Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 18 van 18
  1. #1

    Standaard Elektrische fiets trilt

    Dag mede forum leden,

    Ik heb recent gekozen om onze elektrische fiets te laten vervangen met een 2e hands wiel (qua budget). Nu heb ik recent het probleem ondervonden dat wanneer we trappen met trapondersteuning de fiets hevig begint te trillen vanaf dat er een bepaald wattage wordt gevraagd (dus bepaalde kracht) als ondersteuning. Ook hebben we gemerkt dat de lichten (voor en achter) niet meer de power gaven dat ze vroeger gaven. Helaas zit er ook geen garantie meer op. Alles is hetzelfde gebleven buiten het wiel. Heeft iemand van jullie enig idee hoe het komt?
    Het gaat over een:
    - Batavus easy mont blanc
    - met een elektromotor in achterwiel ( ION Technology hub motor) medium 24-36 V, 250 W
    -batterij is: high performance lithium ION 300 Series 317 Wh, 36V, 8,8 Ah

    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Zou je er ook kunnen bijzetten welk wiel je hebt vervangen? Voor- of achterwiel.
    Fujifilm X-T1 + grip | Fujifilm X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujifilm XF 27mm f/2.8 | Fujifilm XF 35mm f/1.4 R | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS | Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS WR | Nissin i60A TTL.

  3. #3

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Zou je er ook kunnen bijzetten welk wiel je hebt vervangen? Voor- of achterwiel.
    Motor zit in achterwiel. Vanaf dat een bepaalde wattage wordt gevraagd, begint de fiets te trillen.
    Laatst gewijzigd door notex; 28 mei 2020 om 05:41

  4. #4
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
    Dag mede forum leden,

    Ik heb recent gekozen om onze elektrische fiets te laten vervangen met een 2e hands wiel (qua budget). Nu heb ik recent het probleem ondervonden dat wanneer we trappen met trapondersteuning de fiets hevig begint te trillen vanaf dat er een bepaald wattage wordt gevraagd (dus bepaalde kracht) als ondersteuning. Ook hebben we gemerkt dat de lichten (voor en achter) niet meer de power gaven dat ze vroeger gaven. Helaas zit er ook geen garantie meer op. Alles is hetzelfde gebleven buiten het wiel. Heeft iemand van jullie enig idee hoe het komt?
    Het gaat over een:
    - Batavus easy mont blanc
    - met een elektromotor in achterwiel ( ION Technology hub motor) medium 24-36 V, 250 W
    -batterij is: high performance lithium ION 300 Series 317 Wh, 36V, 8,8 Ah

    Alvast bedankt
    Die motoren zijn allemaal drie fasen brushless motoren, volgens mij ontbreekt er een fase, kan in de sturing maar ook in de motor zijn, meten is weten.

  5. #5

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Los van eventuele problemen met de motor: heb je bij aankoop van het wiel gecontroleerd of het nog recht is (of er geen "slag" in zit)? Lagers nog OK? Spaakspanning goed? Geen vervormingen in de band?

  6. #6

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Heel fijn dat er zoveel reactie komt!
    Het wiel was in orde toen ik het kocht, nog steeds geen vervorming in het wiel geen slagje. Spaken zijn goed strak, wat me wel interessant leek was dat van die fase!
    Is het misschien ergens een handleiding om deze door te meten? Ik volg zelf elektromechanica dus ken er het een en ander wel van weet alleen niet zo goed hoe de windingen zijn. Hoeveel polen er zijn.

