Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 55 van 59 EersteEerste ... 5 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.351 t/m 1.375 van 1457
  1. #1351

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Op dit moment rijden we nog met een VW Tiguan, 4 jaar onderhoud 25.000 km gereden en gemiddeld per jaar méér dan 400 euro kwijt aan onderhoud volgens het boekje.
    Da’s wel veel als het ieder jaar is.
    Ben je zeker dat uw auto wel elk jaar op onderhoud moet met zo weinig kilometers?
    De laatste wagens die wij hadden, die moesten om de 2 jaar binnen voor onderhoud tenzij over de limiet van een bepaald aantal kilometers.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  2. #1352
    Geregistreerd: 4 september 2021

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Da’s wel veel als het ieder jaar is.
    Ben je zeker dat uw auto wel elk jaar op onderhoud moet met zo weinig kilometers?
    De laatste wagens die wij hadden, die moesten om de 2 jaar binnen voor onderhoud tenzij over de limiet van een bepaald aantal kilometers.
    Wij gaan elk jaar voor we op reis vertrekken met de auto, voor een gewoon, of klein onderhoud. Daar betalen wij ongeveer 100 euro voor BTW incl. (dit is bij een off. dealer, goedkoper zou ook kunnen, maar ik ga altijd naar de dealer voor onderhoud).
    En ik ben dan nog belange na niet aan het aantal kilometer dat ze opgeven voor het onderhoud, maar toch laat ik het doen...euh om gerust op reis te vertrekken.
    Onze jaarlijkse autovakantie richting Frankrijk maakt dat wij toch ongeveer 3.000/4.000 km bollen die weken.
    Ik ben misschien overdreven, om voor 3.000/4.000 km te bollen, speciaal naar de garage ga voor een onderhoud, maar het is een gewoonte geworden .
    Beter eens teveel op onderhoud dan te weinig zeker.
    Laatst gewijzigd door Guest43; 27 juni 2022 om 18:12

  3. #1353

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Onderhoud volledig volgens voorschriften fabrikant. Het is een 4x4 dus moest na 1 jaar de olie van de tussenboite vervangen worden. Het jaar erop de olie van de motor. Lang niet voldoende kilometers maar wel de limiet van 2 jaar. Derde jaar vervanging remolie. Jaar vier: opnieuw motorolie en alle bougies, ah ja, want 4 jaar he meneer. De computer schrijft dat voor hé mijnheer. Samen met "algemene controle" en vervanging ruitenwisserbladen 685 euro. Behalve de eerste twee jaar had ik niet noodzakelijk de andere onderhouden moeten doen en zeker de laatste was de druppel en heeft me wel geholpen om nooit meer een VW aan te schaffen. Altijd Mazda gehad, samen met de vrouw en dochter 8 Mazda's gehad tot volle tevredenheid, onderhoud was er om de twee jaar zo'n 150 euro.
    Toch van automerk veranderd oa omdat Mazda niet zo mee was met de smartphone integratie. Bovendien was VW me als firmawagen zeer goed bevallen. Enfin, les geleerd.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  4. #1354
    Geregistreerd: 21 januari 2005

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
    Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
    Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
    Herstelling begroot op 3500 tot 5000 euro
    Ik noem dit planned obsolescense…(https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence)

    Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

    (maar we wijken af)

  5. #1355

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    .........................
    Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

    (maar we wijken af)
    Die ingenieurs en wetenschappers kunnen i.v.m. de levensduur van hun ontwerpen nogal juist rekenen hé.
    Maar dikwijls komen de boekhouders van het bedrijf de pret verstoren om te besparen.
    Laatst gewijzigd door Skitch; 27 juni 2022 om 21:06
    " Ik ben een Nerd en daar ben ik fier op ! "

  6. #1356

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
    Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
    Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
    Herstelling begroot op 3500 tot 5000 euro
    Ik noem dit planned obsolescense…(https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence)

    Gelieve bijgevolg een beetje begrip te willen hebben dat ik de quote uit #1290 “Jammer van al het werk van ingenieurs en wetenschappers om, decennia lang, de verbrandingsmotor properder maken.” toch enigszins zou willen nuanceren…

    (maar we wijken af)
    Slaolie hoort in de sla en niet in een motor. Niet komen zagen hé.

