Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Naar aanleiding van dit https://www.youtube.com/watch?v=PKNoy3MYPFU ben ik even aan het opzoeken geweest hoeveel CO2 er hier in de lucht wordt geblazen voor de productie van elektriciteit.
    In België is dat vrij laag: 0,23Kg/KWh (zolang de kerncentrales nog een groot aandeel van de stroom blijven leveren, maar dat blijft niet duren).
    In Nederland is dat 0,412Kg/KWh en in Duitsland zelfs 0,560Kg/KWh (de Bruinkoolcentrales zijn daar de grote boosdoener).

    De aangekondigde Audi E-Tron heeft een accu van 95KWh en volgens de nieuwe testnorm (WLTP) zou die daarmee zo'n 400km kunnen afleggen.
    Dat is dan 0,2375KWh/km met een uitstoot van 54,62 gram CO2/km in België, 97,85 gram CO2 in Nederland en 133 gram CO2 per kilometer in Duitsland.
    Voor de CO2 uitstoot in Nederland en vooral in Duitsland zijn er auto's met verbrandingsmotor te koop die het beter doen dan de volledig elektrische E-Tron.
    In België is er het voordeel van de kerncentrales dat ervoor zorgt dat die auto minder CO2 uitstoot dan auto's met een verbrandingsmotor, maar dat zal niet blijven duren omdat ze alle kencentrales gaan sluiten, en dat er daarvoor nog altijd geen echte vervanger is opgegeven die in alle mogelijks weersomstandigheden (en tijdens de nacht) stroom kan leveren zonder CO2 uit te stoten.
    In Frankrijk is een elektrische auto het milieuvriendelijkst omdat de elektriciteitsproductie daar bijna helemaal gebeurt met kernenergie.

    De cijfertjes (CO2/KWh) heb ik bij verschillende bronnen gevonden op het internet, de exacte CO2 uitstoot per KWh is blijkbaar heel moeilijk te berekenen omdat de stroom uit verschillende bronnen komt (gascentrales, kernenergie, zonnepanelen, windmolens, biomassa...). Het is dus mogelijk dat je ergens anders afwijkende cijfers terugvindt.
    En voor de totale CO2 uitstoot van een auto moet eigenlijk ook de uitstoot tijdens de productie worden berekend, of die hoger of lager is voor een elektrische wagen, dat weet ik niet.
    Ik vermoed van wel, alleen al omdat een elektrische auto een pak meer weegt dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor, voor elke Kg aan materiaal is er energie nodig geweest tijdens de productie (en dat moet gerekend worden vanaf het delven van de grondstoffen, dat maakt het erg ingewikkeld).

    Ik hoop dat ik niet teveel rekenfoutjes heb gemaakt, ik ben geen boekhouder.

    En nog even ter vergelijking, volgens de verbruiksmeter ( https://nl.aliexpress.com/item/PR10-...27424c4dlUaD3E ) verbruikt mijn warmtepompdroogkast gemiddeld ongeveer 1,1KWh per droogbeurt, daarmee kan een E-Tron 4,6 km rijden.
    Last edited by Black B@ndit; 20 september 2018, 20:45.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      In België is dat vrij laag: 0,23Kg/KWh (zolang de kerncentrales nog een groot aandeel van de stroom blijven leveren, maar dat blijft niet duren).
      In Nederland is dat 0,412Kg/KWh en in Duitsland zelfs 0,560Kg/KWh (de Bruinkoolcentrales zijn daar de grote boosdoener).

      De aangekondigde Audi E-Tron heeft een accu van 95KWh en volgens de nieuwe testnorm (WLTP) zou die daarmee zo'n 400km kunnen afleggen.
      Dat is dan 0,2375KWh/km met een uitstoot van 54,62 gram CO2/km in België, 97,85 gram CO2 in Nederland en 133 gram CO2 per kilometer in Duitsland.
      De berekening kan kloppen, maar u houdt geen rekening met de mensen die zonnepanelen hebben.
      Daar is de uitstoot 0 en als men voldoende panelen liggen heeft, dan is het totale resultaat 0gr/km.

