Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elk beestje heeft een naam.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elk beestje heeft een naam.

    Wat mij stoort op BD bij natuurfoto's dat de meeste makers ervan niet de moeite nemen te vermelden welk soort beestje of plantje ze tonen: wanneer ze het zelf niet weten kunnen ze het uitzoeken of hier vragen.
    Blijkbaar vinden ze een leuk plaatje interessanter dan de educatieve waarden er van. Bij HOF ontbreekt zelfs meestal de titel van de foto.

  • #2
    Re: Elk beestje heeft een naam.

    Gelukkig zijn er genoeg anderen die het wel weten :-)
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: Elk beestje heeft een naam.

      Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
      Wat mij stoort op BD bij natuurfoto's dat de meeste makers ervan niet de moeite nemen te vermelden welk soort beestje of plantje ze tonen: wanneer ze het zelf niet weten kunnen ze het uitzoeken of hier vragen.
      Blijkbaar vinden ze een leuk plaatje interessanter dan de educatieve waarden er van. Bij HOF ontbreekt zelfs meestal de titel van de foto.
      Was jij het niet die over mijn foto van een woudparelmoervlinder foutief zei dat het een spiegeldikkopje was?
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Elk beestje heeft een naam.

        @ThierryM Jou bewering vind ik alleszins niet terug via jullie forumberichten. Ik volg Eenbes dat ik ook graag weet om welk beestje het gaat. Verder vind ik uitzoeken welk beestje het zou kunnen zijn ook wel leuk.
        Canon / Ubuntu / MacOSX / GIMP

        Comment


        • #5
          Re: Elk beestje heeft een naam.

          Ik ben het oneens. Dit is een fotografie forum. Het gaat dus om de plaatjes. Leuk als er een naam van beestje of plant bij staat, maar het blijft secundair. Als je het zelf leuk vindt kun je natuurlijk altijd zelf opzoeken wat het is en dat eventueel als reactie posten.

          Just my thoughts

          Comment


          • #6
            Re: Elk beestje heeft een naam.

            Bij sommige soorten is het erg moeilijk om er de juiste naam op te plakken, best mogelijk dat er zijn die daarom toch zeker niet de foute naam in de titel willen zetten (je moet soms de beestje bijna ontleden voor je met 100% zekerheid kan zeggen welke soort het is).
            Misschien dat ze voorzichtig zijn en de naam waarvan ze niet 100% zeker zijn niet vermelden, zodat ze zeker geen fouten maken.

            Het blijft nog altijd de foto zelf die het belangrijkst is.
            Met het verzinnen van een titel heb ik het zelf ook altijd moeilijk..
            Dat zie ik ook bij bijvoorbeeld de leden van onze fotoclub, die hebben daar ook problemen mee, ik ben dus niet de enige.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Elk beestje heeft een naam.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              ....
              Met het verzinnen van een titel heb ik het zelf ook altijd moeilijk..
              Dat zie ik ook bij bijvoorbeeld de leden van onze fotoclub, die hebben daar ook problemen mee, ik ben dus niet de enige.
              tja..een opvallende titel dan hè.
              sommige vluchten zelf in het Engels alsof dat beter is..?
              gewoon de/een titel is toch geen probleem..?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Elk beestje heeft een naam.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Bij sommige soorten is het erg moeilijk om er de juiste naam op te plakken, best mogelijk dat er zijn die daarom toch zeker niet de foute naam in de titel willen zetten (je moet soms de beestje bijna ontleden voor je met 100% zekerheid kan zeggen welke soort het is).
                Misschien dat ze voorzichtig zijn en de naam waarvan ze niet 100% zeker zijn niet vermelden, zodat ze zeker geen fouten maken.

                Het blijft nog altijd de foto zelf die het belangrijkst is.
                Met het verzinnen van een titel heb ik het zelf ook altijd moeilijk..
                Dat zie ik ook bij bijvoorbeeld de leden van onze fotoclub, die hebben daar ook problemen mee, ik ben dus niet de enige.
                Het determineren van beestjes en planten is niet altijd eenvoudig en ik zit er ook weleens naast op de natuurfoto's sites of binnen onze natuurverenigingen: het kan soms al een wit stipje op een vlinderpootje zijn dat je met een ander soort van doen hebt dan je denkt, maar dat is niets om je voor te schamen dat wordt door anderen dan wel weer gecorrigeerd. Maar dat doe je dan niet op de kinderachtige manier zoals hier van ThierryM die dit draadje aangrijpt om te zeggen: van je zat er met de naam van mijn vlinder lekker naast, dan krijg je inderdaad dat er mensen zijn die zich niet durven te vergissen. Wanneer je niet 100% zeker ben dan zet je er bij (naar aller waarschijnlijkheid) en als je er helemaal niet meer uit komt dan stel je de vraag bij de Vlinder of Libellestichting waar enorm veel kennis aanwezig is, maar dan kan het nog soms zijn dat het antwoord is: 'naar aller waarschijnlijkheid.'
                Mensen die zeggen: 'het gaat alleen om het plaatje' die zijn niet aan het fotograferen maar aan het registreren en hebben blijkbaar geen enkele (emotionele) binding met wat ze aan het doen zijn.
                Bij landschappen bv geef je de foto de naam van het gebied, dat kan voor anderen aanleiding zijn om er eens te gaan kijken. Bij portretten geef je bv de (fake) naam van het model want het is niet zomaar een plaatje: het is iemand.
                Wanneer ik als kijker of deelnemer op een expositie ben willen bezoekers vaak weten hoe, waar en waarom dat je tot dat resultaat gekomen bent en minder over de technische kant. En Bart, op de fotoclub kan je ook nog in onderling overleg tot een pakkende titel komen.

                Comment


                • #9
                  Re: Elk beestje heeft een naam.

                  Volledig eens met Havezet en Bart. Vlinders en libellen zijn nog makkelijk. Juffers worden al moeilijk. En bij syrphidae en diptera wordt het voor de gemiddelde amateur onmogelijk om er een juiste soort op te plakken. En ik vraag me echt af wat de meerwaarde is - de meesten zijn het toch zo terug vergeten.

                  Zelfs bij de simpele soorten zie ik veel fouten passeren... M.i. is het beter niet te benoemen tenzij je zeker bent over de determinatie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door jhover Bekijk bericht
                  @ThierryM Jou bewering vind ik alleszins niet terug via jullie forumberichten. Ik volg Eenbes dat ik ook graag weet om welk beestje het gaat. Verder vind ik uitzoeken welk beestje het zou kunnen zijn ook wel leuk.
                  Hier.

                  Mijn excuses als het kinderachtig overkomt, maar een parelmoer met een spiegeldikkopje verwarren vind ik redelijk flagrant. Niet aanvallend bedoeld trouwens!
                  Last edited by ThierryM; 20 juli 2013, 16:26.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elk beestje heeft een naam.

                    Als gewezen natuurgids moet ik zeggen: dit is een fotografieforum en geen natuurgidsforum. Zo zijn we in het verleden ook wel eens "geteisterd" geweest door taalpuristen, terwijl dit natuurlijk in de verste verte geen taalforum is. Ook als je niet eens het verschil kent tussen spinachtigen en insecten, ben je volgens mij toch bekwaam, als fotograaf en visueel ingesteld persoon, een mooi beeld/compo te onderscheiden van een saai of lelijk beeld. Gewoon mijn persoonlijke mening hoor.

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elk beestje heeft een naam.

                      Nagel op de kop, Walter. Al behoud ik me steeds het recht om foute determinaties te verbeteren
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elk beestje heeft een naam.

                        Ik begrijp beide partijen maar als het gaat over landschapsfotografie weet ik wél graag waar de foto genomen is.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elk beestje heeft een naam.

                          Akkoord PaulM voor landschappen kan het zelfs een aanmoediging zijn om die plaats ook eens te bezoeken.
                          Maar voor beestjes vind ik de naam minder belangrijk dan de foto het met het hoe (lenskeuze) en met wat (setting camera) .
                          Heb hier al aardig wat TOP foto's gezien in onderdeel dieren en als ik zelf wil weten wat de fotograaf gefotografeerd heeft ga ik zelf op zoek.
                          Vind dit een leuk tijdverdrijf en het leert mij soms dat de foto's hier HEEL wat MOOIER zijn dan waar ze de info over het beestje geven dus heren en dames fotografen laat de beestjes maar komen

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elk beestje heeft een naam.

                            Waarom zou dat moeten? Als ik graag foto's maak van vogels moet ik dan perse altijd weten welke dat is, als ik graag foto's neem van vliegtuigen moet ik dan ook weten welk dit is, zelfde voor auto's enz enz. Ik neem graag mooie foto's, dat is mijn hobby, niet een encyclopedische kennis hebben van elk onderwerp dat ik fotografeer. Ik lees hierboven over libellen en juffers en .... ik ken daar dus het verschil niet tussen zie met moeite het verschil tussen een roodborstje en een mus. Hetzelfde met vliegtuigen, ik ken daar totaal niets van. Dus volgens u zou ik al deze vormen van fotografie niet mogen beoefenen???
                            Dan zal ik het maar houden bij auto's. Moet ook dringend stoppen met modellen want verwar soms een Nederlandse met een Belgische
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elk beestje heeft een naam.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                              .... Moet ook dringend stoppen met modellen want verwar soms een Nederlandse met een Belgische
                              nou...nou..daar zitten toch duidelijk herkenbare verschillen tussen hoor.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X