  7. #1357

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    Tja…VW : hier staat ook zo een exemplaar dat perfect deed wat hij moest doen tot de eerste 100.000 km gereden waren .
    Toen begon het olieverbruik a rato van 1 l per 1000 km. terwijl ik ervoor nooit moest bijvullen.
    Uiteraard, binnen de tolerantie vd fabrikant.’’ (in 2022 ! )
    Eens naar een andere garage gaan om er de "juiste" motorolie in te doen. (Juiste viscositeit + juiste soort )
    Dus geen slaolie zoals opapol dan noemt, maar echte motorolie.
    Als dat helpt : nooit meer naar de eerste garage gaan.
    Eventueel Marly MX bij de motorolie.
    Laatst gewijzigd door Skitch; 27 juni 2022 om 21:15
    " Ik ben een Nerd en daar ben ik fier op ! "

  8. #1358

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Ik begrijp niet dat onze overheid in een tussenstadium niet véél méér inzet op zo'n hybrides.
    Een hybide kan brandstof besparen door de minst efficiënte momenten van gebruik van een ICE te overbruggen, het optrekken. En samen met het recuperatief remmen bespaar je ook wat. Maar verder heb je alle nadelen van de 2 systemen. Je hebt meer gewicht dan een zuivere ICE en ook meer onderdelen die kunnen verslijten dan een ICE alleen. Ook batterijen met een beperkte levensduur. Als je veel file en stadsverkeer hebt kan je winnen, als je veel lange afstanden aan rustig rijden doet verlies je door de kleinere motor die harder moet werken om een groter gewicht mee te slepen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Zelden zo'n onzin gelezen. Wat regulier onderhoud betreft, geen enkele twijfel: je bent veel duurder af met een ICE. Op dit moment rijden we nog met een VW Tiguan, 4 jaar onderhoud 25.000 km gereden en gemiddeld per jaar méér dan 400 euro kwijt aan onderhoud volgens het boekje. Enkel een stel ruitenwisserbladen als vervanging versleten. Een kennis heeft netjes zijn onderhoudskosten bijgehouden voor zijn Niro EV: gemiddelde per jaar 98 euro.
    Zelfs de fabrikanten voorzien een daling in onderhoudskosten van 60% (Ford) tot 40% (Audi) en 35% (VW).
    Inderdaad, bepaalde onderdelen van een EV kosten meer dan een ICE. Toevallig noem je hier een aantal zaken op die enkel op een ICE terug te vinden zijn. Maar laten uitschijnen alsof dit de regel is dat dergelijke onderdelen regelmatig defect zijn, dat is gewoon onzin. Ik volg de EV wereld al een paar jaar omdat we van plan waren een EV aan te schaffen. Ik kan me geen enkele forumpost (in de specifieke EV-autoforums) herinneren dat iemand een motorsturing, IGBT of batterij moest laten vervangen. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit nooit gebeurt!
    Voorlopig zijn kosten bij herstelling duurder omdat veel automechaniekers nog niet thuis zijn in de EV technologie en daarom meer tijd nodig hebben om een bepaalde panne op te speuren of herstelling uit te voeren.
    Een levensduur van 4-8 jaar? De Kia EV6 bijvoorbeeld heeft standaard 7 jaar garantie, inclusief batterij. Tesla? 8 jaar garantie op de batterij. Geen nieuwe batterij te krijgen? Ik vraag me af op welke feiten dit gebaseerd is.
    Jammer dat ik je met cijfers uit de werkplaats van je wolken moet halen. Net zoals zovelen bekijk je enkel die onderdelen van een EV die op het moment van de vergelijking het voordeligste zijn. Ja, een electrische motor op zich heeft minder onderhoud nodig dan een ICE. Maar er is niet alleen de elektrische motor. Er is ook nog bvb de koeling van je batterijpakket. Dat is een airco systeem op zich (of afgeleid van de passagiers airco). En dat heeft ook onderhoud nodig. Dat heeft nog meer onderhoud nodig dan de airco van de passagiers want als die koeling van je batterij ermee stopt sta je stil.

