Pagina 17 van 23 EersteEerste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 425 van 563

Standaard Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Zie mijn verbetering in #393. Maar ik heb gisteren prijzen gezien van 1,23 in Duitsland, da's toch al een "8 paar" centen per liter, dan nog tov de goedkopere pompen in België.
    We zijn ons dik in het koppeleton aan het nestelen hoor.
    Je moet eens tanken in Noorwegen, notabene een olieexporterend land. Voor '94 was de diesel spotgoedkoop, ze hebben dan in één klap de prijs verdubbeld.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Je moet eens tanken in Noorwegen, notabene een olieexporterend land. Voor '94 was de diesel spotgoedkoop, ze hebben dan in één klap de prijs verdubbeld.
    Ja, maar, op een reis waar een steward in stond voor de passagiers, wist de brave man te vertellen, dat de opbrengst in een pot ging om de sociale zekerheid enz na de olie, als ook de groene stroom, te blijven betalen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Vandaar dat benzine ook steeds duurder wordt.

Ze weten gewoon dat de Belg blijft betalen, wat het heden ook kost.
    Kassa kassa
    De gemiddelde Belg, vooropgesteld dat die niet aan de grens met Luxemburg woont, kan ook niet zomaar eventjes alle dagen naar het buitenland.
    En voor de buitenlanders geldt hetzelfde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    En als je dan toch voor de dikste, snelste en duurste elektrische wil gaan, dan kies je toch voor eentje (made in Kroatië) de Rimac Concept One.
    Dit komt er binnenkort ook nog aan: https://www.vroom.be/nl/nieuws/video...an-heten-20276
    Maar volgens mij zit het grootste deel van de automobilisten toch eerder te wachten op betaalbare elektrische wagens (toch als er binnen een aantal jaren geen wagens met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden).
    Zo'n "betaalbare" elektrische auto moet niet op 5 seconden naar 100km/h sprinten, want dat heb je in het dagdagelijks verkeer toch niet nodig.
    Ik wacht wel tot er een elektrische Dacia uit komt, die zal dan wel een stuk goedkoper zijn dan andere vergelijkbare auto's (dat hoop ik toch...).

Hebben ze ondertussen de centrale in Doel al terug opgestart?
    Want die zullen ze dan toch nodig hebben als iedereen elektrisch rijdt...
    Maar hoe lang ze die antieke kerncentrales nog kunnen laten werken op een veilige manier, dat is een andere vraag (het lijkt er toch op dat die steeds meer uitvallen, zolang die gewoon stilvallen is er nog niets aan de hand, hopelijk blijft dat ook zo).

Wat de brandstoffen (diesel en benzine) betreft is er ooit een periode geweest dat die in verhouding tot het toenmalige gemiddelde loon een heel stuk duurder was dan nu.
    Met een zuinige wagen valt voor mij de kilometerprijs eigenlijk nog best mee met de huidige brandstofprijzen.
    Laatst gewijzigd door Black B@ndit; 12 juni 2018 om 16:59

En Musk komt alweer met slecht nieuws....
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180612_03558859

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Maar volgens mij zit het grootste deel van de automobilisten toch eerder te wachten op betaalbare elektrische wagens (toch als er binnen een aantal jaren geen wagens met een verbrandingsmotor meer verkocht mogen worden).
    De meesten trekken er zich niet veel van aan en gaan ervan uit dat er nog veel veranderingen op til zijn.
    Overstappen naar benzine gebeurt meer, maar vooral doordat de prijs interessanter geworden is ... tot er weer hogere belastingen komen op benzinewagens of de aankoop van een diesel interessanter is.

Gisteren gesproken met iemand van een automerk, die plannen nieuwe dieselmotoren voor binnen twee jaar, ze gaan ervan uit dat heel die heisa wat gaat kalmeren.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

En Musk komt alweer met slecht nieuws....
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180612_03558859
    Ik las het ook zojuist. Musk is nog altijd koning Midas niet.

