op te leggen
                        Dan kun jij nog zoveel de cijfertjesman proberen spelen zoals we van je gewend zijn, dat interesseert geen bal, het is dat bedrag dat ze moeten betalen, that's it.
                        Of ik zal het met andere woorden zeggen, jouw theorie is in 99% van de gevallen voor niemand belangrijk.
                        Jij bent de enige pro regering, pro Vreg, pro digitale meter persoon, pro energieleverancier die er rondloopt.

                        En ik moet niks beweren, ik heb hier al meermaals dingen gepost met de daadwerkelijke bewijzen, dit in tegenstelling tot U waarbij het plaatje blijft hangen
                        Het is spijtig te horen dat anno dezer tijden er nog mensen gebrainwashed door hun vorige werk in pensioen gaan en dit blijven volhouden.

                        En uiteraard kan je leven zoals jij en alle comfort langs de kant schuiven, vele vele duizenden euro's uitgeven om dan een laag bedrag te betalen op je energierekening
                        Maar als je echt slim bent dan tel je bij je maandelijkse uitgaven ook je investering erbij, benieuwd of je nog zo goedkoop uit komt ....

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 23 februari 2023, 20:55.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Energieprijzen

                          Verbruik hier rond de 3000kWh per jaar. Gezin van 2 personen, geen kinderen. Alles LED verlichting, recente diepvries, geen echte grootverbruikers electriciteit in huis behalve de kookplaat. Piek

                          En pas op: wij werken van thuis, dus er wordt continue wel wat verbruikt. Piekvermogen sinds digitale teller vorige maand geinstalleerd is 3885kWh, vrij hoog, waarschijnlijk door de verbouwing.

                          Ik ben er mij wel van bewust dat ons verbruik serieus zal stijgen zodra de warmtepomp geinstalleerd is.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Zeg Jan, mensen zijn niet geïnteresseerd in KWh maar wel in Euros !
                            Als ik spreek over oudere mensen, 80+, die niks nieuw in huis hebben en geen enkele energieverslinder en een afrekening krijgen om 2800€ op te leggen
                            Dan kun jij nog zoveel de cijfertjesman proberen spelen zoals we van je gewend zijn, dat interesseert geen bal, het is dat bedrag dat ze moeten betalen, that's it.
                            Of ik zal het met andere woorden zeggen, jouw theorie is in 99% van de gevallen voor niemand belangrijk.
                            Jij bent de enige pro regering, pro Vreg, pro digitale meter persoon, pro energieleverancier die er rondloopt.

                            En ik moet niks beweren, ik heb hier al meermaals dingen gepost met de daadwerkelijke bewijzen, dit in tegenstelling tot U waarbij het plaatje blijft hangen
                            Het is spijtig te horen dat anno dezer tijden er nog mensen gebrainwashed door hun vorige werk in pensioen gaan en dit blijven volhouden.

                            En uiteraard kan je leven zoals jij en alle comfort langs de kant schuiven, vele vele duizenden euro's uitgeven om dan een laag bedrag te betalen op je energierekening
                            Maar als je echt slim bent dan tel je bij je maandelijkse uitgaven ook je investering erbij, benieuwd of je nog zo goedkoop uit komt ....

                            grts
                            Sieg
                            Wat jij hier schrijft is de kern van het probleem Sieg.

                            Als je zelf zegt dat je schoonouders dit jaar € 4000 door deuren en vensters hebben gesmeten voor energie, en ik hetzelfde bedrag heb uitgegeven aan blijvende maatregelen, wie is dan het beste af ?
                            Dit was toevallig ook ongeveer het bedrag dat ik een jaar eerder heb besteed aan zonnepanelen (ruim gesubsidieerd voor iedereen) waardoor ik nu bijna niets meer betaal voor stroom.
                            Maar nee, toen lag het land ongeveer plat door de misnoegde zonnepaneelvlamingen zoals jij die niet vooruit maar achteruit keken.

                            Bovendien kan ik voortaan jaar na jaar zoveel uitgeven, ook aan leukere dingen.

                            Je argumenten dat je daar eerst geld moet voor hebben snijden weinig hout, want jij vindt het nutteloos om uit te leggen dat je wel degelijk je energieverbruik kan verminderen.
                            Bovendien maak je al wie dat wel doet verdacht.

                            Net door jouw visie dat er toch niets aan te doen is komen de mensen nog meer in de problemen.
                            Je vindt het dus helemaal niet nodig om enkele eenvoudige rekensommen uit het lager onderwijs te maken ? Daar hebben de energieleveranciers goed van geprofiteerd.
                            Zijn we dan (terug) in een tijd waar de mensen dom worden gehouden ?

                            Zeer verontrustende agenda, ik hoop dat jij daar niet actief aan meewerkt.
                            Last edited by palombian; 24 februari 2023, 09:03.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                              Verbruik hier rond de 3000kWh per jaar. Gezin van 2 personen, geen kinderen. Alles LED verlichting, recente diepvries, geen echte grootverbruikers electriciteit in huis behalve de kookplaat. Piek

                              En pas op: wij werken van thuis, dus er wordt continue wel wat verbruikt. Piekvermogen sinds digitale teller vorige maand geinstalleerd is 3885kWh, vrij hoog, waarschijnlijk door de verbouwing.

                              Ik ben er mij wel van bewust dat ons verbruik serieus zal stijgen zodra de warmtepomp geinstalleerd is.
                              Met elektrisch koken is het nagenoeg onmogelijk om onder 2,5 kW piek te blijven, maar 1,5 kW meer kost een goede €60/jaar, niet getreurd.
                              Door je WP ga je geen stookolie nog gas meer gebruiken, die zijn ongeveer 3 keer goedkoper per kWh dan elektriciteit, maar de COP van de huidige warmtepomen is minstens zo hoog, dus dat is - onafgezien van de investering - momenteel minstens break-even.

                              Vermits fossiele brandstoffen zullen ontmoedigt worden door de accijnzen die de BTW verlaging moeten compenseren kan je daar op termijn alleen maar bij winnen.
                              Door het lage verbruik en mijn leeftijd aarzel ik nog. Het is ook lang wachten op de installatie en komen nog steeds efficientere technieken op de markt (bv propaan als koelmiddel).

                              Comment


                              • #30
                                Re: Energieprijzen

                                Niet vergeten dat wie tegenwoordig een huis koopt verplicht is om "energetisch" te renoveren of te bouwen. Kost inderdaad veel geld - een stuk meer dan de optelsommetjes die in de media vermeld worden.

                                Wij doen momenteel zo'n renovatie: dakisolatie, buitengevelisolatie, nieuwe ramen, warmtepomp. Zonnepanelen komen later, gezien de kost van de werken die we nu al doen. Als we klaar zijn gaan we wel van epc klasse E (bijna F) naar A, waarde van het huis stijgt navenant. En isolatie werkt altijd, of je verwarming nu opstaat of niet.
                                Ik geef Sieg wel gelijk in zijn voorbeeld over oudere mensen: die gaan die kosten niet meer doen, en betalen zich dus blauw aan energie. Er zijn wel premies, afhankelijk van je inkomensklasse, maar daar komt iemand niet ver mee. In ons geval, met epc labelpremie en teruggave registratierechten meegeteld, net geen 10% van de kost. Als ze de wetgeving niet weer veranderen ondertussen...

                                Voor nieuwe ramen krijg je zo goed als niets, dakisolatie iets meer, enkel buitengevelisolatie wordt nog redelijk gesteund tot nu toe.
                                Ivm oudere huizen: hoe ouder hoe meer ellende met renovatie, verborgen gebreken etc.

                                Comment

                                Working...
                                X