    En zo'n elektromotor is ook niet het enige onderdeel van je aandrijflijn. Er zijn nog een aantal tandwielen ertussen. En die vragen ook aandacht. In het echt hebben we een heel aantal waar door trillingen (ja, een elektromotor trilt ook) de vertanding van de as waar het tandwiel op zt volledig weg was. Een tandwiel op een gladde as vastzetten is niet echt ideaal. En zo'n elektromotor is een gesloten geheel. Bij een ICE heb je geforceerde smering en vervang je dus de olie en oliefilter. Ja, dat is een kost bij onderhoud. Maar omdat een elektromotor dat niet heeft moet je om de x km de volledige motor reviseren en de lagers vervangen. Olie en filter vervangen doen ze in elke garage. Maar die lagers van een elektromotor niet. Kost is dan ook vele malen een olie wissel.

    Batterijen zijn een heel apart onderdeel. Elke fabrikant die die een pakket levert, levert dat ook met regelaar en software. En je vervangt het ene niet door het andere. We hebben voertuigen met 5000km op de teller die aan de kant staan want het inductieve laadsysteem is niet meer bruikbaar. De leverancier levert geen support meer. Opsie... Vervangen? Ja, andere batterijen en laadsysteem betekent opnieuw voor typekeuring door de overheid. Daar gaat je geld.

    En elke EV heeft ook airco met gassen, filters en compressor die onderhoud en controle nodig heeft. Die heeft ook schijfremmen. Die heeft ook banden (die nog eens zwaarder belast worden). De ophanging is dezelfde en vraagt hetzelfde nazicht en onderhoud. Die heeft ook andere elektromechanische onderdelen die nazicht en onderhoud nodig hebben.

    Als jij 400 euro voor een onderhoud betaalt en je doet 25000km op 4 jaar dan moet je toch eens nadenken over je garage. Ik heb nu na 3 jaar 65000km op de teller. Onderhoud is een goeie 250euro. En ja, ik heb al banden vernieuwd, ruitenwissers, remblokken en een herstelling aan de voorruit. Ik betaal iets van een 250 euro voor een jarlijks onderhoud. Meer dan enkele filters, olie en werkuren is dat niet. Deze keer zijn de renblokken vooraan vervangen. Zal iets meer zijn.

    En die dingen die defect gaan? Ja, dat is wat er effectief defect gaat aan elektrische aandrijvingen. Hybride en/of full EV.

    Efficientie is ook zo eentje waar de grote voorstanders van EV's enkel dat uit halen dat hun op dat moment gunstig is. Ja, de efficientie van een elektromotor is hoger dan van een ICE. Maar tel er bij:
    - de verliezen bij het laden in de lader en koeling nodig in de lader (de laatste snelladers gebruiken zelfs watergekoelde kabels)
    - de verliezen in de batterij bij het laden (80% laadefficientie is een normaal cijfer)
    - de nodige energie om je batterij te koelen tijdens het laden
    - de nodige energie om de batterij te koelen tijdens het rijden
    - de nodige energie om de batterij op te warmen als het koud is


    Dat al die kosten niet opvallen en onder de mat geveegd worden is omdat er grote politieke druk is om "iets" te doen. Ook zin de grootste hoop EV's bedrijfswagens dus draaien de gebruikers niet op voor de werkelijke kosten. En door de vele voordelen lijkt het een goeie zaak. Maar spijtig genoeg zijn er weinigen die het hele plaatje zien of willen zien.

  9. #1359

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Het is een 4x4 dus moest na 1 jaar de olie van de tussenboite vervangen worden.
    Het jaar erop de olie van de motor. Lang niet voldoende kilometers maar wel de limiet van 2 jaar. Derde jaar vervanging remolie. Jaar vier: opnieuw motorolie en alle bougies, ah ja, want 4 jaar he meneer.
    Ik snap persoonlijk niet waarom het met een 4x4 anders zou moeten zijn.
    Nu moeten ze die elk jaar binnen nemen, elk jaar factuur op stellen, elk jaar inplannen … mochten ze alles in hetzelfde jaar doen dan zou het veel goedkoper kunnen zowel voor garage als klant.
    Zal wel weer een of ander foefje zijn om meer te kunnen aanrekenen.
    In elk geval is dat hier toch zo niet volgens het boekje.
    Gewoon om de twee jaar onderhoud tenzij het aantal km eerst behaald wordt.
    Ik zeg niet dat ge geen gelijk hebt hé, maar het is wel geldklopperij op die manier.

