Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Einde Verhaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Einde Verhaal

    Aangezien de ingebouwde GPS in m'n ouwe Opel einde verhaal is denk ik er goed over na om een andere verplaatsbare gps aan te kopen
    'k heb al aan t kijken geweest en denk aan : een Tom Tom of een Garmin. ( allebei een gewoon eenvoudig model zonder veel certifituten)
    Wie heeft ervaring ( positief of negatief met deze twee ?
    Bedankt om mee te denken.
    Mvg
    Maurits

  • #2
    Re: Einde Verhaal

    Ben je een smartphone gebruiker? Dan kan je eens proberen met gratis apps zoals Waze of Maps of...

    Zo een houder om op je dashboard te plaatsen kost niet zo veel.

    Is natuurlijk geen rechtstreeks antwoord op je vraag maar naar mijn ervaring is er niets dat die online informatie kan kloppen.

    Comment


    • #3
      Re: Einde Verhaal

      Als GPS verkies ik Garmin. Deze laten toe dat je gratis OSM kaarten op een apart SD kaartje kan zetten wanneer je naar een land gaat waarvoor er geen dekking is met de bijgeleverde kaarten. Mocht ik geen functionaliteit nodig hebben die ik enkel op een losse GPS heb (een paar 1000 POI's die ik op de kaart wil zien met audio alert als ik in de buurt kom) dan is waze (of andere app) op smartphone zeker aan te bevelen.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Einde Verhaal

        Hier ook een voorstander (en fervent en enthousiast gebruiker) van Waze.
        Ik moet dagelijks naar een adres waar ik nooit ben geweest.
        Last edited by Franciskine; 25 mei 2019, 21:24.

        Comment


        • #5
          Re: Einde Verhaal

          Mijn behoeftes voor GPS liggen heel specifiek maar ik denk dat je met geen van beiden kan misdoen. De kaarten in Tomtom (volgens model) zijn zelfs in het verre buitenland verbluffend accuraat, zelfs op het niveau van topografische kaarten. Het gebeurde zelfs in Lappland en het IJslandse binnenland vrij zelden dat ze de weg "verloren". Dik in orde vind ik. Aan de andere kant is het best wel vermakelijk dat als ik mijn eigen adres intik hij compleet overkop gaat, Garmin is meestal wel juist hoorde ik. Voor wandelgps beperkt mijn ervaring zich tot Maghellan en Garmin. Garmin is beter, zeker op het gebied van batterijen.
          Ik zou gewoon de goedkoopste kiezen

          Comment


          • #6
            Re: Einde Verhaal

            Ik heb zowel TomTom als Garmin. (hebben beiden iets rond de 150 euro gekost)
            Bij de TomTom vond ik het meest vervelend als er een onverwachte omleiding is dat hij daar niet goed op anticipeert. Hij blijft mij de zelfde weg aangeven ook al is die (tijdelijk) niet mogelijk (bv opengebroken wegen).
            De Garmin heeft dit soort situatie direct door en berekend in een paar seconden een nieuwe route.
            Echter zit in mijn Garmin een vervelende bug sinds de laatste update. Ik zie bv duidelijk op de kaart aangegeven dat ik op het einde van de straat naar links moet afslaan en SOMS zegt hij dan "sla rechts af". Voordien had ik dit probleem niet. Het is er pas ingeslopen met de laatste update van de systeemsoftware.
            De TomTom vind ik prettiger in het tijdig aangeven van verwachte koersafwijking. Zo gaat hij niet op de laatste seconde nog zeggen "sla rechts af".
            De Garmin durft al eens erg laat zijn in aangeven. Het gebeurt wel eens op een kruispunt dat ik pas weet waar ik moet afslaan (dmv stem) als ik al op het kruispunt ben.
            Verder zijn de verschillen erg klein. Zowel de kwaliteit van de kaarten als gebruiksgemak zijn zeer gelijkaardig. Tegenwoordig zitten daar veel snufjes op die het leven echt aangenaam maken.

            Ik gebruik het liefst de Garmin. Maar ik weet dat ik altijd even op de kaart moet meekijken met 1 oog zodat ik niets gemist ben.
            Mogelijks gaat dat laatste beter worden met een nieuwe update dat inmiddels misschien al beschikbaar is. (mijn laatste update is van begin dit jaar ergens)

            Comment


            • #7
              Re: Einde Verhaal

              Zoveel mensen, zoveel meningen. Ikzelf heb zowat alles gebruikt, en mijn favoriet (weliswaar op de smartphone) blijft Tomtom, met de verkeersinfo (het belangrijkste!)
              Goede eenvoudige userinterface, goed mappen en aangename vlaamse stemmen.

