Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische fiets trilt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische fiets trilt

    Dag mede forum leden,

    Ik heb recent gekozen om onze elektrische fiets te laten vervangen met een 2e hands wiel (qua budget). Nu heb ik recent het probleem ondervonden dat wanneer we trappen met trapondersteuning de fiets hevig begint te trillen vanaf dat er een bepaald wattage wordt gevraagd (dus bepaalde kracht) als ondersteuning. Ook hebben we gemerkt dat de lichten (voor en achter) niet meer de power gaven dat ze vroeger gaven. Helaas zit er ook geen garantie meer op. Alles is hetzelfde gebleven buiten het wiel. Heeft iemand van jullie enig idee hoe het komt?
    Het gaat over een:
    - Batavus easy mont blanc
    - met een elektromotor in achterwiel ( ION Technology hub motor) medium 24-36 V, 250 W
    -batterij is: high performance lithium ION 300 Series 317 Wh, 36V, 8,8 Ah

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Elektrische fiets trilt

    Zou je er ook kunnen bijzetten welk wiel je hebt vervangen? Voor- of achterwiel.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische fiets trilt

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Zou je er ook kunnen bijzetten welk wiel je hebt vervangen? Voor- of achterwiel.
      Motor zit in achterwiel. Vanaf dat een bepaalde wattage wordt gevraagd, begint de fiets te trillen.
      Last edited by notex; 28 mei 2020, 05:41.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische fiets trilt

        Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
        Dag mede forum leden,

        Ik heb recent gekozen om onze elektrische fiets te laten vervangen met een 2e hands wiel (qua budget). Nu heb ik recent het probleem ondervonden dat wanneer we trappen met trapondersteuning de fiets hevig begint te trillen vanaf dat er een bepaald wattage wordt gevraagd (dus bepaalde kracht) als ondersteuning. Ook hebben we gemerkt dat de lichten (voor en achter) niet meer de power gaven dat ze vroeger gaven. Helaas zit er ook geen garantie meer op. Alles is hetzelfde gebleven buiten het wiel. Heeft iemand van jullie enig idee hoe het komt?
        Het gaat over een:
        - Batavus easy mont blanc
        - met een elektromotor in achterwiel ( ION Technology hub motor) medium 24-36 V, 250 W
        -batterij is: high performance lithium ION 300 Series 317 Wh, 36V, 8,8 Ah

        Alvast bedankt
        Die motoren zijn allemaal drie fasen brushless motoren, volgens mij ontbreekt er een fase, kan in de sturing maar ook in de motor zijn, meten is weten.

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische fiets trilt

          Los van eventuele problemen met de motor: heb je bij aankoop van het wiel gecontroleerd of het nog recht is (of er geen "slag" in zit)? Lagers nog OK? Spaakspanning goed? Geen vervormingen in de band?

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische fiets trilt

            Heel fijn dat er zoveel reactie komt!
            Het wiel was in orde toen ik het kocht, nog steeds geen vervorming in het wiel geen slagje. Spaken zijn goed strak, wat me wel interessant leek was dat van die fase!
            Is het misschien ergens een handleiding om deze door te meten? Ik volg zelf elektromechanica dus ken er het een en ander wel van weet alleen niet zo goed hoe de windingen zijn. Hoeveel polen er zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische fiets trilt

              Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
              Heel fijn dat er zoveel reactie komt!
              Het wiel was in orde toen ik het kocht, nog steeds geen vervorming in het wiel geen slagje. Spaken zijn goed strak, wat me wel interessant leek was dat van die fase!
              Is het misschien ergens een handleiding om deze door te meten? Ik volg zelf elektromechanica dus ken er het een en ander wel van weet alleen niet zo goed hoe de windingen zijn. Hoeveel polen er zijn.
              Van uit de motor gaan er normaal drie relatief stevige kabels of contactpunten naar de stuurunit, deze zit meestal in de motor zit ingebouwd,
              deze moet je afkoppelen en de weerstand meten tussen de drie draden, zal zeer laagomig zijn, maar moet drie keer hetzelfde zijn,
              het aantal polen hangt af van het systeem, kan je niet weten zonder beschrijving van deze motor, of er al dan niet een reductie in zit.
              Meeste van die wiel motoren zijn er zonder reductie.
              Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
              niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
              De kans is ook groot dat een van de vermogen feds of transistoren (of wat er ook in zit) kapot is, kan je hier mooi zien in dit filmpje KLIK
              Hopelijk kan je hier wat mee, ik weet hoe brushless motoren werken, maar dat is ook alles, geen ondervinding met fietsmotoren op zich.

