Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Je hebt in een normaal huis toch meer muuroppervlakte dan vloeroppervlakte ?

    grts
    Sieg
    De bruikbare ruimte voor muurverwarming is beperkt (niet achter een kast of tv toestel, minimaal 1 meter vrije ruimte bij voorkeur vanop vloerhoogte). Terwijl vloerverwarming over de volledige oppervlakte kan gebruikt worden. Natuurlijk is vrijwel iedere woning verschillend, het zal best wel voor bepaalde woningen geschikt zijn.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Tjah Wim, daar heeft men nog niet over nagedacht
      Zo zijn er wel meer dingen die de twijfel in elektrische energie alleen maar meer doet oproepen
      Hetzelfde met de verplichting van elektrische auto's binnen enkele jaren, men stuurt alle vakantiegangers naar de vliegtuigen, met de auto naar het zuiden is (voor een werkende mens met beperkte tijd) zo goed als onmogelijk dan

      grts
      Sieg
      Maar dit is toch de omgekeerde wereld ?
      Thuis mogen we geen gas-installatie meer doen, diesel ook al niet. Kwestie geen CO2-uitstoot te genereren. Dus onze energie winnen uit electriciteit ...
      Er is naar men zegt meer dan stroom genoeg, vandaar dat men actieplannen heeft om gedurende bepaalde periodes ... in geval van nood de stroomvoorziening stop te zetten ...
      Kerncentrales moetn er uit .. En hoe gaat men daar dan die electriciteit op wekken ? Juist, er is er eentje op basis van kerozine en men gaat nieuwe installaties bouwen op basis van, jawel gas. Blijkbaar heeft men daar de uitvinding waarbij gas en kerozine bij ontbranding geen CO2 produceert.
      Last edited by Wim.Vanmaele; 30 november 2021, 07:14. Reden: foutief woord: niet -> nieuwe
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Maar dit is toch de omgekeerde wereld ?
        Kerncentrales moetn er uit .. En hoe gaat men daar dan die electriciteit op wekken ? Juist, er is er eentje op basis van kerozine en men gaat niet installaties bouwen op basis van, jawel gas. Blijkbaar heeft men daar de uitvinding waarbij gas en kerozine bij ontbranding geen CO2 produceert.
        Beste Wim,
        U heeft de strategie van de groentjes (niet in de soep) foutief begrepen. Zij gaan de energie recupereren van de mensen die hun energiefaktuur ontvangen - de warmte en stoom die daar uit komt...

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Beste Wim,
          U heeft de strategie van de groentjes (niet in de soep) foutief begrepen. Zij gaan de energie recupereren van de mensen die hun energiefaktuur ontvangen - de warmte en stoom die daar uit komt...
          Ik zou niet graag politicus zijn, maar ondertussen is het toch voor iedereen duidelijk dat de opwarming van de aarde aan het gebruik van fossiele energiebronnen gelinkt is.
          Elektriciteit kunnen we uit natuurlijke bronnen halen, het is redelijk logisch dat men daarnaar toestuurt.
          Voor de rest hebben de beleidsmakers ook geen glazen bol, het helpt dus niet om erop te kappen.

          Jouw interventie is trouwens van politieke strekking en een overtreding van de forumregels!
          Last edited by palombian; 30 november 2021, 12:55. Reden: zinswending

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik zou niet graag politicus zijn, maar ondertussen is het toch voor iedereen duidelijk dat de opwarming van de aarde aan het gebruik van fossiele energiebronnen gelinkt is.
            Elektriciteit kunnen we uit natuurlijke bronnen halen, het is redelijk logisch dat men daarnaar toestuurt.
            Voor de rest hebben de beleidsmakers ook geen glazen bol, het helpt dus niet om erop te kappen.
            Dus daarmee willen ze enkele gascentrales extra bouwen

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Dus daarmee willen ze enkele gascentrales extra bouwen

              grts
              Sieg
              Ik heb daar ook vragen bij, Sieg, maar dat gaan wij hier niet oplossen.

              Laat ons van gedachten wisselen over de maatregelen de we zelf kunnen nemen .

