Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
    Vermindering van energiebelasting betekent:

    In België wordt dit klaarblijkelijk niet als basisbehoefte gezien?
    Nee, geen basisbehoefte in België. Enkele jaren terug is er een tijdje 6% BTW aangerekend ipv 21%. De volgende regering kon dat niet snel genoeg terugdraaien.
    Nu ja, we troosten ons met het idee dat, als de overheid die 15% misloopt, ze die elders wel zullen zoeken.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #32
      Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Gasprijs piekt naar 45 euro per megawattuur. In 2019 was dit zo’n 16 euro: hoe kan je je indekken tegen een hoge factuur?



      Als dat klopt, dan is dat iets meer dan 30%. [emoji6]

      Die 30% heb ik tot nu toe enkel gelezen wat betreft elektriciteit.
      Maar goed, voor mij ook liever 30% dan maal 3. [emoji6]
      De spot gasprijs is tegenwoordig inderdaad zeer hoog, na de zeer lage prijzen van de laatste 2 jaar.
      Ik heb een variabel contract en betaalde nog maar €40 per maand, dat zal nu zeker 70 worden, nog helemaal geen ramp.
      Deze prijs zal na de winter waarschijnlijk terug dalen, en ondertussen heb ik toch van de lage prijs geprofiteerd.
      Het is zeer moeilijk om dit te timen, en alle leveranciers kopen op dezelfde markt, om de haverklap veranderen brengt je niets verder.

      Wat elektriciteit betreft is Ecopower met € 25.95/kWh nog goedkoop.

      PS: ik heb zonet zonnepanelen en een batterij besteld, ik vermoed dat ik binnenkort van dit forum zal verbannen worden .

      Comment


      • #33
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        PS: ik heb zonet zonnepanelen en een batterij besteld, ik vermoed dat ik binnenkort van dit forum zal verbannen worden .
        Heb je al een digitale meter ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #34
          Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Heb je al een digitale meter ?

          grts
          Sieg
          Als hij die niet heeft, dan zal hij die wel meteen moeten laten installeren.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #35
            Re: Energieprijzen

            Hier ook bericht van Mega: voorschotfactuur gas/electriciteit gaat van 104€ naar 176€ per maand - verbruik is gelijk gebleven.
            Ik snap dat energie duurder wordt, maar dit lijkt me vooral een renteloze lening aan Mega.

            Noot: gezin met 2 personen, geďsoleerd huis, verwarming op gas (nieuwe installatie) van oktober tot maart. Elektriciteit: geen droogkast, nieuwe koelkast en vriezer, overal led licht binnen...

            Comment


            • #36
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
              Hier ook bericht van Mega: voorschotfactuur gas/electriciteit gaat van 104€ naar 176€ per maand - verbruik is gelijk gebleven.
              Ik snap dat energie duurder wordt, maar dit lijkt me vooral een renteloze lening aan Mega.

              Noot: gezin met 2 personen, geďsoleerd huis, verwarming op gas (nieuwe installatie) van oktober tot maart. Elektriciteit: geen droogkast, nieuwe koelkast en vriezer, overal led licht binnen...
              Je voorschot kan je toch zelf online aanpassen, is toch zo bij Luminus.

              Comment


              • #37
                Re: Energieprijzen

                Ook bij Mega, als ik mijn mail goed heb gelezen.
                Maar dan moet je wel rekening houden met het bedrag van de eindfactuur.

                Comment


                • #38
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Je voorschot kan je toch zelf online aanpassen, is toch zo bij Luminus.
                  Voorschot verminderen is enkel goed als je zeker bent dat het te hoog is.
                  Maar verlagen om daarna bij de afrekening veel bij te moeten leggen is misschien niet zo verstandig? [emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Voorschot verminderen is enkel goed als je zeker bent dat het te hoog is.
                    Maar verlagen om daarna bij de afrekening veel bij te moeten leggen is misschien niet zo verstandig? [emoji848]
                    Klopt Freddy, maar als Perelaar denkt dat hij Mega daarmee een renteloze lening geeft kan hij daar naar rekenen.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Als hij die niet heeft, dan zal hij die wel meteen moeten laten installeren.
                      Die wordt inderdaad geďnstalleerd binnen de 3 maanden na aanmelding van de zonnepanelen.
                      Dit is een conditie om de premie voor ZP en batterij te krijgen, en blijkbaar kan Fluvius het niet maken dat de zeldzame vermeende idioten (in tegendeel tot de myriaden vermeende slimmerikken die vorig jaar nog snel panelen lieten plaatsen ) hun premie missen en er een nieuwe groep teleurgestelden ontstaat.
                      Kosten worden terugbetaald.

                      In elk geval betaalt Ecopower me dan 4,4 ct per geleverde kWh (dwz degene die ik niet zelf verbruik). Dit is hun productiekost, een illustratie te meer dat de rest (22ct) heffingen en taksen zijn.