Hebben ze ondertussen de centrale in Doel al terug opgestart?
    Want die zullen ze dan toch nodig hebben als iedereen elektrisch rijdt...
    Maar hoe lang ze die antieke kerncentrales nog kunnen laten werken op een veilige manier, dat is een andere vraag (het lijkt er toch op dat die steeds meer uitvallen, zolang die gewoon stilvallen is er nog niets aan de hand, hopelijk blijft dat ook zo).
    Voor zover ik weet ligt momenteel heel Doel plat, maakt een verschil van +/- 4000 MW
    Ik moet onwillekeurig denken aan de sabotage van de turbine van een tijd geleden. Oorverdovende stilte daaromtrent. De ramp in Tchernobyl had ook een menselijke oorzaak.

Maar wat ik me zit af te vragen : België was niet de pionier met kerncentrales, er moeten er zeker zijn die nog ouder zijn, wat zou er daar mee gebeuren ? Voor zover ik weet heb ik nog nooit gehoord dat er al ontmanteld zijn (en hoeveel dat kost).
    Laatst gewijzigd door opapol; 13 juni 2018 om 11:01

Betreft die veiligheidssystemen bij kerncentrales ben ik er vrij gerust in. Op het INW (instituut voor nucleaire wetenschappen) hadden we ook een reactor (voor activeringsanalyse, geen energieopwekking). Er waren zodanig veel factoren die allemaal samen moesten kloppen dat dat ding met zijn momenten meer stilviel dan werkte, het was bijwijlen om wanhopig van te worden.

Voor zover ik weet ligt momenteel heel Doel plat, maakt een verschil van +/- 4000 MW
    Ik moet onwillekeurig denken aan de sabotage van de turbine van een tijd geleden. Oorverdovende stilte daaromtrent. De ramp in Tchernobyl had ook een menselijke oorzaak.

Maar wat ik me zit af te vragen : België was niet de pionier met kerncentrales, er moeten er zeker zijn die nog ouder zijn, wat zou er daar mee gebeuren ? Voor zover ik weet heb ik nog nooit gehoord dat er al ontmanteld zijn (en hoeveel dat kost).
    De paar dagen dat Doel stil lag hebben ze elektriciteit afgenomen uit Frankrijk Paul, Als je nu gaat kijken op Electricity Map zie je dat de
    elektriciteitsprijs op die dagen is gezakt, voor mijn part sluiten ze dat boeltje dan maar volledig..
    Geloof je echt in die sabotage drie jaar geleden..... Echte reden zal wel zijn dat daar een bende "vet betaalde" dikkenekken zitten die het te warm voelen worden aan hun gat....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
    Ja, maar, op een reis waar een steward in stond voor de passagiers, wist de brave man te vertellen, dat de opbrengst in een pot ging om de sociale zekerheid enz na de olie, als ook de groene stroom, te blijven betalen.
    De Noren hebben nog altijd de mentaliteit van toen ze nog arme keuterboertjes waren : altijd een potje aan leggen voor de toekomst. Ze zijn ongelofelijk verwend met die Noordzeeolie.
    Gisteren eens gekeken naar de prijzen op IJsland voor de diesel : 1,74 € (slik). Het zal daar straks leuk worden met mijn verbruik Benieuwd als ik daar electrisch ga zien rijden (is spotgoedkoop daar) maar ik denk het niet. 2 Jaar geleden in Zweden heb ik welgeteld drie laadpalen gezien, van/voor Tesla. Er stond welgeteld niemand hoewel ze naar mijn oordeel gratis waren (nergens een kaartsleuf te zien). ik heb de indruk dat de Zweden meer inzetten op ethanol.

De paar dagen dat Doel stil lag hebben ze elektriciteit afgenomen uit Frankrijk Paul, Als je nu gaat kijken op Electricity Map zie je dat de
    elektriciteitsprijs op die dagen is gezakt, voor mijn part sluiten ze dat boeltje dan maar volledig..
    Geloof je echt in die sabotage drie jaar geleden..... Echte reden zal wel zijn dat daar een bende "vet betaalde" dikkenekken zitten die het te warm voelen worden aan hun gat....
    Ik weet het niet maar het blijft een rare zaak. Ging dat niet over 60.000 l olie die ze hebben laten lopen ? Die kranen gaan niet vanzelf open. Meer nog : op iedere auto zit er een olieverklikker. Als dat brandt heb je natuurlijk de vrijheid om je daar niks van aan te trekken en de boel naar de filistijnen te helpen, maar in een kerncentrale ????? Tegenwoordig word je overal in de gaten gehouden door bewakingscamera's, welnu dan, blijkbaar daar niet.

