Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik hoop dat je in andere zaken niet zo wantrouwig bent, Sieg, de zonnepanelensaga heeft blijkbaar niet te helen wonden veroorzaakt.

    Zoals al gezegd, zoveel kost het niet, en ik reken mij niet suf binnen hoeveel jaar en maanden ik het ga terugverdienen, ik ben misschien al lang dood.

    Laat ons het anders stellen, wanneer iedereen hetzelfde zou doen als ik zouden er geen gascentrales moeten gebouwd worden, die uiteraard met extra heffingen zullen moeten worden terugbetaald.
    Tjah Jan, ik heb dan ook 21.000€ betaald indertijd voor het plaatsen van mijn panelen, dus ja voor mij een héél erg groot verschil als ik zie wat het nu maar kost
    Als je nu zonnepanelen en een batterij laat plaatsen ben je amper zoveel kwijt als een goed fototoestel
    En ondertussen is mijn energierekening bijna 8x duurder geworden door extra taksen, dus ja ik mag wat wantrouwig zijn Jan

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #47
      Re: Energieprijzen

      Wij hebben hier binnen een paar maanden ook prijs met het capaciteitstarief en we zijn er ons mentaal op aan het voorbereiden... Momenteel laden we onze hybride wagen zo veel mogelijk op als de zon schijnt maar in de winter zal dit enkel 's nachts gebeuren als alle andere verbruiken naar minimum gezakt zijn. Gelukkig is die autobatterij telkens na 6 uur vol via het gewone stopcontact. Met een wallbox gaat dit uiteraard sneller maar dat zou niet echt slim zijn vanwege het hoge piekverbruik. Vaat- en wasmachine en droogkast worden nu al uitgesteld gestart zodat ze gespreid tijdens de dag kunnen verbruiken. Enkel de bereiding van eten wordt nog een moeilijke. De combinatie van inductiekookplaat, (stoom)(microgolf)oven en nog wat randapparatuur kan flink doorwegen... Ik heb het in een ander topic al gezegd: Bij elk kookprogramma zou men het actuele elektriciteitsverbruik moeten tonen op een display achter de kok van dienst

      Extra investeringen? We zullen niet anders kunnen zeker? Extra isolatie? Meer zonnepanelen? Thuisbatterij? Warmtepompboiler?

      Comment


      • #48
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Extra investeringen? We zullen niet anders kunnen zeker? Extra isolatie? Meer zonnepanelen? Thuisbatterij? Warmtepompboiler?
        Een kennis van mij heeft twee nieuwe batterijen geplaatst, totale capaciteit 80 Kwh, kostprijs ongeveer 5.000€ en levensverwachting 15 jaar, geen peperdure Li- Ion Tesla batterij dus maar twee nieuwe heftruck tractie loodzuur batterijen.

        Comment


        • #49
          Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

          Ik ken ook mensen die op mijn leeftijd geen kosten meer willen doen, maar dan kan je beter meteen in je graf gaan liggen.
          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Extra investeringen? We zullen niet anders kunnen zeker? Extra isolatie? Meer zonnepanelen? Thuisbatterij? Warmtepompboiler?
          Tja, ik vrees dat heel wat mensen met een probleem gaan zitten de komende jaren. Onze woning is gebouwd eind jaren 80, met een minimale spouwisolatie van 4cm. Ondertussen hebben we het volledige dak bij geïsoleerd met extra 15cm dikke PUR panelen. Vorig jaar nieuwe ramen en deuren met driedubbel glas.
          Maar nog steeds mazout als verwarming en voor warm water, die brander is nog een hele flinke maar ondertussen 32 jaar oud, geen vloerverwarming maar destijds wel 5 cm vloerisolatie. Voor sfeer en gezelligheid hebben we ook een pelletkachel die enkel in de wintermaanden als het guur weer is aan gaat. Dat maakt minder dan 1000 liter mazout per jaar en een zestigtal zakken pellets.
          Dat gaat een heel moeilijke puzzel worden als die mazoutbrander het opgeeft of -worst case- niet meer gebruikt mag worden. Bij gelijk welk scenario spreken we van vloer uitbreken en vloerverwarming installeren, maar ook warmtepompen plaatsen en mogelijk zelfs de buitengevel extra isoleren. Alles bij elkaar minimaal 60.000 euro, eerder 80.000 euro realistisch.
          Ik ben op pensioen, geen grote (ambtenaren) bedragen, mijn vrouw is enkele jaren invalide dus ook een (erg) bescheiden inkomen. Een groot deel van de spaarcenten spenderen aan die werken zien we niet echt zitten, maar we zijn wel van plan om de rest van ons leven in deze woning te blijven. Wat gaat er nog gebeuren met het klimaat, meer bepaald wat gaat de overheid ons verplichten/verbieden/subsidiëren ? Hoe ouder men wordt, des te minder zin/nut heeft het om grote ingrijpende werken te doen aan een eigen woning. Gelukkig (of spijtig?) hebben we geen glazen bol waarin we kunnen zien hoe oud we gaan worden.
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #50
            Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Tjah Jan, ik heb dan ook 21.000€ betaald indertijd voor het plaatsen van mijn panelen, dus ja voor mij een héél erg groot verschil als ik zie wat het nu maar kost
            Als je nu zonnepanelen en een batterij laat plaatsen ben je amper zoveel kwijt als een goed fototoestel
            En ondertussen is mijn energierekening bijna 8x duurder geworden door extra taksen, dus ja ik mag wat wantrouwig zijn Jan

