Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Komt wel goed met Tesla, maar die aandelen koop ik niet.
    Het gaat niet goed voor Tesla. Niet alleen de productie van hun Model 3 loopt mank, nu blijkt dat ook de kwaliteit van de afwerking te wensen overlaat. Dat zegt toch een analist van het gerenommeerde Amerikaanse onderzoekscentrum Bernstein. "De slechte kwaliteit zou Tesla misschien zelfs de doodsteek kunnen geven."

    Comment


    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

      En dan is er nog een oude bekende die terug in de schijnwerpers komt: de Fisker Emotion.

      640 km ver, 9 minuten opladen voor 200 extra km, en mooi, heel mooi.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
        En dan is er nog een oude bekende die terug in de schijnwerpers komt: de Fisker Emotion.

        640 km ver, 9 minuten opladen voor 200 extra km, en mooi, heel mooi.
        Inderdaad mooi Dirk, net als het prijskaartje zo te zien.
        Maar terug hetzelfde verhaal, hoe haal je op 9 minuten pakweg tussen 40 en 50 Kwh uit het net?
        Daar heb je een aansluiting voor een kleine fabriek voor nodig.
        Dat dat allemaal kan en dat de techniek van de auto zelf op punt staat, zal ik zeker niet in twijfel trekken, daar twijfel ik
        geen seconde aan, maar zeker niet haalbaar met de huidige elektrische infrastructuur.
        Batterijen die je moet laden zijn het probleem, en daar kan je niet omheen.
        Elektrische auto’s bestaan reeds meer dan 100 jaar..........
        En wat is bv. het verschil tussen goedkoop rijden op CNG of rijden op elektriciteit die in een aardgas turbine wordt opgewekt.
        Gelijk wat je aanzet in een elektrische auto werkt zuiver op je batterij, er zullen er dezer dagen veel kou lijden daar in Amerika in hun Tesla.
        Wat ik ook niet goed begrijp, is dat die mannen maar staan te zwaaien met tot welke super prestaties die dingen in staat zijn,
        maar wil je de actieradius halen dan kan je je best beperken tot lange wegen zonder hindernissen of files en aan een snelheid tussen 70 en 90 Km/h.
        Volgens Fisker haalt de Emotion een topsnelheid van 260 km/h en is het mogelijk 640 kilometer ver te geraken wanneer beheerst wordt omgesprongen met het snelheidspotentieel.
        Last edited by Guest42; 10 januari 2018, 09:45. Reden: Bijgevoegd.

        Comment


        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad mooi Dirk, net als het prijskaartje zo te zien.c
          Maar terug hetzelfde verhaal, hoe haal je op 9 minuten pakweg tussen 40 en 50 Kwh uit het net?
          Daar heb je een aansluiting voor een kleine fabriek voor nodig........................
          Akkoord. En stel dat we allemaal elektrisch rijden dan gaan de koperprijzen onnoemelijk stijgen, samen met de koperdiefstallen.
          We zullen ook nog enkele kerncentrales moeten bijbouwen. ( maar dat is al te laat als je rekening houdt met de tijd die nodig is voor de nodige vergunningen..........��)
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

            Hier in de wijk heeft iemand een Fisker en heel dat dak is een zonnepaneel ... deels laden tijdens rijden dus. [emoji1]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Hier in de wijk heeft iemand een Fisker en heel dat dak is een zonnepaneel ... deels laden tijdens rijden dus. [emoji1]
              Dat is gewoon een grap. Daar komt op een goede zomerdag amper 1kWh energie uit. In de winter zal het eerder 0,1 kWh zijn, of nog niet genoeg om 1km ver te geraken....

