Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eindelijk

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    We maken ons ongelooflijk belachelijk in het buitenland.
    Inderdaad.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #17
      Re: Eindelijk

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Mijn schoonbroer uit de "Haute Jura" in Frankrijk kwam met een vriend eens op bezoek voor enkele dagen toen ik nog in Menen woonde.
      Ze hadden te vergeefs de weg naar Lille (Fr.) gezocht.
      Hoe kon dat nu?
      Wel op de wegwijzer stond "Rijsel" aangegeven. Is dit logisch? Voor de Vlaamse nationalisten wellicht.
      We maken ons ongelooflijk belachelijk in het buitenland.
      Net toen de autostradetaks door de "loodgieter" werd omgezet in de gewone rijtaks.
      Hebben de Fransen toen gelachen met ons. "Jullie betalen het nu alleen en wij buitenlanders, rijden nu gratis en voor niks op jullie snelwegen". Hoe dikwijls heb ik dit niet moeten aanhoren.
      Op de E17 richting Frankrijk staat het (gelukkig) aangeduid als Rijsel (Lille), en Parijs (Paris), ik weet wel niet hoelang dit reeds zo is.
      Zoals ik hier al eerder schreef geeft de GPS het aan als Lille en Paris, maar vraag me niet welke, want ik gebruik (afwisselend) meerdere routeplanners.
      Nog dommer vond ik het dat er vroeger (en misschien nu nog wel ergens op een vergeten iets) Menin stond ipv Menen.

      Comment


      • #18
        Re: Eindelijk

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Mijn schoonbroer uit de "Haute Jura" in Frankrijk kwam met een vriend eens op bezoek voor enkele dagen toen ik nog in Menen woonde.
        Ze hadden te vergeefs de weg naar Lille (Fr.) gezocht.
        Hoe kon dat nu?
        Wel op de wegwijzer stond "Rijsel" aangegeven. Is dit logisch? Voor de Vlaamse nationalisten wellicht.
        We maken ons ongelooflijk belachelijk in het buitenland.
        Net toen de autostradetaks door de "loodgieter" werd omgezet in de gewone rijtaks.
        Hebben de Fransen toen gelachen met ons. "Jullie betalen het nu alleen en wij buitenlanders, rijden nu gratis en voor niks op jullie snelwegen". Hoe dikwijls heb ik dit niet moeten aanhoren.
        Dat is iets wat me moet ontgaan zijn. Hebben buitenlanders ooit moeten betalen om op onze snelwegen te rijden ?
        Ze zouden dat beter rap terug invoeren. Ik betaal straks weer ongeveer 90 euro voor een ritje heen en terug in Frankrijk.

        Comment


        • #19
          Re: Eindelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          Zoals ik hier al eerder schreef geeft de GPS het aan als Lille en Paris, maar vraag me niet welke, want ik gebruik (afwisselend) meerdere routeplanners.
          Als ik naar Mons/Bergen rij en de GPS gebruik, dan geeft die mooi hetzelfde aan als op de borden.
          In Nederlandstalig gebied “Volg richting Bergen “ en eens in Wallonië “Volg richting Mons”.
          Idem met Luik of eender welke andere stad of gemeente.
          Een route plannen kan uiteraard met beide benamingen.
          Geen reden om actueel met een GPS niet naar de juiste stad/gemeente te kunnen rijden, Belg of buitenlander.

          Zo is dit in Kaarten (Apple) als Maps ( Google) als Waze als in de auto.





          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Eindelijk

            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
            En dan ga ik het nog niet hebben over onze reizen in Wales waar we ooit in een dorpje logeerden waarvan de naam uit drie medeklinkers bestond.
            En waarvan de naam dan nog op een totaal andere manier wordt uitgesproken.....
            En de kortste namen zijn dikwijls nog de moeilijkste.
            Hoewel ik durf te zeggen dat wij Vlamingen op dat vlak tamelijk adaptief doe ik er al 25 jaar over om de naam van het IJslandse dorpje Höfn juist uit te spreken, met Raufarhafnarhreppur heb ik dan weer geen problemen.

            Comment


            • #21
              Re: Eindelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              En waarvan de naam dan nog op een totaal andere manier wordt uitgesproken.....
              En de kortste namen zijn dikwijls nog de moeilijkste.
              Hoewel ik durf te zeggen dat wij Vlamingen op dat vlak tamelijk adaptief doe ik er al 25 jaar over om de naam van het IJslandse dorpje Höfn juist uit te spreken, met Raufarhafnarhreppur heb ik dan weer geen problemen.
              Ik heb dan ook nooit de naam van die vulkaan (Eyjafjallajökull) die uitgebarsten was in 2010 kunnen uitspreken .