            grts
            Sieg
            Sieg, geef toe, jouw panelen zijn al dubbel en dik terugverdiend.

            En zoals hier toch af en toe wordt opgemerkt, het komt er vooral op aan je energiegebruik te beperken. De zogezegd gratis elektriciteit heeft velen in slaap gewiegd.

            Comment


            • #51
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              .... Enkel de bereiding van eten wordt nog een moeilijke. De combinatie van inductiekookplaat, (stoom)(microgolf)oven en nog wat randapparatuur kan flink doorwegen... Ik heb het in een ander topic al gezegd: Bij elk kookprogramma zou men het actuele elektriciteitsverbruik moeten tonen op een display achter de kok van dienst

              ...
              Er zijn kookplaten die dat doen, maar zoals al gezegd vind ik eerst zonnepanelen zetten en dan elektrisch gaan koken het paard achter de wagen spannen.
              Zolang ik leef zal er nog gas zijn, alhoewel het bijna zeker is dat hier ook extra heffingen gaan op komen.
              Een Nederlands gezin betaalt dubbel zoveel voor z'n gas als een Belgisch wegens gigantische heffingen (misschien om al die verzakte woningen in Groningen te herstellen ?) terwijl elektriciteit er veel goedkoper is.

              Comment


              • #52
                Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                En zoals hier toch af en toe wordt opgemerkt, het komt er vooral op aan je energiegebruik te beperken.
                Denk niet dat dit een volledige weergave is van de realiteit.
                Mensen hebben soms veel geïnvesteerd in zonnepanelen zonder enige subsidie, besparen op energieverbruik zorgt er enkel voor dat je niet meer verbruikt wat je opbrengt … uw investering rendeert dan eigenlijk nog minder.
                Langs de andere kant willen ze dat iedereen een zware verbruiker koopt (elektrische wagen) en komt er capaciteitstarief en geen terugdraaiende teller.
                Men kan wasmachine en zo laten draaien als de zon schijnt … deze week misschien mogelijk maar de weken ervoor kon dat maar één dag of drie op een maand.
                Programmeren is de oplossing zeggen ze … goed, maar om welk uur gaat het zeker niet even bewolkt zijn zodat je ook overdag moet betalen?
                Een batterij … ok, maar dat gaan ze ook weer belasten na een tijd en wel weer iets vinden als een prosumententarief omdat je onvoldoende betaalt.
                Het enige dat men gaat doen is sowieso betalen, alle investeringen komen daar nog eens bovenop.
                Niet druk in maken is nog het beste, net als met het weer moeten we het nemen zoals het komt. [emoji6]
                Één ding is zeker … ik ben al content dat ik nog wat kunnen leven heb op een moment dat alles nog wat schappelijk was. [emoji106]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #53
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  ...
                  Niet druk in maken is nog het beste, net als met het weer moeten we het nemen zoals het komt. [emoji6]
                  Één ding is zeker … ik ben al content dat ik nog wat kunnen leven heb op een moment dat alles nog wat schappelijk was. [emoji106]
                  Inderdaad de beste houding.

                  Wat de tweede lijn betreft, ik ben binnenkort 7 jaar op pensioen en ondanks alle doemscenarios hierover heb ik nog niet de indruk gehad dat ik de rekeningen niet kan betalen.