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische fiets trilt

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Van uit de motor gaan er normaal drie relatief stevige kabels of contactpunten naar de stuurunit, deze zit meestal in de motor zit ingebouwd,
                deze moet je afkoppelen en de weerstand meten tussen de drie draden, zal zeer laagomig zijn, maar moet drie keer hetzelfde zijn,
                het aantal polen hangt af van het systeem, kan je niet weten zonder beschrijving van deze motor, of er al dan niet een reductie in zit.
                Meeste van die wiel motoren zijn er zonder reductie.
                Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
                niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
                De kans is ook groot dat een van de vermogen feds of transistoren (of wat er ook in zit) kapot is, kan je hier mooi zien in dit filmpje KLIK
                Hopelijk kan je hier wat mee, ik weet hoe brushless motoren werken, maar dat is ook alles, geen ondervinding met fietsmotoren op zich.
                ah top vanavond eens beetje uiteen halen!
                Enig idee hoe het kan dat de lichten ook echt zeer weining wattage krijgen? vroeger waren het precies autolichten en nu is het precies alsof ik een zaklamp pak die al 10 jaar in de schuif ligt en er nog net een beetje licht uit komt. Ook het licht op de batterij zelf is zeer laag.

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische fiets trilt

                  Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
                  ah top vanavond eens beetje uiteen halen!
                  Enig idee hoe het kan dat de lichten ook echt zeer weining wattage krijgen? vroeger waren het precies autolichten en nu is het precies alsof ik een zaklamp pak die al 10 jaar in de schuif ligt en er nog net een beetje licht uit komt. Ook het licht op de batterij zelf is zeer laag.
                  Ben je wel zeker dat die batterij nog goed is dan? Eens de spanning meten onder belasting zou je veel kunnen leren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische fiets trilt

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
                    niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
                    Heb je daar wat documentatie over? Dat is nieuws voor mij. Ik zie geen enkele manier waarop je magnetisch veld kan kwijtgeraken door dit te demonteren. Er zijn wel andere manieren, maar een gewone demontage? Ikvind ook niet direct iets met google maar kan zijn dat op de verkeerde termen zoek.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische fiets trilt

                      heb hem doorgemeten, (de batterij kan er niet zo goed aan uit) ik kan zelf precies geen afbeeldingen plaatsen dus heb een foto genomen die het wat duidelijk maakt.

                      Als u kijkt aan de rechterkant ziet u 6 aansluitingen,
                      - bovenaan 2 kleine
                      - midden 2 wat grotere
                      - onderaan 2 kleine weer

                      als ik bovenaan tussen de 2 meet, meet ik 27V (dus het maximale)
                      de 2 middelste geven geen spanningsverschil. ook niet met de neutrale van de bovenste.
                      de onderste 2 geven een spanningsverschil van 2,7V

                      op internet kon ik niet echt een datasheet vinden over de batterij deze op internet is wel een 600 series (heb zelf 300 series) maar het gaat me om de aansluitingen, iemand die hier wat meer over kan vertellen/weet?
                      heb vandaag ook achterwiel eens afgesloten van computer. lampen branden nog steeds zeer zwak. Geen verschil in sterkte helaas
                      Last edited by rob2020; 28 mei 2020, 15:28.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische fiets trilt

                        Update:
                        heb de motorhub proberen te deassembleren. dit is niet helemaal gelukt kreeg het deksel er niet helemaal af.
                        dan maar terug ineen gestoken, opmerkelijk: geluid is weg trillingen ook maar merk wel dat ik precies minder ondersteuning heb.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elektrische fiets trilt