    De computer schrijft dat voor hé mijnheer. Samen met "algemene controle" en vervanging ruitenwisserbladen 685 euro. Behalve de eerste twee jaar had ik niet noodzakelijk de andere onderhouden moeten doen en zeker de laatste was de druppel en heeft me wel geholpen om nooit meer een VW aan te schaffen.
    Hangt ook veel van de garagist af hoor, als ze een beetje eerlijk zijn met de klant dan doen ze wat echt nodig is en niet altijd volgens het boekje wat voor iemand dat weinig rijdt veel kosten genereert.
    Bij ons staat in het boekje dus om de twee jaar of een bepaald aantal km dat sneller afneemt als men sportief rijdt, soit hier komt dat op twee jaar uit.
    Vorig jaar bij het onderhoud hebben ze ongevraagd de programmatie op een wagen veranderd van 2 naar 1 jaar en van 30.000 km naar 15.000 km.
    Dus ik terug en vroeg om het correct te zetten, kan niet was de reactie het is altijd al zo geweest ook al toonde ik het digitale onderhoudboekje via de app … kan niet bleven ze beweren.
    Soit, heel lang gediscussieerd en ik weigerde weg te gaan voor het juist stond.
    Ineens namen ze de sleutel, reden de auto in de werkplaats en nog geen vijf minuten nadien kreeg ik hem terug met de juiste instellingen.
    Een van de werknemers dat we goed kennen kwam in stommelings zeggen dat ze dat van de invoerder moesten doen bij alle merken dat ze verdelen om de verliezen door COVID te compenseren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  10. #1360

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Slaolie hoort in de sla en niet in een motor. Niet komen zagen hé.
    Oei, een glazen bol gekocht waarmee je op afstand een diagnose kan doen?
    Verkeerde olie kan altijd maar zou straf zijn indien bij een echte garagist.
    Waarom zou een echt technisch probleem niet kunnen na 100.000km?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  11. #1361

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    .............................
    Verkeerde olie kan altijd maar zou straf zijn indien bij een echte garagist.
    .............................
    Echte garagisten :
    - Met nieuwe banden 's morgens de auto binnen doen en s'avonds de auto ophalen. Thuis dan zien dat de banden half versleten zijn.
    - Idem dito met mooie velgen. Na het onderhoud waren ze vol met corrosie plekken.
    - Geen last met hoge temperaturen of zo, noch klachten (Mercedes van 50.000km) maar toch de was waterpomp vervangen.
    - Na het onderhoud trekt de wagen slecht op.... 'k Had een nieuwe turbo nodig want turbo defekt. Bij een 'ervaren' vriend geweest en gezien dat aan de "onderkant" van de kunststof leiding achter de turbo een snede aangebracht was. Vandaar het drukverlies. Hij kende de truuk want het was het eerste wat hij nakeek. Die buis vervangen en, de turbo was terug OK. Voor 40€ of zo.....
    - Ik noteer mijn verbruik telkens nauwgezet bij elke tankbeurt. Als ik na een onderhoud duidelijk meer verbruik weet ik het : goedkope motorolie i.p.v. de juiste, slaolie dus. En op de faktuur kan je dat niet zien.
    'k Denk dat ik er nu +2.500.000 km opzitten heb en ik kan je verzekeren dat een goede garagist hebben meer waard is dan een auto van een bekend duits merk te kopen.
    Laatst gewijzigd door Skitch; 27 juni 2022 om 23:20
    " Ik ben een Nerd en daar ben ik fier op ! "

  12. #1362

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Een hybride kan brandstof besparen door de minst efficiënte momenten van gebruik van een ICE te overbruggen, het optrekken. En samen met het recuperatief remmen bespaar je ook wat. Maar verder heb je alle nadelen van de 2 systemen. Je hebt meer gewicht dan een zuivere ICE en ook meer onderdelen die kunnen verslijten dan een ICE alleen. Ook batterijen met een beperkte levensduur. Als je veel file en stadsverkeer hebt kan je winnen, als je veel lange afstanden aan rustig rijden doet verlies je door de kleinere motor die harder moet werken om een groter gewicht mee te slepen.
    Je bent niet geheel mee met wat ik bedoel: met een hybride met een full E radius van pakweg 60 km zou ik minstens 95% van de tijd elektrisch rijden, en met mij enorm veel particulieren die dagelijks niet meer dan 50 km rijden.
    Het zou ook een veel aanlokkelijker aanbod zijn voor de meesten omdat je dan ook verlost bent van het "elektrisch stilvallen syndroom" en de ellenlange laad-wachttijden tijdens een lange reis.
    Dus: (voorlopig) het beste van twee werelden.

