Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eieren.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eieren.

    Iets voor Vincent ? (Sultana)

    Ik zit me kapot te piekeren op een probleem dat ik niet 100% opgelost krijg in die zin dat ik nog altijd een factor geluk moet hebben.

    Je krijgt 12 eieren en een schommelbalans. Eén ei heeft een ander gewicht (zwaarder of lichter is niet geweten).
    Je mag 3 keer wegen en dan moet je het andere ei hebben.

    Ik dacht als volgt : ik deel de eieren in 4 groepen van 3 en nr van 1-12.
    Ik weeg eerst 123 tegen 456. Stel : de balans slaat uit, alle andere eieren zijn normaal.
    Dan vervang ik 456 tegen 789, als de balans weer uit slaat meet ik dat het 12of3 is en bovendien, als het ei zwaarder of lichter is.
    Vervolgens weeg ik 1 tegen 2. Als de balans in evenwicht is is het 3
    Dan 1 tegen 3 en 2 tegen 3. De balans slaat uit naar het zwaarste ei.

    Maar nu : stel de eerste weging geeft evenwicht. Dus het bewuste ei is 789,10,11 of 12. De eerste 6 zijn normaal.
    Dan vervang ik 789 door 123, de balans blijft in evenwicht, het is dus 10, 11 of 12. Maar dan heb ik geen informatie als het bewuste ei zwaarder of lichter is en dat is cruciaal. Finito want er is nog één weging over.
    Als deze een evenwicht geeft dan weet ik het, het is de andere, maar ik heb 2 kansen op 3 dat het geen evenwicht is en dan zit ik vast. Ik moet dus een portie geluk hebben.
    Wie ziet er een andere oplossing ?

  • #2
    Re: Eieren.

    edit: te laat gelezen dat het + of - kan zijn, ik denk even verder (als je dat al zeker zou weten, heb je met drie groepen van vier meteen resultaat he)

    Je moet sowieso al starten met maximaal 10 eieren te wegen bij aanvang, twee groepen van vijf en twee ernaast. Want je hebt een ei nodig waarvan je weet dat het het standaardgewicht heeft!
    Last edited by ajuin; 1 maart 2014, 15:21.

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Eieren.

      Eieren zijn zowat mijn specialiteit en zie continue automatisatie voor eieren.
      Is het meer een vraagstuk waarbij eieren kunnen vervangen worden door pakweg stukken chocolade of een echt stuk automatisatie die gebruikt zal worden?

      Comment


      • #4
        Re: Eieren.

        Paul,

        Ik wou juist met mijn eieren naar d'arme klaeren, maar ik wou toch eerst even de test doen.
        ZIehier mijn werking:

        Ok, hier gaan we dan.
        Voor de eenvoud stel ik een uitwijking naar links steeds gelijk aan een +, naar rechts steeds gelijk aan een –
        Goed:

        We maken drie groepjes van 4 ongebroken ongekookte eieren. (Hopelijk speelt de kleur geen rol, want er zitten twee witte tussen)

        Voor de eenvoud wordt de eerste weging in Vet-Rood, de tweede wegiing in Vet_Blauw en de derde in Vet-Zwart gezet.
        Alle mogelijke combinaties zijn gemaakt zelfs die dat er zelfs GEEN windei zou tussen zitten

        (1) De eerste weging:
        A B C D ? E F G H
        Hierop zijn er drie mogelijkheden.
        a) De balans blijft in evenwicht, dus A, B, C, D, E, F, G, H wegen precies gelijk, de fout kan in I, J, K, L zitten.

        ..(1a2) Tweede weging:
        .... I J ? K µ
        ... Drie mogelijkheden:
        ..... a) balans blijft in evenwicht ................ I, J, K zijn goede eieren, dus blijft L nog over.

        .........(1a2a3) Derde weging:
        .......... L ? µ
        ---------- balans blijft in evenwicht .................................................. ...... L is een goede ei
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) .............. L+ ..................... L+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) ............ L- ..................... L- weegt minder

        ..... b) balans slaat door naar links (+ voor links)...... I+ J+ ofwel K-
        .........(1a2b3) Derde weging:
        .......... I ? J
        ---------- balans blijft in evenwicht ..... I, J zijn goede eiers, dus blijft K- nog over. ... K- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) .... I++ J+- => I+ en J ............... I+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) ... I+- J++ => I en J+ ............... J+ weegt meer

        ......c) balans slaat door naar rechts ...... I- J- ofwel K+
        .........(1a2c3) Derde weging:
        .......... I ? J
        ---------- balans blijft in evenwicht ..... I, J zijn goede eendeeieren, dus blijft K+ nog over. . K+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) ..... I-+ J-- => I en J- ............... J- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) .... I-- J-+ => I- en J ............... I- weegt minder

        b) De balans slaat door naar links (+ voor links) dus: A+ B+ C+ D+ fwel E- F- G- H- .......... eikes I, J, K, L zijn gelijk
        ..(1b2) Tweede weging:
        .... A+ B+ E- µ ? F- C+ µ µ ............. D+, G- en H- worden over gehouden
        ....Drie mogelijkheden:
        ......a) balans blijft in evenwicht ..... A, B, E, F, C zijn goede ongekookte ongebroken eiers, dus blijven D+, G- en H- over.
        .........(1b2a3) Derde weging:
        .......... G- ? H-
        ---------- balans blijft in evenwicht .... G, H zijn goede kippen in wording, dus blijft D+ nog over..... D+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links)..... G-+ H-- => G en H- ................. H- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) ... G-- H-+ => G- en H ................. G- weegt minder

