Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische keuring!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische keuring!

    wie vindt het wel belangrijk om de elektrische installatie te laten keuren bij een renovatie, uitbreiding of verstreken termijn?
    Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

  • #2
    Re: Elektrische keuring!

    Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
    wie vindt het wel belangrijk om de elektrische installatie te laten keuren bij een renovatie, uitbreiding of verstreken termijn?
    Is dat niet verplicht?
    (ik vraag maar)
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische keuring!

      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
      Is dat niet verplicht?
      (ik vraag maar)
      Bij een indienstname is het steeds verplicht. De maatschappij geeft anders geen aansluiting. Maar wie laat dan na 25 jaar de installatie terug keuren. ls toch zeer belangrijk voor de eigen veiligheid en brandverzekering. Maar veel mensenweten dit niet of staan er niet bij stil.
      Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische keuring!

        Stel nu.....stel nu, dat je een inductieplaat (je kent dit wel hé, een kookplaat) wil aansluiten.... (kijk even naar het andere topic)....
        Voor mij nog nen "Duivel"...Theo? Nog ne koffie?
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische keuring!

          Wat heeft er het meeste nut denk je? Herkeuren na een bepaalde periode (10, 15, 20 of 25 jaar) of na een aanpassing?

          Herkeuren na een aantal jaar kan inderdaad nuttig zijn maar na een aanpassing zeker.
          Feit blijft dat als een persoon met kennis van zaken een aanpassing doet er minder risico's zullen zijn dan dat een leek er gaat aan prutsen, al is dat niet altijd zo omdat een leek soms alles 25 keer nakijkt alvorens het te gebruiken.

          Er zijn huizen waar ze 50 jaar lang niets veranderen aan de elektrische installatie en er zijn er waar dit na 6 maand er al helemaal anders uitziet.

          Meestal vindt diegene dat een keuring moet betalen het overbodig maar is een buur dat last heeft van uw woningbrand ervan overtuigd dat je het beter had laten doen.

          Langs de andere kant gebeuren die keuringen ook niet zoals het moet ... de aarding testen ze meestal goed alsook de plaatsing in een badkamer. Nog niet veel keurders gezien dat alle stekkers opendraaiden om te zien of de vijsjes goed vast zaten.

          Toen wij gebouwd hebben, ondertussen 15 jaar geleden, heb ik in de zekeringkast er alles uitgegooid en herbegonnen naar mijn zin omdat ik vond dat de elektrieker dat niet goed genoeg had gedaan.
          De meeste vijzen waren onvoldoende aangespannen, draden kon je zo uit de aansluitingen trekken ... ook in de stopcontacten trouwens.
          Ook waren ze zo onnozel om met smeltzekeringen te werken i.p.v. met automaten.
          De dag erna gebeurde de keuring samen met de elektrieker en een schoon planneke.
          De keurder had niet eens door dat het plan niet meer klopte en de elektrieker trok ogen van te verschieten dat niets meer was zoals hij het had gelegd.
          Trouwens had ik een driefasig schema gewild (contractueel zo besteld) en had hij alles voorzien voor een monofasig.
          Enfin, nog geen vijf minuten later was alles gekeurd ... zo goed doen ze dat, op vijf minuten.
          Eerlijk gezegd, als ik één stopcontact correct wil controlleren, dan duurt dat al langer dan dit maar hij slaagt erin de hele installatie te keuren op vijf minuten. Goed voor ons maar niet eerlijk t.o.v. de voorschriften.

          Waar we vroeger woonden was een splinternieuw appartement afgebrand de eerste nacht dat het in gebruik was door een kortsluiting in de zekeringkast ... dat was twee dagen na de keuring.
          Ik weet ook huizen die naast een spoorweg staan ... daar trillen de vijsjes los van het gedaver van de trein. Eigenlijk zouden ze die huizen om de twee jaar volledig moeten controlleren.