    Uw antwoord betreft een zachte hybride die ik nu bezit.
    Laatst gewijzigd door nete; 28 juni 2022 om 09:37
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  13. #1363

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Je bent niet geheel mee met wat ik bedoel: met een hybride met een full E radius van pakweg 60 km zou ik minstens 95% van de tijd elektrisch rijden, en met mij enorm veel particulieren die dagelijks niet meer dan 50 km rijden.
    Het zou ook een veel aanlokkelijker aanbod zijn voor de meesten omdat je dan ook verlost bent van het "elektrisch stilvallen syndroom" en de ellenlange laad-wachttijden tijdens een lange reis.
    Dus: (voorlopig) het beste van twee werelden.

    Uw antwoord betreft een zachte hybride die ik nu bezit.
    Het probleem van een plug-in hybride die dagelijks leeg wordt gereden en terug geladen is dat de accu dan op korte tijd heel veel laadbeurten te verwerken krijgt (soms wel 2 keer per dag, als die op het werk nog eens geladen wordt).
    Bovendien is de capaciteit vrij klein, wat wil zeggen dat de belasting op die accu ook veel groter is (de accu is bij een plug-in hybride doorgaans in minder dan een uur terug leeg) in verhouding van de accu van een elektrische wagen die bijvoorbeeld 250km of meer kan rijden.
    Die grote belasting zorgt ook voor een snellere slijtage van de accu.
    En als die accu versleten is, dan kost die ook weer heel veel waardoor je er zeker nooit "winst" op kan maken ten opzichte van een gewone benzinewagen.

  14. #1364
    Geregistreerd: 21 januari 2005

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    En als die accu versleten is, dan kost die ook weer heel veel waardoor je er zeker nooit "winst" op kan maken ten opzichte van een gewone benzinewagen.
    Idd, “winst maken “ zal alleen weggelegd zijn voor de kopers van Cayenne, Panamera en dgl hybriedes, door de fiscale gunstmaatregelen bij aankoop hiervan.

    Ik vermoed ook dat de batterij bij dit type wagens eerder stuk zal gaan door ONbruik dan door GEbruik…

  15. #1365

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Echte garagisten :
    - Met nieuwe banden 's morgens de auto binnen doen en s'avonds de auto ophalen. Thuis dan zien dat de banden half versleten zijn.
    - Idem dito met mooie velgen. Na het onderhoud waren ze vol met corrosie plekken.
    - Geen last met hoge temperaturen of zo, noch klachten (Mercedes van 50.000km) maar toch de was waterpomp vervangen.
    - Na het onderhoud trekt de wagen slecht op.... 'k Had een nieuwe turbo nodig want turbo defekt. Bij een 'ervaren' vriend geweest en gezien dat aan de "onderkant" van de kunststof leiding achter de turbo een snede aangebracht was. Vandaar het drukverlies. Hij kende de truuk want het was het eerste wat hij nakeek. Die buis vervangen en, de turbo was terug OK. Voor 40€ of zo.....
    - Ik noteer mijn verbruik telkens nauwgezet bij elke tankbeurt. Als ik na een onderhoud duidelijk meer verbruik weet ik het : goedkope motorolie i.p.v. de juiste, slaolie dus. En op de faktuur kan je dat niet zien.
    'k Denk dat ik er nu +2.500.000 km opzitten heb en ik kan je verzekeren dat een goede garagist hebben meer waard is dan een auto van een bekend duits merk te kopen.
    Hetgeen jij hier aankaart is wel heel extreem, banden en/of velgen wisselen (voortgaand op plots versleten banden).
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  16. #1366

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?