Ik weet het niet maar het blijft een rare zaak. Ging dat niet over 60.000 l olie die ze hebben laten lopen ? Die kranen gaan niet vanzelf open. Meer nog : op iedere auto zit er een olieverklikker. Als dat brandt heb je natuurlijk de vrijheid om je daar niks van aan te trekken en de boel naar de filistijnen te helpen, maar in een kerncentrale ????? Tegenwoordig word je overal in de gaten gehouden door bewakingscamera's, welnu dan, blijkbaar daar niet.
    iedereen die van ver of dichtbij een raffinaderij gewerkt heeft gelooft daar geen bal van, een raffinage proces en bijhorend materiaal,zoals ventielen , tanks leidingen wordt gemonitord, als je daar iets aan mispeuterd is er lang een alarm afgegaan in de controle zaal. Als je een ventiel opent, die worden meestal bediend vanuit de controle zaal, en op dat ventiel zit een schrijver die automatisch de stand van de opening registreert. Dus alle medewerkers zijn op de hoogte, medeplichtig ???

iedereen die van ver of dichtbij een raffinaderij gewerkt heeft gelooft daar geen bal van, een raffinage proces en bijhorend materiaal,zoals ventielen , tanks leidingen wordt gemonitord, als je daar iets aan mispeuterd is er lang een alarm afgegaan in de controle zaal. Als je een ventiel opent, die worden meestal bediend vanuit de controle zaal, en op dat ventiel zit een schrijver die automatisch de stand van de opening registreert. Dus alle medewerkers zijn op de hoogte, medeplichtig ???
    Heel die zaak stinkt.

Klopt Guido, net op dat moment ontmoete ik in Frankrijk op vakantie een man die voor een multinational aan stoom turbines werkte,
    dat in gans Europa en Noord-Afrika, die mens wist te vertellen dat dat gewoon niet kan, het aantal niveau peilingen alleen al op die oliereservoirs,
    zijn onmogelijk te overbruggen en je moet zeven of acht alarmen apart overbruggen waar die turbines op gaan trippen en de afschakel procedures
    gaan opstarten.
    Ikzelf heb een paar jaar als technieker bij Vandemoortele (olie) gewerkt, wij hadden daar een kleine 14 Megawatt turbine draaien,
    weliswaar maar op een gewone grote 180 ton stoomketel, maar dat ding was zo beveiligd dat zelfs alarm werd gegeven naar alle
    semafoons die in de fabriek aanwezig waren.
    Nu is dat ganse ding er volledig afgebroken en stond daar de grootste privé gasturbine van België, iets van 22 Megawatt meen ik.
    Blijkbaar ondertussen ook reeds sinds een tijd overgenomen door EDF Luminus en verleden jaar ook stil gelegd.
    http://www.focus-wtv.be/nieuws/edf-l...entrale-izegem
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 13 juni 2018 om 14:09

En denk nu niet dat alles aan de techniek overgelaten wordt, ieder uur wordt er een visuele controle gemaakt, en die controle ligt niet vast, dat kan zijn 8u10, 9,15, 9,55,11u enz met onderweg een melding via batch. Dit wordt uitgevoerd door wisselende proces medewerkers. Krijgt de controle zaal een melding dan wordt één van hen naar de betrokken plaats gestuurd, voor nazicht. Dus iedereen lag te slapen, of was verdoofd ??

Ik werk op een olie raffinaderij, en geloof mij.... echt niet alles wordt (automatisch) gemonitord.

Maar ik zou een kerncentrale nu niet direct vergelijken met een olie raffinaderij.
    In een kerncentrale gelden wel andere veiligheidsvoorschriften.

