Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

    Als ik eens een keer met de trein naar Brussel, Gent of de zee ga ipv met de wagen spaar ik zeker 10 a 20 euro per keer uit !
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #17
      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Alles wat de "informatica" aangaat heb ik op een apart circuit en kan ik volledig zonder stroom zetten.
      .
      Persoonlijk zou ik oppassen met vaste computers te veel zonder stroom te zetten.
      Je zou wel eens kunnen meemaken dat interne batterij leegloopt,
      en je bios zou wel eens screwed op geraken,

      bij moderne pc's soms geen probleem,
      maar bv datum en tijd worden bijgehouden in bios,
      en bios werkt op basis van dat batterijtje,
      en als je pc plots denkt dat het 2000 is ipv 2012 kan je fratsen meemaken met updates/virusdingen...

      en dan sta je plots bij een computerwinkel om je pc weer in orde te laten zetten
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

      Comment


      • #18
        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

        [QUOTE=Dirk007;3395070]Het waren niet alleen sluimertoestellen, er zit een pomp van 1kW bij...

        @ theocus: Geen nachtstroom omdat ik overdag die pomp van 1kw laat draaien. Mijn grootste verbruiker... (dan alleen zinvol, en alleen in de warme maanden, dus een zonnepaneel alleen voor die pomp zou misschien zinvol zijn...)
        Iemand een idee hoeveel panelen ik moet leggen om constant 1 kw te leveren ? En hoeveel het me gaat kosten inclusief omvormer ? (in grote orde)

        [QUOTE]

        Constant 1kW betekent een jaarverbruik van 1 * 24 * 365 kWh= 8760 kWh
        Als je installatie goed zuidelijk gericht is en met een helling van +/-40°, dan heb je een installatie van ca 9000 Wp nodig.
        Die kost momenteel ronde de 9000*2,5= 22500 €
        Er is geen belastingsaftrek of permiesysteem meer, maar je kan rekenen op circa 8 à 9 Groenestroomcertificaten per jaar à 250€ per stuk.

        Reken wel dat een gemiddeld huishouden ZONDER electrische verwarming of warmtepomt een electriciteitsverbruik heeft van 4000 kWh per jaar.
        Ik denk echt dat je die pomp beter met een timerke minstens de helft van de tijd kan stilleggen. Anders is dit een zéér duur vijverke.

        Comment


        • #19
          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Als ik eens een keer met de trein naar Brussel, Gent of de zee ga ipv met de wagen spaar ik zeker 10 a 20 euro per keer uit !
          En mij kost zo'n rit naar de zee minstens 120€ H/T. (6 personen)
          Zelfs met de privéwagen is het dan goedkoper...

          Comment


          • #20
            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
            Klopt, maar dan zakt de waarde van de woning... ;-) / betonnen vijver / zo gekocht.
            En de energie is nu echt minimaal... Bij bladval/stuifmeel,... een skimmer, en schrikdraad voor de rijger. Jaarlijks licht stofzuigen. En hij is proper.
            De vorige eigenaar zat aan €5000 per jaar aan gas en elektriciteit.. Wij nu aan : €2000
            Nieuwe ketel, isolatie, mijn besparende maatregelen....
            nochtans werd door een vastgoedhandelaar mij verteld,
            een vijver, zwembad en consoort veranderen niets aan de waarde van een huis...
            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

            Comment


            • #21
              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

              Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
              Persoonlijk zou ik oppassen met vaste computers te veel zonder stroom te zetten.
              Je zou wel eens kunnen meemaken dat interne batterij leegloopt,
              en je bios zou wel eens screwed op geraken,

              bij moderne pc's soms geen probleem,
              maar bv datum en tijd worden bijgehouden in bios,
              en bios werkt op basis van dat batterijtje,
              en als je pc plots denkt dat het 2000 is ipv 2012 kan je fratsen meemaken met updates/virusdingen...

              en dan sta je plots bij een computerwinkel om je pc weer in orde te laten zetten
              Juist Koeno.
              Heb ik al meegemaakt.
              Je moet alles één keer hebben meegemaakt plus zelf proberen om het probleem
              te lokaliseren en het dus ook op te lossen.
              Dus met een nieuw batterijtje was de zaak opgelost.
              Maar ja, zoals ik al zei: je moet weten wat er gaande is
              En dat is niet zo eenvoudig bij de eerste keer.
              En online hulp zoeken is niet mogelijk als je maar één pc in huis hebt.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #22
                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Juist Koeno.
                Heb ik al meegemaakt.
                Je moet alles één keer hebben meegemaakt plus zelf proberen om het probleem
                te lokaliseren en het dus ook op te lossen.
                Dus met een nieuw batterijtje was de zaak opgelost.
                Maar ja, zoals ik al zei: je moet weten wat er gaande is
                En dat is niet zo eenvoudig bij de eerste keer.
                En online hulp zoeken is niet mogelijk als je maar één pc in huis hebt.
                Een laptop steekt toch niet constant in de stroom?
                is het daar dan minder kritisch?