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Ik zou niet graag politicus zijn, maar ondertussen is het toch voor iedereen duidelijk dat de opwarming van de aarde aan het gebruik van fossiele energiebronnen gelinkt is.
                Elektriciteit kunnen we uit natuurlijke bronnen halen, het is redelijk logisch dat men daarnaar toestuurt.
                Voor de rest hebben de beleidsmakers ook geen glazen bol, het helpt dus niet om erop te kappen.
                Nee, geen glazen bol...enkel een korte termijnvisie (tot juist na de verkiezingen)...
                Natuurlijke bronnen is absoluut niet genoeg voor continue aanvoer van voldoende elektriciteit...
                Nu niet en zeker niet als iedereen elektrisch gaat moeten verwarmen en transporteren...de prijzen swingen nu al de pan uit!

                Zolang ze geen betaalbare en realistisch alternatief kunnen bieden moeten ze stoppen met verbieden van gasketels of kunstmatig verhogen van de gasprijs door extra taksen of bouwen van extra gascentrales...

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb daar ook vragen bij, Sieg, maar dat gaan wij hier niet oplossen.

                  Laat ons van gedachten wisselen over de maatregelen de we zelf kunnen nemen .
                  Probleem is dat wat je zelf kan doen snel gedaan is. Ik heb het dak geïsoleerd, dubbel glas en chassis met onderbreking, de garagepoort was er direct een met het dubbel aan isolatie, er is eerst een hoge rendementsketel gekomen en dan een condensatieketel met buitenvoeler, overal led lampen (op 1 TL buis na), slimme thermostaat (en die staat zeker niet op 25 °C). En weet je, dat heeft allemaal geen bal opgebracht aan besparingen. Me wassen met koud water is een optie natuurlijk en alleen boterhammen eten met kraantjeswater erbij.

                  Een elektrische wagen is geen optie want ik kan die niet betalen en nergens laden. Een warmtepomp op het 2-de verdiep?

                  Tenzij je het geld schept gelijk een politieker of voetballer. En als je dat doet, dan kan die energierekening je toch niet schelen.

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik heb daar ook vragen bij, Sieg, maar dat gaan wij hier niet oplossen.

                    Laat ons van gedachten wisselen over de maatregelen de we zelf kunnen nemen .
                    Als thuisbatterijen dan toch zo interessant zouden zijn,
                    dan vraag ik mij toch af waarom intercommunales dan zelf
                    op woonwijken enz. zo geen containers zetten, bestaan
                    zelfs als containers gevuld met condensatoren met een
                    onnoemelijk grote capaciteit en dus zonder die chemische
                    cellen, levensduur tot 45 jaar en 1.000.000 ladingen en
                    ontladingen zonder probleem, dat is een factor 1.000
                    méér dan bv. Li-Ion cellen.
                    Op deze manier zouden intercommunales hen netten mooi
                    in balans kunnen houden zonder de zware kosten van
                    verzwaring van het net, mooi toch?
                    100Mwh is blijkbaar geen probleem en dan hoeven ze
                    hun windturbines niet meer stil te zetten wegens overproductie,
                    idem overschotten zonnepanelen enz.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Nu we hier toch bezig zijn.
                      1) Er mogen blijkbaar geen nieuwe installaties voor gebruik van diesel geïnstalleerd worden.
                      2) Bij nieuwbouw in de volgende jaren mag er geen gas gebruikt worden.

                      Kan nu iemand me uitleggen hoe dit zal gebeuren in torenflats waar bv 33 verdiepingen zijn voorzien met bv 33 * 8 = 264 appartementen?
                      Geen gas, geen diesel ... Warmtepompen ? Dit laatste zie ik wel niet direct gebeuren en zonnepannelen ?

                      Daar wordt met geen woord over gerept ...

                      Nieuw Zuid biedt de stad vele troeven, waaronder het duurzame karakter van de wijk. Het stadsbestuur levert namelijk inspanningen om de stedelijke en Europese klimaatdoelstellingen te halen. De realisatie van Nieuw Zuid draagt hieraan bij. Zo zullen de woningen, winkels en kantoren aangesloten worden op een warmtenet. Een duurzaam verwarmingssysteem waarbij de verwarming van interieur en sanitair water centraal aangestuurd wordt.

