Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigenaardige aanpak dakisolatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigenaardige aanpak dakisolatie

    Bij de woning die mijn dochter een tijd terug kocht kocht was de recente EPDM dakbedekking blijkbaar niet correct gelegd, met als resultaat een lek en vochtplekken.
    Met een gereputeerde aannemer uit de buurt wordt afgesproken dat deze de EDPM weghaalt, het lekkend onderdak hersteld en de bestaande isolatie zover die door waterschade niet aangetast is zoveel mogelijk herbruikt.

    Blijkbaar is bij het doorspreken van wat aangeboden is toch iets fout gegaan tussen de aannemer en zijn team. Zijn mannen hebben het lek hersteld, overtollig water weggehaald maar op de rest van het dak hebben ze bovenop de EPDM een extra laag isolatie gelegd en daarop zijn ze begonnen nieuwe roofing te leggen. Na een dagje werken is dat werk nu half af.

    Ik heb twee bedenkingen bij die aanpak:
    - In plaats van enkel de bestaande 10cm dikke isolatie te vervangen waar nodig, leggen die mannen er nog een keer extra 10cm isolatie bovenop. Daarvan staat niets in de offerte en over die meerprijs moet dan ook een pittige discussie volgen. Ik heb er geen idee van of 20cm totaal weggegooid geld is of toch nog te rendabel.
    - De grote vraag is echter of het een goed idee is om een plat dak te hebben met een dicht onderdak, 10cm isolatie, dan een EPDM dakafdekking, dan weer 10cm isolatie en daarover heen roofing.

    Zijn er hier dakwerkers die op dat laatste commentaar kunnen geven?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

    Op zich maakt dat niet uit dat er een EPDM laag tussen de beide isolatielagen zit. Als je eerst een dampscherm hebt onder de onderste laag, ga je nooit een probleem hebben, want je kan geen condens hebben. DE EPDM tussenin is een soort 2de dampscherm, maar dan zonder werkelijke functie.

    Ter info, ik weet niet hoe technisch je aangelegd bent: condens krijg je als lucht, die een bepaalde vochtigheid heeft, afkoelt. Lucht kan meer vocht bevatten als die warmer is. Eens deze lucht afkoelt tot deze de relatieve vochtigheid bereikt van 100%, dan gaat die het vocht dat hij niet meer kan bevatten als condens neerlaten. De functie van het dampscherm is voorkomen dat lucht van binnen (warm) door de isolatielaag gaat naar de koude zijde en condenseert. Dus gezien de lucht al voor die EPDM laag geblokkeerd wordt door het dampscherm, kan deze geen probleem vormen.

    Of dat die 10cm meer interessant is? Laat ons zeggen dat het dak het sterktste invloed heeft qua energieverlies. Maar het is wel zo dat van vb. 0cm naar 10cm een sterker resultaat heeft dan van 10cm naar 20cm.
    Je kan het ook bekijken tov de rest van de woning. Is het een beetje in verhouding (vb. muren ook al goed geïsoleerd, aandeel dakoppervlak tov volledige schil (vb. rijwoning vs vrijstaande woning).
    Die prijs daarvan zou inderdaad wel vooraf moeten overeen gekomen zijn, en ik vind het raar dat men dit doet zonder dat dit vooraf doorgesproken is... Los daarvan is alle isolatie wegnemen en herplaatsen ook makkelijker gezegd dan gedaan, kost in arbeid misschien wel veel tov het voordeel van er gewoon 10cm bovenop te leggen.

    Comment


    • #3
      Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
      Bij de woning die mijn dochter een tijd terug kocht kocht was de recente EPDM dakbedekking blijkbaar niet correct gelegd, met als resultaat een lek en vochtplekken.
      Met een gereputeerde aannemer uit de buurt wordt afgesproken dat deze de EDPM weghaalt, het lekkend onderdak hersteld en de bestaande isolatie zover die door waterschade niet aangetast is zoveel mogelijk herbruikt.

      Blijkbaar is bij het doorspreken van wat aangeboden is toch iets fout gegaan tussen de aannemer en zijn team. Zijn mannen hebben het lek hersteld, overtollig water weggehaald maar op de rest van het dak hebben ze bovenop de EPDM een extra laag isolatie gelegd en daarop zijn ze begonnen nieuwe roofing te leggen. Na een dagje werken is dat werk nu half af.

      Ik heb twee bedenkingen bij die aanpak:
      - In plaats van enkel de bestaande 10cm dikke isolatie te vervangen waar nodig, leggen die mannen er nog een keer extra 10cm isolatie bovenop. Daarvan staat niets in de offerte en over die meerprijs moet dan ook een pittige discussie volgen. Ik heb er geen idee van of 20cm totaal weggegooid geld is of toch nog te rendabel.
      - De grote vraag is echter of het een goed idee is om een plat dak te hebben met een dicht onderdak, 10cm isolatie, dan een EPDM dakafdekking, dan weer 10cm isolatie en daarover heen roofing.

      Zijn er hier dakwerkers die op dat laatste commentaar kunnen geven?
      Je spreekt hier over een offerte Laurens.
      Een deftige aannemer/dakwerker is toch verplicht om 10 jaar garantie te geven op zijn werk.