              Comment


              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Inderdaad mooi Dirk, net als het prijskaartje zo te zien.
                Maar terug hetzelfde verhaal, hoe haal je op 9 minuten pakweg tussen 40 en 50 Kwh uit het net?
                Daar heb je een aansluiting voor een kleine fabriek voor nodig.
                Dat dat allemaal kan en dat de techniek van de auto zelf op punt staat, zal ik zeker niet in twijfel trekken, daar twijfel ik
                geen seconde aan, maar zeker niet haalbaar met de huidige elektrische infrastructuur.
                Batterijen die je moet laden zijn het probleem, en daar kan je niet omheen.
                Elektrische auto’s bestaan reeds meer dan 100 jaar..........
                En wat is bv. het verschil tussen goedkoop rijden op CNG of rijden op elektriciteit die in een aardgas turbine wordt opgewekt.
                Gelijk wat je aanzet in een elektrische auto werkt zuiver op je batterij, er zullen er dezer dagen veel kou lijden daar in Amerika in hun Tesla.
                Wat ik ook niet goed begrijp, is dat die mannen maar staan te zwaaien met tot welke super prestaties die dingen in staat zijn,
                maar wil je de actieradius halen dan kan je je best beperken tot lange wegen zonder hindernissen of files en aan een snelheid tussen 70 en 90 Km/h.
                Geert slaat héél zelden de bal mis, ook hier niet. Ik zou die laadkabels die 50 kWh op 9 minuten uit het net halen toch wel eens willen zien. Theoretisch is dat allemaal wel mogelijk maar als je er zo ene in je straat hebt....
                En de opmerking over CNG-aardgascentrales is ook maar al te juist, geloof maar niet dat een steg-centrale de CO2 afvangt. Ik wil nog geloven dat het rendement er hoger ligt maar als dat fundamentele problemen oplost ??????
                Trouwens : ik hoor niks over elektrische vrachtschepen en vliegtuigen buiten de ferry tussen Helsingsør en Helsingborg die ze vol hebben gestouwd met batterijen, maar ja, dat is een overzet van 20' en die boot besteedt meer tijd stil liggen dan aan varen; Dus als ze aanleggen kunnen ze de boot al aan de stekker hangen. Ik zie wel niet bepaald de ferry Hirtshals-Seydisfjördur op batterijen varen en een passagiersvlucht naar Sydney ook niet. En de containerschepen van Maersk ook niet. Maar je, blijkbaar mogen we dat niet zeggen

                Comment


                • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?



                  Dat lijkt me wel wat...

                  Comment


                  • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                    Euuuuh, een tesla van 90.000€ ombouwen naar waterstof kost volgens je link nog eens 50.000€....
                    Waarom al die moeite als je weet dat een traditionele benzinemotor op waterstof kan draaien.
                    Ver gezocht meen ik.

                    Een Tesla heeft een bereik van ongeveer 400 kilometer en werkt normaal gesproken op accu's. Max, de neef van Stefan Holthausen, is erin geslaagd om de goed beveiligde elektronische systemen van een Tesla te hacken, zodat die ook op waterstof kan rijden. Tesla zelf heeft nog niet gereageerd.

                    Weinig verlies van comfort
                    'Hierdoor kan het bereik makkelijk worden verdubbeld naar boven de 1.000 kilometer', zegt Holthausen. 'De waterstoftanks worden vooral geplaatst in holtes, waardoor er amper verlies is van comfort en ruimte.'

                    De ombouwoperatie voor een Tesla op waterstof moet ongeveer 50.000 euro gaan kosten. 'We hebben al veel aanvragen gekregen uit binnen en buitenland.' Het is nog niet bekend op wat voor schaal het ombouwen van Tesla's gaat plaatsvinden.
                    Last edited by Guest42; 10 januari 2018, 13:01.

                    Comment


                    • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                      Dat is een vermogen van 300kW, zo uitzonderlijk hoog is dat niet.

                      Wat die boten betreft...
                      Als je inzet op efficientie, dan moet je er voor zorgen dat je de batterij in zijn normale levensduur gaat opgebruiken.
                      Je kan een goede batterij ca 1500 keer opladen en daarbij slechts 10% van de capaciteit verliezen.

                      Voor die ferry van 20 min kan je dat makkelijk realiseren.
                      Je dimensioneert de batterij op 2x een overtocht, en je laadt bij na elke overtocht. Dat zit je met tegenwind niet direct in de ****, en je gaat nooit volledig ontladen.
                      Laat ons aannemen dat elke boot de tocht ca 10 keer per dag maakt, dat maakt ongeveer 5 batterijcycli per dag. (kan misschien zelfs meer zijn)

                      1500 laadcycli doe je dan in 300 dagen.

                      Neem nu een containerschip. Daar moet je de batterijen zo groot gaan dimensionere dat die boot ca 6 weken kan varen zonder bijladen. Dat wordt enorm.
                      En als je dan gaat kijken hoe lang die batterijen moeten mee gaan... 1500 keer 6 weken = 173 jaar
                      Over vliegen op korte afstand met electrische motoren wordt al gesproken.

                      Comment


                      • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                        Dat is gewoon een grap. Daar komt op een goede zomerdag amper 1kWh energie uit. In de winter zal het eerder 0,1 kWh zijn, of nog niet genoeg om 1km ver te geraken....
                        Ja en?
                        Als daar op een zomerdag 1 kWh uit komt, dan is dat toch dat minder dat men uit het net haalt.

                        Bij wat geluk met het weer zo’n 100 keer per jaar of een 100 kWh per jaar ... per wagen.
                        Niet iedereen woont in België. [emoji1]
                        Als 100.000 wagens daarmee uitgerust worden, toch al meteen een groot verschil voor het elektriciteitsnetwerk.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                          Je kan die panelen beter op je dak leggen. Als je auto in de garage staat of onder een boom is dat paneel zinloos.
                          Daarenboven, een paneel dat plat ligt verliest al 20-30% van zijn opbrengst.
                          Daarenboven is de levensduur van een paneel makkelijk 25 jaar, of veel langer dan de auto.

                          Comment


                          • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                            Nog eens: als ze geen systeem op poten kunnen zetten waarbij de batterijset op één of andere manier bij het "tankstation" uit de wagen kan geschoven worden en vervangen worden door een opgeladen identieke set, dan mag je het vergeten volgens mij.
                            Superladers waar je nog altijd een kwartier of zo moet staan "koekeloeren" om terug 50% te halen, vergeet het. (op héél grote schaal bedoel ik dan).

                            Maar het is goed mogelijk dat mijn volgende auto een elektrische wordt, zo gauw ik voor mezelf beslis dat de maximum afstand die ik doe naar mijn zoon in Limburg is (140km enkel). We gaan dan op bezoek en dan kan die wagen een uur of zes aan de lader om terug thuis te geraken. Die zoon werkte een tijdje terug bij een bedrijf waarvan de CEO een Tesla had gekocht en elke werknemer om beurt daar een weekend mocht mee rijden. Ik heb toen eens meegereden, onwaarschijnlijk tof.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Je kan die panelen beter op je dak leggen. Als je auto in de garage staat of onder een boom is dat paneel zinloos.
                              Ooit bij stilgestaan dat die mens zijn wagen zo ontworpen werd door de fabrikant en hij die zo gekocht heeft?
                              En dat die dan ook al rijdend wat kan opbrengen.

                              Misschien moet je een voorstel doen aan Fisker voor een beter ontwerp (als ze er terug door geraken) want zij blijken iets zinloos ontworpen te hebben. [emoji1]

                              Er zijn nog wagens met zonnepanelen verwerkt in het dak hoor, niet alleen Fisker doet dat.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Elektrische wagen opladen via stopcontact ?

                                Klopt, Audi heeft het ooit gehad in hun glazen dak.
                                Dat was om een ventilator te voeden die bij volle zon de auto wat afkoelt door extra ventilatie.

                                Die Fisker is een auto van waarschijnlijk 200.000€. Wat maakt het uit dat daar een paneeltje van 100€ in steekt.
                                Maar echt energetisch maakt het niet uit.

                                Aan alle doemdenkers hier: waarom slaagt Noorwegen er wel in om nu al 26% electrische auto's te hebben? Ik denk niet dat ze daar allemaal stil staan.
                                Mijn boodschap is: als we het echt willen, dan kan het! De technische challenges zijn zeker niet onoverkomelijk.

                                Comment

                                Working...
                                X