          Waar trek je een lijn? Wat voor de ene goed is blijkt voor de andere overbodig en voor nog een andere onvoldoende.
          Dat een keuring bestaat is maar goed ook ... zeker als je een huis tweedehands koopt en niet weet wat de vorige eigenaar ermee uitgestoken heeft.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische keuring!

            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
            Nog ne koffie?
            En een koekske a.u.b.!

            Ne Whisky voor de controlleur ... dat gaat dan meestal wat vlotter.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische keuring!

              Dat een keurder op 5 min een installatie keurt is gewoon schandalig!
              Daar betaal je niet voor als klant en daar heb je niets aan.
              Dat bij een stopcontact geen schroefje vast gemaakt is, is op verantwoordelijkheid van de gene die het aansluit. Als die man alles moet gaan opendraaien! Stel je voor dat alle verbindingen/aftakdozen overal vertopt moeten opengemaakt moeten worden.
              Stel je voor deze zit in de grond vol met hars...
              Maar als zo een man z'n werk moet doen is hij toch gemakkelijk 50min bezig.

              Zo'n herkeuring is toch altijd zinvol omdat:

              - Het verdeelbord wordt opengedraaid en gecontroleerd.
              - De aardelectrode wordt gemeten en deze wordt enkel maar slechter door de jaren.
              - De differentieelschakelaars worden getest door een effectieve foutstroom te sturen in de installatie. Het is toch belangrijk dat je Diff van 30mA en 300mA op de juiste stoomwaarde uitschakeld. Blijf maar een aan de elektriciteit hangen en je Diff. werkt niet.
              - De installatie wordt gecontroleerd op verliesstromen. Tel maar uit wat het je kost per jaar als je zo'n stroomverlies hebt. 50% van de woningen hebben dit probleem. En dan nog het electrocutiegevaar dat er is bij zo'n stroomverlies. Plus hoe hoger de aarding is hoe hoger de contactspanning wordt.
              - Indien de installatie conform is heb je weer een keuringsattest voor 25 jaar. Toch handig voor de brandverzekering als er iets gebeurt.
              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische keuring!

                Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                Dat een keurder op 5 min een installatie keurt is gewoon schandalig!
                Daar betaal je niet voor als klant en daar heb je niets aan.
                Klopt, maar de meeste mensen zouden daar tevreden mee zijn omdat geen keuring = geen elektriciteit.
                Het is als de technische controle van de auto, ze vinden dat allemaal goed dat een ander gecontrolleerd wordt maar als ze zelf een opmerking krijgen vinden ze de controlleur maar een lastige z*k.
                Verkeerde ingesteldheid natuurlijk.

                Dat bij een stopcontact geen schroefje vast gemaakt is, is op verantwoordelijkheid van de gene die het aansluit.
                Dat is eigenlijk met de hele installatie zo. Maar stel dat je bouwt en uw installatie wordt goedgekeurd ... jij als klant kent er niets van en vertrouwt erop dat alles goed is, het is namelijk gekeurd.
                De week nadien brandt uw kot af.

                Als die man alles moet gaan opendraaien!
                Je kan nooit alles nazien maar steekproeven zouden niet uigesloten mogen zijn.

                - Indien de installatie conform is heb je weer een keuringsattest voor 25 jaar. Toch handig voor de brandverzekering als er iets gebeurt.
                Net dit is wat er niet goed aan is ... vele mensen zeggen "ik heb mijn keuring, nu kan ik wat aanpassen".
                Zo gaat het er eigenlijk meer aan toe in de realiteit.
                Bij de technische controle is dat vaak ook nog zo ... vroeger eigenlijk nog veel meer toen de wagens een carbu hadden i.p.v. injectie. Alles goed afstellen voor de TC en als ze buiten komen de carbu terug wat open draaien zodat die beter rijdt. Veel nut die controle.
                En spijtig genoeg gebeurt het ook met banden ... een set lenen van een vriend, TC passeren en nadien terug de versleten banden eronder. Hi is gekeurd hé mijnheer ... verzekering kan niets zeggen.