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Heb je daar wat documentatie over? Dat is nieuws voor mij. Ik zie geen enkele manier waarop je magnetisch veld kan kwijtgeraken door dit te demonteren. Er zijn wel andere manieren, maar een gewone demontage? Ikvind ook niet direct iets met google maar kan zijn dat op de verkeerde termen zoek.
                          Ik vind er ook niet meteen iets over terug Spanik, spreek enkel uit ervaring bij Philips.
                          Wij hadden daar honderden brushless motoren draaien, en daar stond duidelijk vermeld als
                          je bv. lagers moest vervangen, dat je de rotor met neodymium magneten nooit uit de stator mocht
                          trekken, moest dat om een of andere reden wel, dan haalde die motor zijn koppel niet meer (natuurlijk
                          geen probleem als zo een motor ver beneden zijn koppel werd gebruikt)
                          Had je deze dus toch uit elkaar gehaald, dan moest die motor naar Duvivier in Brugge om deze te laten
                          remagnetiseren, was met een soort spoel waar ze gedurende een fractie van een seconde een zeer hoge stroom
                          door voerden, nadien hadden die motoren terug hun koppel als voorheen. https://www.duvivier-bvba.be/nl/
                          Bij Mavilor schijfanker motoren was dat wat hetzelfde verhaal, maar daar was er kruislinks een draad tussen de
                          magneten geweven, daarvoor hadden wij zelf het toestel om deze terug te remagnetiseren, was eigenlijk een
                          ganse batterij condensatoren die je naarvolgens het soort motor moest opladen en dan in een keer ontladen
                          over die tussen geweven kabel, deed je dat niet dan was die motor zijn kracht kwijt.
                          Misschien kan je HIER wat info lezen, maar inderdaad weinig over terug te vinden.

                          Hier toch nog een filmpje gevonden, komt op hetzelfde neer. https://www.youtube.com/watch?v=nYB5jUoRCTc
                          Last edited by Guest42; 28 mei 2020, 18:18. Reden: Link.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elektrische fiets trilt

                            Bedankt.

                            Ik weet dat magneten hun magnetisatie kunnen verliezen door warmte, tijd, harde stoten etc. Maar gewoon het feit die er uit te halen blijf ik vreemd vinden. Bij RC wordt dat soort motoren ook gebruikt (kleiner model wel) en daar is het vervangen van rotoren een frequent gebeuren.

                            Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
                            heb hem doorgemeten, (de batterij kan er niet zo goed aan uit) ik kan zelf precies geen afbeeldingen plaatsen dus heb een foto genomen die het wat duidelijk maakt.

                            Als u kijkt aan de rechterkant ziet u 6 aansluitingen,
                            - bovenaan 2 kleine
                            - midden 2 wat grotere
                            - onderaan 2 kleine weer

                            als ik bovenaan tussen de 2 meet, meet ik 27V (dus het maximale)
                            de 2 middelste geven geen spanningsverschil. ook niet met de neutrale van de bovenste.
                            de onderste 2 geven een spanningsverschil van 2,7V
                            Heb je dat gemeten met de motor belast? Want 27V voor een 36V batterij lijkt me weinig. Als dat zonder belasting is dan begin ik de accu te verdenken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elektrische fiets trilt

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Maar gewoon het feit die er uit te halen blijf ik vreemd vinden. Bij RC wordt dat soort motoren ook gebruikt (kleiner model wel) en daar is het vervangen van rotoren een frequent gebeuren.
                              Klopt Spanik worden daar ook gebruikt, maar zal je bv. 25% vermogenverlies daar merken? Die forceren die dingen daar ook nogal hé, waarom heb ik dat gezegd, gewoon omdat het verbruik blijft en het rendement verlaagd, wat je actieradius kan verminderen.
                              Bij ons was het ook nog eens belangrijk dat bij complexe computer gestuurde machines met verschillende van die motoren synchroon en met een vast koppel moesten blijven draaien,
                              ook als er een motor vervangen werd.

                              Kortom, ik weet van niet beter dan dat ze het stellig afraden om de rotor en stator te scheiden, voor mijn part doet ieder wat hij wil hoor, metingen bewijzen dat je het beter niet doet.

                              Maar dat lost TS zijn probleem niet op, ik verdenk nu ook de batterij als TS praat over een spanningsval van 9 volt, is niet normaal bij een fietsbatterij.
                              Last edited by Guest42; 29 mei 2020, 06:09.

                              Comment

                              Working...
                              X