Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrische doorstromer ipv boiler ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electrische doorstromer ipv boiler ?

    Ik heb nu nog een grote boiler in mijn badkamer en hoorde dat een doorstromer veel beter is en constant warm water, lijkt ook veel compacter dan die vroegere grote boilers.


    Een vriend zei dat dit enkel voor gas bestond, maar blijkbaar ook al voor electriciteit.
    Zijn er hier mensen die overgeschakeld zijn op zo'n doorstromer en tevreden van ?

    Valt dit mee qua prijzen?
    Waarschijnlijk veel compacter en dan moet je niet kijken voor een grote bak.
    Makkelijk te installeren of best via een loodgieter ?

  • #2
    Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

    Volgens mij ga je dan binnenkort een heel stuk meer betalen voor je elektriciteit, want de prijs wordt afhankelijk van het piekverbruik, om voldoende warm water op te warmen terwijl het door zo'n elektrische doorstromer gaat is er heel veel vermogen nodig.
    Bij een gaswandketel zal de brander op het hoogste waterdebiet ergens rond de 20KW aan warmte geven.
    Met zo'n elektrische doorstromer zal het water ofwel veel trager lopen, of er zal dus heel veel stroom door de verwarmingsweerstanden moeten gaan om het water op een groot debiet op te kunnen warmen terwijl het er door loopt.
    Bij een elektrische boiler is er een grote buffervoorraad die veel trager wordt opgewarmd, daardoor is het piekverbruik lang niet zo hoog, maar de verwarmingsweerstand blijft dan wel veel langer ingeschakeld.

    Ik heb even wat meer technische gegevens opgezocht: https://absalestrade.nl/clage/toepassingen-clage/

    1. M-serie
    toepassing: wastafel, kleine pantry

    3,5 – 5,7 kW 220V 2-3,5 l/min van 38°C

    2. C-serie
    toepassing: keuken, normale douche, grotere pantry, werkkasten

    9-11-13,5 kW 3 fasen 400V 3x 10/16/20A 4,5-6,5 l/min van 38°C

    3. D-serie
    toepassing: grotere keuken, bad met douche

    18-21-24-27 kW 3 fasen 400V 3x 25/30/35/40A 9-13,5 l/min van 38°C
    Last edited by Black B@ndit; 11 september 2020, 15:10.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

      Inderdaad, ik heb een doorstromer, dus als je wat geduld hebt tot ik eindelijk ook zal weten hoeveel die 18 KW vermogen me zal gaan kosten (want daarover zwijgt de VREG als vermoord) kan je misschien de mijne overnemen voor een prikje.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

        Best eerst eens informeren bij je elektriciteitsmaatschapij, bij mijn weten zijn die dingen
        een tijd geleden verboden geweest in bepaalde regio.
        En dan komt er ook nog eens het capaciteitstarief aan. KLIK

        Comment


        • #5
          Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Best eerst eens informeren bij je elektriciteitsmaatschappij, bij mijn weten zijn die dingen
          een tijd geleden verboden geweest in bepaalde regio.
          En dan komt er ook nog eens het capaciteitstarief aan. KLIK
          Achter die "klik": één groot mistgordijn.
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Achter die "klik": één groot mistgordijn.
            Voorlopig houden ze het allemaal nog redelijk vaag, om te voorkomen dat er teveel protest komt.
            En als ze dat vage gedoe voorleggen aan onze "beleidsmensen", dan snappen die ook weer niet waarover het gaat, en wat die onderste limiet van 2,5KW voor zowat alle gezinnen betekent.
            Daardoor zullen ze die regeling heel gemakkelijk goedkeuren en dan kan de VREG zijn gang gaan om ons allemaal nog wat meer geld af te kunnen pakken, want we hebben gewoon geen ander alternatief.

            Voor zover ik het zie mogen we als "echte Belg" (dat hoort toch bij onze cultuur) zelfs geen frieten meer bakken zonder er een "VREG-boete" op te betalen, want de betere frietketels verbruiken zo'n 3000W.
            Met een paar andere kleine verbruikers samen (dampkap, tv, PS4 een paar ledlampjes en misschien de koelkast) zat hier vorige zondag het totaalverbruik tijdens het voorbakken van de frieten rond de 3400W.
            Ik denk dat er maar heel weinig gezinnen (of zelfs alleenstaanden) kunnen vermijden dat het piekverbruik onder de 2,5KW blijft.
            En waarschijnlijk zal die "VREG-boete" ook wel hoger worden naarmate het piekverbruik hoger wordt (als ze beginnen met 2,5KW dan komt er wel een "aangepast nettarief" voor 3KW, 3,5KW, 4KW, ...).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
              Ik heb nu nog een grote boiler in mijn badkamer en hoorde dat een doorstromer veel beter is en constant warm water, lijkt ook veel compacter dan die vroegere grote boilers.


              Een vriend zei dat dit enkel voor gas bestond, maar blijkbaar ook al voor electriciteit.
              Zijn er hier mensen die overgeschakeld zijn op zo'n doorstromer en tevreden van ?

              Valt dit mee qua prijzen?
              Waarschijnlijk veel compacter en dan moet je niet kijken voor een grote bak.
              Makkelijk te installeren of best via een loodgieter ?
              Neem me niet kwalijk maar dit draadje zou net zo goed in de jaren zestig van vorige eeuw gestart kunnen zijn .