      En nog even ter vergelijking, volgens de verbruiksmeter ( https://nl.aliexpress.com/item/PR10-...27424c4dlUaD3E ) verbruikt mijn warmtepompdroogkast gemiddeld ongeveer 1,1KWh per droogbeurt, daarmee kan een E-Tron 4,6 km rijden.
      Maar uw droogkast heeft dan 0 km afgelegd en jij bent nog thuis.
      Met die wagen heeft men dan mogelijks 4 personen vervoerd, boodschappen in de koffer of wat ook.
      De link werkt wel niet bij mij, ik krijg een 404.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Tot mijn spijt moeten vaststellen dat er op dit moment echt weinig alternatieven zijn voor diesel.
        Ben op zoek naar een nieuwe firmawagen in de klasse A6 - V90 - 520d met een budget van ca 55.000€ btw in, korting af.
        Ik doe ca 40-45k per jaar, en heb expliciet gevraagd aan onze fleetmanager of ik iets hybride of electrisch mag rijden.
        Antwoord was kort en simpel: nee.
        Tesla S is te duur en buiten categorie, Tesla 3 is niet beschikbaar.
        eTRon is te duur en leveringstermijn ongekend.
        Hybride enkel de V9 T8, maar die staan ze alleen toe aan mensen die echt minder dan 15k per jaar doen omdat de brandstofkost te hoog oploopt. In de praktijk met lange afstanden zuipt die toch dik 9-10l.
        Passat GTE is tijdelijk onbeschikbaar, en Jaguar zit niet in onze lijst.

        Dus toch nog maar een paar jaar dieselen.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          De berekening kan kloppen, maar u houdt geen rekening met de mensen die zonnepanelen hebben.
          Daar is de uitstoot 0 en als men voldoende panelen liggen heeft, dan is het totale resultaat 0gr/km.

          Maar uw droogkast heeft dan 0 km afgelegd en jij bent nog thuis.
          Met die wagen heeft men dan mogelijks 4 personen vervoerd, boodschappen in de koffer of wat ook.
          De link werkt wel niet bij mij, ik krijg een 404.
          De berekening is het algemeen gemiddelde van de CO2 uitstoot per KWh in Belgie.
          Als iemand die zonnepanelen heeft de auto wil laden tijdens de nacht, dan zullen de zonnepanelen daarbij niet veel helpen, dat kan e-alleen maar als hij thuis een accu heeft die de stroom van de zonnepanelen opslaat om die later te kunnen gebruiken.
          De meeste automobilisten zijn overdag met de auto weg (terwijl de zon het meeste schijnt dus).

          De vergelijking tussen droogkast en de auto is omdat veel mensen vinden dat een droogkast al zoveel verbruikt, en dan moeten ze ook weten dat een elektrische auto jaarlijks een veelvoud zal kosten aan stroom ten opzichte van de droogkast.

          De link werkt inderdaad niet, dit is de juiste link van de verbruiksmeter die ik gebruik: https://nl.aliexpress.com/store/prod...214754ecO6gyZU
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Bart, wie zonnepanelen heeft ... die probeert nog zoveel mogelijk te laden wanneer dat wel kan.
            En niet iedereen werkt (nog) overdag.
            Inderdaad niet voor iedereen mogelijk.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Bart, wie zonnepanelen heeft ... die probeert nog zoveel mogelijk te laden wanneer dat wel kan.
              En niet iedereen werkt (nog) overdag.
              Inderdaad niet voor iedereen mogelijk.
              Op donkere winterdagen zal je niet veel stroom in de auto-accu krijgen als je alleen maar de stroom van de zonnepanelen wil gebruiken (zelfs een elektrische fiets laden zal dan moeilijk worden).
              Dan komen je al niet meer toe met de zonnestroom voor het gebruik in de woning.
              Op zo'n dagen is het aandeel van CO2 uitstotende energie veel groter ten opzichte van zonne-energie.

              Als je de dagelijkse files bekijkt (spitsuren) dan zijn er elke ochtend toch heel veel onderweg naar het werk, die zullen bijna allemaal de auto thuis moeten laden na het werk (ik denk niet dat elke werkgever laadpalen zal plaatsen voor alle werknemers).

