Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektrische fiets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: elektrische fiets

    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Je moet inderdaad een beetje uitkijken waar je zoiets koopt.
    Anderzijds, als je de batterij 1100 keer kan opladen, en iedere keer 80km doet, dan zit je aan ca 90.000 km met je fiets voor je die moet vervangen.
    Eerlijk, ik ken echt weinig mensen die dat op een jaar of 7-8 doen. Meestal overleeft de batterij de rest van de fiets.
    Ik ken er toch verschillende die zeker geen 90.000km hebben gedaan (waarschijnlijk zelfs geen 10.000km, want een groot deel van die fietsen wordt alleen gebruikt voor uitstapjes bij mooi weer) met hun elektrische fiets, en die toch al een nieuwe accu hebben moeten steken omdat de oude een veel te lage capaciteit had na een paar jaar.

    Onder laboratorium omstandigheden kan je zo'n accu misschien wel 1100 keer laden (dan zal er wel een bepaald percentage capaciteitsverlies op zitten, dat kan niet anders), maar in de praktijk zal het aantal laadbeurten doorgaans wel een heel stuk lager uitvallen vooraleer de capaciteit te ver gezakt is om er nog een redelijke afstand mee te kunnen rijden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #32
      Re: elektrische fiets

      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Verkopers zonder gedegen kennis lullen maar wat. Dat is bijna overal zo.
      Bart weet waarover hij praat.
      Dit terzijde.

      Ik vraag mij enkel af hoe gemakkelijk je de batterij kan vervangen voor een tweede keer. Dus pakweg na 10 jaar gebruik van de fiets.
      Je moet eens proberen om aan een batterij te geraken van een snoerloze boormachine na 3 jaar. FORGET IT! Ze maken het gewoonweg niet meer.
      En de redenering is dan dat je beter een totaal nieuw machien koopt. Als die redenering ook op gaat bij fietsen dan wordt het wel heel duur allemaal.
      ik slaag er nochthans in om probleemloos een vervangingsaccu van een snoerloze skil boormachine te vinden na 7 jaar. Kijk eens bij replacedirect of batteryupgrade
      Vriendelijke groeten

      peter

      Comment


      • #33
        Re: elektrische fiets

        Ik heb sinds 14 maanden voor mijn woon-werktraject bij droog weer een speed-pedelec van Koga, met Bosch Powerpack 500 als batterij, 13,4 Ah. Het fietsbereik op de hoogste stand is ca. 40 km. Ik doe er ca. 70 per dag, dus op het werk moet ik opnieuw opladen. Hiervoor heb ik een tweede lader gekocht die daar blijft liggen.
        Ondertussen heb ik al bijna 10000 km op de teller, en is de batterij al minstens 250 keer opgeladen, maar van enige vermindering van de capaciteit heb ik nog niets gemerkt.
        Het is wel zo dat de computer de ene keer een bereik van bv 39 opgeeft, en de volgende keer bv 45 km. Maar in de praktijk maakt dat geen enkel verschil.

        Comment


        • #34
          Re: elektrische fiets

          Qua bewaring (wat ik dus niet nodig heb, ik fiets heel het jaar door) raadt Bosch aan op te laden tot 60%, en na 6 maanden te controleren en indien nodig bij te laden tot 60%.
          De accu kan bij temperaturen van -10 tot +60 graden C bewaard worden, de ideale bewaartemperatuur is 20 C.
          Aldus Bosch...

          Comment


          • #35
            Re: elektrische fiets

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Ik heb sinds 14 maanden voor mijn woon-werktraject bij droog weer een speed-pedelec van Koga, met Bosch Powerpack 500 als batterij, 13,4 Ah. Het fietsbereik op de hoogste stand is ca. 40 km. Ik doe er ca. 70 per dag, dus op het werk moet ik opnieuw opladen. Hiervoor heb ik een tweede lader gekocht die daar blijft liggen.
            Ondertussen heb ik al bijna 10000 km op de teller, en is de batterij al minstens 250 keer opgeladen, maar van enige vermindering van de capaciteit heb ik nog niets gemerkt.
            Het is wel zo dat de computer de ene keer een bereik van bv 39 opgeeft, en de volgende keer bv 45 km. Maar in de praktijk maakt dat geen enkel verschil.
            Als je 10.000km per jaar rijdt, en daarvoor je batterij dus 250 keer opgeladen hebt (niet helemaal, want waarschijnlijk niet helemaal leeg), dan kan je er van uit gaan dat je ca 100 volledige cycli hebt gehad.
            Op die manier zou je batterij ca 8-10 jaar moeten kunnen meegaan. Dan heeft je fiets ca 100.000km gedaan.
            Als je echt zo veel rijdt, dan zal het tegen dan wel tijd zijn voor een nieuwe fiets zeker.
            In elk geval heb je dan al een paar keer je ketting en tandwielen vervangen, maar ook de rest zal ver versleten zijn.

            Laat een nieuwe batterij in dat geval nog 500 € kosten na een jaar of 5, per km is dat peanuts.

            Maak de vergelijking eens met een brommerke. Na 100.000km kan je die ook bij het oud ijzer zetten, zo'n 50cc gaat zeker niet eeuwig mee.

            Comment


            • #36
              Re: elektrische fiets

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              .................................................. ...
              Je moet eens proberen om aan een batterij te geraken van een snoerloze boormachine na 3 jaar. FORGET IT! Ze maken het gewoonweg niet meer.
              ...........................................
              Ik moet je helaas tegenspreken. Ik heb een snoerloze boormachine Dewalt DC756 van tussen de 10 en 15 jaar oud.
              En die tien jaar, dat is het minimum, ik denk dat de werkelijke aankoopdatum dichter bij de 15 dan bij de 10 jaar geleden ligt.
              Een paar maanden terug heb ik nog twee nieuwe batterijen gekocht voor deze machine.

              Misschien dat van minder gekende merken ofte 'Aldimerken' het wel een probleem kan zijn of is, dat weet ik niet.

              Met die goedkope Nieuwsblad en/of Laatste Nieuwsfietsen zal je misschien ook wel problemen hebben om een nieuwe batterij te kopen in de nabije/verre toekomst, maar dat zal de tijd wel uitwijzen.

              Comment


              • #37
                Re: elektrische fiets

                Ik ben aan mijn vierde ketting, en vierde stel remblokken van de schijfremmen. Telkens eerder stevige rekening...

                Comment


                • #38
                  Re: elektrische fiets

                  Voor een fietsaccu komt het er op aan dat ze de juiste spanning heeft, de capaciteit is liefst zo hoog mogelijk (meer kilometers).
                  Als je na een aantal jaren niet meer de originele kan vinden, dan valt er altijd wel iets om te bouwen zodat je een andere accu kan gebruiken.
                  Er zijn voldoende leveranciers te vinden die alleen maar fietsaccu's verkopen (met houder en lader).

                  In een auto moet je ook geen accu steken van hetzelfde merk als dat er origineel in zat, zolang het een accu is van dezelfde soort (bijna altijd een loodaccu), dan zal je geen verschil merken (zolang de capaciteit even groot of groter is, een te kleine accu kan voor startproblemen zorgen in de winter).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: elektrische fiets

                    Blijkbaar liggen de ervaringen bij het vervangen van een batterij wat uiteen.

                    Zelf heb ik een Black & Decker schroefboor machine op zoek geweest naar een acu. Was nergens meer te krijgen en ik schat dat de machine hooguit 7 jaar oud was. "Ja meneer, dan koop je voor die prijs beter een nieuw"

                    Had ik ook nog een Bosh. Bestel ik een nieuwe acu na ook pakweg 5 jaar of zo. Kom ik thuis en blijkt die niet in de lader te passen. Heb ik dan een heleboel gezeik gehad om mijn geld terug te kunnen krijgen want de acu paste wel in het machien maar niet in de lader. Heb ik van armoe dan maar een boormachine gekocht met draad En je geloofd het nooit. Die heb ik ook alweer kapot gekregen Wat maken ze toch rommel de dag van vandaag.

                    Comment


                    • #40
                      Re: elektrische fiets

                      [QUOTE=buurmanBert;4543989]Blijkbaar liggen de ervaringen bij het vervangen van een batterij wat uiteen.

                      Black&Decker is rommel en is het ook altijd al geweest, de prijs is er ook naar... Bosh was vroeger best ok ( blauw, groen geen ervaring mee ) maar is inmiddels ook al lang niet meer wat het geweest is...
                      De laatste jaren is de kwaliteit er zeker bij veel merken inderdaad niet op vooruit gegaan... een tijdje terug kwam mijn neef met zijn Dewalt decoupeerzaag langs, een jaar of 2 oud maar slechts enkele keren gebruikt en de machine maakte al een ratelend geluid... open gezwierd en wat bleek, op de aandrijfas van de motor zetten ze zelfs geen tandwieltje meer maar worden de tandjes gewoon rechtstreeks op de as ingefreesd en als deze dus afbreken kun je de hele machine gewoon weggooien...