              Gas binnenhalen enkel voor warm water heeft weinig zin, ik zou denken in de richting van een warmtepompboiler.
              Wel een grote bak.

              Comment


              • #8
                Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Voorlopig houden ze het allemaal nog redelijk vaag, om te voorkomen dat er teveel protest komt.
                En als ze dat vage gedoe voorleggen aan onze "beleidsmensen", dan snappen die ook weer niet waarover het gaat, en wat die onderste limiet van 2,5KW voor zowat alle gezinnen betekent.
                Daardoor zullen ze die regeling heel gemakkelijk goedkeuren en dan kan de VREG zijn gang gaan om ons allemaal nog wat meer geld af te kunnen pakken, want we hebben gewoon geen ander alternatief.

                Voor zover ik het zie mogen we als "echte Belg" (dat hoort toch bij onze cultuur) zelfs geen frieten meer bakken zonder er een "VREG-boete" op te betalen, want de betere frietketels verbruiken zo'n 3000W.
                Met een paar andere kleine verbruikers samen (dampkap, tv, PS4 een paar ledlampjes en misschien de koelkast) zat hier vorige zondag het totaalverbruik tijdens het voorbakken van de frieten rond de 3400W.
                Ik denk dat er maar heel weinig gezinnen (of zelfs alleenstaanden) kunnen vermijden dat het piekverbruik onder de 2,5KW blijft.
                En waarschijnlijk zal die "VREG-boete" ook wel hoger worden naarmate het piekverbruik hoger wordt (als ze beginnen met 2,5KW dan komt er wel een "aangepast nettarief" voor 3KW, 3,5KW, 4KW, ...).
                Een friteuse gebruikt inderdaad minstens 3000W, buiten kookplaten zijn er weinig huishoudtoestellen die daar nog aan komen.

                Maar de VREG denkt aan de gezondheid van de Belgen!
                Bij ons worden er al lang geen frieten meer gebakken, bovendien zijn wij van de oude stempel en koken op gas.

                Ik kan me voorstellen dat niet iedereen naar een soberder leefwijze terug wil, maar in de grond gaat het daar wel over.

                Comment


                • #9
                  Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

                  We gaan dan inderdaad onze frietjes aan het frietkot moeten gaan halen - helaas heeft in Leuven de wurger der Frietkoten toegeslagen (Tobback sr.) - dus 't wordt een frietchinees... (nu de onze bakt goeie frietjes)
                  Het doel wordt inderdaad dat men die nucleaire centrales kan afschaffen en dat kan alleen maar als die piek afgevlakt wordt. Het is noodzakelijk dat we ons verbruik verstandiger aanpakken - maar wees maar 's in de plaats van een gezin met veel jonge kinderen - dat wordt hels voor hen.
                  Het gaat wellicht afdraaien op de oldtimers... As usual.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Bij ons worden er al lang geen frieten meer gebakken, bovendien zijn wij van de oude stempel en koken op gas.
                    Ik kook hier ook op gas, maar daar willen ze in de toekomst ook vanaf (in nieuwe wijken wordt er geen aardgas meer aangelegd).
                    Misschien moeten we dan een stroomgroep kopen als we toch nog thuis frieten willen kunnen bakken zonder een VREG-boete te moeten betalen?
                    Of moeten we een grote accu van 24 of 48V installeren met een omvormer naar 230V om de hele woning van stroom te kunnen voorzien, die kan dan traag geladen worden terwijl alle stroompieken opgevangen worden door de accu.
                    Als je zonnepanelen hebt dan kan je de accu daar ook mee laden, en alleen maar stroom uit het net verbruiken op dagen dat de zon niet voldoende energie heeft opgeleverd.

                    Om dat systeem compleet af te koppelen van het stroomnet (zodat de VREG er niets meer aan verdient) heb je wel voldoende zonnepanelen en voldoende accucapaciteit nodig waarmee je een aantal dagen kan overbruggen (of een back-up stroomgenerator die je alleen opstart wanneer de accu te ver leeg begint te geraken).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

                      Lang geleden had ik een doorstromer in mijn doka op de zolder, het was een kleine op 220 volt die op de kraan geschroefd zat. Waar ik hem voor gebruikte voldeed hij. Maar een elektrische doorstromer in plaats van een gasgeiser voor in de keuken heb je krachtstroom nodig. Meestal werden ze in een koffiekeuken van kantoren geplaats omdat daar geen gasaansluiting aanwezig was. Vroeger heb ik er vaak aangesloten onder de pompsteen maar die werden niet gebruikt om een bad vol te laten lopen, daar gebruik je nog steeds het beste een boiler voor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Electrische doorstromer ipv boiler ?

                        Inderdaad een electrische doorstromer zal veel te dure electriciteit tot gevolg hebben, zal kijken voor een compactere boiler ipv zo'n ronde tank, nu ben ik nog alleen met mijn dochter in co ouderschap week/week, maar kan later altijd een "lat-vrouwtje" bijkomen :-) maar woont dan ook niet permanent hier, dus misschien rekenen op een plattere electrische boiler voor 2 personen die zeker genoeg warm water levert om te douchen. Qua bad ben ik e nog niet uit, mogelijk een bad en douche in m'n nieuwe badkamer.

                        Comment

                        Working...
                        X