                      In mijn geval brengt die digitale meter dus nog geld op.
                      Ook die batterij kost een stuk minder dan algemeen verondersteld.
                      Bovendien, in tegenstelling tot andere sectoren van de bouw hebben de zonnepaneelinstallateurs geen volle agenda.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Klopt Freddy, maar als Perelaar denkt dat hij Mega daarmee een renteloze lening geeft kan hij daar naar rekenen.
                        Ga ik inderdaad doen, op basis van verbruik van vorig jaar sinds maart (zelfde condities als nu met telewerk etc), ik ben vrij zeker dat ze hun marge wel erg ruim genomen hebben

                        Comment


                        • #42
                          Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Die wordt inderdaad geďnstalleerd binnen de 3 maanden na aanmelding van de zonnepanelen.
                          Dit is een conditie om de premie voor ZP en batterij te krijgen, en blijkbaar kan Fluvius het niet maken dat de zeldzame vermeende idioten (in tegendeel tot de myriaden vermeende slimmerikken die vorig jaar nog snel panelen lieten plaatsen ) hun premie missen en er een nieuwe groep teleurgestelden ontstaat.
                          Kosten worden terugbetaald.

                          In elk geval betaalt Ecopower me dan 4,4 ct per geleverde kWh (dwz degene die ik niet zelf verbruik). Dit is hun productiekost, een illustratie te meer dat de rest (22ct) heffingen en taksen zijn.

                          In mijn geval brengt die digitale meter dus nog geld op.
                          Ook die batterij kost een stuk minder dan algemeen verondersteld.
                          Bovendien, in tegenstelling tot andere sectoren van de bouw hebben de zonnepaneelinstallateurs geen volle agenda.
                          Digitale meter was sowieso al verplicht voor een batterij, los van de huidige regeling in combinatie met zonnepanelen en/of premies.

                          Ecopower betaalt u 4,4 cent per geleverde kWh … als zij u nog veel moeten betalen, dan heb je toch ergens een verkeerde keuze gemaakt met de batterij en/of verbruik op verkeerde momenten.
                          Ge kunt natuurlijk bewust kiezen voor veel panelen en overproductie, maar dan moet je met die 4,4 cent wel de resterende extra investering aflossen.

                          En die 4,4 cent is een aankoopprijs, als ze die verkopen dan komen daar niet enkel heffingen en taksen bij, maar ook een redelijke winstmarge.

                          De voornaamste redenen waarom sommige mensen gezien zijn met premies, is door verkeerde/misleidende verkregen informatie of veranderende regelgeving na bestelling/plaatsing.

                          Niemand heeft echter een glazen bol om de toekomst te voorspellen, maar stel dat er ooit een regelgeving komt dat al wie subsidies kreeg meer moeten betalen op een andere manier … dan zijn de rollen weer gekeerd.
                          Mocht men alles kunnen voorspellen, dat zou goed zijn. [emoji23]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #43
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Digitale meter was sowieso al verplicht voor een batterij, los van de huidige regeling in combinatie met zonnepanelen en/of premies.

                            Ecopower betaalt u 4,4 cent per geleverde kWh … als zij u nog veel moeten betalen, dan heb je toch ergens een verkeerde keuze gemaakt met de batterij en/of verbruik op verkeerde momenten.
                            Ge kunt natuurlijk bewust kiezen voor veel panelen en overproductie, maar dan moet je met die 4,4 cent wel de resterende extra investering aflossen.

                            En die 4,4 cent is een aankoopprijs, als ze die verkopen dan komen daar niet enkel heffingen en taksen bij, maar ook een redelijke winstmarge.

                            De voornaamste redenen waarom sommige mensen gezien zijn met premies, is door verkeerde/misleidende verkregen informatie of veranderende regelgeving na bestelling/plaatsing.

                            Niemand heeft echter een glazen bol om de toekomst te voorspellen, maar stel dat er ooit een regelgeving komt dat al wie subsidies kreeg meer moeten betalen op een andere manier … dan zijn de rollen weer gekeerd.
                            Mocht men alles kunnen voorspellen, dat zou goed zijn. [emoji23]
                            In verhouding met wat het nieuwe dak mij gaat kosten zijn die zonnepanelen + batterij (€ 6650 waarvan ong 2000 gesubsidieerd) peanuts.
                            Ga ik de terugverdientijd van mijn dak berekenen ?
                            Van het ventilatiesysteem dat ik meteen ook ga zetten nu alles toch open ligt ?
                            Wij willen in ons huis blijven wonen in plaats van zoals ongeveer iedereen die we kennen naar een appartement in de stad te verhuizen.

                            Zoals je zelf opmerkt kan ik de toekomst niet voorspellen, maar zeker is dat het capaciteitstarief er komt, bovendien zie ik de prijs van elektriciteit niet direct dalen.