  7. #7
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
    Heel fijn dat er zoveel reactie komt!
    Het wiel was in orde toen ik het kocht, nog steeds geen vervorming in het wiel geen slagje. Spaken zijn goed strak, wat me wel interessant leek was dat van die fase!
    Is het misschien ergens een handleiding om deze door te meten? Ik volg zelf elektromechanica dus ken er het een en ander wel van weet alleen niet zo goed hoe de windingen zijn. Hoeveel polen er zijn.
    Van uit de motor gaan er normaal drie relatief stevige kabels of contactpunten naar de stuurunit, deze zit meestal in de motor zit ingebouwd,
    deze moet je afkoppelen en de weerstand meten tussen de drie draden, zal zeer laagomig zijn, maar moet drie keer hetzelfde zijn,
    het aantal polen hangt af van het systeem, kan je niet weten zonder beschrijving van deze motor, of er al dan niet een reductie in zit.
    Meeste van die wiel motoren zijn er zonder reductie.
    Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
    niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
    De kans is ook groot dat een van de vermogen feds of transistoren (of wat er ook in zit) kapot is, kan je hier mooi zien in dit filmpje KLIK
    Hopelijk kan je hier wat mee, ik weet hoe brushless motoren werken, maar dat is ook alles, geen ondervinding met fietsmotoren op zich.

  8. #8

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Van uit de motor gaan er normaal drie relatief stevige kabels of contactpunten naar de stuurunit, deze zit meestal in de motor zit ingebouwd,
    deze moet je afkoppelen en de weerstand meten tussen de drie draden, zal zeer laagomig zijn, maar moet drie keer hetzelfde zijn,
    het aantal polen hangt af van het systeem, kan je niet weten zonder beschrijving van deze motor, of er al dan niet een reductie in zit.
    Meeste van die wiel motoren zijn er zonder reductie.
    Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
    niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
    De kans is ook groot dat een van de vermogen feds of transistoren (of wat er ook in zit) kapot is, kan je hier mooi zien in dit filmpje KLIK
    Hopelijk kan je hier wat mee, ik weet hoe brushless motoren werken, maar dat is ook alles, geen ondervinding met fietsmotoren op zich.
    ah top vanavond eens beetje uiteen halen!
    Enig idee hoe het kan dat de lichten ook echt zeer weining wattage krijgen? vroeger waren het precies autolichten en nu is het precies alsof ik een zaklamp pak die al 10 jaar in de schuif ligt en er nog net een beetje licht uit komt. Ook het licht op de batterij zelf is zeer laag.

  9. #9
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
    ah top vanavond eens beetje uiteen halen!
    Enig idee hoe het kan dat de lichten ook echt zeer weining wattage krijgen? vroeger waren het precies autolichten en nu is het precies alsof ik een zaklamp pak die al 10 jaar in de schuif ligt en er nog net een beetje licht uit komt. Ook het licht op de batterij zelf is zeer laag.
    Ben je wel zeker dat die batterij nog goed is dan? Eens de spanning meten onder belasting zou je veel kunnen leren.

  10. #10

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Pas op, haal NOOIT de rotor uit de stator van een brushless motor, of je raakt een heel deel van je magnetisch veld kwijt, kan je zelf
    niet her jumpen, daar heb je een speciaal systeem met een batterij condensatoren voor nodig.
    Heb je daar wat documentatie over? Dat is nieuws voor mij. Ik zie geen enkele manier waarop je magnetisch veld kan kwijtgeraken door dit te demonteren. Er zijn wel andere manieren, maar een gewone demontage? Ikvind ook niet direct iets met google maar kan zijn dat op de verkeerde termen zoek.

  11. #11

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    heb hem doorgemeten, (de batterij kan er niet zo goed aan uit) ik kan zelf precies geen afbeeldingen plaatsen dus heb een foto genomen die het wat duidelijk maakt.

    Als u kijkt aan de rechterkant ziet u 6 aansluitingen,
    - bovenaan 2 kleine
    - midden 2 wat grotere
    - onderaan 2 kleine weer

    als ik bovenaan tussen de 2 meet, meet ik 27V (dus het maximale)
    de 2 middelste geven geen spanningsverschil. ook niet met de neutrale van de bovenste.
    de onderste 2 geven een spanningsverschil van 2,7V

    op internet kon ik niet echt een datasheet vinden over de batterij deze op internet is wel een 600 series (heb zelf 300 series) maar het gaat me om de aansluitingen, iemand die hier wat meer over kan vertellen/weet?
    heb vandaag ook achterwiel eens afgesloten van computer. lampen branden nog steeds zeer zwak. Geen verschil in sterkte helaas
    Laatst gewijzigd door rob2020; 28 mei 2020 om 15:28

  12. #12

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Update:
    heb de motorhub proberen te deassembleren. dit is niet helemaal gelukt kreeg het deksel er niet helemaal af.
    dan maar terug ineen gestoken, opmerkelijk: geluid is weg trillingen ook maar merk wel dat ik precies minder ondersteuning heb.