              Dat dorpje in Wales waar wij verbleven heb ik teruggevonden. Het was Cwmbran, maar op de wegwijzers en plaatsnaamborden werd het Cwm.
              Maar dat is nog niks in vergelijking met dorp Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch eveneens in Wales..... en de locals kunnen het uitspreken hé !
              Ik waag er me niet aan, of ik moet naar de spoed met een knoop in mijn tong.

              Comment


              • #22
                Re: Eindelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch
                Dat is waarschijnlijki copy-paste zeker, anders zat je misschien op spoed met een polsbreuk
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #23
                  Re: Eindelijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Dat is waarschijnlijki copy-paste zeker, anders zat je misschien op spoed met een polsbreuk
                  Als ge het maar weet. Het zou nooit in mij opkomen om die naam te typen .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eindelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                    Dat is iets wat me moet ontgaan zijn. Hebben buitenlanders ooit moeten betalen om op onze snelwegen te rijden ?
                    Ze zouden dat beter rap terug invoeren. Ik betaal straks weer ongeveer 90 euro voor een ritje heen en terug in Frankrijk.
                    De toenmalige premier van ons land was zinnens een snelwegen taks in te voeren, dus voor iedereen die op een snelweg wou rijden, dus ook buitenlanders.
                    Het is er niet van gekomen omdat de Belgen tegen die snelwegen taks waren.
                    Ok, zei hij toen dan verrekenen we dit in de gewone rijtaks.
                    Resultaat de Belgen betalen nu toch die taks en de buitenlanders betalen geen roeste cent en rijden onze wegen kapot.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eindelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                      Ik heb dan ook nooit de naam van die vulkaan (Eyjafjallajökull) die uitgebarsten was in 2010 kunnen uitspreken .

                      Dat dorpje in Wales waar wij verbleven heb ik teruggevonden. Het was Cwmbran, maar op de wegwijzers en plaatsnaamborden werd het Cwm.
                      Maar dat is nog niks in vergelijking met dorp Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch eveneens in Wales..... en de locals kunnen het uitspreken hé !
                      Ik waag er me niet aan, of ik moet naar de spoed met een knoop in mijn tong.
                      Ah, de vulkaan van 2010... De Amerikanen hebben hun pogingen gestaakt toen alle IJslanders met chronische lachkrampen op spoed lagen, ze hebben er toen maar "the E-15" van gemaakt (een E met nog 15 letters).
                      De Llanfair...gogogoch in Wales spant wel de kroon, in feite is dit woord maar een zin die de Welshmen in de praktijk afkorten.
                      Wat ik zelf heel vreemd vind is dat veel mensen niet veel meer dan een tiental uitspraaktips zouden moeten leren om al veel dichter in de buurt te komen van het origineel maar dat blijkbaar niet de moeite vinden (of te lastig).

                      Maar om op het onderwerp terug te keren (én in Europa te blijven), laat ons ook niet vergeten dat landen als Griekenland een ander alfabet gebruiken, dat er landen zijn waar de naam van een stad in de beide talen van het land (Engels-Gaelic, Zweeds-Sapmi, Fins-Sapmi, Zweeds-Fins op de Åland-eilanden en de westkust van Finland) zelfs niet op mekaar lijken, dat er ook landen zijn waar vele plaatsen exact dezelfde naam dragen (binnen het land zelf), tik die in op een GPS en je krijgt 4-5 locaties (maar gekoppeld aan een district, dus hoor je wel het district te kennen). Maar goed, ze gaan het hier weer eens oplossen..... de voornaamste vragende partijen zijn volgens mij de fabrikanten van verkeersborden.