        ......b) balans slaat door naar links (+ voor links) .. A+ B+ ofwel F- ..........................D, G, H zijn goede eiers en E en C ook gezien verplaatsing op balans GEEN effect had.
        .........(1b2b3) Derde weging:
        .......... A+ ? B+
        ---------- balans blijft in evenwicht ..... A, B zijn goede eiers, dus blijft F- nog over. ..... F- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) ... A++ B+- => A+ en B .................. A+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) .. A+- B++ => A en B+ .................. B+ weegt meer

        ......c) balans slaat door naar rechts
        ..........Er is omslag van de balans en er zijn slechts 2 eieren heel voorzichtig verlegd. .... E- C+
        .........(1b2c3) Derde weging:
        .......... C+ ? X
        ---------- balans blijft in evenwicht ....C is een lekker ei, dus blijft E- nog over. .......... E- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) ... C++ => C+ ........................... C+ weegt meer

        c) De balans slaat door naar rechts (- voor links) dus: A- B- C- D- ofwel E+ F+ G+ H+
        ....De ongekookte niet-vierkantige eieren I, J, K, L zijn gelijk
        ..(1c2) Tweede weging:
        .... A- B- E+ µ ? F+ C- µ µ ......................... D-, G+ en H+ worden over gehouden
        ....Drie mogelijkheden:
        ......a) balans blijft in evenwicht ...... A, B, E, F, C zijn goede eieren, dus blijven D-, G+ en H+ over.
        .........(1c2a3) Derde weging:
        .......... G+ ? H+
        ---------- balans blijft in evenwicht .... G, H zijn goede ei...kes, dus blijft D- nog over. .... D- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) ......... G++ H+- => G+ en H ............. G+ weegt meer
        ---------- balans slaat door naar rechts (- voor links) ........ G+- H++ => G en H+ ............. H+ weegt meer

        ......b) balans slaat door naar links (+ voor links).
        .........Er is omslag van de balans en er zijn slechts 2 gekipte eiers verlegd. .... E+ C-
        .........(1c2b3) Derde weging:
        .......... E+ ? X
        ---------- balans blijft in evenwicht .... E is een goede ei, dus blijft C- nog over. ........... C- weegt minder
        ---------- balans slaat door naar links (+ voor links) ......... E++ => E+ ...................... E+ weegt meer

        .....c) balans slaat door naar rechts .......... A- B- ofwel F+
        ............ D, G, H zijn goede eigeel en eiwit met kalk omringde objecten en E en C ook gezien verplaatsing op balans GEEN effect had.
        ........(1c2c3) Derde weging:
        ......... A- ? B-
        --------- balans blijft in evenwicht .. A, B zijn goede (weeral) eieren, dus blijft F+ nog over.. F+ weegt meer
        --------- balans slaat door naar links (+ voor links) .......... A-+ B-- => A en B- ............. B- weegt minder
        --------- balans slaat door naar rechts (- voor links) ......... A-- B-+ => A- en B ............. A- weegt minder



        Zo we zijn rond en d'eieren zijn hopelijk ook nog steeds rond. Het spreekt voor zich dat bij tweede en/of derde weging er soms een andere combinatie van eidinges kan worden gewogen, doch de resultante en de achterliggende logica blijft steeds gelijk. Er moet rekening worden gehouden met de waargenomen feiten. Vandaar is dat handig om met tekens aan te geven

        En nu naar d'arme klaeren voor de SD van volgende week.

        Peetje is: Ik heb dit vraagstuk ooit gekregen door de prof en ik kreeg een aangeboden bak bier indien ik de oplossing kon vinden binnen twee dagen.
        Na lezen van de vraag of ik de kamp kon herdefiniëren naar een drankgelag en eetfestijn voor de studentengroep indien ik een antwoord had binnen een uur.
        We hebben gezopen en gegeten (allee, beleefd, de prof is zijn belofte na gekomen en we hebben het proper gehouden).
        De grote stap die ik had gedaan was het gewoon visueel voor te stellen zoals ik hierboven aangegeven heb...
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Eieren.

          Te laat... moet sneller leren typen

          Comment


          • #6
            Re: Eieren.

            Ik had alleen rekening gehouden met het feit dat het ei alleen zwaarder was en niet lichter

            Ik type niet alleen traag maar lees ook nog niet alles

            Patric

            Comment


            • #7
              Re: Eieren.

              Deze gebruiken (een zusterfirma van een bedrijf waarvoor ik werk): http://www.moba.net/page/nl/Grading/...aders/Omnia-FT

              Eén van hun vele andere machines:

              Comment


              • #8
                Re: Eieren.

                Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                Ik had alleen rekening gehouden met het feit dat het ei alleen zwaarder was en niet lichter

                Ik type niet alleen traag maar lees ook nog niet alles

                Patric
                Euh, valt te bezien.
                Je kan er ook 11 zwaardere hebben
                of 11 lichtere (in kleur) en een gewoon lichter en dan toch 11 zwaardere hebben alhoewel ze dus lichter zijn ...
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment

                Working...
                X