                      Als het echt goed materiaal moet zijn dan zweer ik bij een merk als Festool , maar voor de hobby doe het zelvers onder ons is dit eigenlijk te duur maar het is wel erg goed , Maeffel is nog iets beter waarschijnlijk maar nog duurder ook. Beroepshalve is Hilti ook mijlenver beter dan al de rest wat we hebben gehad maar daar hangt ook een prijskaartje aan... ( Batterijen van Hilti zijn fenomenaal goed trouwens... )

                      Dat je geen batterijen meer kan krijgen lijkt me toch vreemd , hier kun je zo wat alles vinden : http://www.replacedirect.be/nl/categ...ml?prrel=24587 , of het economisch nog verantwoord is laat ik in het midden, voor een accumachine die 100 euro heeft gekost zou ik het ook niet meer doen, een Festool van 500 euro nog een tweede leven geven met een batterij van 50 euro zou ik wel dan weer doen.
                      Last edited by RDB; 8 april 2017, 06:25.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #41
                        Re: elektrische fiets

                        [QUOTE=RDB;4544008]
                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Blijkbaar liggen de ervaringen bij het vervangen van een batterij wat uiteen.

                        Black&Decker is rommel en is het ook altijd al geweest, de prijs is er ook naar... Bosh was vroeger best ok ( blauw, groen geen ervaring mee ) maar is inmiddels ook al lang niet meer wat het geweest is...
                        De laatste jaren is de kwaliteit er zeker bij veel merken inderdaad niet op vooruit gegaan... een tijdje terug kwam mijn neef met zijn Dewalt decoupeerzaag langs, een jaar of 2 oud maar slechts enkele keren gebruikt en de machine maakte al een ratelend geluid... open gezwierd en wat bleek, op de aandrijfas van de motor zetten ze zelfs geen tandwieltje meer maar worden de tandjes gewoon rechtstreeks op de as ingefreesd en als deze dus afbreken kun je de hele machine gewoon weggooien...
                        Black&Decker en Elu zijn een paar jaar geleden beiden opgenomen door Dewald Ryan,
                        Elu was nogthans een topmerk, maar wat Dewald daar van gemaakt heeft is ook niet veel soeps.
                        Wat betreft die tandjes in de as ingefreesd, komt toch ook veelvuldig voor bij de dure merken hoor, zoals Fein, Bosch blauw,
                        de kleinere van Hilti enz. maar hoeft daarom niet slecht te zijn hé, indien er voor die asjes goed staal met een goede
                        nabewerking gebruikt wordt gaat dat bij die machientjes ook niet kapot.
                        Ik heb een goede vriend, (die jij waarschijnlijk ook wel zal kennen) die een bedrijf voor betonboringen heeft,
                        bij hem moet je zeker van geen Hilti meer spreken, rommel zegt hij, maar wel een goede service daar niet van.

                        Comment


                        • #42
                          Re: elektrische fiets

                          [QUOTE=demeyereg;4544019]
                          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                          ............................................
                          bij hem moet je zeker van geen Hilti meer spreken, rommel zegt hij, maar wel een goede service daar niet van.
                          Raar toch hoe merken bij de ene slecht zijn en bij de andere goed.
                          In 'een vorig leven' heb ik tientallen, misschien wel een paar honderd, klopboorhamers Hilti TE22, TE 24 enz aangekocht, die continu op werven gebruikt werden.
                          Er waren er inderdaad altijd een paar in herstelling, maar als je zag waarvoor en hoe intensief deze gebruikt werden, dan was dat geen wonder.
                          Ik heb ook een paar keer geprobeerd met andere (zogezegd betere merken) maar moest daar telkens nogal rap van terug keren.
                          Misschien geldt dit (rommel) voor andere machines van Hilti, maar voor de klopboorhamers kwam en komt er nog altijd niks anders binnen in het bedrijf.
                          Maar nu zitten we reeds ver van de electrische fiets waar TS het in het starttopic over had .

                          Comment


                          • #43
                            Re: elektrische fiets

                            [QUOTE=demeyereg;4544019]
                            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                            Ik heb een goede vriend, (die jij waarschijnlijk ook wel zal kennen) die een bedrijf voor betonboringen heeft,
                            bij hem moet je zeker van geen Hilti meer spreken, rommel zegt hij, maar wel een goede service daar niet van.
                            Onze eigen ervaring met Hilti gaat over boorhamers , accu boormachines en slagmoersleutels , en die Hilti's zijn met kop en schouders beter dan al de rest wat we al gehad hebben ( Hitachi , Bosh, Metabo , Makita ) . De service bij Hilti zal je ook bij geen enkel van deze andere merken vinden... Bij ons worden bvb boorhamers gebruikt met hoofdzakelijk SDS max en plus koppen , zeer veel boorwerk voor keilankers diam 20-16-12mm , een boorhamer van Bosh of Makita is hier op een jaar volledig gaar , Hilti's zitten nu aan een dikke 3 jaar en daar merk je nog niks aan...
                            De accumachines van Hilti hebben fenomenaal goede batterijen in vergelijking met hun concurenten , gaan zeer lang mee en laden ook zeer snel op.
                            Wat betreft diamant boor-zaagtools ga ik geen mening geven omdat ik er totaal geen ervaring mee heb.
                            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                            Comment


                            • #44
                              Re: elektrische fiets

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Waar heb je die 'gekken' gevonden ?
                              Ongelooflijke dat sommige mensen daar in tuinen.
                              ....

                              En laat die voor een Kalkhoff Pedelec Impulse nu nog een dubbele kosten, maar dan begrijp ik zeker niet dat wanneer je een electr. fiets koopt, en je weet dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven, je dan niet informeert vóór je tot aankoop overgaat wat een nieuwe batterij kost .

                              Maar soit, iedereen moet leven en geld verdienen zeker.
                              Tja... gewoon de dealers van Kalkhoff zoeken en die zijn blijkbaar niet zo dik bezaaid. Bovendien zijn er een paar die hun voicemail opzetten en dan verder niks laten horen, en ook niet antwoorden op email of contactformulier... zelfs al laat je vermoeden dat ze een batterij zouden kunnen verkopen. De gewone verkoop loopt dus blijkbaar te goed zeker.

                              Onze Kalkhoff is gekocht op basis van testresultaten (en dus grondige informatie mag ik aannemen). In die testen, noch navraag bij de verkopers, wordt vermeld dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven of hoe snel dat kan gaan vooral dan naargelang van de manier van opladen/ontladen, eerder dan het aantal km.

                              Bovendien, voortgaande op de nonchalante manier waarop ze nu prijzen vernoemen voor vervangingsbatterij, moet je niet teveel verwachten van een antwoord op de vraag "wanneer moet je die batterij vervangen, en wat kost dat dan zo'n vevangingsbatterij" als je die vraag stelt op het moment van aankoop van een nieuwe fiets.

                              Comment


                              • #45
                                Re: elektrische fiets

                                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                                Tja... gewoon de dealers van Kalkhoff zoeken en die zijn blijkbaar niet zo dik bezaaid. Bovendien zijn er een paar die hun voicemail opzetten en dan verder niks laten horen, en ook niet antwoorden op email of contactformulier... zelfs al laat je vermoeden dat ze een batterij zouden kunnen verkopen. De gewone verkoop loopt dus blijkbaar te goed zeker.

                                Onze Kalkhoff is gekocht op basis van testresultaten (en dus grondige informatie mag ik aannemen). In die testen, noch navraag bij de verkopers, wordt vermeld dat de batterij het eerste is wat de geest zal geven of hoe snel dat kan gaan vooral dan naargelang van de manier van opladen/ontladen, eerder dan het aantal km.

                                Bovendien, voortgaande op de nonchalante manier waarop ze nu prijzen vernoemen voor vervangingsbatterij, moet je niet teveel verwachten van een antwoord op de vraag "wanneer moet je die batterij vervangen, en wat kost dat dan zo'n vevangingsbatterij" als je die vraag stelt op het moment van aankoop van een nieuwe fiets.
                                Op deze vraag 'wat kost een vervangbatterij' kreeg ik bij de aankoop van onze Oxfordfietsen toch direct een precies antwoord hoor.
                                Ik had nl. reeds her en der gelezen dat de batterij na een tijd moet vervangen worden, dan interesseert de prijs van een nieuwe me natuurlijk, en dat moet ik weten vóór de aankoop.
                                Dat ze niet kunnen antwoorden wanneer ze moet vervangen worden in natuurlijk logisch.

                                Comment

                                Working...
                                X