  13. #13
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Heb je daar wat documentatie over? Dat is nieuws voor mij. Ik zie geen enkele manier waarop je magnetisch veld kan kwijtgeraken door dit te demonteren. Er zijn wel andere manieren, maar een gewone demontage? Ikvind ook niet direct iets met google maar kan zijn dat op de verkeerde termen zoek.
    Ik vind er ook niet meteen iets over terug Spanik, spreek enkel uit ervaring bij Philips.
    Wij hadden daar honderden brushless motoren draaien, en daar stond duidelijk vermeld als
    je bv. lagers moest vervangen, dat je de rotor met neodymium magneten nooit uit de stator mocht
    trekken, moest dat om een of andere reden wel, dan haalde die motor zijn koppel niet meer (natuurlijk
    geen probleem als zo een motor ver beneden zijn koppel werd gebruikt)
    Had je deze dus toch uit elkaar gehaald, dan moest die motor naar Duvivier in Brugge om deze te laten
    remagnetiseren, was met een soort spoel waar ze gedurende een fractie van een seconde een zeer hoge stroom
    door voerden, nadien hadden die motoren terug hun koppel als voorheen. https://www.duvivier-bvba.be/nl/
    Bij Mavilor schijfanker motoren was dat wat hetzelfde verhaal, maar daar was er kruislinks een draad tussen de
    magneten geweven, daarvoor hadden wij zelf het toestel om deze terug te remagnetiseren, was eigenlijk een
    ganse batterij condensatoren die je naarvolgens het soort motor moest opladen en dan in een keer ontladen
    over die tussen geweven kabel, deed je dat niet dan was die motor zijn kracht kwijt.
    Misschien kan je HIER wat info lezen, maar inderdaad weinig over terug te vinden.

    Hier toch nog een filmpje gevonden, komt op hetzelfde neer. https://www.youtube.com/watch?v=nYB5jUoRCTc
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 28 mei 2020 om 18:18 Reden: Link.

  14. #14

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Bedankt.

    Ik weet dat magneten hun magnetisatie kunnen verliezen door warmte, tijd, harde stoten etc. Maar gewoon het feit die er uit te halen blijf ik vreemd vinden. Bij RC wordt dat soort motoren ook gebruikt (kleiner model wel) en daar is het vervangen van rotoren een frequent gebeuren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rob2020 Bekijk bericht
    heb hem doorgemeten, (de batterij kan er niet zo goed aan uit) ik kan zelf precies geen afbeeldingen plaatsen dus heb een foto genomen die het wat duidelijk maakt.

    Als u kijkt aan de rechterkant ziet u 6 aansluitingen,
    - bovenaan 2 kleine
    - midden 2 wat grotere
    - onderaan 2 kleine weer

    als ik bovenaan tussen de 2 meet, meet ik 27V (dus het maximale)
    de 2 middelste geven geen spanningsverschil. ook niet met de neutrale van de bovenste.
    de onderste 2 geven een spanningsverschil van 2,7V
    Heb je dat gemeten met de motor belast? Want 27V voor een 36V batterij lijkt me weinig. Als dat zonder belasting is dan begin ik de accu te verdenken.

  15. #15
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Maar gewoon het feit die er uit te halen blijf ik vreemd vinden. Bij RC wordt dat soort motoren ook gebruikt (kleiner model wel) en daar is het vervangen van rotoren een frequent gebeuren.
    Klopt Spanik worden daar ook gebruikt, maar zal je bv. 25% vermogenverlies daar merken? Die forceren die dingen daar ook nogal hé, waarom heb ik dat gezegd, gewoon omdat het verbruik blijft en het rendement verlaagd, wat je actieradius kan verminderen.
    Bij ons was het ook nog eens belangrijk dat bij complexe computer gestuurde machines met verschillende van die motoren synchroon en met een vast koppel moesten blijven draaien,
    ook als er een motor vervangen werd.

    Kortom, ik weet van niet beter dan dat ze het stellig afraden om de rotor en stator te scheiden, voor mijn part doet ieder wat hij wil hoor, metingen bewijzen dat je het beter niet doet.

    Maar dat lost TS zijn probleem niet op, ik verdenk nu ook de batterij als TS praat over een spanningsval van 9 volt, is niet normaal bij een fietsbatterij.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 29 mei 2020 om 06:09

  16. #16

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    nee is 37V wanneer ik de batterij gewoon neutraal meet. vind het wel gek dat ik dat niet op beide meetpunten zie, denk dat dit het probleem zal zijn van de verlichting

  17. #17

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Je kan zo een motor uit elkaar halen, maar dan moet je de rotor onmiddellijk met blik omwikkelen en er een spanband of ijzerdraad rond doen.
    Dikte van het blik speelt geen rol, maar als je een drankblik gebruikt moet je zien dat het een ijzeren blikje is en geen aluminium !

  18. #18
    Geregistreerd: 16 juli 2005

    Standaard Re: Elektrische fiets trilt

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
    Je kan zo een motor uit elkaar halen, maar dan moet je de rotor onmiddellijk met blik omwikkelen en er een spanband of ijzerdraad rond doen.
    Dikte van het blik speelt geen rol, maar als je een drankblik gebruikt moet je zien dat het een ijzeren blikje is en geen aluminium !
    Zou je ook kunnen notex, maar bij de meeste wielmotoren wordt de mantel als rotor gebruikt en hangen de magneten aan die mantel. Probleem is dat die magneten op een paar seconden tijd in onbalans kunnen raken omdat ze zo kort opeen zitten.
    Ons werd altijd aangeraden om er kapton tussen te steken tijdens het herstellen en het anker in de motor te laten zitten.
    Kapton tegen het schenden van de magneten, want die zijn enorm broos en een klein hoekje er af kan veel miserie kosten.
    Of gans die procedure ook voor fietsmotoren en RC motoren geldt durf ik bijna niet meer te zeggen,
    misschien zijn die tevreden met dat minder rendement, als ik hier lees dat die RC liefhebbers daar geen rekening mee houden en die dingen zo maar uit elkaar halen...
    Natuurlijk hebben wij er bij kapotte Indramat motoren nog het anker uit getrokken, ik kan je één ding zeggen,
    bij een kleine 1Kw motor krijg je dat er met al je macht bijna niet manueel uit, zo sterk trekt dat veld de rotor naar zijn positie.
    Die dingen zijn ook perfect bruikbaar als generator, ik heb er deze week nog een weg gegeven van 3,7 Kw, als je de drie fasen kort sluit
    krijg je de as al bijna niet meer rond, ik heb zelf zo een kleine windmolen op mijn werkplaats staan, (max. 100 watt) driefasen gelijkrichter er aan,
    en hangt hier met een spanningsregelaar van Ali reeds een paar jaar aan een Ni-Mh batterijpak, gewoon voor de fun maar altijd 12 volt DC ter beschikking.
    Zou ik eventueel kunnen gebruiken voor noodverlichting of een alarm oid. maar doe er eigenlijk niets mee buiten kijken uit welke richting de wind komt....
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 30 mei 2020 om 07:19

Soortgelijke discussies

  1. elektrische fiets
    Door Netebuk in forum Chit Chat
    Reacties: 84
    Laatste bericht: 24 mei 2020, 11:42
  2. Elektrische Fiets vraagje
    Door w00ha in forum Chit Chat
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 14 oktober 2019, 13:23
  3. elektrische fiets op dak
    Door Netebuk in forum Chit Chat
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 18 februari 2019, 16:16
  4. [Showcase] Groene elektrische fiets ???????????
    Door crosser in forum Actie
    Reacties: 18
    Laatste bericht: 9 maart 2016, 08:30
  5. Elektrische fiets
    Door jdv in forum Chit Chat
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 17 mei 2012, 14:53

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •