Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

    Plaats hier je praktische uitvoeringen van je energiebesparende handelingen... Zodat er jaarlijks zelfs een budget vrijkomt voor een nieuwe reflexcamera...

    Om van start te gaan: Mijn grootste besparing
    Plaatsen van timers op alle toestellen met een vermogen van +25 watt, zonder dat je ze gaat missen.(die anders 24h opstaan)
    vb: 25w/1000(kw)*24h*365dagen*€0,25/kwh= €54,75 - opgenomen vermogen van de timer. Dus als je 24H kan terugbrengen op 12h, +- €25 per jaar per toestel van 25W.
    vb: vijverpompen, routerinstallaties, oude telenet digiboxen,...
    Wel met die verstande dat de timers niet meer dan €10 kosten of verbruiken dan het toestel. Wel zien dat ze je toestellen niet kunnen beschadigen. De timer mag duurder zijn naargelang het opgenomen vermogen. (al dan niet relais geschakeld)
    Nb: Je wekkerradio niet op een timer aansluiten ;-) , wel eens kijken naar het vermogen...

    Vraag: Is het zinvol om halogeen kookplaten te vervangen door inductie, besparingsgewijs ?

    Sluipverbruikers die hier(topic) boven komen:

    koffiemolen
    inductieplaat
    tv, video, audio
    pompen vloerverwarming
    Frigo
    pc
    Last edited by Dirk007; 8 januari 2012, 19:53.

  • #2
    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

    Onze keuken is een aanbouw waar vroeger een veranda stond en die is niet supergoed geisoleerd.
    De koepel in het dak is wel 3-wandig maar als je eronder staat dan heb je toch last van een koudestraling. Om die extra te isoleren heb ik er onderin rondom een profiel gemaakt waar ik in de winter 3-wandige verandaplaten op leg.
    Om het raam en de achterdeur (is een groot glas) extra te isoleren heb ik plastic folie aan de binnenzijde opgespannen. Helpt ook een beetje om het koudegevoel buiten te houden.
    Weet niet of het enorm veel scheelt op de verwarmingsrekening (of hoeveel precies), maar het comfort gaat omhoog..

    Telenet kastje zetten we manueel af als we gaan slapen en er niets meer wordt opgenomen..

    Heb niets op timers staan.. zou dat misschien nog kunnen doen voor internet wireless/switch/nas/.. die in de kelder staan, maar vrees dat die nas het niet zo gaat apprecieren dat zijn spanning elke nacht opeens wegvalt..
    Dat 'beetje' electriciteitsverbruik in mijn kelder stoort me niet, dat wordt grotendeels omgezet in warmte en die gaat niet echt verloren in de kelder (die is vrij goed geisoleerd)..
    Verder hebben we dag/nacht tarief en wasmachines/vaatwas/.. enz draait zoveel mogelijk 's nachts.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

      Ik vind 25 euro per jaar sparen een habbekrats.

      Dan kan je beter een keer minder op cafe gaan of je vrouw een keer minder naar de kapper.

      Ik snap ook de mensen niet die per se heel goedkoop willen tanken en daar een omweg voor maken.

      Als je eens een keer meer te voet of met de fiets naar de bakker gaat, bespaar je veel meer.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

        de meest gebruikte verlichtingen vervangen door spaarlampen

        vb in mijn living 8x50w naar 8x9w is van 400w naar 72w gegaan

        ze branden gemiddeld zo'n 7uur per dag heb ik uitgerekend dus dat levert een besparing op van 210 euro per jaar

        zonnepanelen leggen (vanaf januarie dit jaar natuurlijk wel minder interessant)

        ik heb een installatie van 2700 kw /jaar
        dit levert mij per jaar het volgende op :
        groene stroom certificaten : 729 euro
        2700 kw minder elektriciteitsverbruik : 675 euro
        in totaal dus 1400 euro per jaar.

        voor de installatie heb ik zo'n 5000 euro betaald na belastingsaftrek, terugverdientijd zal dus minder dan 4 jaar zijn.

        vanaf dit jaar kan je geen aftrek meer krijgen maar in mijn voorbeeld heb je vanaf januarie een goed 1300 voordeel per jaar (groene stroom certificaten zijn minder)
        de kost van de installatie is zo een 8000 euro dus op 6 jaar is die terugbetaald, installatie is gemaakt om zo'n 20 jaar mee te gaan dus als de energieprijs niet veranderd op die 20 jaar heb je toch zo een 18000 euro winst gemaakt op die periode.

        nog steeds geen slechte investering zou ik zo zeggen.
        President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

        Comment


        • #5
          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik vind 25 euro per jaar sparen een habbekrats.

          Dan kan je beter een keer minder op cafe gaan of je vrouw een keer minder naar de kapper.

          Ik snap ook de mensen niet die per se heel goedkoop willen tanken en daar een omweg voor maken.