  17. #1367
    Geregistreerd: 20 februari 2005

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Hetgeen jij hier aankaart is wel heel extreem, banden en/of velgen wisselen (voortgaand op plots versleten banden).
    Dergelijke 'garagist' lijkt mij eer een echte 'gangster'.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

  18. #1368

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Het probleem van een plug-in hybride die dagelijks leeg wordt gereden en terug geladen is dat de accu dan op korte tijd heel veel laadbeurten te verwerken krijgt (soms wel 2 keer per dag, als die op het werk nog eens geladen wordt).
    Bovendien is de capaciteit vrij klein, wat wil zeggen dat de belasting op die accu ook veel groter is (de accu is bij een plug-in hybride doorgaans in minder dan een uur terug leeg) in verhouding van de accu van een elektrische wagen die bijvoorbeeld 250km of meer kan rijden.
    Die grote belasting zorgt ook voor een snellere slijtage van de accu.
    En als die accu versleten is, dan kost die ook weer heel veel waardoor je er zeker nooit "winst" op kan maken ten opzichte van een gewone benzinewagen.
    Ik doe momenteel tussen 25000 en 30000km/jaar en bespaar zo met mijn hybride (geen bedrijfswagen!) jaarlijks €2500 aan diesel dus ik ga absoluut zeker geen verlies maken. Opladen gebeurt 100% thuis en door mijn investering in extra ZP en batterij geef ik jaarlijks ook €2000 minder uit aan elektriciteit. Ook de gunstigere autofiscaliteit doet zijn duit in het zakje waardoor de totale jaarlijkse minderuitgaven boven €5000 uitkomen. Terugverdientijd

  19. #1369

    Standaard Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik doe momenteel tussen 25000 en 30000km/jaar en bespaar zo met mijn hybride (geen bedrijfswagen!) jaarlijks €2500 aan diesel dus ik ga absoluut zeker geen verlies maken.
    Ik weet niet hoe gij de berekening maakt, maar uw winst in brandstof lijkt me toch heel veel.
    Met 2500€ koop je afgerond 1250 liter diesel.
    Een moderne berline diesel verbruikt tussen de 4 en 6 liter als men wat menselijk rijdt.
    Laat ons het gemiddelde nemen van 5 liter.
    Aan 5 liter per 100 km zou men met de 1250 liter zo’n 25000 km kunnen rijden, met andere woorden om zoveel te besparen verbruik jij 25.000 km dus niets (volledig elektrisch).
    Lijkt me heel straf als je dat kan waarmaken en indien zo, dan heel goed voor u.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  20. #1370

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ik weet niet hoe gij de berekening maakt, maar uw winst in brandstof lijkt me toch heel veel.
    Met 2500€ koop je afgerond 1250 liter diesel.
    Een moderne berline diesel verbruikt tussen de 4 en 6 liter als men wat menselijk rijdt.
    Laat ons het gemiddelde nemen van 5 liter.
    Aan 5 liter per 100 km zou men met de 1250 liter zo’n 25000 km kunnen rijden, met andere woorden om zoveel te besparen verbruik jij 25.000 km dus niets (volledig elektrisch).
    Lijkt me heel straf als je dat kan waarmaken en indien zo, dan heel goed voor u.
    De vorige wagen was een 3L V6 met een gemiddeld verbruik van 7 tot 7.5L/100km. De huidige (met hetzelfde of beter prestatiepotentieel) doet het op een dagelijkse afstand van 100km met volledige lading tussen 2 en 2.5L/100km.

  21. #1371

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Dus 5.5 liter/100km en 25000km per jaar minder. Dat is dan een dikke 200 euro minder VOOR je de elektriciteit in rekening brengt. En eerlijk gezegd, 2000 euro elektriciteit sparen kan ik niet want ik verbruik op een heel jaar zelfs niet zoveel.

    Er is dus duidelijk nog veel besparing mogelijk...

  22. #1372

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Dus 5.5 liter/100km en 25000km per jaar minder. Dat is dan een dikke 200 euro minder VOOR je de elektriciteit in rekening brengt. En eerlijk gezegd, 2000 euro elektriciteit sparen kan ik niet want ik verbruik op een heel jaar zelfs niet zoveel.

    Er is dus duidelijk nog veel besparing mogelijk...
    Ieders situatie is anders

    Toegegeven ik kan mijn aquarium hobby stoppen en dan valt er jaarlijks ca. 1000kWh weg. Dat zou van de ene op de andere dag kunnen maar ik kan die dieren niet zomaar afslachten. Dan nog zal de auto opladen, wassen, drogen, verse maaltijden koken, afwassen en nog wat digitaal vermaak voor een gezin van 5 personen wel wat elektriciteit blijven vergen. Voor de installatie van de extra panelen en batterij zouden we op een een jaarverbruik van 8000kWh komen en een injectie van 2500kWh. Nu wordt dit een verbruik van 3500kWh en ongeveer evenveel injectie (uiteraard met maximaal zelfverbruik als de zon schijnt) waardoor de jaarrekening €2000 lager komt te liggen.

