Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Waar ik mij vragen bij stel,is het volgende:
    Wat is nog de waarde van een elektrische wagen na bv. 5 jaar of later? Met of zonder nieuwe batterij.Vind ze niet bij de tweedehandsprijzen in de Autogids.
    Hoelang gaan die batterijen mee?Na hoeveel jaar te vervangen en kostprijs hiervan?
    Wat met de recyclagekosten hiervan ?
    Fiscale voordelen?(Dat de fiscus je een cadeau doet,geloof ik allang niet meer.Wat ze je nu geven,nemen ze nadien op de één of andere manier toch terug.)
    T'is simpel demuro, stel die vraag aan jezelf, zou jij een elektrische auto kopen met een batterij van 5 jaar oud?
    Een ding weet ik wel, Nissan is in de tijd gestart met de mogelijkheid je batterij te huren aan een prijs van om en bij
    de 70€ per maand, bij deze types Leaf zijn ze er mee gestopt omdat ze er niet aan uit geraakten, wat wil dat zeggen denk je???
    Nu komt Renault met hun kleine ZOE terug met een huurcontract op de proppen, kost je 69€ per maand MAAR in de kleine letters staat dat je voor die prijs maar 7.500
    Km op jaarbasis mag rijden...

    Lees eens mijn berekeningen #582
    Een eigenaar van een TeslaS beweerde een paar jaar geleden dat zij Tesla over de ganse lijn even duur was qua rijkosten dan zijn Mercedes AMG
    enige voordeel was dat die Tesla toen voor hem nog 120% afschrijfbaar was en dat de auto op zijn firma stond, maar wel een wonderlijke auto
    om in te rijden.

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Met mijn beperkte kennis van electrische wagens:NEE.

      Comment


      • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        T'is simpel demuro, stel die vraag aan jezelf, zou jij een elektrische auto kopen met een batterij van 5 jaar oud?
        Ik zou die ook niet kopen, maar ook geen andere wagen.
        Probleem is bij een elektrische wagen dat de eventuele kost om hem terug in orde te zetten veel hoger zal liggen, daardoor zullen ook meer tweedehandsrijders voor dit type minder interesse hebben.
        Tenzij dat ze goedkoop een Tesla op de kop kunnen tikken ... al is goedkoop vaak een slecht voorteken.
        Binnen 20 jaar is de situatie mogelijks heel anders.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Eens rekenen wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto, de gemiddelde CO2 uitstoot per Kwh van elektriciteit ligt nu ook
          niet bepaald laag volgens ADAC.
          ADAC de elektrische wagen heeft een vrij strenge handicap met een CO2-uitstoot van 579 gram per opgewekte kilowattuur die uit het stopcontac komt.

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Eens rekenen wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto, de gemiddelde CO2 uitstoot per Kwh van elektriciteit ligt nu ook
            niet bepaald laag volgens ADAC.
            Klopt. Voor ons land is dit zo'n 280 g/kWh (met dank aan het aandeel kerncentrales, anders was dit het dubbele). Ik ken de achterliggende reden niet maar ik heb dit nog nooit omgerekend gezien naar de actieradius van de momenteel heilige graal, de elektrokar. Wanneer gaat er eens iemand snappen dat de cijfers niks meer zijn dan de cijfers. De autofabrikanten werken écht wel met andere cijferafwegingen. En diegenen die het zouden moeten weten (onze zelfverklaarde hyperintelligente politiekers dus) weten van de materie geen bal af.