          Als je eens een keer meer te voet of met de fiets naar de bakker gaat, bespaar je veel meer.
          Dit is voor een toestel van 25w... als jer er zo 5 hebt, en 5 jaar.... Ik vermelde zonder in te boeten aan comfort... wat jij wel doet... ;-)
          Het afgelopen jaar kom ik op €600 besparing... Met een minimale investering. (break-even 1maand)
          Last edited by Dirk007; 6 januari 2012, 10:07.

          Comment


          • #6
            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
            Ik vind 25 euro per jaar sparen een habbekrats.

            Dan kan je beter een keer minder op cafe gaan of je vrouw een keer minder naar de kapper.

            Ik snap ook de mensen niet die per se heel goedkoop willen tanken en daar een omweg voor maken.

            Als je eens een keer meer te voet of met de fiets naar de bakker gaat, bespaar je veel meer.
            ja ik weet ook niet of er zoveel toestellen zijn die in rust meer dan 25w verbruiken, zelfs die oude digicorders van telenet zitten aan rond de 18 watt in stand by.

            de meeste routers en andere netwerkaparaten zitten op nog een stuk minder.
            President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

            Comment


            • #7
              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
              Dit is voor een toestel van 25w... als jer er zo 5 hebt, en 5 jaar.... Ik vermelde zonder in te boeten aan comfort... wat jij wel doet... ;-)
              Het afgelopen jaar kom ik op €600 besparing... Met een minimale investering, (terugverdientijd 1maand)
              welke toestellen zijn dit dan allemaal die zoveel sluimerverbruik hebben? Ik zit aan een jaarlijkse elektriciteitsfactuur van ongeveer 1250 euro (die vanaf dit jaar ongeveer zal moeten halveren dankzij zonnepanelen) en mijn vriendin werkt thuis. Dus ik vraag mij echt af wat er bij jou allemaal oplag om aan zo een verbruik te komen.
              President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

              Comment


              • #8
                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                Plaats hier je praktische uitvoeringen van je energiebesparende handelingen... Zodat er jaarlijks zelfs een budget vrijkomt voor een nieuwe reflexcamera...

                Vraag: Is het zinvol om halogeen kookplaten te vervangen door inductie, besparingsgewijs ?
                Twee opmerkingen Dirk

                - het is een goed initiatief
                - "een budget dat vrijkomt" en dat je toch spendeert is niet sparen imho.

                Wat is het beste?
                Toestellen die constant onder stroom staan. Dus in standby maar niet in gebruik.
                Of is het beter de toestellen volledig zonder stroom te zetten als ze niet in gebruik zijn zoals bijv. 's nachts.

                Onlangs het ik mijn koelkast vervangen en ook een inductie kookplaat geplaatst.
                (na ong. 24 jaar)
                Voor mij was dat een goede zet
                De nieuwe koelkast is energie-zuinig en met een inductieplaat kan je op een
                zuinige manier koken. (bekijk wel jouw potten en pannen > kan ook een investering worden)

                Heb je ook een nachtstroomcircuit?
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                  [QUOTE=theokus;3395061]Twee opmerkingen Dirk

                  - het is een goed initiatief
                  - "een budget dat vrijkomt" en dat je toch spendeert is niet sparen imho.
                  [QUOTE]

                  Dat was met opzet om de factor emotie te bespelen...
                  Op een ander forum zou ik een ander vb genomen hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                    Oorspronkelijk geplaatst door schtein Bekijk bericht
                    welke toestellen zijn dit dan allemaal die zoveel sluimerverbruik hebben? Ik zit aan een jaarlijkse elektriciteitsfactuur van ongeveer 1250 euro (die vanaf dit jaar ongeveer zal moeten halveren dankzij zonnepanelen) en mijn vriendin werkt thuis. Dus ik vraag mij echt af wat er bij jou allemaal oplag om aan zo een verbruik te komen.
                    Het waren niet alleen sluimertoestellen, er zit een pomp van 1kW bij...

                    @ theocus: Geen nachtstroom omdat ik overdag die pomp van 1kw laat draaien. Mijn grootste verbruiker... (dan alleen zinvol, en alleen in de warme maanden, dus een zonnepaneel alleen voor die pomp zou misschien zinvol zijn...)
                    Iemand een idee hoeveel panelen ik moet leggen om constant 1 kw te leveren ? En hoeveel het me gaat kosten inclusief omvormer ? (in grote orde)

                    In die besparing van €600 zaten ook goedkope spaarlampen(tuin), led, zachte winter(pompen). Vooral de dingen die je als luxe kan beschouwen.
                    Er zaten ook vernieuwingen tussen die zichzelf niet opbrengen, maar nodig waren(defect moederbord) zoals een nieuwe pc. (Had een pentium IV,300w/ Nu +- 150w)

                    Nb: Ik houd van de kritische/gefundeerde noot hier aanwezig op het forum !!!
                    Last edited by Dirk007; 6 januari 2012, 10:28.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                      [QUOTE=Dirk007;3395067][QUOTE=theokus;3395061]Twee opmerkingen Dirk

                      - het is een goed initiatief
                      - "een budget dat vrijkomt" en dat je toch spendeert is niet sparen imho.