                      In Eeklo is het eerste stukje van het gloednieuwe warmtenet ingehuldigd. Dat betekent dat de restwarmte van het zwembad, die anders verloren gaat, gebruikt wordt in 25 appartementen vlakbij het zwembad


                      en als mede-cooperatief aandeelhouder : https://www.warmtenetoostende.be/over-beauvent
                      Last edited by Heembeek; 30 november 2021, 22:32.

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Maar dit is toch de omgekeerde wereld ?
                        Thuis mogen we geen gas-installatie meer doen, diesel ook al niet. Kwestie geen CO2-uitstoot te genereren. Dus onze energie winnen uit electriciteit ...
                        Er is naar men zegt meer dan stroom genoeg, vandaar dat men actieplannen heeft om gedurende bepaalde periodes ... in geval van nood de stroomvoorziening stop te zetten ...
                        Kerncentrales moetn er uit .. En hoe gaat men daar dan die electriciteit op wekken ? Juist, er is er eentje op basis van kerozine en men gaat nieuwe installaties bouwen op basis van, jawel gas. Blijkbaar heeft men daar de uitvinding waarbij gas en kerozine bij ontbranding geen CO2 produceert.
                        Er is natuurlijk wel een belangrijk verschil. Al die gas- en stookoliebranders bij particulieren en KMO's blazen hun uitstoot gewoon ongefilterd in de lucht. De grote installaties doen dit via filters zoals elektrofilters voor het fijn stof en neutralisatie van de zure gassen. De nieuwe gas installaties moeten op termijn zelfs co2 neutraal worden door bijvoorbeeld het CCS systeem of (bijkomende) injectie van waterstof en/of biogas.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Probleem is dat wat je zelf kan doen snel gedaan is. Ik heb het dak geïsoleerd, dubbel glas en chassis met onderbreking, de garagepoort was er direct een met het dubbel aan isolatie, er is eerst een hoge rendementsketel gekomen en dan een condensatieketel met buitenvoeler, overal led lampen (op 1 TL buis na), slimme thermostaat (en die staat zeker niet op 25 °C). En weet je, dat heeft allemaal geen bal opgebracht aan besparingen. Me wassen met koud water is een optie natuurlijk en alleen boterhammen eten met kraantjeswater erbij.

                          Een elektrische wagen is geen optie want ik kan die niet betalen en nergens laden. Een warmtepomp op het 2-de verdiep?

                          Tenzij je het geld schept gelijk een politieker of voetballer. En als je dat doet, dan kan die energierekening je toch niet schelen.
                          Voila, eindelijk iemand die zegt zoals het is
                          Heel veel gezinnen (ook wij) hebben grote investeringen gedaan om minder energie te gebruiken en komen bedrogen uit als de energiefactuur komt

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Probleem is dat wat je zelf kan doen snel gedaan is. Ik heb het dak geïsoleerd, dubbel glas en chassis met onderbreking, de garagepoort was er direct een met het dubbel aan isolatie, er is eerst een hoge rendementsketel gekomen en dan een condensatieketel met buitenvoeler, overal led lampen (op 1 TL buis na), slimme thermostaat (en die staat zeker niet op 25 °C). En weet je, dat heeft allemaal geen bal opgebracht aan besparingen. Me wassen met koud water is een optie natuurlijk en alleen boterhammen eten met kraantjeswater erbij.

                            Een elektrische wagen is geen optie want ik kan die niet betalen en nergens laden. Een warmtepomp op het 2-de verdiep?

                            Tenzij je het geld schept gelijk een politieker of voetballer. En als je dat doet, dan kan die energierekening je toch niet schelen.
                            Ons huis (rijwoning 5m breed, GV+2 verdiepingen + zolder en kelders) verbruikt 1m3 gas per 2 graaddagen (dwz bij 0° 8m3/dag, gemiddeld 1100m3/jaar).
                            Hier kan ik eigenlijk ook nauwelijks nog iets aan verbeteren.
                            Sommigen vinden dit weinig, maar met de huidige prijzen toch wel genoeg.