                  Voor de goede orde, ik heb ook maar een bediendenpensioen en mijn vrouw heeft halftijds gewerkt (wat als voordeel heeft in België dat je pensioen niet zoveel minder is dan je loon).

                  PS: je eerste bewering
                  > Mensen hebben soms veel geïnvesteerd in zonnepanelen zonder enige subsidie, besparen op energieverbruik zorgt er enkel voor dat je niet meer verbruikt wat je opbrengt … uw investering rendeert dan eigenlijk nog minder.

                  illustreert zoals ik al zei de tot recentelijk verkeerde insteek over zonnepanelen
                  Last edited by palombian; 8 september 2021, 21:02.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Sieg, geef toe, jouw panelen zijn al dubbel en dik terugverdiend.

                    En zoals hier toch af en toe wordt opgemerkt, het komt er vooral op aan je energiegebruik te beperken. De zogezegd gratis elektriciteit heeft velen in slaap gewiegd.
                    Mijn panelen zijn net betaald Jan, en zoals ik reeds verschillende keren tegen je gezegd heb je laat je veel te veel wijsmaken

                    Neen, niet in slaap gewiegd maar met de neus op de feiten gedrukt dat in België je resoluut bestolen wordt dubbel en dik door onze regering
                    Wat ze je geven met één hand dat pakken ze terug met 10 handen !
                    Spijtig dat zoveel mensen dat nog steeds niet doorhebben ...

                    En energiegebruik beperken, het lijkt verd.... wel alsof we terug gaan naar oorlogstijd, ik dacht altijd in een beschaafd modern land te wonen
                    Neen, onze regering moet zorgen dat iedereen voldoende elektriciteit kan gebruiken, zij moeten hun aanpassen naar de burger, de burger niet naar hen !
                    Omdat er wat randdebielen zijn die het opeens nodig vinden om kerncentrales te sluiten, iedereen dan aanraden (ommeduur verplichten) om elektriciteit te verbruiken door warmtepompen, elektrische auto's enz te gebruiken
                    Wel op deze manier graven ze hun eigen graf, als ze nu al niet toekomen en spreken over uitval, elk jaar weer opnieuw, wat dan als iedereen effectief overgaat op elektrisch ???
                    Juist ja, het idee van bruinkoolcentrales en gascentrales bijbouwen om dat deels recht te trekken en aankopen te doen in het buitenland ... lijkt me ook niet echt gezond
                    Een rechtstreekse lijn leggen van het noorden naar hier, het noorden waar trouwens dik geld verdiend wordt met boorplatforms maar waar men laat uitschijnen dat ze heel milieubewust bezig zijn
                    Het moet toch niet zotter meer worden hé !

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 8 september 2021, 23:24.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #55
                      Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Er zijn kookplaten die dat doen, maar zoals al gezegd vind ik eerst zonnepanelen zetten en dan elektrisch gaan koken het paard achter de wagen spannen.
                      Zolang ik leef zal er nog gas zijn, alhoewel het bijna zeker is dat hier ook extra heffingen gaan op komen.
                      Een Nederlands gezin betaalt dubbel zoveel voor z'n gas als een Belgisch wegens gigantische heffingen (misschien om al die verzakte woningen in Groningen te herstellen ?) terwijl elektriciteit er veel goedkoper is.
                      Alle landen willen en moeten mettertijd van het gas af Jan
                      Daarmee ook dat je hier in België nu voorlopig nog goedkoper af bent, wij lopen altijd enkele jaren achter op de rest
                      Maar dat komt ook hier dat het gas weg moet, geen fossiele brandstoffen meer weet je nog