                      Oja, en voor de E-15 : IJslandse klemtoon ALTIJD op de eerste lettergreep, ll is een "tl", tenzij in bepaalde gevallen zoals op het einde van een woord waar het iets als "tjl"wordt voor ons. Vlamingen leren dat vrij snel.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eindelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        De toenmalige premier van ons land was zinnens een snelwegen taks in te voeren, dus voor iedereen die op een snelweg wou rijden, dus ook buitenlanders.
                        Het is er niet van gekomen omdat de Belgen tegen die snelwegen taks waren.
                        Ok, zei hij toen dan verrekenen we dit in de gewone rijtaks.
                        Resultaat de Belgen betalen nu toch die taks en de buitenlanders betalen geen roeste cent en rijden onze wegen kapot.
                        Wij rijden ook op buitenlandse wegen zonder een cent te betalen. Het compenseert ergens wel.
                        De grootste drukte op de internationale wegen is toch vracht.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eindelijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Wij rijden ook op buitenlandse wegen zonder een cent te betalen. Het compenseert ergens wel.
                          De grootste drukte op de internationale wegen is toch vracht.
                          Het gaat hier over de snelwegen, en in Frankrijk betaal je met een personenwagen dik aan de uitbaters van de snelwegen om op hun snelwegen te mogen rijden.
                          Dus op buitenlandse wegen rijden zonder een cent te betalen... in sommige landen misschien, maar niet in Frankrijk.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eindelijk

                            Goh ja. Niet overal. En je kan ze ontwijken via alternatieve wegen.

                            En tis te zeggen... Als je dat grondig wil aanpakken dan moet er een km heffing komen door geheel Europa.
                            Dat zit er wel aan te komen eens de EV meer en meer de norm zal worden. Want nu betalen die helemaal geen taxen die bijdragen tot de weginfrastructuur.
                            Eigenlijk moesten ze dit aan de autobouwers opleggen om dat in elke nieuwe wagen te integreren.
                            En voor de oudere wagens een kastje aan boord.
                            Het zit er aan te komen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eindelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Goh ja. Niet overal. En je kan ze ontwijken via alternatieve wegen.

                              En tis te zeggen... Als je dat grondig wil aanpakken dan moet er een km heffing komen door geheel Europa.
                              Dat zit er wel aan te komen eens de EV meer en meer de norm zal worden. Want nu betalen die helemaal geen taxen die bijdragen tot de weginfrastructuur.
                              Eigenlijk moesten ze dit aan de autobouwers opleggen om dat in elke nieuwe wagen te integreren.
                              En voor de oudere wagens een kastje aan boord.
                              Het zit er aan te komen.
                              Och, dat men eerst probeert een serieuze en correcte vergoedingswijze te vinden voor het wegengebruik.
                              Voor vrachtwagens heeft Vlaanderen een kilometerheffing ingevoerd. Een grotere mop kan er toch niet zijn.
                              Bepaalde vrachtwagens (dus niet allemaal) moeten een kilometerheffing betalen voor het gebruik van de autosnelwegen en bepaalde gewest- en gemeentewegen. Dit duidt op dubbele willekeur.
                              Meer, onze gemeente is een doorgang van richting Gent naar Mechelen. Je zou eens moeten zien wat er hier allemaal in smalle kleien gemeentewegen passeert om die heffing te ontlopen. De straat waar ik woon telt gemiddeld 20 zware vrachtwagens per uur en in de spits nog meer en het is allemaal sluipverkeer dat van of naar Brussel, Mechelen, Gent gaat. Meer nog, de gemeente n omliggende gemeente(n) stimuleren dit gebruik nog. De heffing op gemeentewegen wordt door de gemeente bepaald. Dit zegt genoeg.
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eindelijk

                                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                                Goh ja. Niet overal. En je kan ze ontwijken via alternatieve wegen.
                                Ga jij naar Oyonax in de Haute Jura rijden via alternatieve wegen?
                                Veel geluk en boek maar een hotel of twee, of drie, om onderweg uit te slapen.

                                We zijn eens naar "ile de Re" geweest.
                                Autostrade (gratis) vanaf Halluiin tot net voor Arras (Atrecht in het Nederlands) en dan een "nationale" verder.
                                Veel verder zijn we niet geraakt want opeens een bord "Deviation" en dan verder op " Departementale" tot in La Rochelle.
                                In La Rochelle moesten we toen nog inschepen naar het eiland want er was toen nog geen brug er naartoe.
                                In plaats van in één dag hebben we er anderhalve dag over gedaan.
                                Als er geen "Omleiding" ware geweest hadden we er waarschijnlijk ook geraakt op één dag, maar vergeet niet, elk dorp waar je doorrijd is het aan 50Km/h in la douce france anders riskeer je een ferme boete en tijdsverlies..
                                Last edited by Red Falcon; 26 mei 2023, 02:39. Reden: uitleg
                                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X