Ik weet dat een DCS (Distributed Control System) leverancier, die ook actief was op de raffinaderij, in de running was om printers te leveren aan de centrale van Doel.
    Zij moesten zelfs de broncode (o.a. firmware) van die printers aanleveren voor inspectie.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    500px - Instagram

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Gisteren gesproken met iemand van een automerk, die plannen nieuwe dieselmotoren voor binnen twee jaar, ze gaan ervan uit dat heel die heisa wat gaat kalmeren.
    Voorlopig ziet het er niet naar uit dat die heisa over dieselmotoren zo snel zal verminderen: https://www.vroom.be/nl/nieuws/merce...-s-terug-20291

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180...mpaign=seeding

https://www.motor-talk.de/news/e-mob...-t6383098.html

Tesla is nog niet dood, en de investeringen in een laadinfrastructuur gaan verder!
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat die heisa over dieselmotoren zo snel zal verminderen: https://www.vroom.be/nl/nieuws/merce...-s-terug-20291
    Er is wel een verschil tussen reeds uitgebrachte voertuigen moeten terugroepen omdat ze niet conform zijn en nieuw uit te brengen motoren die heel de heisa over verbieden van diesel.
    Trouwens bij o.a. Audi is er een grotere heksenjacht geweest op een reeks benzinemotoren dan op diesels, alleen paste dat wat minder in het plaatje van de media en wetenschappers om diesels veralgemeend te gaan viseren.

Om Tesla bestaat er anders ook een heisa ... brandgevaar, onbestuurbaar, productieproblemen, milieuproblemen bij afbraak van huidige batterijen, ...

Het hangt er maar vanaf wat ze in de kijker willen zetten.

We zullen wel zien binnen enkele jaren wat het geeft, zelf gaan we er toch weinig aan te zeggen hebben.

Als bedrijfswagen net de volgende diesel besteld se, met een benzine zou ik fors benadeeld worden.
    Wie dacht dat benzine veel gepromoot zou worden, die heeft het toch lelijk mis.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Als het over brandgevaar gaat, dan zal benzine het grootste risico vormen, dan diesel, en daarna pas de accu's van een elektrische wagen.
    Maar bij het blussen van een elektrische wagen zijn er specifieke problemen die ze bij benzine en diesel niet hebben.
    Als een benzine of dieselwagen geblust is, dan blijft het vuur meestal ook wel uit.
    Bij een elektrische wagen met een beschadigd accupack blijft er gevaar omdat het bijna onmogelijk is om dat op de juiste manier te blussen (zo'n pakket lithium-ion cellen is waterdicht, en dan krijg je er geen water in om het te blussen).
    Bovendien is er elektrocutiegevaar voor de hulpdiensten, en dat maakt het allemaal wat meer spectaculair als er wat mis loopt.
    Met het juiste "blusgereedschap" is een benzine of dieselwagen op enkele minuten geblust, bij een elektrische moet er lang worden nageblust, en zelfs dan kan die na een paar dagen opnieuw in brand vliegen.
    Ik heb gelezen dat ze daarvoor een speciale waterbak gaan ontwikkelen waar ze die volledig in kunnen steken.
    Dan is die wagen meteen ook helemaal onbruikbaar, maar na een brand is er eigenlijk ook niet veel bruikbaars meer aan de meeste wagens...
    Ze zijn dus wel aan het nadenken om ook elektrische voertuigen zo veilig mogelijk geblust te krijgen als dat nodig zou zijn.
    Maar voorlopig zijn het de andere voertuigen die op brandbare vloeistoffen of gassen rijden die gemakkelijker in brand kunnen vliegen dan elektrische wagens.
    En bij heel wat recente voertuigen komt er een nieuw brandbaar gas extra onder de motorkap, R134a mag binnenkort niet meer worden gebruikt als airco-gas in nieuwe wagens, en dat wordt dan vervangen door R1234yf, en dat spul is dan weer brandbaar...
    Maar omdat er onder de motorkap van de meeste wagens toch al verschillende brandbare stoffen zitten zou het gevaar op brand toch niet veel hoger worden dan nu het geval is met R134a.
    In bepaalde omstandigheden (gemengd met olie) kan R134a ook een flinke steekvlam geven (door de olie van de compressor, niet het koelgas zelf), dat het ik zelf ooit ook al meerdere keren gezien bij het demonteren van koeltechnische onderdelen.
    Bij een koelinstallatie zijn de meeste koppelingen gebraseerd (bij een auto-airco niet, daar zit alles in elkaar gevezen), en dan moeten die losgestookt om dat te kunnen repareren of vervangen, als er dan wat olie achtergebleven is op die plaats, dan geeft dat soms een flinke steekvlam op het ogenblik dat de buizen uit elkaar komen, wat dat betreft zal die R1234yf nog wat meer risico geven op een steekvlam, maar bij R134a is dat dus ook niet helemaal uitgesloten, want in elke koelcompressor zit olie om die te smeren, en die olie gaat door het hele circuit mee rond tot die terug in de compressor belandt.

Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
    Het is natuurlijk ook de vraag of dat systeem niet zo duur uitvalt dat het alleen maar verkocht geraakt in het topsegment, maar een benzine met hybride systeem is ook al een pak duurder dan een gewone benzinewagen.

Zoals vorige week nog in alle media, een batterij zoals van een Tesla kan zelfs tot een week na een ongeval spontaan voor brand zorgen.
    Zoiets zal toch niet vaak gebeuren met een diesel, zelfs niet met een benzine.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Ze zijn inderdaad nog altijd aan diesels bezig, Bosch zou onlangs een systeem ontwikkeld hebben waar de strengste uitstootnorm nog gemakkelijk mee gehaald wordt.
    Bij de benzinemotoren zitten ze anders ook niet stil hoor Bart, laatst een artikel gelezen over Bosch.
    directe hoge druk en of piëzo inspuiting en geen bougies meer, maar laser ontsteking, zou het rendement
    van een benzinemotor aanzienlijk verhogen, probleem is echter ook een verhoogde NOX uitstoot door de lagere temperatuur,
    maar ook dat zou op te lossen zijn, nog een probleem vooral het gevolg van verhoogde percentages ethanol in de benzine
    weegt op de levensduur van de injector.
    Maar het verbruik zou 15% lager liggen en de co2 uitstoot zou met 30% zakken.
    In elk geval, benzine en diesel zijn bijlange nog niet uit de markt.

15% minder verbruik is ook 15% minder CO2. Dat hangt direct samen, anders stapelt er zich roet op in je motor, en dus is die niet efficient.

NOX is wel een probleem, dat is net de stof die ze in de stad niet meer willen naast fijn stof.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Mazda heeft de "Skyactiv-X SPCCI" motor, die heeft nog wel bougies, maar die gedraagt zich in bepaalde omstandigheden als een dieselmotor (zelfontbranding door hoge compressie) waardoor het verbruik en het koppel overeen zouden komen met dat van een diesel.
    Door die technologie beloven ze ook een flinke besparing op het verbruik (en dus ook op de uitstoot van broeikasgassen).

Om brommers sneller te laten gaan verhoogden wij vroeger ook de compressie, de brommers die op die manier opgevoerd waren verbruikten ook minder dan de brommers waar ze een veel grotere carburator op hadden gezet in de hoop om er meer vermogen uit te kunnen halen. (verder werden de spoelpoorten uitgevijld, en bij de brommers met een roterende inlaatschijf zoals mijn Suzuki AC werd daar ook een stuk afgeknipt zodat er meer mengsel naar binnen kon)

Maar als je daar te ver in ging (compressie verhogen) kon er wel eens een gat in de zuiger branden (dat probleem zullen ze bij Mazda waarschijnlijk wel onder controle houden door de directe injectie).

Pagina 17 van 23 EersteEerste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 5
    Laatste bericht: 15 april 2016, 16:05
  2. Reacties: 51
    Laatste bericht: 24 juli 2015, 12:12
  3. USB -> stopcontact <> power out -> stopcontact
    Door 2010 in forum Chit Chat
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 13 maart 2010, 23:16
  4. dé elektrische wagen: rijdt als een sportwagen
    Door jejochen in forum Chit Chat
    Reacties: 22