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #56
                        Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Denk niet dat dit een volledige weergave is van de realiteit.
                        Mensen hebben soms veel geïnvesteerd in zonnepanelen zonder enige subsidie, besparen op energieverbruik zorgt er enkel voor dat je niet meer verbruikt wat je opbrengt … uw investering rendeert dan eigenlijk nog minder.
                        Langs de andere kant willen ze dat iedereen een zware verbruiker koopt (elektrische wagen) en komt er capaciteitstarief en geen terugdraaiende teller.
                        Men kan wasmachine en zo laten draaien als de zon schijnt … deze week misschien mogelijk maar de weken ervoor kon dat maar één dag of drie op een maand.
                        Programmeren is de oplossing zeggen ze … goed, maar om welk uur gaat het zeker niet even bewolkt zijn zodat je ook overdag moet betalen?
                        Een batterij … ok, maar dat gaan ze ook weer belasten na een tijd en wel weer iets vinden als een prosumententarief omdat je onvoldoende betaalt.
                        Het enige dat men gaat doen is sowieso betalen, alle investeringen komen daar nog eens bovenop.
                        Niet druk in maken is nog het beste, net als met het weer moeten we het nemen zoals het komt. [emoji6]
                        Één ding is zeker … ik ben al content dat ik nog wat kunnen leven heb op een moment dat alles nog wat schappelijk was. [emoji106]
                        Klopt volledig wat je zegt, de bedoeling van volledig over te gaan op elektrisch en dan zeggen dat de mensen zo zuinig mogelijk moeten zijn is zo vierkant als maar kan zijn
                        Ook is in ons Belgenlandje elektriciteit blijkbaar een luxeproduct volgens de regering
                        Het gaat van kwaad naar erger, en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als effectief iedereen zou overstappen op elektrisch, grote paniek waarschijnlijk.
                        En daar komt ook nog eens bij dat die fameuze batterijen toch wel héél erg milieubelastend zijn, nog niemand over nagedacht al zit dat wel al in de pijplijn om daar extra taksen op te heffen

                        Ik maak er mij niet druk in, ik kan het nog betalen, maar ik weet heel zeker dat er steeds meer mensen in België door deze toestanden in de miserie geraken
                        En dan leven we in een westers beschaafd land toch.
                        Maar ik geef wel mijn mening als mensen echt denken zoals hier al verschillende keren aangehaald, dat de kleine gebruiker geld zou verdiend hebben aan die fameuze subsidies van de zonnepanelen.
                        Dit terwijl die kleine gebruiker een pak geld geïnvesteerd hebben indertijd om wat geld uit te sparen op de elektriciteitsrekening en ook vooral milieubewust mee te doen zoals voorgesteld door de regering.
                        Blijkbaar scheert men de kleine gebruiker over dezelfde kam als die gasten met enkele duizenden panelen en daar maandelijks een pak geld voor opstrijken aan subsidies

                        En we moeten het inderdaad nemen zoals het komt, ofwel verhuizen

                        Ik weet in ieder geval zeker dat de verkoop van hout en pellets weer aan het stijgen is, mijn achterbuur is verkoper ervan, dus tjah ...
                        Of dat dan een milieubewuste keuze is daar heb ik mijn twijfels over, maar ze sturen er ons wel naartoe
                        Binnen enkele jaren staan we weer te koken op de Leuvense stoof omdat er geen elektriciteit genoeg is

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 8 september 2021, 23:44.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #57
                          Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Alle landen willen en moeten mettertijd van het gas af Jan
                          Daarmee ook dat je hier in België nu voorlopig nog goedkoper af bent, wij lopen altijd enkele jaren achter op de rest
                          Maar dat komt ook hier dat het gas weg moet, geen fossiele brandstoffen meer weet je nog

                          grts
                          Sieg
                          De bedoeling is fossiele (niet hernieuwbare) brandstoffen (CO2 en andere gassen uitstotend) gaandeweg te vervangen door hernieuwbare/groene alternatieven (wind, water, zon enz).
                          In veel Europese landen is de zon al goed voor 20%, in België nog maar 10%.
                          Gas wordt - als de minst vervuilende fossiele brandstof - als overgang ingezet (want kernenergie is om andere redenen niet meer discussieerbaar).

                          Ik ben er mij ook van bewust dat in een bestaande woning een warmtepomp om een heel aantal redenen niet eenvoudig is, maar voordat de nog niet gebouwde gascentrales zijn afgeschreven ben ik naar de eeuwige jachtvelden.
                          Ik zou ook warm water met een zonneboiler kunnen opwekken, maar omdat dit in verhouding tot verwarming maar een klein gedeelte is lijkt me dit niet de meest noodzakelijke ingreep.

                          De overgang zal sowieso gradueel moeten gebeuren.

                          Opnieuw: wanneer iedereen de eerste stappen in de goede richting zou zetten - of al zou moeten gedaan hebben in plaats van met (sorry) 32 jaar oude stookolieketels en houtkachels te blijven verwarmen - zouden we een stuk verder staan.
                          Bovendien is de goedkoopste energie degene die je niet gebruikt.