                            Ondanks wat idyllische beelden over de energietransitie misschien hadden voorgespiegeld, heeft niemand ooit beweerd dat ze gratis zou zijn, integendeel zelfs.

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                              https://www.livios.be/nl/bouwinforma...een-warmtenet/
                              Nieuw Zuid biedt de stad vele troeven, waaronder het duurzame karakter van de wijk. Het stadsbestuur levert namelijk inspanningen om de stedelijke en Europese klimaatdoelstellingen te halen. De realisatie van Nieuw Zuid draagt hieraan bij. Zo zullen de woningen, winkels en kantoren aangesloten worden op een warmtenet. Een duurzaam verwarmingssysteem waarbij de verwarming van interieur en sanitair water centraal aangestuurd wordt.

                              In Eeklo is het eerste stukje van het gloednieuwe warmtenet ingehuldigd. Dat betekent dat de restwarmte van het zwembad, die anders verloren gaat, gebruikt wordt in 25 appartementen vlakbij het zwembad


                              en als mede-cooperatief aandeelhouder : https://www.warmtenetoostende.be/over-beauvent
                              Schitterend Peter. Vooral schitterend voor diegene die nu denkt dat je met restwarmte alles zal kunnen doen in huis. Lampen laten branden, fornuis opzetten, wagenaccu opladen, ...
                              En indien dat allemaal kan en ... dan veronderstel ik dat er een massa warmte in bedrijven verloren gaat. Restwarmte impliceert dat er warmte over is als rest. EN dat is energieverlies...
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Ons huis (rijwoning 5m breed, GV+2 verdiepingen + zolder en kelders) verbruikt 1m3 gas per 2 graaddagen (dwz bij 0° 8m3/dag, gemiddeld 1100m3/jaar).
                                Hier kan ik eigenlijk ook nauwelijks nog iets aan verbeteren.
                                Sommigen vinden dit weinig, maar met de huidige prijzen toch wel genoeg.

                                Ondanks wat idyllische beelden over de energietransitie misschien hadden voorgespiegeld, heeft niemand ooit beweerd dat ze gratis zou zijn, integendeel zelfs.
                                Die 1100 m³/jaar vind ik persoonlijk nog altijd veel als ik vergelijk met wat wij verbruiken.
                                Wij hebben een vrijstaande woning gebouwd in 1975, façade 15,5 meter, diepte 9 meter.
                                Living 8.5 x 4.5, volledige onderkelderde keuken 6 x 3, bureel 4 x 3, hall van 4 x 3(waar ook het toilet in zit) en garage van 9 x 4.
                                Slaapkamers (drie), badkamer (één) en berging van (1,5 x 1,5) en inloopkast (4 x 1,5) onder schuin dak.
                                Dak geïsoleerd met 17 cm ingespoten wol (Knauf Supafil minerale wol), houten ramen met gewoon dubbel glas en rolluiken.
                                Muurspouwen vol opgespoten met dezelfde wol.
                                Geen vloerisolatie.
                                Slaapkamers worden NOOIT verwarmd, hoe koud het ook is. Badkamer boven wordt enkel 's morgens gebruikt, we hebben een tweede douche in de garage die wij 9 op de 10 keer gebruiken, alleen bij vriesweer, als het te koud wordt in de garage wordt de badkamer gebruikt om te douchen.
                                Wij zijn met twee, beide op rust, dus overdag 'altijd' bewoond.

                                Wij hebben drie jaar geleden een nieuwe condensatieketel laten installeren, een Viessman Vitodens 222 met een ingebouwd warmwaterreservoir van 46 liter. Indien wij meer dan 46 liter warm water nodig hebben de condensatie ketel over op doorstroom, zodat wij in feite een onuitputtelijke stroom van warm water hebben.

                                En nu komt het, onze eindafrekening van vorig jaar kwam neer op 7205 kWh, omgerekend in m³ (ongeveer factor 10) komt dit dus op een totaal jaarverbruik van 720 m³ !!

                                Dus niet te rap denken dat je zuinig stookt .
                                Last edited by Guest43; 2 december 2021, 12:32.

                                Comment

                                Working...
                                X