      Comment


      • #4
        Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

        In de treinclub was een lid die architect was en we hadden het eens over het isoleren van daken.
        Voor een plat dak zei hij dat 20cm wel het minimum was en hij rade zelfs 36cm aan.
        Ik heb in een studio gewoond met 10cm isolatie en dat hield niet eens de warmte tegen in de zomer en in de winter moest de kachel dag en nacht volle bak branden.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

          Ik stel me weinig vragen bij die extra isolatie en de epdm ertussen. Zoals hierboven gezegd is het waarschijnlijk de goedkoopste oplossing die dan nog een minimale extra isolatie geeft. Waar ik wel vragen bij heb is hoe dat allemaal vastgelegd is. Epdm wordt meestal niet over de volle oppervlakte gelijmd. En hoe hebben ze die 2-de laag isolatie op die epdm vastgemaakt? En hoe het zit met de afwatering en kering aan de muren (als die er zijn).

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Je spreekt hier over een offerte Laurens.
          Een deftige aannemer/dakwerker is toch verplicht om 10 jaar garantie te geven op zijn werk.
          Zoiets ja. Maar toen mijn moeder de aannemer aansprak voor enkele pannen in de nok die losgekomen waren was het antwoord "maar we zijn 2 jaar geleden failliet gegaan en nu is dit een ander bedrijf. Sorry." Het logo is hetzelfde gebleven, de naam is een ietsiepietsie veranderd (initiaal bij gekomen), en het telefoon nummer is nog het zelfde.

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          In de treinclub was een lid die architect was en we hadden het eens over het isoleren van daken.
          Voor een plat dak zei hij dat 20cm wel het minimum was en hij rade zelfs 36cm aan.
          Ik heb in een studio gewoond met 10cm isolatie en dat hield niet eens de warmte tegen in de zomer en in de winter moest de kachel dag en nacht volle bak branden.
          Hier ligt nu 11cm op het plat dak (20cm beton) en het verschil is enorm. Dakisolatie heeft weinig te maken met warmte buiten houden. De warmte komt vooral langs de ramen binnen (als stralingswarmte) en kan dan niet meer langs het dak ontsnappen (als conductie). Hier is het nu ook veel warmer in de zomer. En mijn pc is in het bureau nu genoeg om het op temperatuur te houden in het tussenseizoen... Nu moet ik het raam openzetten als de pc aanstaat.
          Last edited by Spanik; 9 september 2020, 08:33.

          Comment


          • #6
            Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            In de treinclub was een lid die architect was en we hadden het eens over het isoleren van daken.
            Voor een plat dak zei hij dat 20cm wel het minimum was en hij rade zelfs 36cm aan.
            Ik heb in een studio gewoond met 10cm isolatie en dat hield niet eens de warmte tegen in de zomer en in de winter moest de kachel dag en nacht volle bak branden.
            Dat hangt allemaal af van de isolatiewaarde van het pakket. 10cm rotswol t.o.v. 10cm PUR/PIR/resol is een serieus verschil. Dan kom je met vb. 16cm PUR aan een iso waarde gelijk aan 30cm rotswol.
            Je comfort hangt ook af van de thermische massa van het gebouw. Een lichte houtconstructie heeft bijna geen thermische massa, een betonnen dakplaat dan weer wel.

            EDIT: met die 'slechtst' isolerende rotswol zit je met die 34cm al boven de waardes voor een passiefbouw dak. Dus 20cm van een ander type (PUR/...) zal daar eveneens een stuk boven zitten. Het kan geen kwaad natuurlijk, maar voor een huis dat voor de rest minder geïsoleerd is misschien wel overkill.
            Last edited by Stefan_C; 9 september 2020, 08:37.

            Comment


            • #7
              Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

              Is het uitgemaakt of het vocht door een lek komt en dat het geen condens is ?
              Hoe is het dak opgebouwd ?

              Comment


              • #8
                Re: Eigenaardige aanpak dakisolatie

                Bedankt iedereen voor de reacties.

                Goed om weten dat 20cm isolatie geen weggegooid geld is. Het is PIR, dus efficiënt qua isolerend vermogen.

                Mijn dochter krijgt inderdaad 10 jaar garantie. De aannemer gaat natuurlijk geen risico’s nemen waar hij achteraf zelf voor op kan draaien. Ik maak me niet te veel zorgen over het voortbestaan van die firma. Zij hebben bij ons 11 jaar geleden het dak vernieuwd en dat was ook goed gedaan. Er zit een opvolger/ster in de zaak, dus zo snel gaan die denkelijk niet verdwijnen.

                Het was trouwens duidelijk een lek. De vorige eigenaar had twee jaar geleden het dak geïsoleerd en hij had dit zelf gedaan. Er waren meer dingen in dat huis die hij zelf gedaan had en dat ziet er allemaal goed uit. Van EPDM leggen had hij echter geen kaas gegeten. Spijtig, want het is een rijhuis met een rechttoe rechtaan dakconstructie, dus echt veel kon er eigenlijk niet fout gaan.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment

                Working...
                X