  23. #1373

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Dus 5.5 liter/100km en 25000km per jaar minder. Dat is dan een dikke 200 euro minder VOOR je de elektriciteit in rekening brengt. En eerlijk gezegd, 2000 euro elektriciteit sparen kan ik niet want ik verbruik op een heel jaar zelfs niet zoveel.

    Er is dus duidelijk nog veel besparing mogelijk...
    Rare wiskunde of moet ik terug naar de les ?

    Frank verbruikt nu z'n 5 liter diesel minder met zijn hybride, op 25000 km geeft dat 5 x 250 = 1250 liter diesel, aan 2,20 per liter is dat volgens mijn een verschil van 2750 euro, wel iets méér dan jouw 200 euro.
    We moeten dan nog wel de kost van de el. rekenen die Frank op een jaar in zijn autobatterij stopt.


    Verbruik
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  24. #1374

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    De vorige wagen was een 3L V6 met een gemiddeld verbruik van 7 tot 7.5L/100km. De huidige (met hetzelfde of beter prestatiepotentieel) doet het op een dagelijkse afstand van 100km met volledige lading tussen 2 en 2.5L/100km.
    OK, maar dat is het verbruik voor het gedeelte dat die niet elektrisch kan rijden.
    Maar dat betekent ook dat ge bijna alle kilometers elektrisch rijdt.
    Ik ken uw wagen niet, maar deze dat ik ken en een bereik hebben van ongeveer 100 km elektrisch, die hebben een batterij van 25 kWh.
    Als ge die dagelijks moet laden, dan kost het u toch ongeveer zoveel in elektriciteit dan wat ge eventueel uitspaart in brandstof?
    Ge hebt minder elektriciteit te betalen, maar daarvoor heb je ook extra investeringen gedaan … netto spaar je toch nooit geen 5000€ per jaar uit?
    Toekomstgericht wel een verantwoorde keuze denkniveau, maar 5000€ netto per jaar in uw zak steken mijn inziens toch wat te optimistisch bekeken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  25. #1375

    Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Rare wiskunde of moet ik terug naar de les ?

    Frank verbruikt nu z'n 5 liter diesel minder met zijn hybride, op 25000 km geeft dat 5 x 250 = 1250 liter diesel, aan 2,20 per liter is dat volgens mijn een verschil van 2750 euro, wel iets méér dan jouw 200 euro.
    We moeten dan nog wel de kost van de el. rekenen die Frank op een jaar in zijn autobatterij stopt.


    Verbruik
    Klopt, moest 2000 euro zijn. Ik heb aan 1.5 euro gerekend. De prijs was vorig jaar nog geen 2.2 euro/liter. En dat is inderdaad zonder het elektrisch verbruik, stond er ook.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    OK, maar dat is het verbruik voor het gedeelte dat die niet elektrisch kan rijden.
    Maar dat betekent ook dat ge bijna alle kilometers elektrisch rijdt.
    Hij vergelijkt het verbruik over een jaar van 25000 km. Dat hij maar aan 2.5 liter/100km komt is omdat hij een stuk elektrisch rijdt. Maar ja, ik stel me ook vragen hoeveel van die km dan elektrisch zijn. Want het is een PHEV die doen geen 100km op 1 lading. En op die manier 25000 km op 1 jaar? Ik doe er een 20000 en dat is met een 3 tal werkdagen per week 110km heen-en-weer naar het werk. Soms meer als het op een andere plaats te doen is. Die 2-2.5 liter/100km lijkt mij zo weinig.

Soortgelijke discussies

  1. Reacties: 5
    Laatste bericht: 15 april 2016, 16:05
  2. Reacties: 51
    Laatste bericht: 24 juli 2015, 12:12
  3. USB -> stopcontact <> power out -> stopcontact
    Door 2010 in forum Chit Chat
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 13 maart 2010, 23:16
  4. dé elektrische wagen: rijdt als een sportwagen
    Door jejochen in forum Chit Chat
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 24 juni 2008, 19:02

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •