Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electronisch stemmen (eerste keer)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Hiermee moet je al een eind geraken, denk ik. Je vult maar in; ik geloof dat jij tot kieskring Oostvlaanderen behoort. Kamer/Vlaams Parlement/Europees Parlement:
    Op 26 mei is het weer zover, dan zijn er regionale, federale en Europese verkiezingen. Om het overzicht te kunnen bewaren hebben wij voor u de 2.780 Vlaamse kandidaten van de grote partijen gebundeld. Van stemkanonnen die hun partij omhoog willen stuwen tot nobele onbekenden die moeten strijden voor iedere stem om verkozen te geraken. Ze staan er allemaal in.


    En hier vind je de nummers: https://verkiezingen.fgov.be/algemeen/nationale-nummers
    Bedankt Les. Maar wat ik bedoel: bij "papieren" verkiezingen kreeg je het stembiljet (soms "een kamerbreed tapijt") mee naar het stemhokje waarop dan alle kandidaten van alle partijen broederlijk naast mekaar stonden. Ik dacht dat je dit ook wel elektronisch zou vinden. Als ik je link volg moet ik telkens wel eerst één partijlijst selecteren.

    Trouwens, elektronisch stemmen zal nog wel niet overal zijn vermoed ik. DUS die kamerbreed tapijten kieslijsten worden nog gedrukt, waarschijnlijk vanuit een Word document of een PDF.
    Maar zo'n PDF online zetten zal voor onze overheid waarschijnlijk iets te simpel zijn.
    Last edited by nete; 22 mei 2019, 12:13.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

      Inderdaad eerst partij kiezen en dan kandida(t)en.

      Een fluitje van een cent en aangezien je nu een bewijsje krijgt kan je de stem nog eens extra controleren.

      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

      Comment


      • #18
        Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

        Ben nu 50 en heb misschien maar 2-3 keer met papier gaan stemmen. En ik mis de gazetten van het vroegere BHV niet! Hoe lang je moet wachten hangt meer af hoe goed het bureau georganiseerd is dan wat anders. En ongeacht of het nu op paier is of elektronisch, je weet toch voor je binnenstapt op welke lijst/persoon je gaat stemmen?

        Enige dat je niet meer kan doen is iets op je brief schrijven, er kauwgom tussen plakken of de punt van het potlood afbreken. Ongeldig stemmen kan niet meer. Blanco stemmen wel.

        Comment


        • #19
          Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          je weet toch voor je binnenstapt op welke lijst/persoon je gaat stemmen?
          Ik ben een beetje een zwevende kiezer, zeker als het drie verkiezingen tegelijk zijn. Daarom zou ik nu in alle rust even alles naast mekaar willen zien.
          Lijkt dus onmogelijk, tenzij ik partijlijst per partijlijstlijst (x3) opvraag en zelf uitprint. Of alle kiesdrukwerk dat ik binnenkrijg ga inscannen.
          Dus zijn we terug bij de laatste alinea van #16

          Edit: het bestaat dus blijkbaar wel, als je ver genoeg zoekt: https://verkiezingen.fgov.be/algemee...-stembiljetten
          Last edited by nete; 22 mei 2019, 12:48.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #20
            Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

            Alle lijsten op vrtnws.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #21
              Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

              Normaal waren het 4 lijsten, met de senaat erbij, maar die mannekes (M/V) worden nu gecoöpteerd , afschaffen die handel als we er toch niet mogen voor kiezen .
              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
              George Orwell

              Comment


              • #22
                Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                Normaal waren het 4 lijsten, met de senaat erbij, maar die mannekes (M/V) worden nu gecoöpteerd , afschaffen die handel als we er toch niet mogen voor kiezen .
                Och, politiek mandaat is tegenwoordig toch een erfelijk beroep.