                Comment


                • #23
                  Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                  Klopt, maar dan zakt de waarde van de woning... ;-) / betonnen vijver / zo gekocht.
                  En de energie is nu echt minimaal... Bij bladval/stuifmeel,... een skimmer, en schrikdraad voor de rijger. Jaarlijks licht stofzuigen. En hij is proper.
                  De vorige eigenaar zat aan €5000 per jaar aan gas en elektriciteit.. Wij nu aan : €2000
                  Nieuwe ketel, isolatie, mijn besparende maatregelen....
                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Juist Koeno.
                  Heb ik al meegemaakt.
                  Je moet alles één keer hebben meegemaakt plus zelf proberen om het probleem
                  te lokaliseren en het dus ook op te lossen.
                  Dus met een nieuw batterijtje was de zaak opgelost.
                  Maar ja, zoals ik al zei: je moet weten wat er gaande is

                  En dat is niet zo eenvoudig bij de eerste keer.
                  En online hulp zoeken is niet mogelijk als je maar één pc in huis hebt.
                  Nagel op de kop.
                  (ik wou het melden, verder: dat is idd de manier om te besparen, stiekeme verbruikers uitschakelen).
                  It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)


                    Constant 1kW betekent een jaarverbruik van 1 * 24 * 365 kWh= 8760 kWh
                    Als je installatie goed zuidelijk gericht is en met een helling van +/-40°, dan heb je een installatie van ca 9000 Wp nodig.
                    Die kost momenteel ronde de 9000*2,5= 22500 €
                    Er is geen belastingsaftrek of permiesysteem meer, maar je kan rekenen op circa 8 à 9 Groenestroomcertificaten per jaar à 250€ per stuk.

                    Reken wel dat een gemiddeld huishouden ZONDER electrische verwarming of warmtepomt een electriciteitsverbruik heeft van 4000 kWh per jaar.
                    Ik denk echt dat je die pomp beter met een timerke minstens de helft van de tijd kan stilleggen. Anders is dit een zéér duur vijverke.
                    Doe ik al hoor... en we zitten reeds onder 4000kwh
                    Hoeveel m² is die installatie ?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Een laptop steekt toch niet constant in de stroom?
                      is het daar dan minder kritisch?
                      Daar is het inderdaad minder kritisch,

                      laptop heeft ook wel een iets straffere batterij aan boord he,
                      maar test maar eens op oude laptop (ik praat 10jaar oud ofzo)
                      en dan leeglaten lopen...
                      datum en tijd zullen snel weer terugvallen naar basis gegevens.
                      en zelfs opstarten kan al mislopen dan (schijven niet goed herkend worden).

                      maar meestal houd een laptop zelfs van de hoofdbatterij (de grote) wat reserve..
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                        nochtans werd door een vastgoedhandelaar mij verteld,
                        een vijver, zwembad en consoort veranderen niets aan de waarde van een huis...
                        Maar wel of ze gekocht worden of niet... (heeft meestal ook een aangelegde tuin)
                        Het is zoals een auto, opties brengen later niets op. Maar je gaat hem sneller verkopen als hij te koop staat. (liefhebber, en die betalen net iets meer)
                        En ondertussen geniet ik er wel van ! En daar gaat het om.

                        Als je verkoopt krijg je niets extra, maar als je koopt moet je extra betalen.... En wie gaat met het verschil lopen... de makelaar.
                        Last edited by Dirk007; 6 januari 2012, 11:06.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          Als ik eens een keer met de trein naar Brussel, Gent of de zee ga ipv met de wagen spaar ik zeker 10 a 20 euro per keer uit !
                          Natuurlijk, als werknemer van de spoorweg reis je gratis.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #28
                            Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Als ik eens een keer met de trein naar Brussel, Gent of de zee ga ipv met de wagen spaar ik zeker 10 a 20 euro per keer uit !
                            Ik ga niet naar zee, ik heb een vijver ;-)
                            Het is ecologisch niet meer verantwoord, om naar zee te gaan als ontspanning.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                              Ik ga niet naar zee, ik heb een vijver ;-)
                              Het is ecologisch niet meer verantwoord, om naar zee te gaan als ontspanning.
                              't Is al een tijdje geleden maar de laatste rit, heen en weer en terug
                              kostte me iets van 700 frank (Hasselt<>Brussel).
                              De euro was er nog niet.

                              Ik ben zelf geen waterrat, een muis is nog te groot
                              Als je er eenmaal geweest bent dan heb je het ook gezien.
                              (is slechts mijn mening he)
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #30
                                Re: Energiebesparende maatregelen (zelf uit te voeren)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                Daar is het inderdaad minder kritisch,

                                laptop heeft ook wel een iets straffere batterij aan boord he,
                                maar test maar eens op oude laptop (ik praat 10jaar oud ofzo)
                                en dan leeglaten lopen...
                                datum en tijd zullen snel weer terugvallen naar basis gegevens.
                                en zelfs opstarten kan al mislopen dan (schijven niet goed herkend worden).

                                maar meestal houd een laptop zelfs van de hoofdbatterij (de grote) wat reserve..
                                Die Bios batterij kan echt wel een tijdje werken (meestal een jaar of 5) : dus zo'n probleem is dat niet om je PC zonder stroom te zetten. Voor zover ik weet zit zo'n batterij ook in mijn laptop : ik kan toch zonder problemen de batterij vervangen, zonder dat er aan de Bios gegevens (en klokje) geraakt wordt...

                                Ik betaal voor mijn elektriciteit (elektrische verwarming inclusief) 68€/maand (gas of aanverwanten heb ik dus niet), zonder echt veel besparende maatregelen. Alle verlichting zijn nog halogeenlampjes (meestal van 50W).
                                Het enige wat ik altijd uitschakel s'nachts zijn alle IT-prullen (want daar hangen nogal wat van die zuipende voedingsbakjes aan), en uiteraard alle verlichting.
                                Volgens mij valt dat verbruik behoorlijk mee... De laatste 2 jaar is mijn afrekening zelfs telkens GEDAALD...
                                Last edited by polleke_cgc; 6 januari 2012, 12:08.
                                Groeten,

                                Polleke

                                Comment

                                Working...
                                X