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Als je in de winter ver wil geraken met een elektrische auto, dan doe je best een dikke trui aan (en handschoenen, muts, sjaal...): https://www.vroom.be/nl/nieuws/rijbe...eraturen-21375
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Eens rekenen wat de CO2 uitstoot is van een elektrische auto, de gemiddelde CO2 uitstoot per Kwh van elektriciteit ligt nu ook
                niet bepaald laag volgens ADAC.
                Ik heb een paar dagen geleden iets gelijkaardigs gelezen en wou toen de link hier posten. Ik ben toen afgeleid, wou het doen, maar ben het toch nog vergeten
                En nu ik dit lees en me mijn voornemen herinner, vind ik het specifieke artikel toch niet terug., zeker

                In ieder geval, ik herinner mij niet dat de ADAC werd genoemd of specifieke cijfers over CO2 uitstoot. Daarbij, of het nu hetzelfde of een ander artikel is maakt niet uit, maar de journalist schreef erover dat onderzoek uitwees dat de productie en de afvalverwerking van elektrische wagens veel meer vervuilend is dan van een gelijkaardige wagen met verbrandingsmotor. En niet zo'n klein beetje.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                  Ik heb een paar dagen geleden iets gelijkaardigs gelezen en wou toen de link hier posten. Ik ben toen afgeleid, wou het doen, maar ben het toch nog vergeten
                  En nu ik dit lees en me mijn voornemen herinner, vind ik het specifieke artikel toch niet terug., zeker

                  In ieder geval, ik herinner mij niet dat de ADAC werd genoemd of specifieke cijfers over CO2 uitstoot. Daarbij, of het nu hetzelfde of een ander artikel is maakt niet uit, maar de journalist schreef erover dat onderzoek uitwees dat de productie en de afvalverwerking van elektrische wagens veel meer vervuilend is dan van een gelijkaardige wagen met verbrandingsmotor. En niet zo'n klein beetje.
                  Volgens Duitse normen nabi, maar daar wij toch wel heel wat elektriciteit aankopen uit duitsland (zie electricityMap app)
                  Kijk bij Hyundai Kona in volgende link. https://autofans.be/comment/87840

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Als je in de winter ver wil geraken met een elektrische auto, dan doe je best een dikke trui aan (en handschoenen, muts, sjaal...): https://www.vroom.be/nl/nieuws/rijbe...eraturen-21375
                    Op dit moment komen daar ook in Scandinavië ook nog bij : thermisch ondergoed, handverwarmers, noodgenerator, donzen jas....

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Een Tesla model S zit rond de 20kWh per 100 km, meestal iets lager. De Nissan Leaf zit eerder rond de 14-16 kWh/100km.
                      Dat betekent voor de belgische stroommix zo'n 56 g CO2 per km in realiteit voor de Tesla S.

                      De meeste auto's op diesel zitten boven de 100gCO2 volgens de theorie (kleine auto's), in realiteit zal het eerder 150g CO2 per km zijn.
                      Uitstoot van NOx en HC is nul ter plaatse voor de electrische auto.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Op dit moment komen daar ook in Scandinavië ook nog bij : thermisch ondergoed, handverwarmers, noodgenerator, donzen jas....
                        Nochtans.... in Ijsland reden er rond Reykjavik behoorlijk wat electrische autos rond, en Noorwegen is koploper in Europa voor electrische auto's.
                        Feit is, door de aard van de wegen doe je makkelijk 6-8h over een afstand van 500km in die landen, en dus rij je zo'n batterij niet makkelijk leeg op een dag.
                        Voor off-road is electrisch rijden natuurlijk een totale no-go.

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Nochtans.... in Ijsland reden er rond Reykjavik behoorlijk wat electrische autos rond, en Noorwegen is koploper in Europa voor electrische auto's.
                          Feit is, door de aard van de wegen doe je makkelijk 6-8h over een afstand van 500km in die landen, en dus rij je zo'n batterij niet makkelijk leeg op een dag.
                          Voor off-road is electrisch rijden natuurlijk een totale no-go.
                          Hoe langer je met een elektrische wagen onderweg bent op een koude dag, hoe meer vermogen er in verhouding wordt opgebruikt voor de verwarming ten opzichte van het vermogen dat verbruikt wordt voor de aandrijving.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Nochtans.... in Ijsland reden er rond Reykjavik behoorlijk wat electrische autos rond, en Noorwegen is koploper in Europa voor electrische auto's.
                            Feit is, door de aard van de wegen doe je makkelijk 6-8h over een afstand van 500km in die landen, en dus rij je zo'n batterij niet makkelijk leeg op een dag.
                            Voor off-road is electrisch rijden natuurlijk een totale no-go.
                            Benieuwd hoeveel elektrische auto's er effectief 500km zullen halen, laat staan onder barre omstandigheden en veel bergen