                Comment


                • #23
                  Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                  Om echt blij van te worden als bijzitter: als je je plicht doet brengt dat 19 euro op (om te tellen), als je niet gaat kost je dat minimaal 250 euro...
                  https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05...-gewaarschuwd/
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Om echt blij van te worden als bijzitter: als je je plicht doet brengt dat 19 euro op (om te tellen), als je niet gaat kost je dat minimaal 250 euro...
                    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05...-gewaarschuwd/

                    Maar 1 oplossing voor, gaan.
                    En uiteindelijk valt wel mee, op zondag thuis in uwen zetel zitten is natuurlijk plezanter. (en nee, ik ben nog niet opgeroepen geweest)
                    Life is beautiful, take pictures to remember

                    Comment


                    • #25
                      Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                      Elektronisch stemmen kan fraudegevoelig zijn: in Nederland hebben ze het eenmaal gedaan, nadat later bleek dat de uitslag mogelijk te manipuleren was zijn ze er mee gestopt. De stemmachines staan nu al meer dan tien jaar in de stofwebben. Ook in het hoogst technologische land de VS hebben ze meer vertrouwen in het rode potlood. Wat later ook hertellingen en controle beter mogelijk maakt.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                        Foefelen kan altijd natuurlijk. Sommige kiessystemen zijn daar wel gevoeliger voor omdat kleine verschuivingen grote gevolgen kunnen hebben.

                        Nu moet je wel bedenken dat een van de grootste producenten van die elekctronicshe kiessystemen ook een grote fabrikant van bankautomaten is. En er zijn grote gaten in de beveiliging van de kiesautomaten gevonden. Dus al die bancontactautomaten, die hebben waarschijnlijk even grote gaten.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Elektronisch stemmen kan fraudegevoelig zijn: in Nederland hebben ze het eenmaal gedaan, nadat later bleek dat de uitslag mogelijk te manipuleren was zijn ze er mee gestopt. De stemmachines staan nu al meer dan tien jaar in de stofwebben. Ook in het hoogst technologische land de VS hebben ze meer vertrouwen in het rode potlood. Wat later ook hertellingen en controle beter mogelijk maakt.
                          Tja, wat andere landen uitproberen en dan terug afschaffen wegens geen echte vooruitgang moeten ze hier blijven gebruiken hé.
                          Ik denk dat er ook maar één groot voordeel is: de telling.

                          Voor het stemmen zelf verwacht ik geen enkel echt voordeel: je moet vooraf een lijst in gedachten hebben, er komt na de stemming een papiertje uit dat je zorgvuldig in de helft moet plooien, en het dan om in te scannen nog eens anders moet plooien, dan terug mooi dichtplooien en in een stembus steken.
                          Zonder elektronica moest je je "gazet" openvouwen, indien nodig alle lijsten even overlopen, een bolletje kleuren, gazet terug dichtvouwen en in de stembus stoppen.

                          Voor mij zo'n beetje zoals met een app op je smartphone betalen: eer je daar alle "formailiteiten" vervuld hebt (app openen, paswoorden ingeven e.d.) ben ik al lang weg door de kaart in de lezer te steken en 4 cijfertjes op het klavier van de terminal in te geven. Terwijl ik vrijwel alle bankzaken (overschrijvingen...) via de smartphone regel want véél minder omslachtig dan via online banking op de PC.
                          Last edited by nete; 25 mei 2019, 21:19.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #28
                            Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                            Nog sneller is gewoon thuis blijven.
                            Politiek kan me gestolen worden, denken alleen maar aan één ding, en dat is hunne portemonnee.
                            En hun dik pensioen later. Ik bemoei me er dan ook niet mee.
                            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                              Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                              Nog sneller is gewoon thuis blijven.
                              Politiek kan me gestolen worden, denken alleen maar aan één ding, en dat is hunne portemonnee.
                              En hun dik pensioen later. Ik bemoei me er dan ook niet mee.
                              We zitten nu op glad ijs wat de forumregels betreft denk ik.
                              Als de opkomstplicht (er is geen kiesplicht) vrij zou zijn dan ga ik stemmen, easy as that, dan moeten ze me later ook niet attaqueren.
                              Wat niet betekent dat ik het eens ben met de opkomstplicht, totaal niet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Electronisch stemmen (eerste keer)

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                We zitten nu op glad ijs wat de forumregels betreft denk ik.
                                Als de opkomstplicht (er is geen kiesplicht) vrij zou zijn dan ga ik stemmen, easy as that, dan moeten ze me later ook niet attaqueren.
                                Wat niet betekent dat ik het eens ben met de opkomstplicht, totaal niet.
                                Weet niet of opkomstplicht zo'n slecht idee is. Denk dat het in de UK dan anders was uitgedraaid met hun referendum.

                                Comment

                                Working...
                                X