              Ik zie net dat binnenkort 6 van de 7 Belgische kerncentrales stil liggen, dan wordt er nog veel meer CO2 uitgestoten per KWh die er op het net komt (dan moeten ze andere centrales bijschakelen om voldoende stroom op het net te krijgen).
              De berekening die ik eerder maakte over de CO2 uitstoot van een elektrische wagen zal dan een heel stuk slechter uitvallen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Die kerncentrales die plat liggen is een probleem van enkel België, en juist deze winter.
                Ze plaatsten ondertussen ook windmolens in zee en elders aan hoog tempo.

                Vanaf 2028 geen nieuwe brandstofautos.... dan moet je nu beginnen.

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Gaan we terug alles in het negatieve trekken...

                  Er is hier iemand die een duurdere auto wil kopen die in zijn geval makkelijk 80% electrisch gaat rijden, en we gaan weer doemscenario's bovenhalen.

                  Auto's hebben een gemiddelde levensduur van 15-20 jaar, dus als mensen nu langzaam beginnen electrsiche auto's te kopen, dan is er tijd zat om de toelevering op te vangen.
                  Er worden nog altijd minder dan 10% nieuwe electrische auto's gekocht, dus dat zal allemaal wel meevallen zeker.
                  En dat er in de toekomst 2-way chargers komen, waarom niet hé. Maar ik weet niet of de technologie er al is, zal wel komen zeker.


                  @Titus: kopen die auto! Voor jouw toepassing is dat perfect.
                  Wanneer er nog een centrale sluit zal je niet kunnen rijden. Elektriciteit komt uit een centrale, een kern, bruinkool, fuel, ... maar in ieder geval van een centrale. M.a.w. elektrische auto's groen? Een lachertje.
                  Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                  www.pixeldude.be
                  www.flickr.com/photos/139672558@N07

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    ik denk dat er 2x een 'r' vergeten werd en de eigenlijke titel als volgt luidt: elektrische wagen opladen via stropcontract?
                    Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                    www.pixeldude.be
                    www.flickr.com/photos/139672558@N07

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Ik heb daar ook een hekel aan, niet voor het verbruik maar omdat het enervant is.
                      Hier was het vroeger 90 op de steenweg, daarna werd het 70.
                      Nu heeft men regelmatig ene voor die aan 45 à 50 zit te tafferen.
                      Ze willen dan blijkbaar overal 50 rijden of zo en met de afwijking van hun teller rijden ze maar 45.
                      En op vele plaatsen mag men niet inhalen en waar het wel mag, daar heeft men gegarandeerd tegenliggers.
                      Het zijn dan vaak ook die dat op een voorrangsweg aan elk kruispunt stoppen of afremmen om anderen door te laten die een stopteken hebben.
                      Ook leren rijden op een zondag denk ik ... en het zijn niet altijd 70 plussers, integendeel zelfs.
                      En richtingaanwijzers kennen de meesten ook niet ... anders toch niet zo moeilijk om enen tegen die hendel te komen.
                      En ik die dacht dat ik de enige was die dat zo ervoer.
                      Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                      www.pixeldude.be
                      www.flickr.com/photos/139672558@N07

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Bart, klopt maar ook windenergie bestaat en niet elke aangekochte kWh komt van steenkool, kerncentrales of wat ook.
                        De totale CO2 per kWh zal altijd lager liggen dan de opwekking van energie in een centrale.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Bart, klopt maar ook windenergie bestaat en niet elke aangekochte kWh komt van steenkool, kerncentrales of wat ook.
                          De totale CO2 per kWh zal altijd lager liggen dan de opwekking van energie in een centrale.
                          Ja, wanneer je websites van windparken raadpleegt zal je altijd vinden hoe 'goed' ze het wel niet doen en 'hoeveel' er al niet staan ... maar zoek eens achter het % dat ze vertegenwoordigen voor de levering van onze broodnodige elektriciteit. Oeps.
                          Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                          www.pixeldude.be
                          www.flickr.com/photos/139672558@N07

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
                            Ja, wanneer je websites van windparken raadpleegt zal je altijd vinden hoe 'goed' ze het wel niet doen en 'hoeveel' er al niet staan ... maar zoek eens achter het % dat ze vertegenwoordigen voor de levering van onze broodnodige elektriciteit. Oeps.
                            Maar Bart telt 100% van de energie uit CO2 uitstotende centrales, dat is het enige dat ik wil aankaarten dat niet zo is.
                            Ee komt een deel van zonnepanelen, windturbines en dergelijke wat men in aanmerking moet nemen.
                            Het totaal zal achteraf ook nog eens beïnvloed worden door de recyclage van de batterijen en dergelijke.

                            Maar toch zijn ze op goede weg ...



                            Als men ziet dat België tegen 2020 geschat een 110,8TWh verbruik heeft waarvan 23,1TWh van hernieuwbare energie komt en 10,5TWh van windenergie ... dan vind ik dat nog niet zo slecht.
                            We zijn nog geen 2020, maar België voldoet tot nu toe aan de vooropgestelde cijfers.

                            Of ze ooit 100% zullen halen, dat betwijfel ikzelf ook wel een beetje.
                            Zonder kerncentrales zullen we vaker eens in het donker zitten vrees ik. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Maar Bart telt 100% van de energie uit CO2 uitstotende centrales, dat is het enige dat ik wil aankaarten dat niet zo is.
                              Ee komt een deel van zonnepanelen, windturbines en dergelijke wat men in aanmerking moet nemen.
                              De cijfers die ik gebruikt heb gaan niet alleen over centrales die CO2 uitstoten, het gaat wel degelijk over het totaalpakket van alle elektrische energie die in België opgewekt en gebruikt wordt (daar zitten dus ook zonnepanelen en windmolens bij).
                              Als het alleen over CO2 uitstotende centrales zou gaan, dan zouden de kerncentrales ook niet meetellen, maar dan zou België het een heel pak slechter doen wat de CO2 uitstoot per KWh betreft.

                              Omdat alle woningen gekoppeld zijn aan het net is het onmogelijk om een elektrische wagen voor 100% te laden met zonne-energie (tenzij je "off the grid" gaat en thuis een heel grote accu plaatst en heel veel zonnepanelen).
                              Er zullen er niet veel zijn die voldoende zonnepanelen hebben liggen om bijvoorbeeld een 95KWh accu (Audi E-Tron) te laden op 8 uur (ook niet op 24 uur, want tijdens de nacht zullen de zonnepanelen niet veel stroom leveren...).
                              Je hebt dus een heel groot dak nodig als je zo'n elektrische auto thuis voor 100% op zonne-energie wil kunnen laden op een redelijke termijn (en als de dagen korter worden dan wordt dat nog moeilijker).
                              Het enige wat er gebeurt is dat de KWh meter wat minder snel vooruit draait als de zon schijnt terwijl je een elektrische auto aan het laden bent.

                              Er zijn er die teveel stroom produceren met hun zonnepanelen, maar ook die zullen niet toekomen als ze elektrisch gaan rijden.
                              En die overschot aan stroom wordt meestal ook niet opgebruikt in de periode dat de zonnepanelen het meest opbrengen, een groot deel van die stroom wordt "opgestookt" door in de wintermaanden elektrische verwarmingstoestellen te gebruiken waardoor er nog meer gasgestookte centrales moeten bijgeschakeld worden om ervoor te zorgen dat het niet overal donker wordt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Omdat alle woningen gekoppeld zijn aan het net is het onmogelijk om een elektrische wagen voor 100% te laden met zonne-energie (tenzij je "off the grid" gaat en thuis een heel grote accu plaatst en heel veel zonnepanelen).
                                Die batterij zal ook niet elke dag volledig plat zijn, sommige dagen misschien maar 10% bij te laden bij wijze van spreken want weinig mensen rijden 400 km per dag.

                                Er zijn ook minstens 365 dagen in een jaar en het gemiddeld aantal werkdagen ligt tussen de 220 en 240 dagen ... minstens 125 dagen per jaar dat men mogelijks (deels) overdag kan laden.

                                Het lijkt me toch logisch dat mocht iemand die wagen opladen met alleen maar stroom van het net voor meer uitstoot zorgt dan iemand dat die (deels) met zijn panelen kan laden?

                                Minder in de winter dan in de zomer, dat klopt natuurlijk.
                                Last edited by VerSeg; 22 september 2018, 02:59.
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X