                Let op, ik geef u gelijk met uw gedachte erover en dit zou in ideale omstandigheden (100% eerlijke mensen) een goede zaak zijn maar wie gaat er na een keuring terug een herkeuring laten doen omdat hij bijvoorbeeld snel een stopcontact bijgezet heeft en er een kring aangepast werd?
                Op 100 zijn er dat 0,0.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische keuring!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
                  wie vindt het wel belangrijk om de elektrische installatie te laten keuren bij een renovatie, uitbreiding of verstreken termijn?
                  Kan belangrijk zijn, maar het ene geval is het andere niet hé, sommige mensen wonen in een huis van 25 jaar, waar alles perfect werd uitgevoerd en geinstaleerd, en waar nog nooit iets werd gewijzigd, moet je dan laten herkeuren om te weten of alle vijzen nog goed spannen, als deze mensen geen eendraadschema en een situatieplan hebben kunnen ze dat laten tekenen, wat een boel kosten betekend.

                  Dan heb je huizen waar alles werd gewijzigd door een prutser, of waar alles is gewijzigd door een goed electrieker, maakt een zeer groot verschil, wat doe je daar mee.

                  Enkele weken geleden heb ik een keuring laten doen van een eigendom die ik wil verkopen, ik heb er in de tijd de verdeelkast vernieuwd, daar kreeg ik volgende opmerkingen:
                  1: Op één van de driefasige automaten stond geen Amp, (waarschijnlijk plakkertje weg)
                  2: Aarding niet onderbreekbaar, waardoor de keurder niet gemakkelijk de aarding kon onderbreken, hij kon de aarding afkoppelen in de kast, maar wilde dat niet doen, (belachelijk)
                  3: op zolder stond een schakeaar op een houten blokje tegen de muur, mag niet meer, maar vroeger was het allemaal zo.
                  4: Er is geen situatieplan, (nooit gehad)
                  5: de kast is niet voorzien van aanduidingen welke zekeringen op welke kringen staan.
                  6: een èèndraadschema is er niet, ook nooit gehad.

                  Verder alles zeer goed verzorgd en in orde, deze keuring is verplicht omdat het voor verkoop is, maar als je een instalatie gewoon wil laten herkeuren, denk ik niet dat veel mensen daarmee tevreden zullen zijn, bovendien kost het ganse gevalletje hun veel geld om in regel te zijn, (125€ keuring, tekenen situatieplan ...€, uitmeten kringen ...€, tekenen kast enz.) en dat terwijl de keurder zegt, dat ziet er hier prima uit, maar toch moet ik een paar opmerkingen geven, want als ik zelf wordt gecontroleerd kan ik daar een slechte beoordeling op krijgen.

                  Hij heeft heus niet gekeken of alle vijzen goed spannen, wat veel gevaarlijker kan zijn dan de opmerkingen, want ik kan mij moeilijk voorstellen dat een plakkertje dat niet op je verdeelkast staat zeer gevaarlijk is.

                  Hiermee wil ik niet beweren dat een keuring niet nuttig kan zijn, maar waar trek je de lijn + op belke basis moeten ze keuren.

                  Een paar maand geleden, was ik in een huurhuis van een zoon van vrienden, nieuwe huur en verhuurd door een van de grootste bouw en verhuurmaatschapijen van Vlaanderen, met een eigen verbouwdienst en technisch onderhoud voor hun huizen, wel, hoe deze hun huizen door de electrische keuring krijgen dat versta ik niet, een gans huis op twee kringen en met 25 Amp afgezekerd op draden van 2,5 mm² en 1,5 mm² antwoord van de huurder, "ja dat hebben ze hier komen veranderen omdat we onze droogkast niet kunnen gebruiken en strijken tegelijkertijd" dat ze maar eerst eens de huurhuizen deftig laten keuren, maar ik denk dat een keuringsbureau niet graag een klant met 8.000 woningen teveel afkeuringen geeft.