              Comment


              • #8
                Re: Einde Verhaal

                Al tien jaar Tom Tom tot alle tevredenheid.
                Laats wel een flinke update moeten doen had te maken met het jaar 2019...?
                Maar prima gelukt.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Einde Verhaal

                  Voor mij ook Garmin, updates frequent en gemakkelijk in gebruik.
                  Spraakbesturing werkt heel goed.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Einde Verhaal

                    You have a PM in jon boite Maurits.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Einde Verhaal

                      ik ben totaal geen fan van een garmin gps voor de auto
                      deze werken niet zo nauwkeurig en accuraat als een tom tom
                      en er zitten een aantal niet gebruiksvriendelijke dingen op
                      de outdoor gps van garmin is dan weeral wel goed

                      Comment


                      • #12
                        Re: Einde Verhaal

                        Voor de moto Garmin, voor de auto Tom Tom ... dat is wat vroeger voor mij altijd het meeste aansprak.
                        Maar ik denk dat het voor velen is zoals Canon of Nikon ... eens men het gewoon is, dan is het andere gewoon anders.
                        Slecht is geen van beiden.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Einde Verhaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                          ik ben totaal geen fan van een garmin gps voor de auto
                          deze werken niet zo nauwkeurig en accuraat als een tom tom
                          en er zitten een aantal niet gebruiksvriendelijke dingen op
                          de outdoor gps van garmin is dan weeral wel goed
                          Ik denk er dus nét zo over. Mijn recentste Tomtom heeft zelfs kaarten van .... IJsland meegeleverd gekregen. Ik heb het in het binnenland meermaals meegemaakt dat hij niet meer wist waar hij was (dus geen "baan" toonde) maar dat was eerder een uitzondering dan een regel. Voor gewone personenwagens is dit zelfs complete overkill. Best wel heel erg tevreden van. De klassieke zuignap van vroeger is ook aangepast, de laatste is beter, de eerste is er toch een paar keer afgedonderd, paar barsten in de behuizing zijn geen probleem, ze zijn dus best wel robuust te noemen.
                          De noden voor een outdoorGPS zijn totaal anders, daar gaat het niet over "banen". Daarvoor gebruik ik een Garmin, niet in de eerste plaats om te navigeren maar eerder voor de tracking igv van heel slecht weer (mist bv) of bossen waar je geen landschapsreferentie hebt en waar je met enkel een kompas ook niet al te veel bent. Maar voor mij zijn en blijven goede kaarten onmisbaar. Waar ik me meer aan erger zijn de verschillende coordinatenstelsels die gebruikt worden in bepaalde landen. De Tomtom kent enkel WGS84 coordinaten (° ' ") en die gebruik ik overal. In Zweden geeft de Garmin alleen RT90, in Noorwegen UTM enz... dus gecombineerd gebruik is een halve ramp. Als ik dit probleem kan omzeilen zonder die vervelende conversies hoor ik het graag.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Einde Verhaal

                            Ik heb een vaste Garmin in mijn Honda Civic. Naast het feit dat het ding maar 1 keer per jaar updates aanbiedt (en dat ook maar voor 5 jaar) ben ik helemaal niet content van dat ding.
                            De aanwijzingen vind ik niet bijster duidelijk, en regelmatig fout. Het ding is ook toppetraag, maar dat zal eerder aan de hardware liggen die Honda gebruikt (heel dat mediacenter van Honda trekt op niets : is een Civic van de vorige generatie, ik hoop dat de nieuwe beter is...).
                            Laatst geeft hij een file aan op de E17 : deze liep vanaf de afrit voor waregem tot een stuk na Deerlijk. Ik rij af in Waregem (wat Garmin zo had aangegeven), om de gewone wegen te gebruiken, en net nadat ik de afrit ben afgereden, begint het ding me terug te leiden naar de oprit van waregem om terug in de file te gaan staan. Heb dat uiteraard straal genegeerd...
                            Daarnaast heb ik ook een Tom Tom Go 5000 : heeft ook zijn fouten, maar hier zijn er 4 updates per jaar, levenslang en de aanduidingen zijn duidelijker en bevatten minder fouten. Als ik langere reizen doe gebruik ik dus die en is die meerkost voor de vaste GPS van Garmin dus volledig nutteloos geweest...
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment

                            Working...
                            X