                            15 jaar geleden vonden de meeste mensen het ook raar dat ik een regenput plaatste (in plaats van 3 kuub grond te moeten aanvoeren om het vijvertje op het terras te dempen uit vrees dat er een kleinkind in zou verdrinken). Ook subsidies voor gekregen trouwens.
                            Beste investering ooit gezien de huidige waterprijs.

                            Tot nu toe zijn alle maatregelen waarvoor ik al subsidies of fiscale voordelen voor heb gekregen (dubbele beglazing, condensatieketel, ...) zeer rendabel geweest omdat ze het energieverbruik hebben verminderd.

                            Wie zo parano geweest is om daar iets achter te zoeken zit nu in een kot dat niet meer te verwarmen is.

                            Ik ken ook mensen die op mijn leeftijd geen kosten meer willen doen, maar dan kan je beter meteen in je graf gaan liggen.

                            PS: volgens de meeste berekeningen is 3kW panelen en een batterij van 5kWh een goed gemiddelde voor een jaarverbruik van 2500 kWh.
                            Het is de bedoeling zoveel mogelijk zelf te gebruiken, en niet zoals vroeger zoveel mogelijk te produceren om groene stroomcertificaten te verdienen en daarbij zoveel mogelijk te verbruiken om het zeker niet gratis weg te geven.
                            Wij gaan bv op gas blijven koken omdat een inductievuur teveel piekverbruik heeft om door de batterij te worden opgevangen. Voor een oven, wasmachine en warmtepompdroogkast kan dat wel.
                            Last edited by palombian; 8 september 2021, 13:37. Reden: verbruik

                            Comment


                            • #44
                              Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Die wordt inderdaad geďnstalleerd binnen de 3 maanden na aanmelding van de zonnepanelen.
                              Dit is een conditie om de premie voor ZP en batterij te krijgen, en blijkbaar kan Fluvius het niet maken dat de zeldzame vermeende idioten (in tegendeel tot de myriaden vermeende slimmerikken die vorig jaar nog snel panelen lieten plaatsen ) hun premie missen en er een nieuwe groep teleurgestelden ontstaat.
                              Kosten worden terugbetaald.

                              In elk geval betaalt Ecopower me dan 4,4 ct per geleverde kWh (dwz degene die ik niet zelf verbruik). Dit is hun productiekost, een illustratie te meer dat de rest (22ct) heffingen en taksen zijn.

                              In mijn geval brengt die digitale meter dus nog geld op.
                              Ook die batterij kost een stuk minder dan algemeen verondersteld.
                              Bovendien, in tegenstelling tot andere sectoren van de bouw hebben de zonnepaneelinstallateurs geen volle agenda.
                              Ofwel werk je hele dagen thuis ofwel ben je gepensioneerd ?

                              En reken er maar op dat ze het je mooier uitgelegd hebben dan het zal zijn
                              Laat de kost van elektriciteit nu net het goedkoopste zijn op je energiefactuur, dus die paar cent die je daar op terug krijgt is peanuts
                              Zeker bij mensen die overdag gaan werken en dus geen verbruik hebben, tevens gaat jouw batterij nooit je winterverbruik kunnen opslaan
                              Als ik lees dat je schrijft "dat in jouw geval die digitale meter geld opbrengt" dan ben ik overtuigd dat er veel zand in je ogen is gestrooid Jan, maar soit hopelijk heb je gelijk ...

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Ofwel werk je hele dagen thuis ofwel ben je gepensioneerd ?

                                En reken er maar op dat ze het je mooier uitgelegd hebben dan het zal zijn
                                Laat de kost van elektriciteit nu net het goedkoopste zijn op je energiefactuur, dus die paar cent die je daar op terug krijgt is peanuts
                                Zeker bij mensen die overdag gaan werken en dus geen verbruik hebben, tevens gaat jouw batterij nooit je winterverbruik kunnen opslaan
                                Als ik lees dat je schrijft "dat in jouw geval die digitale meter geld opbrengt" dan ben ik overtuigd dat er veel zand in je ogen is gestrooid Jan, maar soit hopelijk heb je gelijk ...

                                grts
                                Sieg
                                Ik hoop dat je in andere zaken niet zo wantrouwig bent, Sieg, de zonnepanelensaga heeft blijkbaar niet te helen wonden veroorzaakt.

                                Zoals al gezegd, zoveel kost het niet, en ik reken mij niet suf binnen hoeveel jaar en maanden ik het ga terugverdienen, ik ben misschien al lang dood.

                                Laat ons het anders stellen, wanneer iedereen hetzelfde zou doen als ik (wat de overheid graag zou hebben gezien ze de subsidiekraan weer open draaien) zouden er geen gascentrales moeten gebouwd worden, die uiteraard weer met extra heffingen zullen moeten worden terugbetaald. Zo blijven we bezig.
                                Last edited by palombian; 8 september 2021, 14:23.

                                Comment

                                Working...
                                X