                      Dat was met opzet om de factor emotie te bespelen...
                      Op een ander forum zou ik een ander vb genomen hebben...
                      Aah ok Dirk
                      Seg.... een nieuwe auto kan je er moeilijk uithalen zeker

                      OT. Heb mijn bedenkingen als je toestellen met regelmaat uit- en aanzet.
                      Ik denk dan aan vroegtijdige sleet.
                      Mijn router heeft een aparte schakelaar, die kan ik dus zonder stroom zetten.
                      Alles wat de "informatica" aangaat heb ik op een apart circuit en kan ik volledig zonder stroom zetten.
                      TV en audio > net hetzelfde.

                      Mijn enige bezwaar(beetje vrees ed.) is dat aan- en uitzetten van apparatuur.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                        Het waren niet alleen sluimertoestellen, er zit een pomt van 1kW bij...

                        Geen nachtstroom omdat ik overdag die pomp van 1kw laat draaien. Mijn grootste verbruiker...
                        ah ik zie nu dat er vijverpompen op uw lijstje staan das inderdaad een zeer dure aangelegenheid.

                        ik weet nog toen mijn schoonouders hun vijver weggedaan hebben hun energie factuur gehalveerd was het jaar derna.

                        Met andere woorden uw vijver wegdoen zou nog eens extra 1100 euro per jaar besparen, daar heb je al een mooie dslr per jaar voor.
                        President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                          Oorspronkelijk geplaatst door schtein Bekijk bericht
                          ah ik zie nu dat er vijverpompen op uw lijstje staan das inderdaad een zeer dure aangelegenheid.

                          ik weet nog toen mijn schoonouders hun vijver weggedaan hebben hun energie factuur gehalveerd was het jaar derna.

                          Met andere woorden uw vijver wegdoen zou nog eens extra 1100 euro per jaar besparen, daar heb je al een mooie dslr per jaar voor.
                          Klopt, maar dan zakt de waarde van de woning... ;-) / betonnen vijver / zo gekocht.
                          En de energie is nu echt minimaal... Bij bladval/stuifmeel,... een skimmer, en schrikdraad voor de rijger. Jaarlijks licht stofzuigen. En hij is proper.
                          De vorige eigenaar zat aan €5000 per jaar aan gas en elektriciteit.. Wij nu aan : €2000
                          Nieuwe ketel, isolatie, mijn besparende maatregelen....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                            [QUOTE=theokus;3395075][QUOTE=Dirk007;3395067]
                            Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                            Twee opmerkingen Dirk

                            - het is een goed initiatief
                            - "een budget dat vrijkomt" en dat je toch spendeert is niet sparen imho.


                            Aah ok Dirk
                            Seg.... een nieuwe auto kan je er moeilijk uithalen zeker

                            OT. Heb mijn bedenkingen als je toestellen met regelmaat uit- en aanzet.
                            Ik denk dan aan vroegtijdige sleet.
                            Mijn router heeft een aparte schakelaar, die kan ik dus zonder stroom zetten.
                            Alles wat de "informatica" aangaat heb ik op een apart circuit en kan ik volledig zonder stroom zetten.
                            TV en audio > net hetzelfde.

                            Mijn enige bezwaar(beetje vrees ed.) is dat aan- en uitzetten van apparatuur.
                            Klopt, ik vermijd veelvuldig schakelen... pompen liever 12u aan/12u uit ipv iedere 4u I/o

                            Wat de auto betreft: Brandstof nog te goedkoop of auto's die zuinig zijn te duur. Je mag zelf kiezen.
                            Voor mij persoonlijk zou een nieuwe auto me € 30 per maand uitsparen, maar € 60 extra kosten... (hetzelfde model, maar als je kleiner gaat...)
                            Last edited by Dirk007; 6 januari 2012, 10:43.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                              Klopt, maar dan zakt de waarde van de woning... ;-) / betonnen vijver / zo gekocht.
                              En de energie is nu echt minimaal... Bij bladval/stuifmeel,... een skimmer, en schrikdraad voor de rijger. Jaarlijks licht stofzuigen. En hij is proper.
                              De vorige eigenaar zat aan €5000 per jaar aan gas en elektriciteit.. Wij nu aan : €2000
                              Nieuwe ketel, isolatie, mijn besparende maatregelen....
                              ik weet niet of dit de waarde van een woning zo sterk zou beïnvloeden. Als je er nou 10 jaar woont kost het je toch snel zo'n 10000 euro extra (vermoedelijk meer).

                              Moest dit echt het geval zijn dan zou ik mij het jaar dat ik mijn woning verkoop een vijver aanleggen
                              President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                              Comment

                              Working...
                              X