                          Alhoewel, zoals bij drinkwater dat aan de bron niets kost en 100% distributiekosten zijn, de prijs per eenheid stijgt naarmate er minder gebruikt wordt.

                          Zo kunnen we nog wel een tijd verder gaan, er is geen oplossing die iedereen zint.
                          Last edited by palombian; 9 september 2021, 11:54.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            De bedoeling is fossiele (niet hernieuwbare) brandstoffen (CO2 en andere gassen uitstotend) gaandeweg te vervangen door hernieuwbare/groene alternatieven (wind, water, zon enz).
                            In veel Europese landen is de zon al goed voor 20%, in België nog maar 10%.
                            Gas wordt - als de minst vervuilende fossiele brandstof - als overgang ingezet (want kernenergie is om andere redenenen niet meer discussieerbaar).
                            En toch blijft kernenergie de beste optie vind ik.
                            Zondag laatst zijn wij nog weest gaan wandelen op de dam achter de kerncentrale van Gravelines blijkbaar een van de grootste ter wereld,
                            Levert ook een pak energie aan Vlaanderen, ok deze is ook reeds 10 jaar over tijd, maar nog steeds beter dan onze Belgische centrales.
                            En met zijn zes reactoren van elk 900 Megawatt goed voor de opbrengst van anders een paar duizend wind turbines (als het waait tenminste)
                            De dam achter de centrale werd vroeger gebruikt als los en laadplaats voor olietankers.
                            De centrale omvat zes reactoren, elk van 900 MW. Twee ervan werden opgestart in 1980, twee in 1981 en twee in 1985. Deze laatste twee reactoren waren eigenlijk bedoeld voor levering aan Iran, maar na de Iraanse Revolutie in 1979, is de bestelling geannuleerd en kwamen deze beschikbaar als Gravelines 5 en Gravelines 6. De centrale produceerde de laatste vijf jaar gemiddeld bijna 38.000 GWh per jaar. Het is hiermee het op twee na grootste kerncentrale-complex ter wereld. In totaal betekent dit 8,1% van het totale energieverbruik in Frankrijk.
                            De centrale gebruikt water uit de Noordzee als koeling. Het opgewarmde zeewater wordt deels gebruikt voor aquacultuur. Een ander deel van de warmte die door de centrale wordt geproduceerd, wordt gebruikt voor warmtedistributie.
                            KLIK voor een foto van zondag
                            Last edited by Guest42; 9 september 2021, 11:28.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Energieprijzen

                              Ik denk dat de beschikbaarheid van goedkope kernenergie zonder (directe) milieukosten een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan onze welvaart de laatste decennia, maar achter de beslissing (oa door Merkel in Duitsland) om ze te sluiten en in te zetten op hernieuwbare energie zit ook een zinvolle economische logica.
                              Met een betere planning in België hadden een aantal kerncentrales langer kunnen open blijven, wat misschien minder zou gekost hebben dan nu op het laatste nippertje nog gascentrales bij te zetten.
                              Anderzijds zullen snel opstartende gascentrales nog lang nodig zijn om pieken op te vangen (tot Tesla zijn versleten autobatterijen hiervoor kan verkopen).
                              Onze centrale van Coo (die eigenlijk gebouwd is om in noodgevallen de kerncentrales terug op te starten want dat gaat niet zonder elektriciteit) heeft ook een behoorlijk grote opslagcapaciteit.

                              Zoals opgemerkt kunnen we als klein land natuurlijk gewoon stroom in het buitenland kopen, het is een markt zoals een andere.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                ...
                                Onze centrale van Coo (die eigenlijk gebouwd is om in noodgevallen de kerncentrales terug op te starten want dat gaat niet zonder elektriciteit) heeft ook een behoorlijk grote opslagcapaciteit.

                                Zoals opgemerkt kunnen we als klein land natuurlijk gewoon stroom in het buitenland kopen, het is een markt zoals een andere.
                                De centrale van Coo is een spaarbekkencentrale. De turbines kunnen op elk ogenblik worden ingeschakeld om een bruuske productiedaling op te vangen of om overtollige elektriciteit te absorberen. Wanneer de vraag te laag is, kan de centrale elders geproduceerde elektriciteit opslaan en haar tijdens verbruikspieken aan het net teruggeven.

                                Comment

                                Working...
                                X