                            Als stadsauto vind ik een Elektrische wagen perfect, maar om te kunnen concurreren met een gewone brandstofwagen zal er nog veel moeten veranderen en vooral verbeteren aan de batterijen

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Nochtans.... in Ijsland reden er rond Reykjavik behoorlijk wat electrische autos rond, en Noorwegen is koploper in Europa voor electrische auto's.
                              Feit is, door de aard van de wegen doe je makkelijk 6-8h over een afstand van 500km in die landen, en dus rij je zo'n batterij niet makkelijk leeg op een dag.
                              Voor off-road is electrisch rijden natuurlijk een totale no-go.
                              Off-road is in IJsland ten strengste verboden, daar wordt er echt niet mee gelachen. Deze zomer heeft ICE-SAR twee Franse jeeps op heterdaad betrapt, ze hebben voor zover ik hoorde elk een boete gekregen van 300.000 ISK. Overigens zeer terecht. Ik denk dus dat je de F-binnenwegen bedoelt. Ik heb deze zomer (buiten een paar in R'vik) hooguit twee laadpalen gezien, één in Isafjördur en de andere weet ik zelfs niet meer. Het was er niet bepaald druk te noemen.... Noorwegen is idd koploper in Europa maar dit omwille van heel andere redenen. Toen de boot uit Kristiansand toe kwam in Hirtshals heb ik me uit verveling wat bezig gehouden met het tellen van de puur elektrische auto's en omdat enkel de Tesla's makkelijk te herkennen zijn op de voorkant heb me enkel beperkt tot deze. 9 Stuks, waarvan 8 Noren en één Nederlander. Ik vond dat al bij al wel vrij veel. Waar ze vandaan kwamen kon ik natuurlijk niet weten maar ik vermoed dat ze zeker niet uit Tromsø zullen gekomen zijn. Betreft die actieradius vanuit R'vik zit je -mits enig overdreven optimisme- wel goed in tijd en afstand maar ik vraag me af hoe je in godsnaam denkt terug te kunnen geraken als je de RW1 aan de zuidkust bedoelt. Voor de 1 noordwaarts richting A'Ri (ook zo'n 450 km) heb ik een gelijkaardige vraag. Ik denk niet dat ik in de stad zelf (gesteld dat je er zou geraken) ook maar één laadpaal heb gezien (en ik heb daar nu toch wel in totaal geruime tijd rond gehangen moet ik zeggen). Als het over F-wegen gaat (4x4) is het idd al een complete ramp. Ik heb zelfs al drie keren de oude F910 (het gamla Gaesavatnaleid) overgeslagen omdat ik mijn brandstofvoorraad niet betrouwde (toch 80 liter). De dichtstbijzijnde pomp (als ze al open was) was bij Mödrudalur (dik 125 km verder), de volgende was pas bij Hrauneyjar (nog eens 259 km verder over heel zwaar terrein, ze gaven 7 tot 9 uur op voor de eerste 120 km).

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Benieuwd hoeveel elektrische auto's er effectief 500km zullen halen, laat staan onder barre omstandigheden en veel bergen

                                Als stadsauto vind ik een Elektrische wagen perfect, maar om te kunnen concurreren met een gewone brandstofwagen zal er nog veel moeten veranderen en vooral verbeteren aan de batterijen

                                grts
                                Sieg
                                In principe zouden die bergen geen probleem mogen opleveren omdat de meeste bergops worden gevolgd door bergafs. Maar idd, het klopt wat je zegt over die barre omstandigheden....wil je rijden of wil je warm hebben in een barre noorderse winter ???

                                Comment

                                Working...
                                X