                  Wil je de puntjes op de i, dan moet de nulleider een blauwe zijn, dan kan je binnen enkele jaren ook dat nog gaan veranderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische keuring!

                    Ik zal anders alles wat hier verteld is eens samenvatten in enkele kernachtige zinnen.

                    Een keuring van de huishoudelijke elektrische installatie is verplicht bij:

                    1. verkoop van een woning of appartement met een elektrische installatie van vòòr 1 oktober 1981

                    2. de aansluiting van :

                    · een nieuwe installatie

                    · een uitbreiding van installaties

                    · een belangrijke aanpassing van installaties

                    · een tijdelijke installatie (bv. Werfkasten)

                    3. ieder verzoek tot verzwaring van de aansluiting

                    4. Om de 25 jaar

                    De keuring van de elektrische installaties is verplicht in de drie Gewesten

                    Op de volgende link vindt u alles heel overzichtelijk samengevat.

                    Elektrische keuring bij verkoop huis

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische keuring!

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Langs de andere kant gebeuren die keuringen ook niet zoals het moet ... de aarding testen ze meestal goed alsook de plaatsing in een badkamer. Nog niet veel keurders gezien dat alle stekkers opendraaiden om te zien of de vijsjes goed vast zaten.
                      Idd
                      Wat is de taak van de expert ter plaatse?
                      • administratieve controle: nazicht elektrische schema’s
                      • visuele controle: nazicht schema’s met de realiteit en correct gebruik en plaatsing van het elektrisch materiaal
                      • controle door beproeving: test differentieelschakelaars
                      • controle door meting: aardings-, isolatie-, foutlusimpedantie- en continuïteitsmeting.
                      En dat kan 30min tot 1 u tijd kosten.
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Klopt, maar de meeste mensen zouden daar tevreden mee zijn omdat geen keuring = geen elektriciteit.
                      Klopt niet helemaal zonder keuring heb je ook elec, was hier zo het geval.
                      Nooit een attest moeten voorleggen, hebben wel één die we op eigen verzoek hebben laten doen, en had beter zelf een attest voorgeschreven, reden zie eerste quote.
                      Om hier elec te verkrijgen stap men gewoon bij het kantoor binnen vraag om aansluiting en ze komen een kast plaatsen/openzetten, das hier zo het geval, ze vragen naar niks.
                      Praktijk is toch iets anders.

                      En wat als men een attest heeft en men veranderd eerst nog iets voor men aansluiting krijgt, wie gecontroleerd dat?????
                      Normaal nieuw attest, maar we zijn terug van nul af, maatschappij controleert niet of het attest strookt met de werkelijkheid.
                      Dus een attest heeft een waarde van ...




                      Oorspronkelijk geplaatst door Sonja007 Bekijk bericht
                      Ik zal anders alles wat hier verteld is eens samenvatten in enkele kernachtige zinnen.
                      Dat noemt me copy&past
                      Never resist temptation or it could go away...
                      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische keuring!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sonja007 Bekijk bericht
                        Ik zal anders alles wat hier verteld is eens samenvatten in enkele kernachtige zinnen.

                        Een keuring van de huishoudelijke elektrische installatie is verplicht bij:

                        1. verkoop van een woning of appartement met een elektrische installatie van vòòr 1 oktober 1981

                        2. de aansluiting van :

                        · een nieuwe installatie

                        · een uitbreiding van installaties

                        · een belangrijke aanpassing van installaties

                        · een tijdelijke installatie (bv. Werfkasten)

                        3. ieder verzoek tot verzwaring van de aansluiting

                        4. Om de 25 jaar

                        De keuring van de elektrische installaties is verplicht in de drie Gewesten

                        Op de volgende link vindt u alles heel overzichtelijk samengevat.

                        Elektrische keuring bij verkoop huis

                        Ik zal anders alles wat hierboven verteld is eens samenvatten in één kernachtige zin:

                        Geregistreerd om zo reclame te maken voor je bedrijf.

                        Comment

                        Working...
                        X